564/2001 Z.z.
ZÁKON
zo 4. decembra 2001
O VEREJNOM OCHRANCOVI PRÁV
Zmena: 411/2002 Z.z.
Zmena: 551/2003 Z.z.
Zmena: 215/2004 Z.z.
Zmena: 523/2004 Z.z., 618/2004 Z.z.
Zmena: 122/2006 Z.z.
Zmena: 400/2009 Z.z.
Zmena: 220/2011 Z.z.
Zmena: 392/2012 Z.z.
Zmena: 462/2013 Z.z.
Zmena: 362/2014 Z.z.
Zmena: 176/2015 Z.z.
Zmena: 338/2015 Z.z.
Zmena: 125/2016 Z.z.
Zmena: 340/2016 Z.z.
Zmena: 55/2017 Z.z.
Zmena: 334/2017 Z.z.
Zmena: 318/2018 Z.z.
Zmena: 90/2019 Z.z.
Zmena: 221/2019 Z.z.
Zmena: 231/2019 Z.z.
Zmena: 110/2023 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje
a) rozsah a spôsob, ktorým sa verejný ochranca práv 1) ako nezávislý orgán podieľa
na ochrane základných práv a slobôd fyzických osôb a právnických osôb pri konaní,
rozhodovaní alebo nečinnosti orgánov verejnej moci, 2) ak je ich konanie, rozhodovanie
alebo nečinnosť v rozpore s právnym poriadkom alebo princípmi demokratického a právneho
štátu a
b) podrobnosti o voľbe a odvolávaní verejného ochrancu práv, o jeho pôsobnosti, o
podmienkach výkonu jeho funkcie, o spôsobe právnej ochrany a o uplatňovaní práv fyzických
osôb a právnických osôb.
Sídlo a pôsobnosť verejného ochrancu práv
§ 3
(1) Pôsobnosť verejného ochrancu práv sa vzťahuje na
a) orgány štátnej
správy,
b) orgány územnej samosprávy,
c) právnické osoby a fyzické osoby, ktoré podľa osobitného zákona rozhodujú o právach
a povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy, alebo
do práv a povinností fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy
inak zasahujú.
(2) Verejný ochranca práv plní úlohy národného preventívneho mechanizmu podľa
medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná2a) v postavení koordinačného
orgánu. Verejný ochranca práv na účel plnenia úloh podľa predchádzajúcej vety uskutočňuje
na základe podnetu alebo z vlastnej iniciatívy systematické návštevy miest, kde sa
nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby obmedzené na slobode orgánmi verejnej moci
s cieľom posilniť ochranu týchto osôb pred mučením, krutým, neľudským, ponižujúcim
zaobchádzaním alebo trestaním a iným zlým zaobchádzaním.
(3) Pôsobnosť verejného ochrancu práv podľa odseku 2 sa vzťahuje na
a)
zariadenia, v ktorých sa vykonáva väzba, trest odňatia slobody, detencia,
b) azylové zariadenia,
c) iné miesta, kde sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby obmedzené na slobode
orgánmi verejnej moci, najmä cely policajného zaistenia a zariadenia na zaistenie
cudzincov.
(4) Pôsobnosť verejného ochrancu práv sa nevzťahuje na Národnú radu Slovenskej
republiky (ďalej len "národná rada"), prezidenta Slovenskej republiky, vládu Slovenskej
republiky, komisára pre deti, komisára pre osoby so zdravotným postihnutím, Ústavný
súd Slovenskej republiky, Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky, spravodajské
služby, na rozhodovacie právomoci vyšetrovateľov Policajného zboru, prokuratúru a
na súdy s výnimkou orgánov riadenia a správy súdov a dôvodov predpokladajúcich disciplinárne
previnenie sudcu a prokurátora. 3) Pôsobnosť verejného ochrancu práv sa nevzťahuje
tiež na veci operačnej a mobilizačnej povahy.
§ 4
Voľba verejného ochrancu práv
(1) Verejného ochrancu práv volí národná rada z kandidátov, ktorých jej navrhne
najmenej 15 poslancov národnej rady.
(2) Za verejného ochrancu práv možno zvoliť občana Slovenskej republiky,
ktorý
a) v deň voľby dosiahol vek 35 rokov,
b) má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
c) je bezúhonný a jeho vzdelanie, schopnosti, skúsenosti a morálne vlastnosti dávajú
záruku, že funkciu verejného ochrancu práv bude riadne vykonávať,
d) nie je členom politickej strany ani politického hnutia,
e) má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky,
f) súhlasí s voľbou za verejného ochrancu práv.
(3) Splnenie podmienok uvedených v odseku 2 overuje národná rada pred hlasovaním
o návrhu na voľbu.
(4) Za bezúhonného občana sa na účely tohto zákona považuje občan, ktorý
nebol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin alebo za trestný čin, za ktorý
mu bol uložený nepodmienečný trest odňatia slobody. Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom
z registra trestov. Na účel preukázania bezúhonnosti občan poskytne národnej rade
údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov.4) Údaje podľa tretej vety
národná rada bezodkladne zašle v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej
komunikácie Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky na vydanie výpisu z registra
trestov.
§ 5
Funkčné obdobie
Funkčné obdobie verejného ochrancu práv je päť rokov; začína plynúť dňom
zloženia sľubu. Tú istú osobu možno zvoliť za verejného ochrancu práv najviac v dvoch
po sebe nasledujúcich funkčných obdobiach.
§ 6
Sľub
(1) Verejný ochranca práv skladá do rúk predsedu národnej rady tento sľub:
"Sľubujem na svoju česť a svedomie, že budem dodržiavať Ústavu Slovenskej republiky,
ústavné zákony, zákony a medzinárodné zmluvy vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom,
že sa budem podieľať na ochrane základných práv a slobôd fyzických osôb a právnických
osôb pri konaní, rozhodovaní alebo nečinnosti orgánov verejnej moci a že základné
práva a slobody budem chrániť v súlade s princípmi demokratického a právneho štátu.".
(2) Zloženie sľubu potvrdí verejný ochranca práv svojím podpisom na listine
s textom sľubu; na tejto listine musí byť uvedený dátum zloženia sľubu.
(3) Verejný ochranca práv sa ujíma funkcie zložením sľubu.
(4) Odmietnutie sľubu alebo sľub s výhradou má za následok neplatnosť voľby
verejného ochrancu práv.
§ 7
Nezlučiteľnosť výkonu funkcie verejného ochrancu práv
(1) Výkon funkcie verejného ochrancu práv je nezlučiteľný s výkonom funkcie
prezidenta Slovenskej republiky, poslanca národnej rady, člena vlády Slovenskej republiky,
vedúceho alebo predsedu ústredného orgánu štátnej správy Slovenskej republiky, predsedu
Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky alebo podpredsedu Najvyššieho
kontrolného úradu Slovenskej republiky, sudcu Ústavného súdu Slovenskej republiky,
sudcu, prokurátora, príslušníka Slovenskej informačnej služby, príslušníka Policajného
zboru a iných ozbrojených zborov a s funkciou v orgánoch verejnej správy.
(2) Verejný ochranca práv nesmie popri výkone funkcie vykonávať žiadnu inú
platenú funkciu, podnikať ani vykonávať inú zárobkovú činnosť s výnimkou správy vlastného
majetku alebo majetku svojich maloletých detí, vedeckej, pedagogickej, literárnej
a umeleckej činnosti, ak taká činnosť nenarúša riadny výkon funkcie a dôstojnosť
funkcie a neohrozuje dôveru v nestrannosť a nezávislosť verejného ochrancu práv.
(3) Skutočnosti uvedené v odsekoch 1 a 2 sú prekážkou vo výkone funkcie.
Zánik funkcie verejného ochrancu práv
§ 8
(1) Pred uplynutím funkčného obdobia zaniká výkon funkcie verejného ochrancu
práv
a) vzdaním sa funkcie,
b) stratou voliteľnosti podľa § 4,
c) nadobudnutím právoplatnosti rozsudku, ktorým bol odsúdený za úmyselný trestný
čin alebo ktorým bol odsúdený za trestný čin a súd nerozhodol v jeho prípade o podmienečnom
odložení výkonu trestu odňatia slobody,
d) výkonom činnosti, ktorá je nezlučiteľná s výkonom jeho funkcie alebo
e) smrťou.
(2) Skutočnosti uvedené v odseku 1 písm. a) až d) je verejný ochranca práv
povinný písomne oznámiť predsedovi národnej rady. Nadobudnutie právoplatnosti rozsudku,
ktorým bol verejný ochranca práv odsúdený za úmyselný trestný čin alebo ktorým bol
odsúdený za trestný čin, a súd nerozhodol v jeho prípade o podmienečnom odložení
výkonu trestu odňatia slobody a nadobudnutie právoplatnosti rozsudku súdu, ktorým
bol pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo ktorým bola jeho spôsobilosť na
právne úkony obmedzená, oznámi súd, ktorý vo veci rozhodol, predsedovi národnej rady.
§ 9
(1) Verejný ochranca práv sa môže vzdať svojej funkcie písomným oznámením
predsedovi národnej rady.
(2) Výkon funkcie verejného ochrancu práv sa v takom prípade skončí uplynutím
kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bolo písomné oznámenie o
vzdaní sa funkcie doručené predsedovi národnej rady. Verejný ochranca práv je však
povinný vykonať všetky úkony, ktoré neznesú odklad, aby podávateľ podnetu neutrpel
ujmu na svojich právach.
§ 10
(1) Národná rada môže odvolať z funkcie verejného ochrancu práv, ak mu zdravotný
stav dlhodobo, najmenej však počas troch mesiacov, nedovoľuje riadne vykonávať povinnosti
vyplývajúce z jeho funkcie.
(2) Verejný ochranca práv je odvolaný z funkcie dňom nasledujúcim po dni,
keď mu bolo doručené rozhodnutie národnej rady o odvolaní z funkcie.
Právna ochrana fyzických osôb a právnických osôb
§ 11
(1) Na verejného ochrancu práv sa môže obrátiť každý, kto sa domnieva, že
pri konaní, rozhodovaní alebo nečinnosti orgánu verejnej moci boli porušené základné
práva a slobody v rozpore s právnym poriadkom alebo princípmi demokratického a právneho
štátu.
(2) Fyzické osoby môžu v styku s verejným ochrancom práv používať svoj materinský
jazyk. Trovy tlmočného znáša štát.
