Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Kontrola vybavovania sťažnosti a petícii zo strany hlavného kontrolóra

Dátum:

Kontrola vybavovania sťažnosti a petícii zo strany hlavného kontrolóra
Ing.
Ingrid
Veverková
Na základe častých diskusií medzi hlavnými kontrolórmi sa chcem v príspevku vrátiť k problematike kontroly vybavovania sťažností a petícií zo strany hlavného kontrolóra obce (ďalej len „hlavný kontrolór"). Základnou náplňou činnosti hlavného kontrolóra je vykonávať kontrolnú činnosť, ktorej rozsah je definovaný v § 18d zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení").
Podľa cit. ustanovenia hlavný kontrolór vykonáva okrem kontroly zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce, kontroly príjmov, výdavkov a finančných operácií obce, kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane nariadení obce, kontroly plnenia uznesení obecného zastupiteľstva, aj
kontrolu vybavovania sťažností a petícií.
Kontrola vybavovania petícii a sťažnosti
Zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov (ďalej len „petičný zákon") kontrolu vybavovania petícií vo svojich ustanoveniach nerieši na rozdiel od zákona č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach (ďalej len „zákon o sťažnostiach"). Kontrola vybavovania petícií je tak upravená len v zákone o obecnom zriadení v § 18d ods. 1, podľa ktorého hlavný kontrolór kontroluje vybavovanie petícií.
Zákon o sťažnostiach kontrolu vybavovania sťažností rieši v § 23, podľa ktorého:
-
orgány verejnej správy vykonávajú kontrolu vybavovania sťažností (ods. 1),
-
orgán verejnej správy, ktorý sťažnosť vybavil, je oprávnený kontrolovať, či sa opatrenia prijaté na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku riadne plnia (ods. 2).
Kontrola vybavovania sťažností je tak chápaná a rozdelená do dvoch rovín, na kontrolu:
-
vybavovania sťažností orgánmi verejnej správy, pričom predpis priamo odkazuje na § 7 ods. 3 písm. c) zákona č. 10/1996 Z.z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov, § 18d ods. 1 zákona o obecnom zriadení a § 19c ods. 1 zákona č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov,
-
plnenia opatrení prijatých na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku zo strany orgánu verejnej správy, ktorý sťažnosť vybavil.
Podľa cit. ustanovenia v spojitosti s § 18d ods. 1 zákona o obecnom zriadení hlavný kontrolór kontroluje vybavovanie sťažností.
Vybavovanie petícii a sťažnosti zo strany hlavného kontrolóra
Petičný zákon príslušnosť na vybavenie petícií vo svojich ustanoveniach nerieši, a ani neukladá povinnosť orgánom verejnej správy upraviť si vybavovanie petícií vnútorným predpisom, opäť, na rozdiel od zákona o sťažnostiach.
Vybavovanie petícií zo strany hlavného kontrolóra nie je aktuálna požiadavka obcí, nakoľko zákon o obecnom zriadení vo svojich ustanovenia nerieši kompetenciu hlavného kontrolóra vybavovať petície.
Diskutovanou témou medzi hlavnými kontrolórmi je problematika vybavovania sťažností hlavnými kontrolórmi.
Podľa zákona o sťažnostiach na vybavenie sťažnosti je príslušný orgán verejnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí činnosť, o ktorej sa sťažovateľ domnieva, že ňou boli porušené jeho práva alebo právom chránené záujmy. V zákone je uložená povinnosť orgánom verejnej správy upraviť si vybavovanie sťažností vnútorným predpisom.
Kompetenciu, kto má vybavovať sťažnosti zákon rieši vo všeobecnej rovine a konkrétnu úpravu ponecháva na orgány verejnej správy, ktoré si vo svojom vnútornom predpise primerane a na vlastné podmienky upravia aj príslušnosť na vybavovanie sťažností. Táto úprava musí byť v súlade nielen so zákonom o sťažnostiach, ale aj s inými osobitnými predpismi.
