326/2023 Z.z.
VYHLÁŠKA
Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky
zo 7. augusta 2023
o podrobnostiach manažmentu rizík v súvislosti s plochami povodia pre miesta
odberu vody určenej na ľudskú spotrebu
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky podľa § 81 ods. 2 písm.
o) zákona č. 364/2004 Z.z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č.
372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení zákona
č. 517/2022 Z.z. (ďalej len "zákon") ustanovuje:
§ 1
Analýza rizík
(1) Analýza rizík, ktorá identifikuje pravdepodobnosť výskytu a závažnosť
nežiaducich následkov nebezpečných udalostí, zahŕňa
a) identifikáciu nebezpečenstiev
a nebezpečných udalostí v ploche povodia pre miesta odberu vody určenej na ľudskú
spotrebu (ďalej len "plocha povodia") s využitím dostupných informácií uvedených
v § 2,
b) priradenie pravdepodobnosti výskytu a závažnosti nežiaducich následkov k identifikovaným
nebezpečným udalostiam.
(2) Na identifikáciu nebezpečenstva a nebezpečnej udalosti a posúdenie rizika
v ploche povodia sa môže využiť preskúmanie vplyvov ľudskej činnosti vykonané podľa
osobitného predpisu1) a informácie o významných vplyvoch zozbierané podľa osobitného
predpisu.2)
(3) Opis plochy povodia obsahuje:
a) charakteristiku plochy povodia vrátane
1. identifikácie a vymedzenie plochy povodia,
2. zmapovania ochranných pásiem vodárenských
zdrojov, ak tieto ochranné pásma sú zriadené podľa § 32 zákona,
3. údajov o priestorovej
polohe3) všetkých miest odberu vody v ploche povodia,
4. opisu využívania pôdy a krajiny
a vplyvov ľudskej činnosti, hydrologického odtoku a smeru prúdenia vôd, hydrologickej
bilancie a procesov dopĺňania vodných zdrojov a vodných zásob v ploche povodia,
5.
základných a technických údajov pre všetky miesta odberu v ploche povodia podľa osobitného
predpisu,4)
b) monitorovanie príslušných ukazovateľov, látok alebo znečisťujúcich látok v povrchovej
vode alebo v podzemnej vode, alebo v povrchovej vode aj v podzemnej vode, v ploche
povodia alebo v surovej vode, pričom uvedené ukazovatele, látky alebo znečisťujúce
látky sa vyberajú:
1. z ukazovateľov uvedených v osobitnom predpise,5)
2. z látok
znečisťujúcich podzemnú vodu uvedených v prílohe č. 1a zákona a znečisťujúcich látok
a ukazovateľov znečistenia podľa osobitného predpisu,6)
3. z prioritných látok a niektorých
ďalších znečisťujúcich látok uvedených v osobitnom predpise,7)
4. zo znečisťujúcich
relevantných látok8) pre Slovenskú republiku,
5. z ďalších relevantných látok znečisťujúcich
vodu určenú na ľudskú spotrebu, na základe informácií zozbieraných podľa § 3,
6. z
prirodzene sa vyskytujúcich látok, ktoré môžu predstavovať nebezpečenstvo pre ľudské
zdravie prostredníctvom používania vody určenej na ľudskú spotrebu,
7. z látok a zlúčenín
zahrnutých do zoznamu sledovaných látok vypracovaného podľa osobitného predpisu.9)
(4) Z ustanovenia odseku 3 písm. b) sa vyberú ukazovatele, látky alebo znečisťujúce
látky, ktoré na základe identifikovaných nebezpečenstiev a nebezpečných udalostí
podľa § 3 alebo na základe informácií poskytnutých dodávateľom pitnej vody10) sa
považujú za relevantné na monitorovanie.
(5) Na určenie charakteristiky plochy povodia sa môžu využiť informácie zozbierané
podľa § 4, § 4b a § 7 zákona a osobitným predpisom.1)
(6) Na monitorovanie podľa odseku 3 písm. b) vrátane zisťovania nových látok,
ktoré môžu mať nepriaznivý účinok na ľudské zdravie prostredníctvom používania vody
určenej na ľudskú spotrebu, sa využíva monitorovanie vôd vykonávané podľa § 4 a 4b
zákona a osobitného predpisu.11)
§ 2
Posúdenie a vyhodnotenie rizík
(1) Vyhodnotením rizík sa určuje miera rizík a vypracúvajú sa opatrenia na
zmiernenie alebo odstránenie neprijateľných rizík.