§ 12
(1) Verejný ochranca práv je povinný zachovávať mlčanlivosť vo veciach ochrany
osobnosti, o ktorých sa dozvedel pri výkone svojej funkcie, a to aj po skončení svojej
funkcie. Povinnosti mlčanlivosti môže verejného ochrancu práv zbaviť predseda národnej
rady, to neplatí, ak ide o osobné údaje.
(2) Sprístupňovanie informácií o činnosti verejného ochrancu práv sa uskutočňuje
podľa osobitného predpisu. 6)
(3) Verejný ochranca práv je oprávnený spracúvať osobné údaje, ktoré sú nevyhnutné
na vybavenie podnetu, podľa osobitného predpisu. 7)
§ 13
(1) Verejný ochranca práv koná na základe podnetu fyzickej osoby alebo právnickej
osoby alebo z vlastnej iniciatívy.
(2) Podnet možno podať písomne, ústne do zápisnice, telegraficky, telefaxom
alebo elektronickou poštou.
(3) Z podnetu musí byť zrejmé, akej veci sa týka, proti ktorému orgánu verejnej
moci smeruje a čoho sa podávateľ podnetu domáha.
(4) Ak podnet nemá predpísané náležitosti, verejný ochranca práv bezodkladne
vyzve podávateľa podnetu, aby v určenej lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako sedem
dní, neúplný alebo nejasný podnet doplnil alebo spresnil. Poučí ho aj o tom, ako
treba doplnenie alebo spresnenie urobiť. Ak podávateľ podnetu napriek výzve verejného
ochrancu práv v určenej lehote podnet nedoplní alebo nespresní a vo vybavovaní podnetu
nemožno pre tento nedostatok pokračovať, verejný ochranca práv podnet odloží. O týchto
následkoch musí podávateľa podnetu poučiť. Ak si adresát nevyzdvihne výzvu podľa
prvej vety do troch dní od jej uloženia na pošte, posledný deň tejto lehoty sa považuje
za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel. V prípade, ak v podnete
podávateľ uvedie len adresu na elektronickú poštu, výzva podľa prvej vety sa považuje
za doručenú uplynutím troch dní odo dňa jej odoslania, aj keď sa adresát o nej nedozvedel.
(5) Písomný podnet osoby, ktorá je pozbavená osobnej slobody, alebo osoby,
ktorej osobná sloboda je obmedzená a ktorý je adresovaný verejnému ochrancovi práv,
nepodlieha úradnej kontrole.
(6) Ak podávateľ podnetu požiada verejného ochrancu práv, aby sa jeho totožnosť
utajila, alebo ak je jej utajenie v záujme vybavenia podnetu, pri vybavovaní podnetu
sa postupuje len na základe odpisu podnetu, v ktorom sa neuvádzajú osobné údaje.
8) Každý zúčastnený na vybavovaní podnetu, komu je totožnosť podávateľa podnetu známa,
je povinný o nej zachovať mlčanlivosť.
(7) Ak podávateľ podnetu požiadal o utajenie svojej totožnosti, ale charakter
podnetu neumožňuje jeho vybavenie bez uvedenia niektorého z osobných údajov, treba
ho o tom bezodkladne upovedomiť. Zároveň ho treba upozorniť, že vo vybavovaní podnetu
sa bude pokračovať len vtedy, ak v určenej lehote písomne udelí súhlas s uvedením
určitého potrebného údaja o svojej osobe.
(8) Podnet, v ktorom podávateľ podnetu neuvádza svoje meno, priezvisko a
adresu (právnická osoba svoj názov a sídlo), je anonymný podnet. Anonymný podnet
nemusí verejný ochranca práv vybavovať.
(9) Oznámenie informácií alebo podanie podnetu verejnému ochrancovi práv
nesmie byť oznamovateľovi alebo jemu blízkej osobe na ujmu.
Postup pri vybavovaní podnetu
§ 14
(1) Verejný ochranca práv podnet preskúma.
(2) Ak verejný ochranca práv zistí, že podnet je podľa svojho obsahu opravným
prostriedkom podľa predpisov o konaní vo veciach správnych alebo súdnych, žalobou
alebo opravným prostriedkom v správnom súdnictve alebo ústavnou sťažnosťou, bezodkladne
upovedomí o tom podávateľa podnetu a poučí ho o správnom postupe.
(3) Ak verejný ochranca práv zistí skutočnosti nasvedčujúce tomu, že v miestach,
kde sa vykonáva väzba, trest odňatia slobody, disciplinárne tresty vojakov, ochranné
liečenie, ochranná výchova, detencia, ústavné liečenie alebo ústavná výchova, alebo
v cele policajného zaistenia, ako aj v iných priestoroch je nezákonne držaná osoba,
túto skutočnosť bezodkladne oznámi príslušnému prokurátorovi ako podnet na postup
podľa osobitného zákona 9) a upovedomí správu takého miesta a dotknutú osobu.
(4) Ak sa podnet týka preskúmania právoplatného rozhodnutia orgánu verejnej
správy alebo ak verejný ochranca práv dospeje k záveru, že rozhodnutie orgánu verejnej
správy je v rozpore so zákonom alebo s iným všeobecne záväzným právnym predpisom,
môže postúpiť vec na vybavenie príslušnému prokurátorovi, 10) prípadne urobí iné
opatrenie, o čom upovedomí podávateľa podnetu. To isté môže urobiť aj s podnetom,
ktorý obsahuje návrhy takých opatrení, ktoré patria do pôsobnosti prokuratúry.
(5) Prokurátor je povinný v lehotách ustanovených zákonom 11) oznámiť verejnému
ochrancovi práv opatrenia, ktoré vykonal na odstránenie nezákonnosti.
§ 15
(1) Verejný ochranca práv podnet odloží, ak
a) vec, ktorej sa podnet týka, nepatrí do jeho pôsobnosti,
b) vec, ktorej sa podnet týka, prejednáva súd a nejde o prieťahy v konaní
alebo ak už súd vo veci rozhodol,
c) vec, ktorej sa podnet týka, preskúmava prokuratúra, alebo vec, ktorej
sa podnet týka, už prokuratúra preskúmala,
d) vo veci, ktorej sa podnet týka, koná alebo rozhoduje príslušný orgán
verejnej moci, ktorý nepatrí do pôsobnosti verejného ochrancu práv, alebo o veci,
ktorej sa podnet týka, už rozhodol príslušný orgán verejnej moci, ktorý nepatrí do
pôsobnosti verejného ochrancu práv,
e) podávateľ podnetu vezme svoj podnet späť alebo oznámi, že netrvá na
ďalšom preskúmavaní, alebo
f) náležitosti uvedené v § 13 ods. 4 neboli doplnené alebo spresnené v
určenej lehote.
(2) Verejný ochranca práv môže podnet odložiť, ak zistí, že
a) sa podnet netýka osoby, ktorá ho podala, pokiaľ nepredložila písomný súhlas dotknutej
osoby na podanie podnetu alebo písomné plnomocenstvo vo veci,
b) od opatrenia alebo udalosti, ktorých sa podnet týka, uplynul v deň doručenia podnetu
čas dlhší ako tri roky,
c) podnet je zjavne neopodstatnený,
d) podnet je anonymný,
e) ide o podnet vo veci, ktorú už verejný ochranca práv vybavil a opakovaný podnet
neobsahuje nové skutočnosti,
f) vo veci, ktorej sa podnet týka, koná alebo konal komisár pre deti alebo komisár
pre osoby so zdravotným postihnutím.
(3) O odložení podnetu a dôvodoch jeho odloženia verejný ochranca práv upovedomí
podávateľa podnetu; to neplatí, ak ide o anonymný podnet.
§ 16
(1) Podnet sa považuje za vybavený
a) upovedomením podľa § 14 ods. 2, §
15, § 18, § 22 ods. 1,
b) oznámením a upovedomením podľa § 14 ods. 3,
c) postúpením a upovedomením podľa § 14 ods. 4.
(2) Podnet sa považuje za vybavený aj v prípade, ak písomnosť o vybavení
podnetu podľa odseku 1 sa adresátovi nepodarilo doručiť na adresu, ktorú v podnete
alebo počas vybavovania podnetu uviedol.
§ 17
(1) Pri vybavovaní podnetu je verejný ochranca práv oprávnený
a) vstupovať do objektov orgánov verejnej moci2) a do objektov, kde sa nachádzajú
zariadenia a miesta podľa § 3 ods. 3, aj bez predchádzajúceho oznámenia,
b) vyžadovať od orgánu verejnej moci, aby mu poskytol potrebné spisy a doklady, ako
aj vysvetlenie k veci, ktorej sa podnet týka, a to aj v prípade, ak osobitný predpis
obmedzuje právo nahliadať do spisov len pre vymedzený okruh subjektov, 11a)
c) klásť otázky zamestnancom orgánu verejnej moci,
d) hovoriť aj bez prítomnosti iných osôb s osobami, ktoré sú zaistené v miestach,
kde sa vykonáva väzba, trest odňatia slobody, disciplinárne tresty vojakov, ochranné
liečenie, ochranná výchova, detencia, ústavné liečenie alebo ústavná výchova a v
celách policajného zaistenia, ako aj v iných priestoroch, kde je obmedzená ich osobná
sloboda.
(2) Orgány verejnej moci sú povinné na žiadosť verejného ochrancu práv
a) poskytnúť mu informácie a vysvetlenia,
b) umožniť mu nahliadnutie do spisu alebo požičať mu spis,
c) predložiť mu písomné stanovisko ku skutkovým a k právnym otázkam,
d) vysporiadať sa s dôkazmi, ktoré navrhne,
e) vysporiadať sa s opatreniami, ktoré navrhne,
f) vykonať opatrenia, ktoré navrhne v prípade ich nečinnosti, ak vykonanie
takých opatrení vyplýva zo zákona alebo z iného všeobecne záväzného predpisu,
g) umožniť mu prítomnosť na ústnom prejednávaní a klásť účastníkom konania
a osobám zúčastneným na prejednávaní otázky.
(3) Orgány verejnej moci sú povinné umožniť oprávnenia podľa odseku 1 a vyhovieť
žiadosti verejného ochrancu práv podľa odseku 2 písm. a) a b) bezodkladne. Žiadosti
verejného ochrancu práv podľa odseku 2 písm. c) až f) sú orgány verejnej moci povinné
vyhovieť do 20 dní odo dňa jej doručenia.
(4) Informácie a vysvetlenie podľa odseku 2 písm. a) môže odoprieť zamestnanec,
ktorý by jeho podaním porušil štátom uznanú alebo uloženú povinnosť mlčanlivosti,
12) ak tejto povinnosti nebol zbavený podľa zákona.