Časté diskusie medzi hlavnými kontrolórmi vyvoláva najmä aplikácia § 18f ods. 1 písm. g) zákona o obecnom zriadení, podľa ktorého hlavný kontrolór vybavuje sťažnosti, ak tak ustanovuje osobitný predpis, pričom predpis priamo odkazuje ešte na „starý" zákon č. 152/1998 Zb. o sťažnostiach účinný do 31.1.2010, ktorý riešil príslušnosť na vybavenie sťažnosti; v § 11 ods. 2 a 3 cit. zákona bolo uvedené, že:
„na prešetrenie sťažnosti proti činnosti poslanca obecného zastupiteľstva, starostu obce a hlavného kontrolóra obce je príslušná komisia zriadená obecným zastupiteľstvom a na prešetrenie sťažnosti proti činnosti prednostu obecného úradu, náčelníka obecnej polície, veliteľa požiarneho zboru obce alebo iného zamestnanca obce a štatutárneho orgánu právnickej osoby, ktorej je obec zriaďovateľom, je príslušný starosta obce alebo hlavný kontrolór, ak mu jej prešetrenie zverilo obecné zastupiteľstvo."
„Nový" zákon o sťažnostiach nerieši príslušnosť zamestnancov obce vo veci vybavovania sťažností, a teda ani povinnosť hlavného kontrolóra vo veci vybavovania sťažností.
Cit. ustanovenie zákona o obecnom zriadení je tak na základe rozdielnych názorov a častých diskusií medzi hlavnými kontrolórmi aplikované v podmienkach miest a obcí rôzne. Sú mestá a obce, ktoré majú vo vnútornom predpise upravenú povinnosť hlavného kontrolóra vybavovať sťažnosti (vo všeobecnosti, t.j. všetky sťažnosti doručené na obec) a sú mestá a obce, kde takúto povinnosť, a ani len možnosť, nepripúšťajú.
Otázka č. 1:
Aké môže byť riešenie toho problému, a môže teda hlavný kontrolór vybavovať sťažnosti?
Vychádzajúc z vyššie cit. ustanovení právnych predpisov, zastávam názor, že prioritnou a základnou náplňou práce hlavného kontrolóra je jeho kontrolná činnosť, t.j. jeho povinnosť vykonávať kontroly podľa zákonom stanoveného rozsahu jeho kontrolnej činnosti. Podľa § 18d ods. 1 zákona o obecnom zriadení má hlavný kontrolór kontrolovať vybavovanie sťažností a petícií.
Podľa § 18 zákona o obecnom zriadení hlavný kontrolór je povinný kontrolnú činnosť vykonávať nezávisle a nestranne v súlade so základnými pravidlami kontrolnej činnosti. V prípade, že bude mať povinnosť na obci vybavovať sťažnosti (vo všeobecnosti, t.j. všetky sťažnosti doručené na obec), ako bude môcť
nezávisle a nestranne
kontrolovať ich vybavenie? Je vôbec možné v rámci kontroly, aby hlavný kontrolór kontroloval svoju činnosť, t.j. činnosť ktorú vykonáva, v tomto prípade vybavovanie sťažností? A navyše bude naplnený obsah príslušného ustanovenia zákona o sťažnostiach, podľa ktorého na vybavenie sťažnosti je príslušný orgán verejnej správy,
do ktorého pôsobnosti patrí činnosť
, o ktorej sa sťažovateľ domnieva, že ňou boli porušené jeho práva alebo právom chránené záujmy, keď pôsobnosť hlavného kontrolóra je vymedzená jeho kontrolnou činnosťou?
V rámci diskusií sa poukazuje na § 18f zákona o obecnom zriadení, podľa ktorého hlavný kontrolór vybavuje sťažnosti, ak tak ustanovuje osobitný predpis, pričom sa v ustanovení odkazuje na „starý" zákon č. 152/1998 Zb. o sťažnostiach účinný do 31.1.2010. V súčasnosti účinný zákon takúto povinnosť hlavnému kontrolórovi neukladá, úpravu v tejto veci ponechal na obec, ktorá si má príslušnosť na vybavovanie sťažností riešiť vo vnútornom predpise, v ktorom musí vec vybavovania sťažností upraviť v súlade so zákonom a ostatnými osobitnými predpismi.
Zastávam názor, že v rámci internej legislatívnej úpravy sa môže riešiť aj oprávnenie hlavného kontrolóra vybavovať sťažnosti, napr. sťažnosť proti vybavovaniu sťažnosti a sťažnosť proti odloženiu sťažnosti, pretože v rámci prešetrenia a vybavenia týchto
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.