(2) Miera rizika nebezpečenstva a nebezpečnej udalosti sa vyjadruje pomocou
pravdepodobnosti jeho výskytu a závažnosti možných následkov. Určenie miery rizika
a priority rizika sú uvedené v prílohe č. 1.
(3) Nebezpečná udalosť s vysokou mierou rizika a veľmi vysokou mierou rizika
sa označujú za neprijateľné riziká a na ich zmiernenie alebo odstránenie je nevyhnutné
vypracovať návrhy kontrolných opatrení alebo nápravných opatrení.
(4) K nebezpečným udalostiam so strednou mierou rizika sa pristupuje individuálne
z hľadiska potreby prijatia kontrolných opatrení alebo nápravných opatrení. Nebezpečné
udalosti s nízkou mierou rizika sa evidujú a nevypracúvajú sa pre ne kontrolné opatrenia
alebo nápravné opatrenia.
§ 3
Riadenie rizík
Na základe výsledkov z analýzy rizík, posúdenia rizík a vyhodnotenia rizík
v ploche povodia vykonaného podľa § 1 a 2 sa pri riadení rizika prijímajú, zavádzajú
a kontrolujú opatrenia zamerané na zmiernenie alebo odstránenie neprijateľných rizík
alebo predchádzanie vzniku identifikovaných rizík, a to týmito preventívnymi opatreniami:
a) vymedzenie a vykonávanie preventívnych opatrení alebo kontrolných opatrení v ploche
povodia ako doplnok k opatreniam plánovaným alebo prijatým podľa osobitného predpisu,12)
ak sa to vyžaduje na zabezpečenie kvality vody určenej na ľudskú spotrebu; tieto
preventívne opatrenia sa podľa potreby zahŕňajú do programov opatrení podľa § 15
zákona,
b) vymedzenie a vykonávanie zmierňujúcich opatrení alebo nápravných opatrení v plochách
povodia ako doplnok k opatreniam plánovaným alebo prijatým podľa osobitného predpisu,12)
ak sa to vyžaduje na zabezpečenie kvality vody určenej na ľudskú spotrebu; tieto
zmierňujúce opatrenia sa podľa potreby zahŕňajú do programov opatrení podľa § 15
zákona,
c) zabezpečenie náležitého monitorovania ukazovateľov, látok alebo znečisťujúcich
látok v povrchovej vode alebo v podzemnej vode, alebo v povrchovej vode aj v podzemnej
vode v ploche povodia, alebo v surovej vode, ktoré môžu prostredníctvom konzumácie
vody predstavovať riziko pre ľudské zdravie alebo viesť k neprijateľnému zhoršeniu
kvality vody určenej na ľudskú spotrebu a ktoré nie sú zahrnuté do monitorovania
vykonávaného podľa osobitného predpisu;11) toto monitorovanie sa podľa potreby zahŕňa
do programov monitorovania podľa osobitného predpisu,11)
d) posúdenie potreby zriadiť alebo upraviť ochranné pásma vodárenských zdrojov podľa
§ 32 zákona, ako aj akékoľvek iné relevantné ochranné pásma.
§ 4
Transpozičné ustanovenie
Touto vyhláškou sa preberajú právne záväzné akty Európskej únie uvedené v prílohe
č. 2.
Milan Chrenko v.r.
PRÍL.1
URČENIE MIERY RIZIKA A PRIORITY RIZIKA
Priorita rizík je určená pomocou identifikácie miery rizika.
Miera rizika každého nebezpečenstva alebo nebezpečnej udalosti sa vyjadruje
pomocou pravdepodobnosti jeho výskytu a závažnosti možných následkov. Obidve kritériá
sa vyjadrujú slovne, napríklad pravdepodobnosť výskytu - vzácna, nepravdepodobná,
menej pravdepodobná, pravdepodobná a takmer istá; závažnosť následkov - nevýznamná,
málo významná, významná, veľmi významná a katastrofálna alebo priradením určitej
číselnej hodnoty k týmto kritériám. Výsledné riziko sa vyjadruje ako súčin pravdepodobnosti
výskytu a závažnosti následkov.
Takýto postup umožňuje rozlíšiť nízke riziko (1 - 4), stredné riziko (3 - 6),
vysoké riziko (4 - 12) a veľmi vysoké riziko (10 - 25) a určiť ich priority z hľadiska
opatrení na ich zníženie alebo odstránenie. Miesta v ploche povodia, v ktorých je
zistené vysoké a veľmi vysoké riziko, sa označujú za kritické kontrolné body.