(5) Ak orgán verejnej moci nevyhovie žiadosti verejného ochrancu práv podľa
odseku 2, verejný ochranca práv túto skutočnosť oznámi jeho nadriadenému orgánu,
a ak takého niet, vláde Slovenskej republiky. Týmto nie je dotknuté ustanovenie odseku
4.
(6) Nadriadený orgán verejnej moci, a ak takého niet, vláda Slovenskej republiky
podľa odseku 5 sú povinní oznámiť verejnému ochrancovi práv do 20 dní odo dňa doručenia
jeho vyrozumenia opatrenia, ktoré vo veci prijali.
(7) Ak verejný ochranca práv považuje opatrenia vykonané podľa odseku 6 za
nedostatočné, oznámi túto skutočnosť národnej rade alebo ňou poverenému orgánu.
(8) Pri vybavovaní podnetu je verejný ochranca práv oprávnený nahliadať,
robiť si výpisy, odpisy a kópie i zo spisov v súdnom konaní 12a) a v konaní orgánov
činných v trestnom konaní vo veciach spadajúcich do pôsobnosti verejného ochrancu
práv, ak je to potrebné na riadne vybavenie podnetu. Ustanovenia § 17 ods. 1 a 2
písm. a) až e) sa vzťahujú primerane.
§ 18
Ak výsledkami vybavenia podnetu nie je preukázané porušenie základných práv
a slobôd, verejný ochranca práv písomne o tom upovedomí podávateľa podnetu a orgán
verejnej moci, proti ktorého postupu, rozhodovaniu alebo nečinnosti podnet smeruje.
§ 19
(1) Ak výsledkami vybavenia podnetu je preukázané porušenie základných práv
a slobôd, verejný ochranca práv oznámi výsledky vybavenia podnetu spolu s návrhom
opatrení orgánu verejnej moci, proti ktorého postupu, rozhodovaniu alebo nečinnosti
podnet smeruje.
(2) Orgán verejnej správy je povinný do 20 dní odo dňa doručenia výzvy na
prijatie opatrení oznámiť verejnému ochrancovi práv svoje stanovisko k výsledkom
vybavenia podnetu a prijaté opatrenia.
(3) Ak verejný ochranca práv nesúhlasí so stanoviskom orgánu verejnej moci
alebo ak prijaté opatrenia považuje za nedostatočné, vyrozumie o tom orgán nadriadený
orgánu verejnej moci, proti ktorému podnet smeruje, a ak takého orgánu niet, vládu
Slovenskej republiky.
(4) Nadriadený orgán verejnej moci, proti ktorému podnet smeruje, ak takého
orgánu niet, vláda Slovenskej republiky podľa odseku 3 sú povinní oznámiť verejnému
ochrancovi práv do 20 dní odo dňa doručenia jeho vyrozumenia opatrenia, ktoré vo
veci prijali.
(5) Ak verejný ochranca práv považuje opatrenia vykonané podľa odseku 4 za
nedostatočné, oznámi túto skutočnosť národnej rade alebo ňou poverenému orgánu.
§ 20
(1) Ak pri vybavovaní podnetu verejný ochranca práv zistí skutočnosti nasvedčujúce
tomu, že pri činnosti orgánu verejnej moci bol spáchaný trestný čin, priestupok,
iný správny delikt alebo disciplinárne previnenie alebo že bola porušená povinnosť
ustanovená zákonom, oznámi to príslušnému orgánu.
(2) Orgán, ktorému verejný ochranca práv oznámi skutočnosť podľa odseku 1,
upovedomí verejného ochrancu práv do 20 dní odo dňa doručenia vyrozumenia o opatreniach,
ktoré na základe jeho oznámenia vykonal.
(3) Ak verejný ochranca práv považuje vykonané opatrenia za nedostatočné,
oznámi túto skutočnosť nadriadenému orgánu, a ak takého niet, vláde Slovenskej republiky.
(4) Nadriadený orgán verejnej moci, a ak takého niet, vláda Slovenskej republiky
podľa odseku 3 sú povinní oznámiť verejnému ochrancovi práv do 20 dní odo dňa doručenia
jeho vyrozumenia opatrenia, ktoré vo veci prijali.
(5) Ak verejný ochranca práv považuje opatrenia vykonané podľa odseku 4 za
nedostatočné, oznámi túto skutočnosť národnej rade alebo ňou poverenému orgánu.
§ 21
(1) Ak pri vybavovaní podnetu verejný ochranca práv zistí skutočnosti nasvedčujúce
tomu, že zákon, iný všeobecne záväzný právny predpis alebo vnútorný predpis vydaný
orgánom verejnej moci porušuje základné práva a slobody fyzických osôb a právnických
osôb, môže podať podnet na jeho zmenu alebo zrušenie príslušnému orgánu.
(2) Orgán, ktorému verejný ochranca práv podal podnet podľa odseku 1, musí
upovedomiť verejného ochrancu práv do 20 dní o opatreniach, ktoré na základe jeho
podnetu vykonal.
(3) Verejný ochranca práv vo veciach súladu právnych predpisov podľa čl.
125 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, ak ich ďalšie uplatňovanie môže ohroziť základné
práva alebo slobody alebo ľudské práva a základné slobody vyplývajúce z medzinárodnej
zmluvy, ktorú Slovenská republika ratifikovala a ktorá bola vyhlásená spôsobom ustanoveným
zákonom, môže podať návrh na začatie konania pred Ústavným súdom Slovenskej republiky.
§ 22
(1) Verejný ochranca práv písomne upovedomí o výsledkoch vybavenia podnetu
a o prijatých opatreniach podávateľa podnetu a osobu, ktorej základné práva a slobody
boli konaním, rozhodovaním alebo nečinnosťou orgánov verejnej moci porušené.
(2) Ustanovenia § 14 ods. 3 a § 17 až 21 sa vzťahujú na verejného ochrancu
práv a orgány verejnej moci aj vtedy, ak verejný ochranca práv plní úlohy, ktoré
patria do jeho pôsobnosti, z vlastnej iniciatívy bez toho, aby vo veci bol podaný
podnet.
§ 22a
Osobitné ustanovenia k národnému preventívnemu mechanizmu
(1) Verejný ochranca práv ako koordinačný orgán podľa § 3 ods. 2 vydáva závery,
správy, odporúčania, vrátane osobitnej správy o priebehu a výsledkoch návštev zariadení
alebo miest podľa § 3 ods. 3 a komunikuje s príslušným medzinárodným zmluvným orgánom.12b)
(2) Ak má verejný ochranca práv informácie, že sa v zariadení alebo na mieste
podľa § 3 ods. 3 nachádza osoba so zdravotným postihnutím alebo dieťa, upovedomí
o tom príslušný orgán podľa osobitného predpisu.12c)
(3) Ak vznikne medzi orgánmi vykonávajúcimi úlohy národného preventívneho
mechanizmu spor o príslušnosť, návštevu podľa § 3 ods. 2 alebo osobitného predpisu12d)
vykonajú spoločne orgány, medzi ktorými spor vznikol.
(4) Ak nemožno jednoznačne určiť príslušnosť, návštevu podľa § 3 ods. 2 vykoná
verejný ochranca práv.
Správa o činnosti
§ 23
(1) Verejný ochranca práv predkladá národnej rade každý rok v prvom štvrťroku
správu o činnosti, v ktorej uvedie svoje poznatky o dodržiavaní základných práv a
slobôd fyzických osôb a právnických osôb orgánmi verejnej moci a jeho návrhy a odporúčania
na nápravu zistených nedostatkov.
(2) Verejný ochranca práv každoročne vypracúva osobitnú správu o priebehu
a výsledkoch návštev vykonávaných podľa § 3 ods. 2. Na účel podľa predchádzajúcej
vety, verejnému ochrancovi práv poskytnú súčinnosť orgány vykonávajúce úlohy národného
preventívneho mechanizmu.12c)
(3) Verejný ochranca práv zverejní správu o činnosti podľa odseku 1 a osobitnú
správu o priebehu a výsledkoch návštev podľa odseku 2 prostredníctvom internetu a
dá k dispozícii na zverejnenie do periodickej tlače a prípadne aj prostredníctvom
ostatných informačných prostriedkov.
(4) Verejný ochranca práv informuje o svojej činnosti a jej výsledkoch prostredníctvom
internetu a ostatných informačných prostriedkov.
§ 24
Ak verejný ochranca práv zistí skutočnosti nasvedčujúce, že porušenie základného
práva alebo slobody je závažné alebo sa týka väčšieho počtu osôb, môže predložiť
národnej rade mimoriadnu správu. Súčasťou mimoriadnej správy môže byť aj návrh, aby
bola prerokovaná na najbližšej schôdzi národnej rady.
§ 25
Súčinnosť
Verejný ochranca práv pri výkone svojej pôsobnosti spolupracuje s príslušnými
orgánmi verejnej moci a prokuratúry. Verejný ochranca práv môže spolupracovať aj
s inými subjektmi pôsobiacimi v oblasti ochrany práv a slobôd.
§ 26
Platové pomery verejného ochrancu práv
Platové pomery verejného ochrancu práv, paušálne náhrady a náhrady ďalších
výdavkov súvisiacich s vykonávaním tejto funkcie sú rovnaké ako platové pomery, paušálne
náhrady a náhrady ďalších výdavkov poslanca národnej rady vo funkcii podpredsedu
národnej rady určené osobitným predpisom. 13) Verejný ochranca práv je počas vykonávania
svojej funkcie zúčastnený na zdravotnom poistení, 14) nemocenskom poistení a dôchodkovom
zabezpečení 15) rovnako ako zamestnanci v pracovnom pomere. Verejnému ochrancovi
práv patria prídavky na deti za podmienok a vo výške podľa osobitného predpisu. 16)
§ 27
Kancelária verejného ochrancu práv
(1) Zriaďuje sa Kancelária verejného ochrancu práv (ďalej len "kancelária").
(2) Kancelária je právnickou osobou so sídlom v Bratislave, ktorá plní úlohy
spojené s odborným, organizačným a technickým zabezpečením činnosti verejného ochrancu
práv.
(3) Kancelária má právo požadovať od orgánov verejnej moci podklady a informácie,
ktoré verejný ochranca práv potrebuje na plnenie svojich úloh.
(4) Na čele kancelárie je vedúci kancelárie, ktorého vymenúva a odvoláva
verejný ochranca práv. Vedúci kancelárie zodpovedá za svoju činnosť verejnému ochrancovi
práv.
