Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Kontrola zákonnosti poskytovania preddavkov z verejných prostriedkov

Dátum:

Kontrola zákonnosti poskytovania preddavkov z verejných prostriedkov
Ing.
Ingrid
Veverková
Hlavný kontrolór pri kontrole zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s verejnými prostriedkami overuje objektívny stav kontrolovaných skutočností a ich súlad s osobitnými predpismi, medzinárodnými zmluvami, rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov alebo s vnútornými aktmi riadenia so zameraním na dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti pri hospodárení s verejnými prostriedkami.
K týmto osobitným predpisom patrí najmä zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 523/2004 Z.z."). Práve vybraným ustanoveniam tohto zákona a ich aplikácii v kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra sa venoval úvodný príspevok, v ktorom sme si zadefinovali predmet zákona č. 523/2004 Z.z., pojmy verejné prostriedky a subjekty verejnej správy a rozobrali sme niektoré zo základných pravidiel rozpočtového hospodárenia.
K základným rozpočtovým pravidlám podľa § 19 zákona č. 523/2004 Z.z., ktorých uplatňovanie a dodržiavanie hlavný kontrolór preveruje v rámci kontrolnej činnosti (okrem zásady účelovosti, časovosti, hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti použitia verejných prostriedkov, ktoré sme rozoberali v minulom príspevku) patrí povinnosť:
-
čerpať verejné prostriedky v rozsahu plnenia úloh, ktoré sú zahrnuté v rozpočte subjektu verejnej správy,
-
nezaväzovať sa v bežnom rozpočtovom roku na také úhrady, ktoré subjekt verejnej správy nemá zabezpečené v rozpočte na bežný rozpočtový rok a ktoré zaťažujú nasledujúce rozpočtové roky z dôvodu nedostatku zdrojov v bežnom rozpočtovom roku,
-
použiť verejné prostriedky len na krytie nevyhnutných potrieb a opatrení vyplývajúcich z osobitných predpisov,
-
dodržiavať zákonné pravidlá (zákonné obmedzenia) pri poskytovaní preddavkov z verejných prostriedkov.
V tomto príspevku rozoberiem pravidlá poskytovania preddavkov z verejných prostriedkov tak, ako ich vymedzuje zákon č. 523/2004 Z.z. ako základná právna úprava pre kontrolu zákonnosti poskytovania preddavkov z verejných prostriedkov.
Poskytovanie preddavkov z verejných prostriedkov
Verejné prostriedky môžu subjekty verejnej správy, t.j. aj obce a nimi zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie používať na krytie nevyhnutných potrieb a opatrení vyplývajúcich z osobitných predpisov, napríklad prostriedky štátneho rozpočtu je možné použiť len na účely, na ktoré boli ustanovené zákonom o štátnom rozpočte alebo osobitnými predpismi (napr. zákon č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v z. n. p.), obce používajú svoje prostriedky podľa príslušných ustanovení zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p., vyššie územné celky podľa zákona č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov v z. n. p. (zákon o samosprávnych krajoch).
Subjekt verejnej správy je povinný pri používaní verejných prostriedkov zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia. Štatutárny orgán subjektu verejnej správy je povinný zabezpečiť, aby sa verejné prostriedky uvoľňovali iba v takej výške, aká zodpovedá rozsahu plnenia úloh zahrnutých v rozpočte subjektu verejnej správy. Zodpovednosť za hospodárenie s verejnými prostriedkami majú aj právnické osoby a fyzické osoby, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, tieto subjekty sú rovnako povinné pri používaní verejných prostriedkov zachovávať hospodárnosť, efektívnosť a účinnosť ich použitia.
Pri používaní verejných prostriedkov v praxi dochádza často k situáciám, kedy verejné prostriedky nie sú uvoľňované z rozpočtu subjektu verejnej správy v závislosti od vecného plnenia dodávok výkonov a tovarov (napríklad úhrady faktúr po dodávkach tovarov, služieb a iných výkonov, po vykonaní opráv a údržby, po realizácii investičných akcií a pod.). Prax čoraz častejšie prináša situácie, keď subjekty verejnej správy poskytujú v rámci dodávateľsko-odberateľských vzťahov zmluvnému partnerovi preddavky z verejných prostriedkov.
Subjekty verejnej správy, ako aj právnické osoby a fyzické osoby, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, môžu poskytovať preddavky podľa:
-
zákona č. 523/2004 Z.z.,
-
osobitných predpisov, napríklad zákon č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z. n. p., zákon č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v z. n. p. , zákon č. 586/2003 Z.z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v z. n. p., zákon č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.,
-
medzinárodných zmlúv,
-
právne záväzných aktov Európskych spoločenstiev a Európskej únie.
Podmienky poskytovania preddavkov z verejných prostriedkov podľa zákona č. 523/2004 Z.z.
Poskytovanie preddavkov z verejných prostriedkov je zo zákona č. 523/2004 Z.z. možné, cit. zákon to nevyl
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.