19/1997 Z.z.
UZNESENIE
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 18. decembra 1996 č. 519
k návrhu legislatívnych pravidiel tvorby zákonov
Národná rada Slovenskej republiky
schvaľuje
a) podľa § 69 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 350/1996 Z.z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej
republiky legislatívne pravidlá tvorby zákonov,
b) podľa § 1 ods. 2 písm. a) zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 1/1993 Z.z. o Zbierke zákonov Slovenskej
republiky uverejnenie tohto uznesenia Národnej rady Slovenskej
republiky vrátane legislatívnych pravidiel tvorby zákonov
v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
Ivan Gašparovič v.r.
LEGISLATÍVNE PRAVIDLÁ TVORBY ZÁKONOV
(schválené uznesením Národnej rady Slovenskej republiky
z 18. decembra 1996 č. 519)
Národná rada Slovenskej republiky podľa § 69 ods. 1 zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z.z. o rokovacom
poriadku Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len "zákon
o rokovacom poriadku") vydáva tieto legislatívne pravidlá tvorby
zákonov (ďalej len "legislatívne pravidlá"):
Čl.1
Predmet úpravy legislatívnych pravidiel
Legislatívne pravidlá určujú pre navrhovateľov ústavných
zákonov a zákonov 1) (ďalej len "zákon") spôsob tvorby zákonov,
podrobnosti o postupe pri ich príprave, predkladaní a prerokúvaní
a o ich forme až po ich vyhlásenie 2) s výnimkou postupu pri
príprave a prerokúvaní návrhov zákonov podávaných vládou
Slovenskej republiky (ďalej len "vláda") do ich podania Národnej
rade Slovenskej republiky (ďalej len "národná rada").
Čl.2
Cieľ legislatívnych prác
(1) Cieľom legislatívnych prác pri tvorbe zákona je pripraviť
a schváliť taký zákon, ktorý sa stane prirodzenou súčasťou
vyváženého, prehľadného a stabilného právneho poriadku
zlučiteľného s právom Európskej únie.
(2) Vyváženosť právneho poriadku spočíva v súladnom pôsobení
všetkých jeho súčastí. Toto pôsobenie predpokladá
a) súlad zákona s právnym poriadkom, čo znamená, že
uskutočňovanie cieľov sledovaných jedným zákonom nesmie brániť
uskutočňovaniu cieľov sledovaných iným zákonom alebo ho
sťažovať,
b) súlad zákona s Ústavou Slovenskej republiky a ústavnými
zákonmi (ďalej len "ústava") a s medzinárodnými zmluvami
a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská
republika viazaná.
(3) Vyváženosť právneho poriadku vyžaduje, aby sa zákony
koncipovali na základe obsahovo jednotných právnych inštitútov
a aby sa právne prostriedky volili so zreteľom na obdobné právne
inštitúty, ktoré sa už vyskytujú v iných zákonoch.
Čl.3
Súlad návrhu zákona s právom Európskej únie sa preukazuje
doložkou zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie.
Náležitosti doložky sú uvedené v prílohe č. 1.
Základné požiadavky kladené na zákon
Čl.4
(1) Zákon má upravovať v príslušnej oblasti všetky základné
spoločenské vzťahy. Musí byť zrozumiteľný, prehľadne usporiadaný
a stručný v tom zmysle, že má obsahovať len ustanovenia
s normatívnym obsahom.
(2) Zákon musí byť terminologicky presný a jednotný. Možno
v ňom používať len správne a v právnom poriadku ustálené pojmy
a správnu právnu terminológiu. Ak niet vhodného pojmu alebo
termínu, možno na jeho utvorenie použiť iné slovo alebo slovné
spojenie, ktoré vyhovuje z významovej stránky. Nový pojem treba
v zákone právne vymedziť.
(3) V zákone sa musí dbať na jazykovú správnosť, štylistickú
primeranosť a všeobecnú zrozumiteľnosť textu (§ 68 ods. 2 zákona
o rokovacom poriadku). Nemožno používať slová alebo slovné
spojenia, ktoré nezodpovedajú kodifikovanej podobe štátneho
jazyka. 3) V zákone nemožno používať na označenie dvoch
rozdielnych právnych subjektov také slovné spojenia, ako sú
napríklad "základná a stredná škola", "právnická a fyzická osoba"
a pod. Správne má byť uvedené "základná škola a stredná škola",
"právnická osoba a fyzická osoba" a pod. Cudzie slová možno použiť
len výnimočne, ak sú už súčasťou používanej právnej terminológie,
ak sa bežne používajú v upravovanom odvetví a ak ich nemožno
nahradiť vhodným rovnocenným slovenským termínom. 3) V záujme
jazykovej správnosti má ten, kto pripravuje návrh zákona, vyžiadať
si k nemu z tohto hľadiska vyjadrenie odborných slovakistických
jazykovedných pracovísk, najmä Jazykovedného ústavu Ľudovíta Štúra
Slovenskej akadémie vied.