(5) Kancelária verejného ochrancu práv je rozpočtovou organizáciou. 17)
(6) Podrobnosti o organizácii a úlohách kancelárie upraví organizačný poriadok,
ktorý vydá verejný ochranca práv.
§ 27a
(1) Úlohy kancelárie plnia štátni zamestnanci 18) a zamestnanci. 19) Počet
zamestnancov kancelárie schvaľuje verejný ochranca práv.
(2) Verejný ochranca práv môže písomne poveriť zamestnanca kancelárie výkonom
svojich oprávnení podľa § 17.
(3) Štátni zamestnanci v kancelárii a zamestnanci kancelárie sú odmeňovaní
podľa osobitného predpisu 20) a platového poriadku, ktorý je uvedený v prílohe. Súčasťou
platového poriadku kancelárie sú charakteristiky platových tried štátneho zamestnanca
v kancelárii, platové tarify štátnych zamestnancov v kancelárii, katalógy činností
zamestnancov kancelárie a stupnice platových taríf zamestnancov kancelárie. Na odmeňovanie
štátnych zamestnancov v kancelárii a zamestnancov kancelárie a na ich ďalšie náležitosti
sa vzťahuje osobitný predpis, 21) ak tento zákon neustanovuje inak.
(4) Zvýšenie platových taríf štátnych zamestnancov v kancelárii a zvýšenie
stupnice platových taríf zamestnancov kancelárie sa upravuje v súlade s výškou určenou
podľa osobitného predpisu. 22) Zvýšené platové tarify štátnych zamestnancov v kancelárii
a zvýšenú stupnicu platových taríf zamestnancov kancelárie a termín ich platnosti
určí služobný predpis.
§ 28
Prechodné ustanovenie
Verejný ochranca práv zvolený prvýkrát po nadobudnutí účinnosti tohto zákona
začne vykonávať svoju pôsobnosť najneskôr do šiestich mesiacov odo dňa zloženia predpísaného
sľubu.
§ 28a
Prechodné ustanovenie účinné od 1. januára 2013
V roku 2013 sú platové pomery verejného ochrancu práv, paušálne náhrady a
náhrady ďalších výdavkov súvisiacich s vykonávaním tejto funkcie rovnaké ako platové
pomery, paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov poslanca národnej rady vo funkcii
podpredsedu národnej rady ustanovené osobitným predpisom, pričom plat verejného ochrancu
práv sa zvýši o 5%.
§ 28b
Prechodné ustanovenie účinné od 1. januára 2014
V roku 2014 sú platové pomery verejného ochrancu práv, paušálne náhrady a
náhrady ďalších výdavkov súvisiacich s vykonávaním tejto funkcie rovnaké ako platové
pomery, paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov poslanca národnej rady vo funkcii
podpredsedu národnej rady ustanovené osobitným predpisom, pričom plat verejného ochrancu
práv sa zvýši o 5%.
§ 28c
Prechodné ustanovenie účinné od 1. januára 2015
V roku 2015 sú platové pomery verejného ochrancu práv, paušálne náhrady a
náhrady ďalších výdavkov súvisiacich s vykonávaním tejto funkcie rovnaké ako platové
pomery, paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov poslanca národnej rady vo funkcii
podpredsedu národnej rady ustanovené osobitným predpisom, pričom plat verejného ochrancu
práv sa zvýši o 5%.
§ 28d
Prechodné ustanovenie účinné od 1. januára 2016
V roku 2016 sú platové pomery verejného ochrancu práv, paušálne náhrady a
náhrady ďalších výdavkov súvisiacich s vykonávaním tejto funkcie rovnaké ako platové
pomery, paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov poslanca národnej rady vo funkcii
podpredsedu národnej rady ustanovené osobitným predpisom,23) pričom plat verejného
ochrancu práv sa zvýši o 5%.
§ 28f
Prechodné ustanovenie účinné od 1. januára 2018
V roku 2018 sú platové pomery verejného ochrancu práv, paušálne náhrady a
náhrady ďalších výdavkov súvisiacich s vykonávaním tejto funkcie rovnaké ako platové
pomery, paušálne náhrady a náhrady ďalších výdavkov poslanca národnej rady vo funkcii
podpredsedu národnej rady ustanovené osobitným predpisom,25) pričom plat verejného
ochrancu práv sa zvýši o 5%.
§ 29
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2002.
Zákon č. 411/2002 Z.z. nadobudol účinnosť 9. augustom 2002.
Zákon č. 551/2003 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2004.
Zákon č. 215/2004 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2004.
Zákony č. 523/2004 Z.z. a č. 618/2004 Z.z. nadobudli účinnosť 1. januárom
2005.
Zákon č. 122/2006 Z.z. nadobudol účinnosť 1. aprílom 2006.
Zákon č. 400/2009 Z.z. nadobudol účinnosť 1. novembrom 2009.
Zákon č. 220/2011 Z.z. nadobudol účinnosť 1. októbrom 2011.
Zákon č. 392/2012 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2013.
Zákon č. 462/2013 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2014.
Zákon č. 362/2014 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2015.
Zákon č. 176/2015 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2015.
Zákon č. 338/2015 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2016.
Zákon č. 125/2016 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2016.
Zákon č. 340/2016 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2017.
Zákon č. 55/2017 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júnom 2017.
Zákon č. 334/2017 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2018.
Zákon č. 318/2018 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2019.
Nález Ústavného súdu SR č. 90/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 12. aprílom 2019.
Zákon č. 221/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2019.
Zákon č. 231/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2020.
Zákon č. 110/2023 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2023.
Rudolf Schuster v.r.
Jozef Migaš v.r.
Mikuláš Dzurinda v.r.
PRÍL.
PLATOVÝ PORIADOK KANCELÁRIE VEREJNÉHO OCHRANCU PRÁV
CHARAKTERISTIKY PLATOVÝCH TRIED ŠTÁTNEHO ZAMESTNANCA V KANCELÁRII VEREJNÉHO
OCHRANCU PRÁV
5. PLATOVÁ TRIEDA
Funkcia: radca
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa alebo vysokoškolské
vzdelanie druhého stupňa a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným
predpisom.
5.01 Odborná činnosť súvisiaca s tvorbou rozhodnutí VOP vo vecne vymedzených
oblastiach.
5.02 Samostatná odborná čiastková činnosť súvisiaca s vypracúvaním podkladov
k odborným právnym stanoviskám vo vecne vymedzených oblastiach.
5.03 Príprava a vypracúvanie návrhov podľa pokynov VOP vo vecne vymedzených
oblastiach.
5.04 Posudzovanie legislatívnych návrhov vo vecne vymedzených oblastiach.
6. PLATOVÁ TRIEDA
Funkcia: samostatný radca
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa alebo vysokoškolské
vzdelanie druhého stupňa a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným
predpisom.
6.01 Samostatná odborná činnosť súvisiaca s tvorbou rozhodnutí VOP vo vecne
vymedzených oblastiach.
6.02 Samostatná odborná činnosť súvisiaca s vypracúvaním podkladov k odborným
právnym stanoviskám vo vecne vymedzených oblastiach.
6.03 Samostatná príprava a vypracúvanie návrhov podľa pokynov VOP vo vecne
vymedzených oblastiach.
6.04 Samostatné spracúvanie získaných podkladov pre rozhodnutia VOP vo
vecne vymedzených oblastiach.
6.05 Samostatné spracovávanie legislatívnych návrhov a stanovísk k nim
vo vecne vymedzených oblastiach.
7. PLATOVÁ TRIEDA
Funkcia: odborný radca
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a osobitný
kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom.
7.01 Samostatná odborná činnosť súvisiaca s tvorbou rozhodnutí VOP.
7.02 Samostatná odborná činnosť súvisiaca s vypracúvaním podkladov k odborným
právnym stanoviskám.
7.03 Samostatná príprava a vypracúvanie návrhov podľa pokynov VOP.
7.04 Samostatné spracúvanie získaných podkladov pre rozhodnutia VOP.
7.05 Samostatné spracovávanie legislatívnych návrhov a stanovísk k nim.
7.06 Analytická činnosť na účely prípravy právnych rozhodnutí VOP.
7.07 Samostatná odborná činnosť vo vzťahu k tvorbe návrhov právnych predpisov.
7.08 Samostatná príprava odborných podkladov pre odborné stanoviská VOP.
7.09 Samostatné komplexné spracovanie podkladov pre rozhodnutia VOP.
7.10 Prešetrenie sťažností a petícií.
8. PLATOVÁ TRIEDA
Funkcia: hlavný radca
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a osobitný
kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom.
8.01 Koordinačná a metodická odborná činnosť súvisiaca s tvorbou rozhodnutí
VOP.
8.02 Koordinačná a metodická odborná činnosť súvisiaca s vypracúvaním podkladov
k odborným právnym stanoviskám.
8.03 Systémová príprava a vypracúvanie návrhov podľa pokynov VOP.
8.04 Koordinačné a metodické spracúvanie získaných podkladov pre rozhodnutia
VOP.
8.05 Normotvorná činnosť vo vymedzenej oblasti.
8.06 Koordinačná a metodická činnosť na účely prípravy právnych rozhodnutí
VOP.
8.07 Koordinačná a metodická činnosť pri príprave odborných podkladov pre
odborné stanoviská VOP.
8.08 Koordinačná a metodická činnosť pri komplexnom spracovaní podkladov
pre rozhodnutia VOP.
8.09 Kontrolná činnosť vrátane vybavovania sťažností a petícií.
8.10 Koordinačná činnosť a tvorba právnych predpisov.
8.11 Tvorba koncepcie štátnozamestnaneckých vzťahov vrátane odmeňovania.
8.12 Odborná koordinačno-metodická činnosť pri zabezpečovaní činností KVOP.
8.13 Vypracovanie analýz, stanovísk a komplexných informácií pre rozhodnutia
VOP.
8.14 Koordinačná a koncepčná činnosť na úseku rozpočtovania a financovania,
príprava návrhov rozpočtov.
8.15 Koncepčná, koordinačná, kontrolná a rozhodovacia právomoc v oblasti
hospodárenia s prostriedkami štátneho rozpočtu, rozvoja a materiálno-technického
zabezpečenia KVOP.
8.16 Koncepčná, analytická a koordinačná činnosť vrátane prípravy a realizácie
kontrolných akcií v oblasti hospodárenia s prostriedkami štátneho rozpočtu a prostriedkami
zo zahraničia a majetku štátu.
8.17 Koncepčná, koordinačná a kontrolná činnosť v oblasti vybavovania sťažností
a petícií občanov, ako aj ich priame vybavovanie.
