Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Aktuality

Výsledky testovania piatakov potvrdili veľké regionálne rozdiely

Kategória: Aktuality Autor/i: TASR

Výsledky testovania piatakov opäť potvrdili veľké regionálne rozdiely vo vedomostiach žiakov. Vyplýva to z výsledkov Testovania 5-2019, ktorého výsledky zverejnilo Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR.

Bratislava 4. februára (TASR) - Test z matematiky písalo celkovo 48.570 žiakov. Priemerná úspešnosť žiakov bola 63,4 percenta. "Najjednoduchšie boli pre žiakov úlohy z tematického okruhu čísla, premenná a počtové výkony s číslami, naopak, najobťažnejšie boli úlohy z kombinatoriky, pravdepodobnosti a štatistiky. Problémy mali žiaci pri riešení slovnej úlohy na finančnú gramotnosť a aj s úlohou s reálnym kontextom z geometrie," skonštatoval rezort školstva.
Najúspešnejší žiaci v piatackom testovaní z matematiky boli v Bratislavskom kraji, keď dosiahli priemernú úspešnosť 73,1 percenta. Naopak, v matematike sa najmenej darilo žiakom v Košickom kraji, ich priemerný výsledok dosiahol 55,5 percenta. Významne lepšie výsledky z matematiky v porovnaní s národným priemerom dosiahli okresy Bratislava I a Bratislava III. Výsledky významne horšie ako národný priemer dosiahli okresy Poltár, Trebišov, Rožňava, Rimavská Sobota, Revúca a Gelnica. "Opakovane sa potvrdzujú veľmi veľké regionálne rozdiely na úrovni vedomostí žiakov. Rozdiel medzi výsledkami škôl v najúspešnejšom okrese Bratislava I (80,1 percenta) a najmenej úspešnom okrese Gelnica (38 percent) je viac ako 42 percentuálnych bodov, čo predstavuje približne 13 úloh," vyplýva z výsledkov testovania.
Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia dosiahli priemernú úspešnosť 19,8 percenta, pričom správne vyriešili približne šesť úloh. Naopak, žiaci bez sociálneho znevýhodnenia dosiahli priemernú úspešnosť 65,4 percenta, čo predstavuje približne 20 správnych úloh.
Test zo slovenského jazyka a literatúry písalo celkovo 45.668 žiakov. Priemerná úspešnosť žiakov bola 64,8 percenta. "Problémy mali v úlohách s vyvodením súvislostí na základe porozumenia textu. Pomerne obťažná bola pre nich úloha, v ktorej mali vyhľadať kľúčové slová a príslušný odsek textu. Najobťažnejšími boli úlohy z jazyka zamerané na gramatiku," uviedol rezort školstva.
V teste zo slovenského jazyka a literatúry taktiež dominovali žiaci z Bratislavského kraja s 72,4-percentnou úspešnosťou. Najmenej úspešní žiaci boli v Prešovskom kraji, ich priemerný výsledok dosiahol 58,1 percenta. Významne lepšie výsledky zo slovenského jazyka a literatúry v porovnaní s národným priemerom dosiahol okres Bratislava I. Výsledky významne horšie ako národný priemer dosiahli okresy Trebišov, Kežmarok a Gelnica. "Rozdiel medzi výsledkami škôl v najúspešnejšom okrese Bratislava I (79,5 percenta) a najmenej úspešnom okrese Gelnica (42,5 percenta) je 37 percentuálnych bodov, čo predstavuje približne 11 úloh," vyplýva z výsledkov.
Žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia dosiahli priemernú úspešnosť 24,4 percenta, čo predstavuje približne sedem vyriešených úloh. Naopak, žiaci bez sociálneho znevýhodnenia dosiahli priemernú úspešnosť 66,4 percenta, čo zodpovedá približne 20 testovým úlohám.
Poslanec Národnej rady SR Branislav Gröhling (SaS) na margo výsledkov testovania piatakov uviedol, že výrazné regionálne rozdiely a pomoc žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktorí neustále zaostávajú, budú musieť byť prioritou pre novú vládu. "S tým tiež súvisí nutnosť vytiahnuť a podporiť tých najlepších," tvrdí poslanec. Podľa neho je nutné okamžite riešiť alarmujúci výsledok, podľa ktorého "až 94,8 percent žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia dosiahlo v matematike podpriemernú úroveň," uzavrel Gröhling.
Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania zrealizoval Testovanie 5-2019 20. novembra 2019 na 1490 základných školách. Testy písalo spolu 48.605 piatakov.


Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.