(4) Zákon musí byť v súlade so záväzkami, ktoré pre Slovenskú
republiku vyplývajú z medzinárodných zmlúv a iných medzinárodných
dokumentov. Nevyhnutnou súčasťou dôvodovej správy k návrhu zákona
je vyhlásenie, že navrhovaná právna úprava je v súlade
s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi,
ktorými je Slovenská republika viazaná. Príslušné medzinárodné
zmluvy a medzinárodné dokumenty sa vymenujú.
Čl.5
Do zákona sa nesmie preberať (recipovať) ustanovenie iného
zákona, lebo ustanovenie recipovaného zákona sa stáva súčasťou
zákona, do ktorého sa prebralo, vzhľadom na to, že pri zrušení
alebo pri zmene pôvodného zákona môže ďalej zostať jeho časť
v platnosti ako súčasť iného zákona. V tomto prípade sa používa
odkaz na iný zákon.
Čl.6
Systematika členenia návrhu zákona
(1) Návrh zákona sa po úvodnej vete, najmä ak ide
o rozsiahlejší text, začína úvodnými ustanoveniami (úvodným
ustanovením), ktoré obsahujú predmet úpravy zákona, t.j. okruh
spoločenských vzťahov, ktoré má zákon upraviť. Podľa potreby možno
sem včleniť aj vymedzenie základných pojmov a právnych inštitútov
zákona. Potom možno túto úvodnú časť zákona označiť ako "Základné
ustanovenia" ("Základné ustanovenie").
(2) Ak návrh zákona predpokladá vydanie všeobecne záväzného
právneho predpisu (ďalej len "vykonávací predpis"), musí obsahovať
splnomocnenie na jeho vydanie. To neplatí, ak ide o vydanie
nariadenia vlády. Splnomocnenie sa musí v zákone formulovať tak,
aby z jeho znenia jasne vyplývalo, kto je splnomocnený na jeho
vydanie a aké veci a v akom rozsahu sa majú v ňom upraviť. Ak sa
predpokladá vydať na vykonanie zákona nariadenie vlády, možno to
v návrhu zákona výslovne uviesť.
(3) Spoločná úprava vecí týkajúca sa viacerých alebo všetkých
ustanovení zákona sa spravidla zaraďuje do časti označenej
nadpisom "Spoločné ustanovenia" ("Spoločné ustanovenie").
(4) Vplyv navrhovaného zákona na právne vzťahy upravené
doterajším zákonom treba do návrhu zákona zaradiť do časti
označenej nadpisom "Prechodné ustanovenia" ("Prechodné
ustanovenie"). To isté platí, ak časť ustanovení zákona má mať
časovo obmedzenú platnosť.
(5) Zrušenie doterajších predpisov spolu s ustanovením
o účinnosti zákona sa označuje spoločným nadpisom "Záverečné
ustanovenia" ("Záverečné ustanovenie").
(6) V zrušovacom ustanovení musia byť výslovne uvedené všetky
všeobecne záväzné právne predpisy vyhlásené v Zbierke zákonov
a Zbierke zákonov Slovenskej republiky (ďalej len "zbierka
zákonov") vrátane právnych predpisov vyhlásených oznámením o ich
vydaní, 4) prípadne ich časti, ktoré sa navrhovaným zákonom majú
zrušiť.
(7) V ustanovení o účinnosti zákona sa uvádza deň, keď má
zákon nadobudnúť účinnosť. Pri navrhovaní účinnosti zákona treba
rátať s lehotou potrebnou na prerokovanie návrhu zákona
a s prípadným vrátením zákona prezidentom Slovenskej republiky na
opätovné prerokovanie v národnej rade z vlastnej iniciatívy alebo
na požiadanie vlády. 5) Súčasne treba rátať s lehotou na
vyhlásenie zákona. 6)
(8) Pri ustanovení účinnosti zákona treba rátať aj
s legisvakanciou tak, aby sa so zákonom ešte pred nadobudnutím
jeho účinnosti mohli oboznámiť všetci, ktorým je určený. Výnimočné
ustanovenie účinnosti dňom vyhlásenia 7) treba obmedziť len na
prípady, v ktorých je to skutočne nevyhnutné, čo treba odôvodniť.
