Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Delimitácia funkcie starostu

Dátum:

Delimitácia funkcie starostu
Voľby do orgánov samosprávy obcí znamenajú každé štyri roky príležitosť na obmenu osôb vo funkcii starostu. Ak sa voliči rozhodnú túto príležitosť využiť, nastáva viac, než len zmena v politickom vedení obecnej samosprávy: mení sa osoba v postavení štatutárneho orgánu, ktorá má významné pôsobnosti a dosah na dianie v obecných veciach. V tomto článku sa pokúsim vysvetliť, že výmena osôb v tejto významnej pozícii by mala prebehnúť tak, aby bolo zrejmé a preukázateľné, v akom stave sa obec v čase striedania starostov nachádza.
Realita v našich vyvíjajúcich sa pomeroch nie vždy zodpovedá optimu a riadna delimitácia funkcie starostu je ešte stále skôr výnimkou, než pravidlom. Budem sa preto venovať nielen samotnému procesu a obsahu delimitácie, ale aj osvetleniu dôvodov, pre ktoré sa odovzdanie a prevzatie funkcie starostu delimitáciou javí ako postup zodpovedajúci záujmu odstupujúceho aj nastupujúceho starostu - ale predovšetkým - verejnému záujmu.
Vzhľadom na tento zámer sa budeme postupne venovať nasledovným otázkam:
• pojem a účel delimitácie,
• význam a využitie delimitačného konania,
• delimitácia z pohľadu účastníkov a z hľadiska verejného záujmu,
• právny základ a pravidlá delimitačného konania,
• delimitačný proces,
• delimitačný protokol.
Pojem a účel delimitácie
Pojem delimitácia je účelné presnejšie ohraničiť z toho dôvodu, že sa relatívne často používa, no významovo nie vždy v správnych súvislostiach. Bežne sa v praxi napríklad používa výraz „delimitovať majetok" alebo „delimitovať pôsobnosti" vo význame „odovzdať". Pojem delimitácia je však ešte o niečo presnejší, pretože delimitovať podľa bežne dostupných slovníkových prameňov znamená „určovať, určiť, vymedzovať, vymedziť, rozhraničovať, rozhraničiť".
Delimitácia teda sprevádza prípady odovzdania a prevzatia funkcií, pôsobností alebo majetku, ale jej účelom je exaktne rozhraničiť obdobie vplyvu odovzdávajúcej a preberajúcej funkcie (prípadne osoby alebo aj inštitúcie).
V záujme presnejšej ilustrácie účelu delimitácie je možné využiť prirovnanie: ak by vývoj inštitúcie predstavoval videozáznam, delimitácia je fotografiou z tohto videozáznamu, ktorá vymedzuje, v akom stave sa vývoj inštitúcie nachádza v momente, ktorý je pre život inštitúcie dôležitý (napr. pretože sa mení osoba v zodpovednej funkcii alebo dochádza k iným významným zmenám v rozsahu zodpovednosti, v pôsobnostiach, vo zverenom majetku a pod.).
Význam a využitie delimitačného konania
Našim hlavným cieľom je osvetliť delimitáciu v kontexte striedania osôb vo funkcii starostu obce. Tomu bude venované celkové zameranie, hlbšie analýzy čiastkových otázok, aj ponúknuté príklady a odporúčania.
Súčasne by bolo na škodu veci, ak by sme si neuvedomili, že obdobný nástroj a obdobný proces bude aktuálny aj v iných, kvalitatívne príbuzných situáciách, napríklad:
• pri odovzdávaní a preberaní funkcií iných vedúcich zamestnancov obce alebo obcou zriadených a založených právnických osôb (napr. prednosta mestského úradu, riaditeľ školy, vedúci odboru alebo oddelenia a pod.),
• pri výmene osôb v prípade funkcií spojených s významnou osobnou zodpovednosťou (napríklad osoby na funkciách s hmotnou zodpovednosťou, projektový manažér, správca zvereného majetku a pod.),
• pri zverení majetku obce do správy obcou zriadenej právnickej osoby podľa § 6a ods. 1, písm. b) zákona č. 138/1991 Zb. v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí") alebo pri odňatí správy majetku obce podľa § 6a ods. 2 cit. zákona,
• pri organizačných zmenách spojených so zmenami v pôsobnostiach a v rozsahu zodpovednosti (napríklad pri zlučovaní alebo rozdeľovaní právnických osôb alebo organizačných jednotiek),
• pri zmenách územia obce alebo pri zlučovaní a rozdelení obce (podľa § 2a zákona č. 369/1990 Zb. v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"),
• pri delegovaní pôsobnosti na iný stupeň riadenia alebo inému subjektu (napríklad, ak sa rozhodovanie o prideľovaní drobných finančných grantov presunie za určených podmienok z obecného úradu na obcou zriadenú komunitnú nadáciu),
• pri odovzdaní a prevzatí predmetu nájmu (napríklad, ak sa budova kultúrneho domu a jej vybavenie odovzdáva nájomcovi, ktorý vzišiel z obchodnej verejnej súťaže).
Tento výpočet celkom zrejme nie je ohraničený. Z hľadiska účelu delimitácie a z hľadiska ochrany verejného záujmu majme na zreteli, že rozumné dôvody na delimitáciu nastanú vždy, ak dochádza k významnejším zmenám v pôsobnostiach a v zodpovednosti.
Je potrebné zdôrazniť, že ďalšie časti tohto článku nepostihujú všetky vyššie vymenované prípady, a preto treba v konkrétnej situácii ponúknuté odporúčania alebo príklady vhodne adaptovať.
Delimitácia z pohľadu účastníkov a z hľadiska verejného záujmu
Častou námietkou zo strany starostov vo výkone funkcie je konštatovanie, že oni sami funkciu nijako protokolárne neprevzali. Ak sa k tomu pripojí povrchný názor, že delimitovať funkciu starostu nie je povinnosť, vynechanie delimitácie s
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.