Porovnávacia matrica na určenie priority rizík
I-------------------I----------------------------------------------------------------------------------------I I Pravdepodobnosť I Závažnosť následkov nebezpečnej udalosti I I výskytu I----------------I-----------------I----------------I------------------I-----------------I I nebezpečnej I 1 I 2 I 3 I 4 I 5 I I udalosti I (nevýznamná) I (málo významná) I (významná) I (veľmi významná) I (katastrofálna) I I-------------------I----------------I-----------------I----------------I------------------I-----------------I I 1 (vzácna) I nízke riziko I nízke riziko I stredné riziko I vysoké riziko I vysoké riziko I I I (1x1) I (1x2) I (1x3) I (1x4) I (1x5) I I-------------------I----------------I-----------------I----------------I------------------I-----------------I I 2 I nízke riziko I nízke riziko I stredné riziko I vysoké riziko I veľmi vysoké I I (nepravdepodobná) I (2x1) I (2x2) I (2x3) I (2x4) I riziko I I I I I I I (2x5) I I-------------------I----------------I-----------------I----------------I------------------I-----------------I I 3 (menej I nízke riziko I stredné riziko I vysoké riziko I veľmi vysoké I veľmi vysoké I I pravdepodobná) I (3x1) I (3x2) I (3x3) I riziko I riziko I I I I I I (3x4) I (3x5) I I-------------------I----------------I-----------------I----------------I------------------I-----------------I I 4 (pravdepodobná) I stredné riziko I vysoké riziko I vysoké riziko I veľmi vysoké I veľmi vysoké I I I (4x1) I (4x2) I (4x3) I riziko I riziko I I I I I I (4x4) I (4x5) I I-------------------I----------------I-----------------I----------------I------------------I-----------------I I 5 (takmer istá) I vysoké riziko I vysoké riziko I veľmi vysoké I veľmi vysoké I veľmi vysoké I I I (5x1) I (5x2) I riziko I riziko I riziko I I I I I (5x3) I (5x4) I (5x5) I I-------------------I----------------I-----------------I----------------I------------------I-----------------I
PRÍL.2
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
Smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2020/2184 zo 16. decembra 2020
o kvalite vody určenej na ľudskú spotrebu (prepracované znenie) (Ú.v. EÚ L 435, 23.12.2020).
1) Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 242/2016
Z.z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o vymedzení správneho územia povodia, environmentálnych
cieľoch, ekonomickej analýze a o vodnom plánovaní.
2) Príloha č. 4 časť B tretí a piaty bod vyhlášky č. 418/2010 Z.z. o vykonaní
niektorých ustanovení vodného zákona v znení vyhlášky č. 212/2016 Z.z. § 5 vyhlášky
č. 242/2016 Z.z.
3) § 2 vyhlášky Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky č.
300/2009 Z.z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 215/1995
Z.z. o geodézii a kartografii v znení neskorších predpisov.
4) Vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 605/2005
Z.z. o podrobnostiach poskytovania údajov z majetkovej evidencie a prevádzkovej evidencie
o objektoch a zariadeniach verejného vodovodu a verejnej kanalizácie.
5) Vyhláška Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 91/2023 Z.z.,
ktorou sa ustanovujú ukazovatele a limitné hodnoty kvality pitnej vody a kvality
teplej vody, postup pri monitorovaní pitnej vody, manažment rizík systému zásobovania
pitnou vodou a manažment rizík domových rozvodných systémov.
6) Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 282/2010 Z.z., ktorým sa ustanovujú
prahové hodnoty a zoznam útvarov podzemných vôd v znení nariadenia vlády Slovenskej
republiky č. 452/2019 Z.z.
7) Príloha č. 1 k nariadeniu vlády Slovenskej republiky č. 167/2015 Z.z. o environmentálnych
normách kvality v oblasti vodnej politiky.
8) Príloha č. 12 časť A tabuľka č. 12.6.1 k nariadeniu vlády Slovenskej republiky
č. 269/2010 Z.z., ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd
v znení nariadenia vlády č. 398/2012 Z.z.
9) § 5 ods. 4 písm. ao) tretí bod zákona č. 355/2007 o ochrane, podpore a rozvoji
verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
10) § 17c ods. 3 zákona č. 355/2007 Z.z. v znení neskorších predpisov.
11) Vyhláška Ministerstva pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho
rozvoja Slovenskej republiky č. 418/2010 Z.z.
12) Príloha č. 3 bod D vyhlášky č. 242/2016 Z.z.