Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Kompetenčné vzťahy medzi orgánmi obce

Dátum:

Kompetenčné vzťahy medzi orgánmi obce
„Je veľký rozdiel medzi životom, aký sa žije, a životom, aký by sa mal žiť. Tí, ktorí prihliadajú len k tomu, čo by sa malo diať, a nie k tomu, čo sa skutočne deje, skôr zaniknú, než sa udržia."
Niccoló Machiavelli
Pri spravovaní vecí verejných - z akejkoľvek pozície - čoraz častejšie narážame na problémy s vymožiteľnosťou práva. Najlepšou cestou, ako takýmto situáciám predísť, je byť pripravený a vyhnúť sa im - slušnosťou, múdrosťou, skúsenosťou. Za sedemnásť rokov intenzívnej práce v miestnej samospráve som sa v praxi stretla s množstvom situácií, ktoré mnohokrát legislatíva rieši veľmi nejasne alebo vôbec, preto čitateľom ponúkam niekoľko svojich praktických poznatkov, ktoré možno budú užitočné. Ak máte sami skúsenosť, že zákon na niektoré veci nepamätá, alebo „narazíte" na zvláštnu situáciu či problém, rada sa o váš poznatok podelím (janka.mahdakova@gmail.com) a možno spoločne nájdeme riešenie.
Samospráva vo svojej podobe existuje na Slovensku už viac ako 20 rokov a legislatíva, ktorá upravuje jej fungovanie, prešla viacerými dobrými aj menej dobrými zmenami. Roky skúseností potvrdili, že ak sú vzťahy, ktoré zákon upravuje, dobré, je zákon poradcom, ak však nastanú situácie, kedy vzťahy dobré nie sú, zákon sa stáva nevyhnutnosťou. Cieľom tohto exkurzu je zamerať pozornosť na
vzájomné postavenie orgánov obce, ich konkrétne práva a povinnosti, akým spôsobom je možné predísť hroziacemu problému a poukázať na zásadné zmeny, ktoré priniesla „veľká novela“ zákona o obecnom zriadení v minulom roku.
Postavenie územnej samosprávy na Slovensku je zakotvené v Ústave Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“). Štvrtá hlava ústavy definuje samosprávu, určuje jej práva, povinnosti, spôsob financovania aj vzťah so štátom. Článok 69 ústavy určuje:
„(1) Orgánmi obce sú
a) obecné zastupiteľstvo
b) starosta obce,"
pričom zároveň definuje:
„(2) Obecné zastupiteľstvo tvoria poslanci obecného zastupiteľstva. Poslancov volia na štvorročné obdobie obyvatelia obce, ktorí majú na jej území trvalý pobyt. Voľby poslancov sa uskutočňujú na základe všeobecného, rovného a priameho volebného práva tajným hlasovaním.
(3) Starostu obce volia obyvatelia obce, ktorí majú na jej území trvalý pobyt, na základe všeobecného, rovného a priameho volebného práva tajným hlasovaním na štvorročné obdobie. Starosta obce je výkonným orgánom obce; vykonáva správu obce a zastupuje obec navonok. Dôvody a spôsob odvolania starostu pred uplynutím volebného obdobia ustanoví zákon."
Podrobne je fungovanie územnej samosprávy upravené v ust. zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Vzhľadom na osobitné postavenie Bratislavy ako hlavného mesta Slovenskej republiky štruktúru a postavenie jeho orgánov upravuje zákon č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v z. n. p. (ďalej len „zákon o Bratislave“) a vzájomné vymedzenie vzťahov v meste Košice je riešené zákonom č. 401/1990 Zb. o meste Košice v z. n. p. (ďalej len „zákon o Košiciach“). Základom územnej samosprávy je obec. Územnú samosprávu tvorí obec a vyšší územný celok.
Obecné zastupiteľstvo
V zmysle § 11 zákona o obecnom zriadení obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce. Funkčné obdobie obecného zastupiteľstva sa končí zložením sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva na štyri roky.
Funkcia poslanca je nezlučiteľná s funkciou starostu, zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený, štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený a s niektorými špecifickými povolaniami podľa osobitného zákona.
Počet poslancov na celé volebné obdobie určí pred voľbami obecné zastupiteľstvo podľa počtu obyvateľov obce, a to od 40 obyvateľov obce 3 poslanci po hranicu nad 100 000 obyvateľov obce 23 až 41 poslancov.
Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradené:
a) určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce a s majetkom štátu, ktorý užíva, schvaľovať najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie s ním,
b) schvaľovať rozpočet obce a jeho zmeny, kontrolovať jeho čerpanie a schvaľovať záverečný účet obce, schvaľovať emisiu komunálnych dlhopisov, schvaľovať zmluvu uzavretú za účelom združovania obcí do združenia, rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky, o prevzatí záruky za poskytnutie návratnej finančnej výpomoci zo štátneho rozpočtu; v rozsahu určenom zastupiteľstvom môže zmeny rozpočtu vykonávať starosta,
c) schvaľovať územný plán obce alebo jej časti a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života obce,
d) rozhodovať o zavedení a zrušení miestnej dane a ukladať miestny poplatok,
e) určovať náležitosti miestnej dane alebo miestneho poplatku a verejnej dávky a rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky,
f) vyhlasovať miestne
referendum
o najdôležitejších otázkach života a rozvoja obce a zvolávať zhromaždenie obyvateľov obce,
g) uznášať sa na nariadeniach,
h) schvaľovať dohody o medzinárodnej spolupráci a členstvo obce v medzinárodnom združení,
i) určiť plat starostu podľa osobitného zákona a určiť najneskôr 90 dní pred voľbami na celé funkčné obdobie rozsah výkonu funkcie starostu; zmeniť počas funkčného obdobia na návrh starostu rozsah výkonu jeho funkcie,
j) voliť a odvolávať hlavného kontrolóra obce (ďalej len „hlavný kontrolór“), určiť rozsah výkonu funkcie hlavného kontrolóra a jeho plat, schvaľovať odmenu hlavnému kontrolórovi,
k) schvaľovať štatút obce, rokovací pori
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.