Čl.7
Dôvodová správa
(1) Návrh zákona obsahuje aj dôvodovú správu, ktorá sa člení
na všeobecnú časť a osobitnú časť. Obsah dôvodovej správy
ustanovuje § 68 ods. 3 zákona o rokovacom poriadku a tieto
legislatívne pravidlá (čl. 4, 6 a 8).
(2) Súčasťou všeobecnej časti dôvodovej správy je doložka
zlučiteľnosti zákona s právom Európskej únie (čl. 3).
Čl.8
Vypracovanie návrhu zákona
Z hľadiska finančných dôsledkov návrhu zákona na štátny
rozpočet a rozpočty obcí treba návrh zákona vždy prerokovať
s Ministerstvom financií Slovenskej republiky. 8) Stanovisko
Ministerstva financií Slovenskej republiky sa uvedie v dôvodovej
správe.
Čl.9
Podávanie návrhu zákona
(1) Pri podávaní návrhu zákona sa postupuje podľa § 67 zákona
o rokovacom poriadku.
(2) Ak návrh zákona podáva výbor Národnej rady Slovenskej
republiky (ďalej len "výbor"), podpisuje ho predseda príslušného
výboru, ak návrh zákona podávajú poslanci Národnej rady Slovenskej
republiky (ďalej len "poslanec"), podpisujú ho títo poslanci. Ak
návrh zákona podáva vláda, podpisuje ho predseda vlády a ňou
poverený člen vlády alebo vedúci iného ústredného orgánu štátnej
správy. Návrh zákona sa podpisuje na piatich výtlačkoch; ak ide
o vládny návrh zákona, podpisy sa uvádzajú pod dátumom schválenia
návrhu zákona vládou.
(3) Vládny návrh zákona sa považuje za podaný vtedy, ak je
doručený predsedovi Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len
"predseda národnej rady") cez podateľňu Kancelárie Národnej rady
Slovenskej republiky (ďalej len "kancelária") v počte 250
výtlačkov vrátane piatich podpísaných v elektronickej forme
(výmenný formát textových súborov ASCII a textový kód PC-Latin II)
so sprievodným listom predsedu vlády a s príslušným uznesením
vlády.
(4) Návrh zákona vypracovaný výborom sa považuje za podaný, ak
bol doručený predsedovi národnej rady so sprievodným listom
predsedu výboru a s príslušným uznesením výboru cez podateľňu
kancelárie v počte piatich podpísaných výtlačkov.
(5) Návrh zákona vypracovaný poslancom (poslancami) sa
považuje za podaný, ak bol doručený predsedovi národnej rady so
sprievodným listom podpísaným povereným poslancom cez podateľňu
kancelárie v počte piatich podpísaných výtlačkov.
(6) V sprievodnom liste (odseky 3 až 5) sa uvádza aj osoba
(osoby) poverená (poverené) na uvedenie návrhu zákona v národnej
rade a jej výboroch.
(7) Ak sa má na základe zákona vydať vykonávací predpis, 9)
predseda národnej rady si môže vyžiadať od navrhovateľa zákona
jeho návrh. Navrhovateľ zákona predkladá návrh vykonávacieho
predpisu vždy, ak má nadobudnúť účinnosť súčasne so zákonom, podľa
ktorého má byť vydaný (§ 68 ods. 4 zákona o rokovacom poriadku).
Čl.10
Prerokúvanie návrhu zákona
Postup pri prerokúvaní návrhu zákona v národnej rade a jej
výboroch upravuje zákon o rokovacom poriadku (§ 67 až 90 zákona
o rokovacom poriadku).
Čl.11
Novelizácia zákona
(1) Novelizácia zákona sa robí formou priamej novelizácie,
t.j. tak, že v úvodnej vete zákona sa výslovne uvádza, ktorý zákon
sa má novelizovať, pričom treba dbať na čo najväčšiu prehľadnosť
a zrozumiteľnosť. Nepriama novelizácia zákona, t.j. zmeny
a doplnenie iného zákona ustanoveniami navrhovaného zákona bez
uvedenia jeho úplnej citácie v samostatnom článku označenom
rímskou číslicou (číslicami), je neprípustná. Neprípustná je aj
taká novelizácia, ktorá v osobitnom článku novelizuje jeden zákon
alebo viac zákonov bez toho, aby sa uviedlo, ktoré konkrétne
ustanovenie novelizovaného zákona (zákonov) sa mení alebo dopĺňa.
