Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Dátové centrum obci a miest (II.)

Dátum:

Dátové centrum obci a miest (II.)
(Dokončenie z minulého čísla)
Ing.
Vladimír
Bolek
PhD.
Ekonomická univerzita v Bratislave
doc. Ing.
Anita
Romanová
PhD.
Právnická fakulta UPJŠ v Košiciach
V predchádzajúcej časti sme sa venovali cieľu projektu "Informačný systém Dátového centra obcí a miest" a jeho aktivácii. V pokračovaní sa dozviete o integrácii tohto projektu na Ústredný portál verejnej správy, tiež sa zaoberáme jednotlivými modulmi, ktoré obciam umožnia zefektívnenie ich činností, konkrétne sú to napríklad moduly "dane a poplatky", "evidencia", "podateľňa" atď.
Aké elektronické služby DCOM ponúka?
Dátové centrum obcí a miest prostredníctvom modulov umožní zainteresovaným obciam/mestám poskytovať občanom a podnikateľom nasledovné elektronické služby (DEUS, 2015).
Komunikačné služby
Tieto služby umožňujú postupné pripájanie obcí/miest do Informačného systému DCOM. Z hľadiska pridanej hodnoty pre používateľa obsahuje funkcie elektronickej pošty a webového riešenia pre stránky používateľa. Z pohľadu podporných procesov ponúka pre obce/ mestá služby CallCentra a Service - Desk-u.
Komunikačné služby obsahujú
3 moduly:
Verejný webový portál Informačného systému DCOM a Intranetový portál obce
- reprezentuje verejný prístupový bod informačného systému. Pozostáva z dvoch sekcií: verejnej a privátnej. Verejná sekcia nevyžaduje autentifikáciu a obsahuje informačné údaje s orientáciou na zvýšenie informovanosti o projekte, prehľad o službách projektu DCOM, marketingový obsah, prezentáciu funkcionality Informačného systému DCOM a funkcionality informačných systémov obce alebo mesta a pod. Autentifikovaná časť je personalizovaná pre občanov a zamestnancov obce.
Intranetový portál obce reprezentuje koncept intranetu v zmysle zostavenia prístupového a agregačného bodu pre podporné a prevádzkové systémy obce. Jeho koncipovanie je orientované na maximalizáciu efektivity pracovníka obce a prehľadnosť.
E-mailové služby
- sa poskytujú všetkým používateľom obecných/ mestských úradov s dôrazom na kvalitu, efektivitu, pohodlie a bezpečnosť. Ich súčasťou sú aj antivírusové, resp. antispamové brány, archivácia mailov, notifikačný manažment.
Podporné procesy:
-
Modul CallCentrum
- predstavuje aplikačnú podporu na zabezpečenie funkcií centra telefonickej podpory Informačný systém DCOM. Tento systém je neustále aktívny počas prevádzky CallCentra. Mimo času výkonu je jeho úlohou informovať volajúceho o obmedzenej prevádzke služieb a ponúknuť mu zaznamenanie telefonátu.
-
Modul Service Desk
- poskytuje komplexnú podporu činností prevádzkovateľa CallCentra, evidencie a správy technického vybavenia, ako aj evidencie a plánovania činnosti údržby a obnovy. Je komplexným riešením na podporu a automatizáciu používateľských požiadaviek a manažment služieb v širšom kontexte, ako len informačno-komunikačných služieb. Pre bežného používateľa predstavuje jednotný kontaktný bod, pre nahlasovanie, monitorovanie a riešenie jeho požiadaviek a problémov. Pre manažéra predstavuje silný nástroj na správu služieb v zmysle metodiky ITIL v rámci celého ich životného cyklu. ITIL znamená súbor najlepších skúseností z praxe
(best practice)
z oblasti ITSM (riadenia IT služieb). Z obsahu ITIL možno dedukovať, že obsah knižnice sa infraštruktúre informačných technológií venuje len z pohľadu ich riadenia, a to vo vzťahu k službám IT, nie k samotným technológiám.
Informačné služby
Informačné služby z hľadiska občana umožňujú elektronickú komunikáciu v
9 moduloch:
Modul eDemokracia
zabezpečuje elektronickú komunikáciu úradu a zastupiteľstva obce s občanmi v oblastiach, ktoré podporujú demokratické zapájanie obyvateľov do riadenia obce. Služby by mali zvyšovať povedomie a participovanie občanov na správe vecí verejných, ako napr. vybavovanie petícií, rôzne pripomienky a informačné služby, návrhy a pripomienky verejnosti, návrhy a pripomienky obecnému/m
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.