Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
K pracovnoprávnej problematike - zástupcovia zamestnancov
Dátum:
K PRACOVNOPRÁVNEJ PROBLEMATIKE - ZÁSTUPCOVIA ZAMESTNANCOV
Zamestnávateľ poskytoval zamestnancom lepšie pracovné podmienky, ako ustanovujú právne
predpisy, a to na základe vlastného rozhodnutia aj bez diskusie so zamestnancami alebo zástupcami
zamestnancov. V časoch ekonomickej krízy zamestnávateľ znižuje, resp. odoberá určité benefity,
výhody. Aké možnosti majú zamestnanci, ako sa môžu spoločne brániť, resp. zabezpečiť si ochranu a
udržať si pracovné podmienky a podmienky zamestnávania aspoň na doterajšej úrovni. Stačí,
ak
si zvolia zamestnaneckú radu, alebo treba založiť odborovú organizáciu?Kto má väčšie právomoci a kto poskytuje väčšiu ochranu zamestnancom? V prípade, že je
potrebné založiť odborovú organizáciu, prosíme o usmernenie, ako ju možno vytvoriť. Prosíme aj o
ďalšie informácie, týkajúce sa konštituovania zástupcov zamestnancov. Vzhľadom na to, že zamestnanci
majú záujem o zastupovanie, žiadame o usmernenie, ako máme postupovať, a či nám zamestnávateľ môže
zabrániť konať v tejto veci alebo nás môže nejakým spôsobom postihovať, ak by sme v danej veci
konali. Aké sú možné formy zastupovania zamestnancov?
Zamestnanci majú právo na pracovisku sa priamo alebo nepriamo vyjadrovať k otázkam, ktoré sa
týkajú podmienok výkonu a organizácie práce, ako aj k obsahu ich práce. Z hľadiska efektívnosti je
významnejšou a najpraktickejšou nepriama účasť zamestnancov na rozhodovacích procesoch, tzn.
prostredníctvom ich zástupcov. Účasť zamestnancov v pracovnoprávnych vzťahoch a jej formy upravuje
desiata časť zákona č. 311/2001 Z.z.
Zákonník práce v z. n. p.
Význam zástupcov zamestnancov spočíva predovšetkým v tom, že sa zúčastňujú na rozhodovaní
zamestnávateľa, ktoré sa týka ich sociálnych a ekonomických záujmov s cieľom zabezpečiť si
spravodlivé a uspokojivé pracovné podmienky. Zamestnanci majú právo na poskytovanie informácií o
hospodárskej a finančnej situácií zamestnávateľa a o predpokladanom vývoji jeho činnosti, a to
zrozumiteľným spôsobom a vo vhodnom čase. Zamestnanci majú právo vyjadrovať sa k týmto informáciám,
ako aj k pripravovaným rozhodnutiam zamestnávateľa a majú možnosť podávať k nim svoje návrhy. Z
uvedených dôvodov majú zástupcovia zamestnancov svoje opodstatnenie u zamestnávateľa a v čase
finančnej a ekonomickej krízy sa ich opodstatnenosť znásobuje.
Podľa § 11a Zákonníka práce zástupcovia
zamestnancov sú
príslušný odborový orgán, zamestnanecká rada alebo zamestnanecký
dôverník
(v družstve, kde súčasťou členstva je aj pracovnoprávny vzťah člena k družstvu, je
zástupcom zamestnancov osobitný orgán družstva volený členskou schôdzou). Zástupca zamestnancov je
aj zástupca zamestnancov pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci podľa osobitného predpisu (zákon
č. 124/2006 Z.z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri
práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.). Zástupca zamestnancov pre bezpečnosť a
ochranu zdravia pri práci má však len kompetencie týkajúce sa oblasti ochrany práce a bezpečnosti
práce, tzn., že ak u zamestnávateľa nepôsobí odborová organizácia ani zamestnanecká rada,
zástupcovia zamestnancov pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci nemajú oprávnenie vstupovať do
iných oblastí pracovnoprávnych vzťahov okrem ochrany práce. Ak u zamestnávateľa nebude založená
odborová organizácia ani zamestnanecká rada, vo všetkých prípadoch, v ktorých zamestnávateľ by inak
mal spolupracovať so zástupcami zamestnancov, bude konať celkom autonómne bez rizika, že právne
úkony zamestnávateľa nebudú platné.Zamestnanci si môžu zvoliť formu zastupovania, a to prostredníctvom odborovej organizácie alebo
zamestnaneckej rady/zamestnaneckého dôverníka. Zákonník
práce nevylučuje spolupôsobenie odborovej organizácie aj zamestnaneckej rady u
zamestnávateľa. Ak u zamestnávateľa popri sebe pôsobia odborová organizácia aj zamestnanecká rada,
má odborová organizácia v
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.