Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Delimitácia funkcie starostu

Dátum:

Delimitácia funkcie starostu
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Tohoročné komunálne voľby spôsobujú opätovnú aktuálnosť témy odovzdania a prevzatia funkcie starostu. V našej praxi, žiaľ, nie je výnimkou, že k riadnemu odovzdaniu a prevzatiu funkcie pri výmene starostov nedochádza a tento článok si kladie za cieľ poukázať na to, že to nie je ani zodpovedné, ani bezpečné a súčasne chce ponúknuť praktické odporúčania k delimitačnému procesu.
Údajný nedostatok právnej úpravy
Pri stretnutiach s mnohými starostami som sa stretol s protiargumentom, že odovzdanie funkcie nie je prikázané žiadnym právnym predpisom. Takýto pohľad je, podľa môjho názoru, veľmi zjednodušený. Isteže, niet právneho predpisu, ktorý by obsahoval ustanovenie, že
„starosta je povinný pri skončení funkčného obdobia odovzdať funkciu delimitačným protokolom",
existujú však ustanovenia s výslovnými povinnosťami, ktoré nebudú splnené, ak k riadnemu odovzdaniu a prevzatiu funkcie nedôjde. Takú povinnosť upravuje napríklad § 7 zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí"):
                    Zákon o majetku obcí - výňatok
 
                                § 7
 
(1) Orgány obce a organizácie sú povinné hospodáriť s majetkom obce 
v prospech rozvoja obce
a jej občanov a ochrany a tvorby životného prostredia. (2) Orgány obce a organizácie sú povinné majetok obce zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať. Sú povinné najmä a) udržiavať a užívať majetok, b) chrániť majetok pred
poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím,
c)
používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku
vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi, d) viesť majetok v účtovníctve podľa osobitného predpisu,
Ak osoba v pozícii štatutárneho orgánu neuskutoční delimitáciu, t.j. ak hodnoverne a preukázateľným spôsobom nezdokumentuje, v akom stave sa nachádza právnická osoba, na čele ktorej stál, vznikne stav, ktorý:
-
je na škodu rozvoja obce,
-
odporuje povinnosti chrániť a zveľaďovať majetok obce,
-
vytvára podmienky pre škody na majetku, jeho stratu, prípadne zneužitie,
-
nepochybne postráda adekvátny právny prostriedok na ochranu majetku pri výmene osôb v zodpovednej funkcii, ktorým je práve delimitačný proces a jeho výsledok - delimitačný protokol.
Situácia popísaná v predchádzajúcom texte znamená nesplnenie alebo porušenie významných zákonných povinností cit. § 7 zákona o majetku obcí.
Považujem za súčasť dospievania našej právnej kultúry a právneho vedomia, aby sme v aplikačnej praxi neočakávali inštruktívne právne normy na konkrétne situácie (ktoré, mimochodom, spôsobujú enormný rozsah a neprehľadnosť nášho právneho poriadku), ale aby sme sa postarali o riadne uplatňovanie existujúcich zásadných právnych pravidiel, ktoré pokrývajú širší okruh konkrétnych situácií principiálnym spôsobom.
Delimitácia funkcie je dobrým príkladom toho, že povinnosť k jej uskutočneniu možno bezpečne vyvodiť z už dávno platných právnych predpisov a že prípadné „doplnenie" takýchto výslovných povinností by náš právny poriadok len ďalej neúčelne rozšírilo.
Imperatív verejného záujmu
Mandát starostu sa stáva aktívnym, keď zloží predpísaný sľub - tento moment rozhraničuje funkčné obdobia striedajúcich sa starostov; presnejšie a s oporou v § 13 ods. 1 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení") povedané: zložením sľubu novozvoleného starostu sa končí funkčné obdobie jeho predchodcu:
                       Zákon o obecnom zriadení - výňatok 
 
                                   § 13
 
(1) Predstaviteľom obce a najvyšším výkonným orgánom obce je starosta. 
Funkcia starostu je verejná funkcia. 
Funkčné obdobie starostu sa skončí zložením sľubu novozvoleného starostu. ...
Samotný sľub veľmi jednoznačne zakotvuje právny záväzok voči záujmom obce:
                    Zákon o obecnom zriadení - výňatok Starosta 
 
                                    § 13
 
...(2) Starosta skladá sľub, ktorý znie: „Sľubujem na svoju česť a svedomie, 
že budem riadne plniť svoje povinnosti, 
ochraňovať záujmy obce
a Slovenskej republiky. Ústavu Slovenskej republiky, ústavné zákony, zákony a ostatné všeobecne záväzné právne predpisy budem pri výkone svojej funkcie starostu uplatňovať podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia.
Považujem za zrejmé, že je vo verejnom záujme, aby sa vystriedanie osôb na pozícii starostu uskutočnilo so všetkou starostlivosťou, ktorú si hospodárenie s verejnými prostriedkami vyžaduje; to okrem iného znamená aj presné zaznamenanie stavu právnickej osoby v čase, keď dochádza k nástupu novej osoby do funkcie štatutárneho orgánu.
Pozn.: V súkromnom sektore je nemysliteľné, aby sa akákoľvek významnejšia (nielen štatutárna) funkcia neodovzdala po riadnej delimitácii. Verejný sektor by mal vykazovať vyššiu mieru starostlivosti o zverené verejné prostriedky, ktorých ochrana je v nepochybnom verejnom záujme.
Iným,
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.