8.18 Koncepčná a koordinačná činnosť vrátane tvorby interných právnych
predpisov.
8.19 Plnenie a zabezpečenie úloh spojených s uplatňovaním štátnozamestnaneckých
vzťahov.
8.20 Plnenie úloh spojených s organizačným zabezpečením činnosti služobného
úradu.
8.21 Dôsledné dodržiavanie plnenia schválenej systemizácie, obsadzovania
a uvoľňovania štátnozamestnaneckých miest v služobnom úrade.
8.22 Tvorba koncepcie zamestnaneckých vzťahov v štátnej a verejnej službe
vrátane odmeňovania.
8.23 Odborná koordinačno-metodická činnosť pri zabezpečovaní činnosti kancelárie
VOP.
8.24 Koordinačná a kontrolná činnosť na úseku rozpočtovania a financovania.
8.25 Vnútorná kontrola plnenie úloh KVOP.
8.26 Kontrola hospodárenia s prostriedkami určenými na plnenie úloh KVOP.
8.27 Kontrola vybavovania sťažností, oznámení, petícií a podnetov.
8.28 Kontrola dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov a opatrení
vydaných na ich základe.
8.29 Zabezpečenie ďalšieho vzdelávania a zvyšovania kvalifikácie pracovníkov
KVOP.
8.30 Kontrola plnenia opatrení na nápravu zistených nedostatkov.
8.31 Koncepčná, koordinačná a kontrolná činnosť vrátane tvorby interných
právnych predpisov na úseku hospodárskej mobilizácie a civilnej ochrany.
9. PLATOVÁ TRIEDA
Funkcia: štátny radca
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a osobitný
kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom.
9.01 Koordinačná a metodická odborná činnosť súvisiaca s tvorbou rozhodnutí
VOP s medzinárodným dosahom.
9.02 Koordinačná a metodická odborná činnosť súvisiaca s vypracúvaním podkladov
k odborným právnym stanoviskám s medzinárodným dosahom.
9.03 Koncepčná činnosť a tvorba zásadných legislatívnych opatrení.
9.04 Koordinačná a metodická činnosť pri príprave odborných podkladov pre
odborné stanoviská VOP s medzinárodným dosahom.
9.05 Vypracovanie analýz, stanovísk a komplexných informácií pre rozhodnutia
VOP s medzinárodným dosahom.
9.06 Koncepčná, rozhodovacia a koordinačná činnosť vrátane prípravy a realizácie
kontrolných akcií v oblasti hospodárenia s prostriedkami štátneho rozpočtu a prostriedkami
zo zahraničia a majetku štátu.
9.07 Koncepčná, koordinačná a kontrolná činnosť v oblasti vybavovania sťažností
a petícií občanov, ako aj ich priame vybavovanie s medzinárodným dosahom.
KATALÓG ČINNOSTÍ
zamestnancov Kancelárie verejného ochrancu s prevahou duševnej práce pri
výkone práce vo verejnom záujme
2. PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: stredné vzdelanie a osobitný kvalifikačný predpoklad,
ak je ustanovený osobitným predpisom, alebo úplné stredné vzdelanie a osobitný kvalifikačný
predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom.
Pracovné činnosti vyžadujúce stredné vzdelanie:
2.01 Vybavovanie korešpondencie podľa pokynov alebo podľa všeobecných
postupov.
2.02 Prijímanie a zhromažďovanie ekonomických, technických alebo prevádzkových
podkladov.
2.03 Vedenie evidencie, záznamov, kartoték alebo protokolov.
2.04 Zabezpečovanie činnosti podateľne.
2.05 Zisťovanie čiastkových štatistických údajov a ich sumarizácia.
Pracovné činnosti vyžadujúce úplné stredné vzdelanie:
2.06 Organizovanie a zabezpečovanie administratívnej a odbornej agendy.
2.07 Vykonávanie jednoduchej knihovníckej práce a informačnej činnosti
pod odborným vedením.
2.08 Jednoduchá korektorská práca, kontrola správnosti a kvality autorských
korektúr.
2.09 Komplexné zabezpečovanie činnosti podateľne.
2.10 Spracúvanie prehľadov, výkazov alebo štatistík.
2.11 Jednoduchá účtovnícka práca, vedenie jednotlivých účtov, kontrola
správnosti účtovných dokladov.
2.12 Pokladničná služba.
3. PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: úplné stredné vzdelanie a osobitný kvalifikačný
predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom.
Pracovné činnosti:
3.01 Zabezpečovanie vstupných a výstupných dát a ich bezpečnosti.
3.02 Vykonávanie základnej knihovníckej práce v oblasti budovania a ochrany
knižničného fondu.
3.03 Zabezpečovanie informačnej, organizačnej a evidenčnej práce sekretariátu
vedúceho zamestnanca.
3.04 Komplexné zabezpečovanie a usmerňovanie práce podateľne.
3.05 Organizačné zabezpečovanie školiacich akcií alebo vzdelávacích akcií.
3.06 Zabezpečovanie agendy spojenej so správou budovy, hnuteľného majetku
a nehnuteľného majetku vo vymedzenej oblasti.
3.07 Zabezpečovanie prevádzky zariadení výpočtových systémov.
3.08 Samostatné vykonávanie knihovníckej práce, súbežnej a retrospektívnej
akvizície knižničných dokumentov.
3.09 Základné ošetrovanie a preventívna starostlivosť o archívne dokumenty,
knižničné fondy.
3.10 Samostatná korektorská práca, redakčné spracúvanie textu z jazykovej,
štylistickej alebo grafickej stránky.
3.11 Samostatné administratívno-technické a organizačné zabezpečovanie
činností sekretariátu vedúceho zamestnanca odboru alebo sekcie.
3.12 Samostatné zabezpečovanie čiastkovej práce v personálnej oblasti
alebo v mzdovej oblasti.
3.13 Odborná práca v mzdovej učtárni, vo finančnej učtárni alebo na úseku
evidencie a správy majetku štátu.
3.14 Samostatná účtovnícka práca.
3.15 Pokladničná práca, vedenie pokladničnej knihy, vyhotovovanie príjmových
a výdavkových dokladov, výplaty v hotovosti a pod.
3.16 Zabezpečovanie zahraničných pracovných (služobných) ciest a zahraničných
pracovných (služobných) stykov vrátane organizovania prijatí zahraničných delegácií.
3.17 Organizovanie a zabezpečovanie obstarávania verejných prác, tovarov
a služieb podľa platných právnych predpisov a smerníc a spolupráca na vypracúvaní
častí súborných podkladov.
3.18 Zásobovanie skladov tovarom vrátane fyzickej inventarizácie tovarov
a obalov, prepočet a sumarizácia hodnoty zásob, odsúhlasovanie s účtovnými dokladmi,
vyčísľovanie inventúrnych rozdielov, vyhotovovanie protokolu.
3.19 Organizovanie a zabezpečovanie areálovej služby pri údržbe zelene,
komunikácií a inžinierskych sietí.
3.20 Samostatné zabezpečovanie prevádzky autodopravy vrátane kontroly
technického stavu vozidiel.
3.21 Koordinovanie prác zamestnancov vykonávajúcich rutinné pracovné
činnosti s prevahou fyzickej práce, napr. pri údržbe verejnej zelene.
3.22 Sledovanie a riadenie centrálneho regulačného systému, zabezpečovanie
kontroly ovládacích centier, klimatizačných zariadení, tepelného hospodárstva a výmenníkových
staníc prostredníctvom špeciálneho programu výpočtovej techniky vrátane koordinovania
odstraňovania chýb.
3.23 Samostatná odborná práca spojená so zabezpečovaním podkladov na
uzatváranie zmlúv.
4. PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: úplné stredné vzdelanie a osobitný kvalifikačný
predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom, alebo vyššie odborné vzdelanie
a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom.
Pracovné činnosti vyžadujúce úplné stredné vzdelanie:
4.01 Komplexná obsluha výpočtových systémov, zabezpečovanie prevádzky
konkrétnych agend s využitím príslušného aplikačného programového vybavenia.
4.02 Vytváranie užívateľských aplikácií na zariadeniach výpočtovej techniky
v základných programovacích jazykoch pre oblasť hromadného spracúvania dát.
4.03 Zabezpečovanie odbornej agendy spojenej so sprístupňovaním informácií.
4.04 Knihovnícka práca, poskytovanie bibliografických informácií a faktografických
informácií, práca s čitateľom, výpožičná služba a s ňou súvisiace agendy, práca v
študovniach a čitárňach.
4.05 Zabezpečovanie odbornej práce a agendy v kancelárii ústavného činiteľa
alebo vyššieho štátneho funkcionára.
4.06 Samostatná odborná práca na vymedzenom úseku personálnej práce.
4.07 Zabezpečovanie a vykonávanie prác zamestnancom v oblasti bezpečnosti
a ochrany zdravia pri práci po splnení odbornej spôsobilosti alebo v oblasti požiarnej
ochrany po splnení odbornej spôsobilosti, alebo v oblasti hygieny.
4.08 Samostatná odborná práca v mzdovej učtárni, finančnej učtárni, na
úseku evidencie a správy majetku štátu alebo na úseku materiálno-technického zásobovania.
4.09 Samostatná odborná práca na vymedzenom úseku ekonomiky práce.
4.10 Samostatná odborná práca na úseku rozpočtovania a financovania vo
vecne vymedzenej oblasti.
4.11 Samostatná odborná práca na úseku zabezpečovania zahraničných pracovných
ciest.
4.12 Organizovanie a zabezpečovanie obsluhy pri zahraničných návštevách
na najvyššej úrovni.
4.13 Komplexné bilancovanie dodávok, nákupu a merania spotreby energií
a vody, kontrola ich racionálneho využívania.
4.14 Koordinovanie prác zamestnancov vykonávajúcich odborné pracovné
činnosti s prevahou fyzickej práce, napr. v údržbe, v službách.
4.15 Koordinovanie a organizovanie prác manuálnych zamestnancov, napr.
na úseku ubytovania, stravovania s plnou hmotnou zodpovednosťou.
4.16 Koordinovanie manuálnych zamestnancov pri vykonávaní odborných prác
pomocou digitálnej kopírovacej a výpočtovej techniky, určovanie technologických postupov
vrátane ich zabezpečenia.
4.17 Spracúvanie a sprístupňovanie archívnych fondov, príprava podkladov
na využívanie archívnych dokumentov a na poskytovanie informácií.
5. PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: úplné stredné vzdelanie a osobitný kvalifikačný
predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom, alebo vyššie odborné vzdelanie
a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom, alebo vysokoškolské
vzdelanie prvého stupňa a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným
predpisom.
Pracovné činnosti vyžadujúce úplné stredné vzdelanie:
5.01 Vytváranie užívateľských aplikácií v sieťovom prostredí vrátane
údržby existujúcich programových systémov.
5.02 Samostatné vykonávanie odbornej knihovníckej, bibliografickej, rešeršnej
a inej informačnej agendy, spracúvanie záznamov o dokumente, informačná príprava
používateľov.
5.03 Zabezpečovanie zložitých účtovníckych agend.
5.04 Koncepčná a koordinačná činnosť v oblasti materiálno-technického
zásobovania.
5.05 Vymáhanie pohľadávok štátu v majetkovoprávnej oblasti.
5.06 Koordinovanie a organizovanie stravovacej jednotky s plnou hmotnou
zodpovednosťou, uzatváranie hospodársko-dodávateľských zmlúv, starostlivosť o zamestnancov
v stravovacej jednotke a starostlivosť o technickú úroveň zariadení.
5.07 Zabezpečovanie odborných prehliadok a skúšok vyhradených tlakových,
elektrických, plynových alebo zdvíhacích technických zariadení vykonávané zamestnancom
po získaní osvedčenia o odbornej spôsobilosti.
5.08 Zabezpečovanie čiastkových činností v procese prípravy alebo realizácie
investičnej výstavby a pamiatkovej obnovy.
Pracovné činnosti vyžadujúce vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa:
5.09 Samostatná odborná práca pri vyhotovovaní fotodokumentácie, video
dokumentácie alebo umeleckej fotografie na dokumentovanie, prezentáciu a propagačné
účely kancelárie.
5.10 Zabezpečovanie prevádzky lokálnej počítačovej siete.
5.11 Zabezpečovanie personálnej politiky v priamom prepojení na problematiku
odmeňovania.
5.12 Zabezpečovanie personálnej politiky a personálnej práce v oblasti
výchovy a vzdelávania zamestnancov a starostlivosť o zamestnancov.
5.13 Koordinačná a metodická činnosť v oblasti autodopravy.
5.14 Spracúvanie a sprístupňovanie menej zložitých archívnych fondov,
organizovanie využívania archívnych dokumentov, príprava a vydávanie informácií.
6. PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: úplné stredné vzdelanie a osobitný kvalifikačný
predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom, alebo vyššie odborné vzdelanie
a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom, alebo vysokoškolské
vzdelanie prvého stupňa a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným
predpisom, alebo vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a osobitný kvalifikačný predpoklad,
ak je ustanovený osobitným predpisom.
Pracovné činnosti vyžadujúce vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa:
6.01 Programátorská práca vrátane úpravy programového vybavenia dodávateľa
prostredníctvom vyšších programovacích jazykov.
6.02 Samostatné zabezpečovanie ekonomiky práce.
6.03 Samostatné zabezpečovanie rozpočtovania alebo financovania.
6.04 Komplexné zabezpečovanie, koordinovanie a riešenie koncepčných úloh
v oblasti autodopravy.
6.05 Komplexné zabezpečovanie a koordinovanie činnosti v stravovacej
jednotke vrátane koncepčnej činnosti.
6.06 Zabezpečovanie investičnej činnosti v štádiu prípravy alebo realizácie
jednotlivých stavieb.
Pracovné činnosti vyžadujúce vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa:
6.07 Diagnostikovanie a následné odstraňovanie chýb technického charakteru
počítačových systémov a sietí.
6.08 Samostatné vykonávanie špecializovanej knihovníckej, metodickej,
bibliografickej, referenčnej a inej informačnej činnosti, práca s automatizovanými
informačnými zdrojmi.
6.09 Samostatné zabezpečovacie práce na úseku personálnej politiky.
6.10 Zabezpečovanie a metodické usmerňovanie plnenia úloh zamestnancom
v oblasti bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci po splnení odbornej spôsobilosti
alebo v oblasti požiarnej ochrany po splnení odbornej spôsobilosti.
6.11 Poskytovanie právneho poradenstva vo vymedzenej oblasti.
6.12 Vypracúvanie analýz a plánovanie procesov vo verejnom obstarávaní
zamestnancom.
6.13 Preklady z cudzieho jazyka do slovenského jazyka a naopak.
6.14 Analytická činnosť a riešenie koncepčných úloh v oblasti informačnej
sústavy alebo v oblasti správy majetku štátu.
6.15 Zabezpečovanie správy hnuteľného majetku a nehnuteľného majetku,
nepriemyselného hospodárstva a pomocných služieb.
6.16 Zabezpečovanie prevádzky digitálneho telekomunikačného systému.
6.17 Samostatná metodická a kontrolná činnosť v energetickom a vodnom
hospodárstve.
6.18 Technický dozor nad jednoduchými stavbami vrátane zaraďovania stavieb
do užívania.
6.19 Základný prieskum vytypovaných pamiatok vrátane prípravných prác,
vyhodnocovanie ich výsledkov a spracúvanie dokumentácie, stanovovanie príčin poškodenia
pamiatok, overovanie a vyhodnocovanie účinnosti a vhodnosti sanačných a konzervačných
zásahov pri starostlivosti o pamiatkový fond.
6.20 Spracúvanie a sprístupňovanie zložitých archívnych fondov, organizovanie
využívania archívnych dokumentov, príprava a vydávanie náročných informácií.
6.21 Analytická, metodická a organizačná činnosť v oblasti zverejňovania
informácií, ako aj priame zverejňovanie informácií.
6.22 Analytická, metodická a organizačná činnosť v oblasti sprístupňovania
informácií.
6.23 Koordinačná, analytická a kontrolná činnosť na úseku ochrany utajovaných
skutočností.
6.24 Protokolárne zabezpečovanie oficiálnych návštev a služobných zahraničných
návštev.
7. PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie prvého stupňa a osobitný
kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom, alebo vysokoškolské
vzdelanie druhého stupňa a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným
predpisom.
Pracovné činnosti vyžadujúce vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa:
7.01 Zabezpečovanie chodu a údržby informačného systému.
7.02 Odborná systémová údržba databáz a databázového prostredia.
7.03 Správa bezpečnosti databázy vo výpočtových systémoch.
7.04 Vypracúvanie analýz a podkladov na tvorbu aplikačných programov.
7.05 Usmerňovanie, preberanie projektov aplikačného programového vybavenia
vrátane metodického usmerňovania a testovania systémového a aplikačného a programového
vybavenia pre jednotlivé využívané typy osobných počítačov.
7.06 Samostatná metodická, prieskumná a analytická činnosť, spracúvanie
materiálov a podkladov na plánovanie a koncepčnú prácu v odbore knihovníctva a informatiky,
budovanie a sprístupňovanie informačných databáz na odbornej úrovni.
7.07 Analýza a sprístupňovanie informačných zdrojov vo vymedzených oblastiach
informácií.
7.08 Komplexné zabezpečovanie personálnej politiky.
7.09 Tvorba a koordinovanie systémov vzdelávania zameraných na rozvoj
ľudských vzťahov.
7.10 Zabezpečovanie právnej agendy vrátane zastupovania kancelárie v
právnych sporoch.
7.11 Komplexné zabezpečovanie ekonomiky práce vrátane mzdovej politiky
s rozmanitou profesijnou štruktúrou zamestnancov.
7.12 Komplexné zabezpečovanie, koordinovanie agend v oblasti informačnej
sústavy alebo v oblasti správy majetku štátu vrátane koncepčnej činnosti.
7.13 Komplexné zabezpečovanie správy rozsiahleho hnuteľného majetku a
nehnuteľného majetku alebo rozsiahlych rekreačných zariadení.
7.14 Zabezpečovanie právnej agendy a majetkovoprávnych vzťahov k nehnuteľnostiam
v etape investičnej prípravy stavieb.
7.15 Odborná špecializovaná práca na úseku rozpočtovania alebo financovania
stavieb, kontrola rozpočtu stavieb, spracúvanie a aktualizácia registra investícií.
7.16 Investičná činnosť v štádiu prípravy alebo realizácie stavieb a
technologických častí stavieb.
7.17 Technický dozor nad stavbami a technologickými časťami stavieb.
7.18 Prieskum pamiatok, ich súborov a historických sídiel, komplexné
spracúvanie ich dokumentácie a vyhodnocovanie výsledkov prieskumných prác, riešenie
koncepcií ochrany, obnovy a prezentácie pamiatok a historických sídiel, samostatná
poradenská činnosť a spracúvanie expertíz na riešenie zložitých problémov v starostlivosti
o pamiatkový fond.
7.19 Samostatné spracúvanie výsledkov zamerania historických objektov
vrátane spracúvania dokumentácie súvisiacej s pamiatkovou starostlivosťou.
7.20 Koncepčná a koordinačná činnosť v oblasti sprístupňovania a zverejňovania
informácií.
7.21 Tvorivé spracovanie masmediálnej politiky a koordinovanie výstupov
vo vzťahu k verejnosti.
8. PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a osobitný
kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom.
Pracovné činnosti:
8.01 Zabezpečovanie prevádzky zložitých počítačových sietí.
8.02 Tvorba užívateľských aplikácií na zariadeniach výpočtovej techniky
prostredníctvom vyšších programových jazykov pre rôzne typy počítačových sietí a
architektúr.
8.03 Zabezpečovanie správy systémovej údržby databáz, databázového prostredia
a databázových aplikácií.
8.04 Zabezpečovanie bezpečnosti dát vo výpočtových systémoch a ochrana
výpočtových systémov pred zneužitím.
8.05 Systémová a metodická činnosť pri vývoji, dopĺňaní a údržbe informačných
systémov.
8.06 Tlmočenie z cudzieho jazyka do slovenského jazyka a naopak.
8.07 Určovanie zásad a zabezpečovanie rozvoja personálnej a mzdovej politiky
v zamestnávateľskom subjekte s rozmanitou kvalifikačnou a profesijnou štruktúrou
zamestnancov.
8.08 Koordinovanie a metodické usmerňovanie právnej agendy.
8.09 Koncepčné a koordinačné zabezpečovanie súťažných podkladov s rozhodujúcim
vplyvom na výsledok procesu verejného obstarávania zamestnancom.
8.10 Komplexné zabezpečovanie prác na úseku rozpočtovania a financovania.
8.11 Koordinačná a analytická činnosť v majetkovoprávnej oblasti.
8.12 Koncepčná a analytická práca v oblasti investičnej činnosti v štádiu
prípravy alebo realizácie väčších celkov stavieb, technologických častí stavieb a
pamiatkových súborov.
