Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Dlhová politika, základné hodnotenie bonity a rating obci (III.)

Dátum:

Dlhová politika, základné hodnotenie bonity a rating obci (III.)
(dokončenie z minulého čísla)
Overovanie bonity samospráv a ratingový systém
Štandardnou súčasťou úverového procesu je aj
analýza úverovej schopnosti klienta.
Cieľom je zhodnotiť finančnú situáciu klienta a jej predpokladaný vývoj, identifikovať riziká spojené s jeho financovaním. Výstupy analýzy sa využívajú ako podklad pre návrh optimálnej štruktúry financovania, štruktúry zabezpečenia aj pre rozhodnutie, či a za akých podmienok bude klientovi úver poskytnutý. Je potrebné upozorniť, že klient nie je hodnotený len pred samotným poskytnutím úveru, ale jeho hospodárenie je aj pravidelne monitorované v priebehu celého úverového vzťahu.
Pri hodnotení bonity klientov, vrátane klientov zo strany samosprávneho sektora, v bankách (venujúce pozornosť aj financovaniu samospráv) hrajú kľúčovú úlohu
interné ratingové systémy
. Význam interných ratingov v poslednej dobe výrazne vzrástol v súvislosti s novými predpismi o kapitálovej primeranosti súhrnne označovanými
Basel II.
Interný rating klienta môže byť kalkulovaný jednak na základe finančných, ale aj nefinančných údajov.
Nefinančná zložka ratingu
býva zastúpená otázkami zameranými na stav infraštruktúry, populačný vývoj, mieru nezamestnanosti, kvalitu účtovníctva, politickú stabilitu a v neposlednom rade informačnú otvorenosť klienta zo strany samosprávy.
Finančná časť ratingu
je založená na finančných ukazovateľoch kalkulovaných na základe finančných výkazov klienta. Vo finančnom hodnotení sú zohľadnené faktory, ako napríklad tvorba prevádzkového (bežného) prebytku, krytie dlhovej služby (t.j. istiny aj platených úrokov spolu), zadlženosť, atď.
Dôležitou súčasťou základného hodnotenia bonity klientov je aj posudzovanie tzv.
kreditných rizík
. Tie môžu byť vo všeobecnosti zoradené do dvoch kategórií, a to ako všeobecné riziká alebo špecifické riziká.
Všeobecné riziká
sú tie, ktoré zasahujú všetky miestne samosprávy v krajine a týkajú sa ich silných ekonomických stránok a stability, ako aj inštitucionálneho rámca, ktorý prerozdeľuje moc a zodpovednosť medzi národnú vládu a samosprávny sektor.
Špecifické riziká
sú tie, ktoré zohľadňujú stav a výkonnosť jednotlivých miestnych samospráv.
Ratingové faktory a ich analýza v samosprávnom sektore
Určenie základného hodnotenia bonity je prvým krokom pri prideľovaní ratingu miestnej samospráve. Základné hodnotenie bonity je mierkou pravdepodobnosti, že miestna samospráva bude vyžadovať podporu od tretej strany, ako je napr. národná vláda, vyššia úroveň samosprávy alebo sebe podobná samospráva, aby predišla platobnej neschopnosti.
Pri určovaní
základného hodnotenia bonity miestnych samospráv
je používaných viacero
faktorov
. Tie zahŕňajú predovšetkým:
• prevádzkové prostredie, tzn. národné faktory, ktoré majú vplyv na riziko ekonomickej, finančnej, trhovej alebo politickej krízy,
• inštitucionálny rámec, ktorý predurčuje práva a povinnosti miestnych samospráv,
• finančná pozícia a výkonnosť,
• dlhový profil,
• kontrola a spôsob riadenia a
• hospodárska základňa.
Prevádzkové prostredie
sa odvoláva na národný, hospodársky a politický kontext, v ktorom miestne samosprávy fungujú. Je sústredený okolo národných faktorov, ktoré majú vplyv na riziko v širšej kríze hospodárstva, finančného trhu alebo politického prostredia. Finančná výkonnosť miestnej samosprávy je obmedzená prostredím, v ktorom sa pohybuje. Pri vyhodnocovaní tohto faktoru je nutné brať do úvahy aj náchylnosť štátu na systematický šok tým, že sa prehodnocujú jeho súvzťažné okolnosti a nedávna hospodárska minulosť. V rámci takýchto analýz sa analyzuje relatívne bohatstvo národného hospodárstva, jeho stabilita a celková efektívnosť vlády, pričom by sa malo brať do úvahy aj riziko platobnej neschopnosti dlhopisov národnej vlády, ktoré môže spôsobiť krízu. Čím silnejšie je národné prevádzkové prostredie, tým pozitívnejší je dopad na základné hodnotenie bonity miestnych samospráv v danej krajine. Celková efektívnosť, stabilita a pružnosť inštitúcií národnej vlády má tiež dopad na výkonnosť miestnej samosprávy. V prípadoch, kde sú verejné služby nízkej kvality a byrokracia, ktorá ich poskytuje, má nízku reputáciu, výkonnosť individuálnych miestnych samospráv môže byť týmto tiež veľmi ovplyvnená.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.