Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Dlhová politika, základné hodnotenie bonity a rating obcí (II.)

Dátum:

Dlhová politika, základné hodnotenie bonity a rating obcí (II.)
(pokračovanie z minulého čísla)
Pravidlá používania návratných zdrojov financovania v podmienkach obcí v SR
Návratné zdroje financovania sú významným zdrojom na financovanie kapitálových výdavkov obcí.
V zmysle ust. § 2 písm. a) zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy rozlišujeme tieto formy návratných zdrojov financovania obcí:
a) prijaté úvery,
b) pôžičky,
c) návratné finančné výpomoci,
d) zmenky,
e) komunálne obligácie vydané obcou.
V zákone o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy sú v § 17 uvedené pravidlá používania návratných zdrojov financovania, kde je stanovené, kedy a za akých podmienok ich môžu obce použiť. Obec môže použiť návratné zdroje financovania len na úhradu kapitálových výdavkov.
Na vyrovnanie časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami bežného rozpočtu v priebehu rozpočtového roka sa tieto zdroje financovania môžu použiť len výnimočne za podmienky, že budú splatené do konca rozpočtového roka z príjmov bežného rozpočtu (§ 17 ods. 2).
Zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy zároveň určuje obci, že môže vstupovať len do takých záväzkov vyplývajúcich z návratných zdrojov financovania, ktorých úhrada dlhodobo nenaruší vyrovnanosť bežného rozpočtu v nasledujúcich rokoch. Obec nesmie prevziať záruku za úver, pôžičku alebo iný dlh fyzickej osoby alebo právnickej osoby s výnimkou záruky prevzatej obcou za poskytnutie návratnej finančnej výpomoci zo štátneho rozpočtu (§ 17 ods. 4 a 5).
Pre obec je v zmysle § 17 ods. 6 zákona o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy stanovené, že môže na plnenie svojich úloh prijať návratné zdroje financovania, len ak:
a) celková suma dlhu obce neprekročí 60% skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka a
b) suma ročných splátok návratných zdrojov financovania vrátane úhrady výnosov neprekročí 25% skutočných bežných príjmov predchádzajúceho rozpočtového roka.
Celkovou sumou dlhu obce sa rozumie súhrn záväzkov vyplývajúcich zo splácania istín návratných zdrojov financovania ku koncu rozpočtového roka a suma ručiteľských záväzkov obce. Do celkovej sumy dlhu obce sa nezapočítavajú záväzky z úverov poskytnutých z bývalých štátnych fondov a z úveru
poskytnutého zo Štátneho fondu rozvoja bývania na výstavbu obecných nájomných bytov vo výške splátok úveru, ktorých úhrada je zahrnutá v cene ročného nájomného za obecné nájomné byty a záväzky z návratných zdrojov financovania spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, najviac v sume nenávratného finančného príspevku poskytnutého na základe zmluvy uzatvorenej medzi obcou alebo vyšším územných celkom a orgánom podľa osobitného predpisu. Dodržiavanie týchto podmienok preveruje hlavný kontrolór obce, ktorého povinnosťou je zistené porušenie podmienok na prijatie návratných zdrojov financovania obcou bezodkladne oznámiť Ministerstv
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.