8.13 Analýza, posudzovanie a vyhodnocovanie investičnej činnosti z hľadiska
zámeru pamiatky a rozpočtu.
8.14 Koordinovanie a vykonávanie komplexnej odbornej metodiky pamiatkovej
obnovy v zmysle osobitných predpisov príslušných orgánov štátnej správy pri obnove
a rekonštrukcii historických objektov.
8.15 Koordinačná činnosť pri zabezpečovaní technického rozvoja a realizácií
technicko-prevádzkových činností v Kancelárii verejného ochrancu práv.
8.16 Tvorivé spracovanie, posudzovanie a koordinovanie návrhov masmediálnej
politiky z celospoločenského hľadiska s prihliadnutím na zahranično-politickú orientáciu,
aktívne tlmočenie činnosti verejného ochrancu práv smerom k verejnosti.
8.17 Tvorba koncepcií odborných špecializovaných knihovníckych, bibliografických
a informačných činností odborového, krajského alebo celoštátneho charakteru vrátane
ich kontroly.
8.18 Príprava konečného zostavenia čísla periodika s následným zabezpečením
jeho vydania.
8.19 Koncepčná, koordinačná a kontrolná činnosť vrátane tvorby interných
právnych predpisov na úseku hospodárskej mobilizácie a civilnej ochrany.
8.20 Špecializované odborné práce, výskumné práce alebo analytické činnosti
súvisiace s ochranou základných práv a slobôd s celospoločenským dosahom.
9. PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa a osobitný
kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným predpisom, alebo vysokoškolské
vzdelanie tretieho stupňa a osobitný kvalifikačný predpoklad, ak je ustanovený osobitným
predpisom.
Pracovné činnosti vyžadujúce vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa:
9.01 Koncepčná, koordinačná činnosť a tvorba interných predpisov na úseku
verejného obstarávania, spracúvania komplexných informácií na rozhodovanie vedenia
kancelárie vrátane zastupovania kancelárie v konaní pred štátnymi orgánmi.
9.02 Koncepčná a analytická činnosť a príprava podkladov na rozhodovanie
o ekonomických alebo technologicko-prevádzkových otázkach spadajúcich do rozsahu
kompetencie kancelárie.
9.03 Koordinovanie investičnej činnosti v štádiu prípravy alebo realizácie
komplexu stavieb a technologických častí stavieb a pamiatkových objektov.
9.04 Koncepčná, metodická a analytická činnosť pri uvádzaní stavieb do
užívania vrátane ekonomického vyhodnotenia stavieb.
KATALÓG ČINNOSTÍ
zamestnancov Kancelárie verejného ochrancu remeselných, manuálnych
alebo manipulačných s prevahou fyzickej práce pri výkone práce vo verejnom
záujme
1. PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: neustanovujú sa.
Pracovné činnosti:
1.01 Kontrola príchodov a odchodov osôb, príjazdov a odjazdov vozidiel
s prípadnou kontrolou batožín a vozidiel, vydávanie kľúčov.
1.02 Dozor v objektoch alebo zariadeniach, zabezpečovanie ochrany proti
krádežiam, prepadnutiam alebo živelným pohromám.
1.03 Jednoduchá ručná práca v záhradníctve s použitím bežného náradia.
1.04 Jednoduchá obsluha prevádzkových zariadení.
1.05 Pomocná práca pri výrobe jedál, zber a umývanie kuchynského riadu,
čistenie a obsluha jednoúčelových kuchynských strojov a pod.
1.06 Výdaj jedál s prípadnou obsluhou stravníkov.
1.07 Bežné upratovanie vrátane vynášania odpadkov, čistenia kobercov
vysávačom a dezinfekcie sociálnych zariadení; čistenie okien, interiérov, exteriérov;
výmena záclon a závesov.
1.08 Zabezpečovanie prevádzky v šatniach, vydávanie kľúčov, bielizne
a podávanie základných informácií o prevádzkovom poriadku zariadenia a o poskytovaných
službách.
1.09 Príjem a výdaj materiálu z príručných skladov.
1.10 Výsadba a ošetrovanie bežných druhov kvetín a rastlín vrátane ručnej
prípravy pôdy.
1.11 Vedenie a bežná údržba zvereného motorového vozidla (napr. multikára,
plošinový motorový vozík, malotraktor) s príslušným osvedčením.
1.12 Obsluha pobočkových telefónnych ústrední a telefaxov.
1.13 Stráženie objektov so služobným psom vrátane starostlivosti o psa.
1.14 Samostatný predaj tovaru a jedál v bufetoch s úpravou jedla na tanieri,
výroba a výdaj teplých alebo nealkoholických nápojov.
1.15 Obsluha stravníkov v stravovacích zariadeniach.
1.16 Domovnícka práca vrátane drobnej údržby, dozor nad používaním spoločných
priestorov, udržiavanie čistoty a poriadku vo zverenom objekte.
1.17 Čistenie a upratovanie veľkých plôch pomocou samohybných mechanizmov.
1.18 Čistenie všetkých typov rozoberateľných okien vrátane ich rozoberania
a skladania.
1.19 Obsluha zariadení na chemické čistenie odevov, pranie a odstreďovanie
bielizne vrátane prípravy pracích, bieliacich, dezinfekčných, avivážnych a ostatných
roztokov.
1.20 Samostatný príjem, skladovanie, ošetrovanie a výdaj výrobkov a materiálov
vrátane vedenia evidencie.
1.21 Nakladanie a skladanie prepravovaných hmôt, výrobkov alebo tovaru
na vozidlo a z vozidla.
1.22 Obsluha výmenníkových staníc bez automatickej regulácie alebo redukčných
staníc diaľkového vykurovania.
1.23 Pomocná práca pri obsluhe a údržbe energetických alebo vodohospodárskych
zariadení.
1.24 Pomocná práca v autodielni.
1.25 Jednoduchá zámočnícka práca.
1.26 Jednoduchá stolárska práca.
1.27 Jednoduchá murárska alebo maliarska práca.
1.28 Jednoduchá betonárska práca.
2. PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: stredné vzdelanie.
Pracovné činnosti:
2.01 Dozor a ochrana verejných priestorov alebo objektov s prípadným
využívaním priemyselnej televízie, videotechniky vrátane spolupráce s políciou.
2.02 Zabezpečovanie prevádzky a dozoru v relaxačných priestoroch.
2.03 Výsadba a ošetrovanie okrasných kríkov a stromov vrátane úpravy
koreňov a nadzemných častí.
2.04 Príprava a kultivovanie pôdy malou mechanizáciou na zakladanie trávnikov,
kvetinových záhonov a trvaliek.
2.05 Obsluha digitálnej telefónnej ústredne.
2.06 Výroba a výdaj bežných druhov teplých jedál alebo zložitých jedál
studenej kuchyne.
2.07 Výroba a výdaj bežných druhov múčnikov a cukrárskych výrobkov.
2.08 Samostatné preberanie objednávok, stolovanie a obsluha zákazníkov.
2.09 Domovnícka práca vrátane údržby objektu.
2.10 Samostatné kvantitatívne, prípadne kvalitatívne preberanie tovarov
a materiálov, ich skladovanie, vykonávanie inventarizácií.
2.11 Zabezpečovanie prevádzky kotolne na tekuté alebo plynné palivo s
poloautomatizovaným alebo automatizovaným meraním alebo reguláciou vrátane údržby
a odstraňovania drobných porúch.
2.12 Údržba klimatizačných zariadení v rozsiahlych objektoch.
2.13 Stolárska práca, napr. ručná úprava osadzovaných stolárskych výrobkov,
montáž líšt, dosiek.
2.14 Zisťovanie porúch a oprava rozvodov elektroinštalácie v objektoch
s prípadnou výmenou vodičov vrátane premerania.
2.15 Stolárska, lakovnícka a murárska údržbárska práca.
2.16 Výsadba farebne zladených a usporiadaných do ornamentov kvetinových
skupín podľa návrhu architekta.
2.17 Kladenie trávnatého povrchu s určením postupov prác a spôsobu ošetrovania.
2.18 Výchovný alebo udržiavací rez drevín podľa druhov alebo odrôd vrátane
klasifikácie škôlkarských výpestkov.
2.19 Vedenie cestných motorových vozidiel na prepravu osôb s počtom miest
na sedenie maximálne päť vrátane vodiča alebo s hmotnosťou nepresahujúcou 3 500 kg
vrátane jednoduchej základnej údržby vozidla; zabezpečovanie bezpečnej prepravy ústavných
činiteľov.
2.20 Zabezpečovanie reprografických prác pomocou digitálnej kopírovacej
techniky.
2.21 Príprava tabule, stolovanie a obsluha najmä pri osobitných príležitostiach
(napr. bankety, recepcie) vrátane dokončovania jedál pri stole a ich konečnej úpravy.
2.22 Samostatné preberanie objednávok, vystavovanie a aranžovanie jedál,
stolovanie a obsluha zákazníkov vrátane inkasa tržieb.
2.23 Druhové, kvantitatívne a kvalitatívne preberanie tovaru, jeho uskladnenie,
vedenie predpísanej evidencie s využitím výpočtovej techniky, účasť na inventarizácii.
2.24 Inštalačná a kúrenárska práca, napr. montáž a opravy potrubia vnútornej
kanalizácie, dodatočné urobenie prípojok plynovodov pre spotrebiče, montáž obehových
čerpadiel pre nízkotlakové a teplovodné systémy s vyregulovaním chodu a s preskúšaním
napríklad podľa STN 736660 a STN 690012, zhotovovanie tlakových expanzívnych nádrží
zváraním.
2.25 Odborná obsluha a údržba automatizovanej kotolne, výmenníkových
staníc vrátane opravy a údržby strojového zariadenia tepelného hospodárstva.
2.26 Obsluha a údržba klimatizačného zariadenia zloženého z vykurovacích,
chladiacich a mraziacich elementov (chladiaci výkon cca 3,5 MW), nastavovanie termostatov
vstupnej vody, predoohrievačov, ľahkých vykurovacích olejov a uzatváranie armatúr
na okruhoch vykurovacieho média.
2.27 Montáž a zapájanie elektroinštalácie v objektoch a zariadeniach
vrátane rozvodných skríň.
2.28 Oprava a údržba elektrického alebo strojového zariadenia, napr.
oprava elektrickej inštalácie, osvetlenia reprezentačných miestností.
