Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Hlavný kontrolór a petície

Dátum:

Hlavný kontrolór a petície
Ing.
Ingrid
Veverková
Hlavný kontrolór v rámci vykonávania kontrolnej činnosti v rozsahu ust. § 18d zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení") kontroluje vybavovanie sťažností a petícií. Hlavnému kontrolórovi z ust. § 18f zákona o obecnom zriadení vyplýva povinnosť vybavovať sťažnosti, ak tak ustanovuje zákon č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach (ďalej len „zákon o sťažnostiach"), v tomto ustanovení však nie je pre hlavného kontrolóra určená povinnosť vybavovať petície. Túto kompetenciu hlavnému kontrolórovi neustanovuje ani zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v z. n. p. (ďalej len „petičný zákon").
Pre hlavných kontrolórov tak platí, že vo veci petícií majú len kompetenciu kontrolovať vybavovanie petícií.
V tomto príspevku si vysvetlíme legislatívnu úpravu vybavovania petícií, postup pri prijímaní, prešetrovaní, vybavovaní petícií a pri kontrole vybavovania petícií.
Legislatívna úprava vybavovania petícií
Postup pri podávaní a vybavovaní petícií upravuje petičný zákon. Petičný zákon ustanovuje, že každý má právo sám alebo s inými obracať sa vo veciach verejného alebo iného spoločného záujmu na štátne orgány a orgány územnej samosprávy so žiadosťami, návrhmi a sťažnosťami (ďalej len „petícia").
Podľa § 1 ods. 2 a 3 a § 2 petičného práva petičný zákon ustanovuje, že:
-
petíciou sa nesmie zasahovať do nezávislosti súdu,
-
petícia nesmie vyzývať k porušovaniu ústavy, zákonov a právne záväzných aktov Európskej únie, popieraniu alebo obmedzovaniu osobných, politických alebo iných práv,
-
vo výkone petičného práva sa nesmie nikomu brániť,
-
výkon petičného práva nesmie byť nikomu na ujmu.
Petičný zákon pre štátne orgány a orgány územnej samosprávy neustanovuje povinnosť vypracovať interný predpis - smernicu, ktorá by upravovala prešetrovanie a vybavovanie petícií.
Odporúčam však, aby si obce vydali vlastné zásady vybavovania petícií, tak ako si vydávajú vlastné zásady na vybavovanie sťažností (túto povinnosť orgánom verejnej správy ukladá zákon o sťažnostiach v § 11 ods. 1).
V týchto zásadách vybavovania petícií by si mala obec predovšetkým upraviť napríklad:
-
kompetencie na vybavovanie petícií - podľa § 5 ods. 9 petičného zákona totiž, ak je predmetom petície činnosť orgánov územnej samosprávy, jej poslancov alebo štatutárneho orgánu organizácie, ktorej zriaďovateľom je orgán územnej samosprávy, petíciu vybavuje príslušný orgán územnej samosprávy, a tým je obecné zastupiteľstvo a starosta,
-
spôsob prideľovania petícií na vybavenie (kto a komu),
-
povinnosť vedenia centrálnej evidencie petícií.
Podľa § 9 petičného zákona na vybavovanie petícií podľa petičného zákona sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní - zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.
Ak petičný zákon neustanovuje inak, pri prešetrení petície sa primerane postupuje podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o sťažnostiach; toto oprávnenie je uvedené v § 5 ods. 7 petičného zákona.
Keďže podľa § 5 ods. 7 petičného zákona obec môže pri prešetrení petície primerane postupovať podľa osobitného predpisu, ktorým je zákon o sťažnostiach, odporúčam, aby sa zo zákona o sťažnostiach pri prešetrení a vybavení petícií primerane použili napríklad ustanovenia o vyhotovení dokumentácie z prešetrenia a vybavenia petícií, najmä:
-
zápisnice o prešetrení petície, ak si to situácia vyžiada a následne jej prerokovanie
-
písomného oznámenia výsledku vybavenia petície (jej obsah - napr. uvedenie postupu prešetrenia a odôvodnenie výsledku prešetrenia a pod.).
Definícia petície
Petičný zákon definíciu petície priamo neobsahuje, avšak nepriamo ju možno vyvodiť z ust. § 1 ods. 1 petičného zákona, podľa ktorého ide o žiadosť, návrh, sťažnosť (podanie) vo veci verejného alebo iného spoločného záujmu na štátne orgány a orgány územnej samosprávy.
Z uvedeného ustanovenia možno vyvodiť základné
znaky petície,
t.j. že:
1.
v podaní musí ísť o vec verejného alebo iného spoločného záujmu,
2.
podanie musí smerovať na štátne orgány a orgány územnej samosprávy (ďalej len „orgán verejnej správy").
Petíciu môže podať:
1.
fyzická osoba,
2.
právnická osoba,
3.
skupina osôb, ktorá môže zostaviť petičný výbor.
Petičný výbor
- podľa § 3 ods. 1 až 3 petičného zákona ho vytvárajú osoby podávajúce petíciu, a to na zostavenie petície, obstaranie podpisov pod ňu a doručenie petície orgánu verejnej sp
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.