Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

K pracovnoprávnej problematike - zástupcovia zamestnancov

Dátum:

K PRACOVNOPRÁVNEJ PROBLEMATIKE - ZÁSTUPCOVIA ZAMESTNANCOV
Zamestnávateľ poskytoval zamestnancom lepšie pracovné podmienky, ako ustanovujú právne predpisy, a to na základe vlastného rozhodnutia aj bez diskusie so zamestnancami alebo zástupcami zamestnancov. V časoch ekonomickej krízy zamestnávateľ znižuje, resp. odoberá určité benefity, výhody. Aké možnosti majú zamestnanci, ako sa môžu spoločne brániť, resp. zabezpečiť si ochranu a udržať si pracovné podmienky a podmienky zamestnávania aspoň na doterajšej úrovni. Stačí, ak
si zvolia zamestnaneckú radu, alebo treba založiť odborovú organizáciu?
Kto má väčšie právomoci a kto poskytuje väčšiu ochranu zamestnancom? V prípade, že je potrebné založiť odborovú organizáciu, prosíme o usmernenie, ako ju možno vytvoriť. Prosíme aj o ďalšie informácie, týkajúce sa konštituovania zástupcov zamestnancov. Vzhľadom na to, že zamestnanci majú záujem o zastupovanie, žiadame o usmernenie, ako máme postupovať, a či nám zamestnávateľ môže zabrániť konať v tejto veci alebo nás môže nejakým spôsobom postihovať, ak by sme v danej veci konali. Aké sú možné formy zastupovania zamestnancov?
Zamestnanci majú právo na pracovisku sa priamo alebo nepriamo vyjadrovať k otázkam, ktoré sa týkajú podmienok výkonu a organizácie práce, ako aj k obsahu ich práce. Z hľadiska efektívnosti je významnejšou a najpraktickejšou nepriama účasť zamestnancov na rozhodovacích procesoch, tzn. prostredníctvom ich zástupcov. Účasť zamestnancov v pracovnoprávnych vzťahoch a jej formy upravuje desiata časť zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v z. n. p.
Význam zástupcov zamestnancov spočíva predovšetkým v tom, že sa zúčastňujú na rozhodovaní zamestnávateľa, ktoré sa týka ich sociálnych a ekonomických záujmov s cieľom zabezpečiť si spravodlivé a uspokojivé pracovné podmienky. Zamestnanci majú právo na poskytovanie informácií o hospodárskej a finančnej situácií zamestnávateľa a o predpokladanom vývoji jeho činnosti, a to zrozumiteľným spôsobom a vo vhodnom čase. Zamestnanci majú právo vyjadrovať sa k týmto informáciám, ako aj k pripravovaným rozhodnutiam zamestnávateľa a majú možnosť podávať k nim svoje návrhy. Z uvedených dôvodov majú zástupcovia zamestnancov svoje opodstatnenie u zamestnávateľa a v čase finančnej a ekonomickej krízy sa ich opodstatnenosť znásobuje.
Podľa § 11a Zákonníka práce zástupcovia zamestnancov sú
príslušný odborový orgán, zamestnanecká rada alebo zamestnanecký dôverník
(v družstve, kde súčasťou členstva je aj pracovnoprávny vzťah člena k družstvu, je zástupcom zamestnancov osobitný orgán družstva volený členskou schôdzou). Zástupca zamestnancov je aj zástupca zamestnancov pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci podľa osobitného predpisu (zákon č. 124/2006 Z.z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.). Zástupca zamestnancov pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci má však len kompetencie týkajúce sa oblasti ochrany práce a bezpečnosti práce, tzn., že ak u zamestnávateľa nepôsobí odborová organizácia ani zamestnanecká rada, zástupcovia zamestnancov pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci nemajú oprávnenie vstupovať do iných oblastí pracovnoprávnych vzťahov okrem ochrany práce. Ak u zamestnávateľa nebude založená odborová organizácia ani zamestnanecká rada, vo všetkých prípadoch, v ktorých zamestnávateľ by inak mal spolupracovať so zástupcami zamestnancov, bude konať celkom autonómne bez rizika, že právne úkony zamestnávateľa nebudú platné.
Zamestnanci si môžu zvoliť formu zastupovania, a to prostredníctvom odborovej organizácie alebo zamestnaneckej rady/zamestnaneckého dôverníka. Zákonník práce nevylučuje spolupôsobenie odborovej organizácie aj zamestnaneckej rady u zamestnávateľa. Ak u zamestnávateľa popri sebe pôsobia odborová organizácia aj zamestnanecká rada, má odborová organizácia v
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.