2.29 Kontrola, výmena a oprava jednotlivých častí celkov, systémov, skupín
vozidiel, kontrola a nastavovanie geometrie obidvoch náprav.
2.30 Údržba a oprava spojovacích rozvodov, rozvodov elektrickej a požiarnej
signalizácie, kontrola, oprava a výmena jednotlivých častí spojovacích celkov.
2.31 Natieranie a opravy náterov s plným tmelením a vybrúsením.
2.32 Stolárska práca vrátane opráv a rekonštrukcie stolárskych výrobkov.
3. PLATOVÁ TRIEDA
Kvalifikačné predpoklady: stredné vzdelanie alebo úplné stredné vzdelanie.
Pracovné činnosti:
3.01 Zabezpečovanie ochrany, prepravy a doručovanie písomností, iných
materiálov označených rôznym stupňom utajenia a kuriérskych zásielok.
3.02 Vedenie a bežná údržba cestných motorových vozidiel určených na
prepravu osôb s počtom miest na sedenie od šesť do dvadsaťpäť vrátane vodiča alebo
vozidiel s celkovou hmotnosťou od 3 500 kg do 12 000 kg; zabezpečovanie bezpečnej
prepravy ústavných činiteľov.
3.03 Samostatné zabezpečovanie reprografických prác pomocou digitálnej
a výpočtovej techniky vrátane zabezpečovania údržby kopírovacích strojov.
3.04 Vedenie skladov tovaru, materiálu a drobného hmotného majetku, vedenie
predpísanej evidencie s využitím výpočtovej techniky a účasť na inventarizáciách.
3.05 Inštalačná a kúrenárska práca, napr. samostatná montáž a opravy
domových plynovodov s príslušenstvom vrátane skúšok, samostatná montáž a opravy potrubia
a armatúr v kotolniach a strojovniach, montáž a oprava potrubia domových vodovodov
s príslušenstvom vrátane vykonania skúšok tesnosti napríklad podľa STN 736660 a STN
690012.
3.06 Oprava, údržba a nastavovanie elektrotechnických systémov na meranie
a reguláciu teplôt alebo iných veličín.
3.07 Montáž, nastavovanie, zabezpečenie technickej prevádzky a údržby
viackanálového bezdrôtového prekladateľského zariadenia, ozvučovacieho zariadenia,
vonkajších a vnútorných televíznych okruhov, požiarnej signalizácie a jednotného
času.
3.08 Vysokošpecializovaná zámočnícka práca vyžadujúca osobitné oprávnenie.
3.09 Zalamovanie náročných textov publikácií, oblamovanie obrázkov podľa
predlohy z využitím výpočtovej techniky.
3.10 Odborné zabezpečovanie tlače publikácií pomocou veľkokapacitného
digitálneho tlačiarenského systému.
3.11 Organizovanie výroby jedál vrátane určovania technologických postupov
a kalkulácií, zostavovanie vlastných receptúr a jedálnych lístkov pri osobitných
príležitostiach (napr. bankety, recepcie, akcie s medzinárodnou účasťou).
3.12 Zabezpečovanie technickej prevádzky, údržby a opráv digitálnych
slaboprúdových zariadení.
3.13 Kontrola činnosti centrálneho regulačného systému, opravy, nastavovanie
hodnôt zložitých regulačných obvodov, diaľkové meranie, registrácia ovládacích centier
a meracích ústrední vrátane uvedenia do prevádzky, komplexného odskúšania a konečného
nastavenia.
PLATOVÉ TARIFY ŠTÁTNYCH ZAMESTNANCOV V KANCELÁRII VEREJNÉHO OCHRANCU PRÁV
(v eurách mesačne)
---------------------------------------------------
Platová trieda Platová tarifa
---------------------------------------------------
1. 471,00
2. 499,50
3. 545,00
4. 583,00
5. 694,50
6. 745,00
7. 834,00
8. 992,00
9. 1 145,50
---------------------------------------------------
STUPNICA PLATOVÝCH TARÍF ZAMESTNANCOV KANCELÁRIE VEREJNÉHO OCHRANCU PRÁV
PRI VÝKONE PRÁCE VO VEREJNOM ZÁUJME
(v eurách mesačne)
I---------I--------I----------------------------------------------------------------------------------------I
I Platový I Počet I Platová trieda I
I stupeň I rokov I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I I praxe I 1. I 2. I 3. I 4. I 5. I 6. I 7. I 8. I 9. I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I 1. I do 2 I 525,50 I 536,00 I 557,50 I 601,50 I 667,00 I 731,00 I 837,50 I 904,50 I 968,00 I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I 2. I do 4 I 531,00 I 541,50 I 569,00 I 620,50 I 692,50 I 759,00 I 883,50 I 950,00 I 1 015,00 I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I 3. I do 6 I 536,00 I 547,00 I 587,50 I 641,00 I 718,50 I 785,00 I 929,00 I 995,00 I 1 060,00 I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I 4. I do 9 I 541,50 I 552,00 I 608,50 I 659,50 I 746,00 I 809,50 I 975,00 I 1 041,00 I 1 105,50 I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I 5. I do 12 I 549,00 I 560,50 I 627,00 I 679,50 I 772,50 I 837,50 I 1 022,00 I 1 087,50 I 1 152,50 I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I 6. I do 15 I 557,50 I 568,50 I 647,00 I 700,00 I 798,50 I 863,50 I 1 068,00 I 1 132,50 I 1 199,00 I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I 7. I do 18 I 565,00 I 576,50 I 667,00 I 718,50 I 824,50 I 889,50 I 1 113,50 I 1 179,00 I 1 243,00 I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I 8. I do 21 I 573,00 I 593,00 I 686,50 I 739,50 I 850,00 I 916,50 I 1 159,50 I 1 224,50 I 1 290,50 I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I 9. I do 24 I 581,00 I 614,00 I 707,00 I 759,00 I 877,50 I 942,50 I 1 205,50 I 1 270,00 I 1 337,50 I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I 10. I do 28 I 588,50 I 634,00 I 725,50 I 777,50 I 904,50 I 968,00 I 1 251,50 I 1 316,00 I 1 382,50 I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I 11. I do 32 I 599,00 I 653,50 I 746,00 I 798,50 I 929,00 I 995,00 I 1 297,00 I 1 362,00 I 1 428,00 I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I 12. I do 36 I 610,00 I 673,50 I 766,00 I 818,00 I 955,50 I 1 022,00 I 1 342,00 I 1 409,00 I 1 475,00 I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I 13. I do 40 I 620,50 I 685,00 I 779,50 I 832,00 I 972,00 I 1 039,50 I 1 365,00 I 1 433,00 I 1 500,50 I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
I 14. I nad 40 I 631,50 I 697,00 I 793,00 I 846,50 I 989,00 I 1 057,50 I 1 388,50 I 1 457,50 I 1 526,50 I
I---------I--------I--------I--------I--------I--------I--------I----------I----------I----------I----------I
*) Poznámka redakcie ASPI:
Podľa nálezu Ústavného súdu SR č. 90/2019 Z.z. ustanovenie
§ 28e zákona č. 564/2001 Z.z. o verejnom ochrancovi práv nie je v súlade s čl. 1
ods. 1 prvou vetou a s čl. 20 ods. 1 v spojení s čl. 13 ods. 4 Ústavy Slovenskej
republiky.
Ustanovenie stráca účinnosť dňa 12. apríla 2019.
1) Čl. 151a ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky.
2) Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev
a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších
predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z.z. o organizácii
miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov, zákon Slovenskej
národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, zákon
Národnej rady Slovenskej republiky č. 273/1994 Z.z. o zdravotnom poistení, financovaní
zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej poisťovne a o zriaďovaní
rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných poisťovní v znení
neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 280/1997 Z.z. o
Spoločnej zdravotnej poisťovni v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady
Slovenskej republiky č. 274/1994 Z.z. o Sociálnej poisťovni v znení neskorších predpisov,
zákon Slovenskej národnej rady č. 13/1992 Zb. o Slovenskej lekárskej komore, Slovenskej
komore zubných lekárov a Slovenskej lekárnickej komore.
2a) Dohovor proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu
alebo trestaniu (vyhláška ministra zahraničných vecí č. 143/1988 Zb.) v znení Opčného
protokolu k Dohovoru proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu
zaobchádzaniu alebo trestaniu.
3) § 116 zákona č. 385/2000 Z.z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
§ 197 ods. 1 zákona č. 154/2001 Z.z. o prokurátoroch a právnych čakateľoch
prokuratúry v znení zákona č. 220/2011 Z.z.
4) § 10 ods. 4 zákona č. 330/2007 Z.z. o registri trestov a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení zákona č. 91/2016 Z.z.
6) Zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (zákon o slobode informácií).
7) Zákon č. 428/2002 Z.z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov.
8) § 3 písm. a) zákona č. 52/1998 Z.z.
9) § 18 zákona č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre.
10) § 20 až 36 zákona č. 153/2001 Z.z.
11) § 33 zákona č. 153/2001 Z.z.
11a) Napríklad § 23 zákona č. 71/1967 Zb., § 22 zákona č. 511/1992 Zb.
12) Zákon č. 241/2001 Z.z.
12a) Civilný sporový poriadok.
Civilný mimosporový poriadok.
Správny súdny poriadok.
12b) Čl. 2 Opčného protokolu k Dohovoru proti mučeniu a inému krutému, neľudskému
alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu alebo trestaniu.
12c) Zákon č. 176/2015 Z.z. o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným
postihnutím a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
12d) § 4 ods. 1 písm. b) druhý bod a § 10 ods. 1 písm. b) druhý bod zákona č.
176/2015 Z.z. v znení neskorších predpisov.
13) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z.z. o platových pomeroch
niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
14) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 273/1994 Z.z. v znení neskorších
predpisov.
15) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1994 Z.z. v znení neskorších
predpisov.
16) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 193/1994 Z.z. o prídavkoch na
deti a o príplatku k prídavkom na deti v znení neskorších predpisov.
17) Zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
18) Zákon č. 55/2017 Z.z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.
19) Zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme.
Zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce.
20) Zákon č. 55/2017 Z.z.
Zákon č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce
vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
21) Zákon č. 55/2017 Z.z.
Zákon č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce
vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Zákon č. 311/2001 Z.z.
22) § 159 zákona č. 55/2017 Z.z.
§ 28 zákona č. 553/2003 Z.z.
23) § 29n zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z.z. v znení
zákona č. 338/2015 Z.z.
25) § 29p zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z.z. v znení
zákona č. 334/2017 Z.z.