(2) Ak sa má výnimočne jedným zákonom priamo novelizovať viac
zákonov, každý zákon sa novelizuje osobitným článkom. Novelizácia
iného zákona prostredníctvom ustanovení (paragrafov, častí)
navrhovaného zákona je neprípustná. Rovnako je neprípustná
novelizácia vykonávacieho predpisu zákonom.
(3) Ak sa mienia obnoviť právne vzťahy podľa už zrušeného
zákona, treba príslušné ustanovenia upraviť znova v podávanom
zákone. Ich platnosť nemožno obnoviť vypustením pôvodného
zrušovacieho ustanovenia.
Čl.12
Vyhlásenie zákona
(1) Podmienkou platnosti zákona je jeho vyhlásenie. 10)
(2) V zbierke zákonov sa vyhlasuje schválený zákon
autorizovaný podpismi. 11)
(3) Žiadosť o vyhlásenie zákona v zbierke zákonov podáva
kancelária.
Čl.13
Záverečné ustanovenia
(1) Jednotnú legislatívnu techniku tvorby zákonov obsahujú
legislatívnotechnické pokyny, ktoré sú uvedené v prílohe č. 2.
(2) Tieto legislatívne pravidlá sú záväzné od
1. januára 1997.
PRÍL.1
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1. Navrhovateľ zákona:
2. Názov návrhu zákona:
3. V práve Európskej únie je problematika návrhu zákona
a) upravená (uviesť názov, číslo, dátum vydania právnych
noriem Európskej únie, ktorými je upravená problematika
návrhu zákona),
b) neupravená.
4. Návrh zákona svojou problematikou
a) patrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva obsiahnuté
(výslovne uvedené) v čl. 70 Európskej dohody o pridružení
(uviesť názov príslušnej oblasti),
b) patrí medzi priority odporúčané v Príprave asociovaných
krajín strednej a východnej Európy na integráciu do
vnútorného trhu Európskej únie (Biela kniha) s tým, že sa
uvádza, ktorá z 23 sekcií sa na upravovanú problematiku
vzťahuje,
c) nepatrí medzi prioritné oblasti aproximácie práva uvedené
v čl. 70 Európskej dohody o pridružení a svojou
problematikou nepatrí ani medzi priority odporúčané
v Bielej knihe.
5. Charakteristika právnych noriem Európskej únie, ktorými je
upravená problematika návrhu zákona [tretí bod písm. a)]:
6. Vyjadrenie stupňa kompatibility s právnou normou Európskej
únie:
a) úplná,
b) čiastočná (spolu s predpokladaným termínom dosiahnutia
súladu návrhu zákona s právom Európskej únie),
c) nie je (spolu s predpokladaným termínom dosiahnutia súladu
návrhu zákona s právom Európskej únie).
PRÍL.2
LEGISLATÍVNOTECHNICKÉ POKYNY
Účel legislatívnotechnických 1. Účelom legislatívnotechnických
pokynov pokynov je určiť jednotnú
legislatívnu techniku tvorby
zákonov.
Právny jazyk 2. Návrh zákona musí byť
terminologicky presný, jazykovo
a štylisticky správny a majú sa
v ňom používať rovnaké pojmy
a termíny vždy v tom istom význame
a na označenie rovnakých právnych
inštitútov (čl. 4 legislatívnych
pravidiel).
3. Pri tvorbe zákona sa používa
oznamovací spôsob, prítomný čas
a jednotné číslo, ak z kontextu
návrhu zákona nevyplýva inak.
4. Ak sa majú novoupravované právne
vzťahy v celom rozsahu podrobiť už
jestvujúcej právnej úprave,
používa sa slovo "rovnako". Ak sa
majú na tieto vzťahy uplatňovať
len niektoré časti jestvujúcej
právnej úpravy, používa sa slovo
"primerane". Pretože termín
"primerane" umožňuje pomerne voľný
výklad, a tým aj nejednotné
uplatňovanie, treba ho používať
len v nevyhnutných prípadoch.
5. Alternatívy sa vyjadrujú
vylučovacou spojkou "alebo", a kde
je to vhodné, spojkou "či". Pri
viacerých možnostiach sa spojka
kladie až medzi posledné dve
možnosti.
6. Základné číslovky od 1 do 10 sa
v texte zákona uvádzajú slovom,
základné číslovky nad 10 sa
vypisujú číslicami. Ak sa v jednom
ustanovení uvádzajú základné
číslovky od 1 do 10 a nad 10,
vypisujú sa číslicami.
