Vyhľadávanie v online časopise
Online časopis
Informatizácia sa dotkla aj verejnej správy, budú dlhé rady na úradoch minulosťou?
Dátum:
Informatizácia sa dotkla aj verejnej správy, budú dlhé rady na úradoch
minulosťou?
Ing.
Vladimír
Bolek
doc. Ing.
Mojmír
Kokles
PhD.
Článok vysvetľuje postup implementácie zákona o
e-Governmente pre orgány verejnej správy a zároveň je aj metodickým návodom pre primátorov,
starostov obcí a pracovníkov obcí, ktorí sú často mediátormi občanov.
Od 1. novembra 2013 je účinný zákon č. 305/2013
Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (zákon o e-Governmente). Hlavným
cieľom zákona je implementácia výkonu verejnej moci v elektronickej podobe. Ťažiskovým pilierom je
elektronická komunikácia ako náhrada listinnej podoby komunikácie. Kodifikácia ovplyvňuje nielen
fyzické osoby, občanov, ale aj právnické osoby.
Zákon o e-Governmente upravuje vybrané
informačné systémy pre výkon pôsobnosti orgánov verejnej moci v elektronickej podobe, elektronické
podanie, elektronický úradný dokument a niektoré podmienky a spôsob výkonu verejnej moci
elektronicky a elektronickej komunikácie orgánov verejnej moci navzájom, elektronické schránky a
elektronické doručovanie, autorizáciu, zaručenú konverziu, spôsob vykonania úhrady orgánu verejnej
moci, referenčné registre.
Elektronické schránky
Schránky pre používateľov, ktorými sú občania, firmy, inštitúcie, organizácie, orgány
verejnej správy, zriaďuje úrad vlády podľa druhu používateľa
bezodplatne.
Základná kapacita elektronickej schránky je 1 GB (gigabite). Prostredníctvom žiadosti
(ktorá je obsahom elektronickej schránky) možno požiadať o zvýšenie úložiska.
Úrad vlády Slovenskej republiky elektronickú schránku zriadi pre používateľa v zmysle
zákona o e-Governmente:
a)
bezodkladne, ako sa dozvie o vzniku orgánu verejnej moci, právnickej osoby a
zapísanej organizačnej zložky,
b)
bezodkladne po tom, ak má informáciu o vzniku oprávnenia na podnikanie fyzickej
osoby, ak ide o elektronickú schránku fyzickej osoby podnikateľa,
c)
fyzickej osobe automaticky, ktorá nie je podnikateľom a je občanom Slovenskej
republiky a zároveň dosiahla 18. rok veku, ak bola schránka podľa písm. a) až c) zrušená, tak úrad
vlády ju opätovne zriadi do piatich pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti, ak pominuli dôvody
deaktivácie elektronickej schránky, d) do piatich pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti o
zriadenie elektronickej schránky v tom prípade, ak ide o subjekt medzinárodného práva a právnickú
osobu, ktorá nemá sídlo na území Slovenskej republiky, alebo o fyzickú osobu, ktorá nie je štátnym
občanom Slovenskej republiky a nemá miesto podnikania na území Slovenskej republiky.
Vzor žiadosti nájdu jednotlivé subjekty na Ústrednom portáli verejnej správy
www.slovensko.sk.
Elektronické schránky pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov už boli zriadené
k 31. januáru 2014. Zriadené boli tým subjektom, ktoré boli zapísané v príslušnom registri (register
fyzických osôb, obchodný register, živnostenský register a iné), ktorý ich má v evidencii a poskytol
úradu vlády všetky potrebné údaje v zmysle zákona o
e-Governmente pre ich zriadenie do dvoch mesiacov odo dňa účinnosti zákona, teda k 31.
decembru 2013. Z uvedeného vyplýva, že občania Slovenskej republiky, živnostníci, právnické osoby,
nemusia explicitne žiadať o vytvorenie prístupu k službe, ale ak splnia podmienky ustanovené
zákonom, elektronická schránka im bude bezodplatne zriadená na základe údajov, ktoré úrad vlády
získa z uvedených registrov.
Podnikatelia už disponujú aj viacerými dátovými schránkami. Jedna schránka je občianska a
druhé sú podnikateľské. Pri vložení eID (elektronického občianskeho preukazu s čipom) a vykonaní
autentifikácie systém vyzve používateľa na selekciu identity, teda schránky, s ktorou bude pracovať.
Pre občanov a živnostníkov je používanie e-schránok dobrovoľné, no obchodné spoločnosti ich môžu
„ignorovať" len rok a pol, pretože v auguste 2015 im štát povinne aktivuje funkciu doručovania
elektronických rozhodnutí namiesto papierových a do dátovej schránky dostanú správy z úradov do
vlastných rúk. Ich doručenie bude treba potvrdiť digitálnym podpisom. Správa neprečítaná do 15 dní
od doručenia, sa bude považovať za doručenú.
Na čo slúži elektronická schránka, elektronická komunikácia a
služby?
Zámerom elektronického doručovacieho systému elektronických poštových schránok je
preukázateľné dôveryhodné doručovanie elektronických dokumentov, podaní notifikácii (odoslaní a
doručení, zistenie stavu odoslaných podaní) medzi jednotlivými používateľmi, ktorí majú prístup k
službe.
Služby elektronickej komunikácie umožňujú online komunikáciu medzi občanom,
organizáciou a úradom navzájom. Predmetom je výmena nielen podaní a dokumentov, ale aj aktuálnych
informácií o obci, meste, činnosti samosprávy.
Občan, právnická osoba môže podať žiadosť na úrad, uhradiť príslušný poplatok a
prostredníctvom notifikácií sledovať stav vybavenia podaní a dostať rozhodnutie aj elektronickou
formou. Jedným z parciálnych prínosov je aj interaktívna, promptná a efektívna komunikácia medzi
jednotlivými zainteresovanými stranami. Podľa zákona o
e-Governmente ide o elektronické úložisko, v ktorom sa uchovávajú elektronické správy a
notifikácie.
Elektronická komunikácia prostredníctvom elektronických schránok substituuje (nahrádza)
klasický spôsob komunikácie, je oficiálnym plnohodnotným ekvivalentom na doručovanie dokumentov a
podaní v listinnej podobe.
Doručením
„do vlastných rúk"
sa na účely elektronického doručovania rozumie
doručenie, pri ktorom sa vyžaduje potvrdenie doručenia zo strany adresáta alebo osoby, ktorej je
podľa osobitných predpisov možné doručovať namiesto adresáta, formou doručenky odoslanej
odosielateľovi. Údaje uvedené v doručenke, ktorá bola autorizovaná, sa považujú za pravdivé, ak nie
je preukázaný opak. Používatelia musia rozlišovať zriadenie a aktiváciu schránky.Zriadenie schránky vykoná Úrad vlády Slovenskej republiky na základe definovaných
pravidiel. Avšak aktiváciu schránky uskutoční konkrétny používateľ.
Aktivácia schránky prebieha v niekoľkých krokoch. Najskôr sa treba prihlásiť do
elektronickej schránky na Ústrednom portáli verejnej správy (www.slovensko.sk). Na prihlásenie do
portálu používateľ potrebuje
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.
Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.
Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).
Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov
Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.