Recepcia 7. Ak je preberanie (recepcia) iného
zákona (čl. 5 legislatívnych
pravidiel) nevyhnutné, treba okruh
recipovaného ustanovenia vyjadriť
všeobecne a v poznámke pod čiarou
citovať príslušné právne predpisy,
napríklad "Na konanie o ukladaní
pokút podľa tohto zákona sa
vzťahujú všeobecné predpisy
o správnom konaní. 1)".
V tomto príklade sa v poznámke pod
čiarou k odkazu 1 uvedie táto
citácia:
"1) Zákon č. 71/1967 Zb.
o správnom konaní (správny
poriadok).".
Legislatívna skratka 8. Legislatívnu skratku možno použiť
len tam, kde má svoje
opodstatnenie, najmä vtedy, keď sa
slová, ktoré má skratka nahradiť,
opakujú v texte viac ráz. Treba ju
zaradiť na také miesto, kde sa
skracované slová použijú prvý raz
(nie však v názve zákona,
v nadpise ustanovenia alebo
v poznámke pod čiarou), a to
slovami "(ďalej len "...")".
Používa sa v prvom páde jednotného
čísla a začína sa malým písmenom.
Ako legislatívnu skratku nemožno
použiť skratku zostavenú zo
začiatočných písmen slov,
napríklad "MŽP SR", "FNM SR".
Legislatívna skratka musí byť
výstižná a treba ju dôsledne
používať v celom ďalšom texte
zákona.
Členenie zákona 9. Zákon treba členiť prehľadne
a dbať pritom na vnútornú
súvislosť a správny sled
dôležitých a menej dôležitých
vecí.
10. Obsahovo súvisiace úseky
rozsiahlejšieho zákona je účelné
spájať do častí, hláv, dielov,
prípadne oddielov a pri členení
dodržiavať toto poradie. Poradie
častí, hláv, dielov a oddielov sa
označuje slovným vypísaním
poradového čísla, pričom sa
prídavné meno dáva pred podstatné
meno, napríklad "Prvá časť", "Prvá
hlava".
11. Zákon sa člení na paragrafy;
ústavný zákon sa člení na články.
12. Jednotlivé paragrafy alebo články
(ďalej len "paragraf") sa označujú
arabskými číslicami bez bodky
(napríklad "§ 1", "Čl.1"). To sa
nevzťahuje na označovanie článkov
noviel zákonov (dvadsiaty druhý
bod). Vždy treba zachovať súvislý
sled paragrafov v celom zákone.
Pritom treba dávať prednosť
krátkym ustanoveniam paragrafov.
13. Paragrafy sa môžu členiť na odseky
alebo na pododseky. Odseky
paragrafov sa na začiatku označujú
arabskými číslicami bez bodky
v zátvorkách. Pri podrobnejšom
členení paragrafov alebo odsekov
na pododseky sa tieto časti
označujú malými písmenami abecedy
s okrúhlou zátvorkou za písmenom,
napríklad "a)", a pri ďalšom
členení arabskými číslicami
s bodkou (radovými číslovkami),
t.j. bodmi. Neoznačenie odsekov,
ich neoznačenie uvedeným spôsobom
alebo ich označenie pomlčkami na
začiatku riadku nie je prípustné,
najmä vzhľadom na ťažkosti spojené
s citáciou týchto ustanovení. Pri
označovaní pododsekov malými
písmenami abecedy sa nepoužívajú
písmená zložené z dvoch písmen
(napríklad "ch", "dz") a písmená
s diakritickými (rozlišovacími)
znamienkami (napríklad "ä", "č").
Príloha k zákonu 14. Ak má zákon prílohu, treba na ňu
odkázať v texte zákona a prílohu
označiť slovami, napríklad
"Príloha k zákonu
č. .../... Z.z.", a v jej nadpise
uviesť aj stručné vymedzenie
obsahu prílohy. Ak je viac príloh,
označujú sa arabskými číslicami
s uvedením skratky "č.", napríklad
"Príloha č. 1 k zákonu
č. .../... Z.z.".
Názov zákona 15. Názov zákona okrem jeho označenia
slovom "zákon" obsahuje dátum
schválenia zákona a stručné
vymedzenie jeho hlavného obsahu.
Bodka za nadpisom sa nedáva. Názov
zákona má byť stručný. Ak sa
nemožno vyhnúť dlhšiemu názvu,
odporúča sa v zátvorke pripojiť
ešte jeho stručné slovné
označenie, napríklad "Zákon
o verejnom obstarávaní tovarov,
služieb a verejných prác (zákon
o obstarávaní)".
16. Zákon sa uvádza touto vetou:
"Národná rada Slovenskej republiky
sa uzniesla na tomto
zákone:"(§ 91 ods. 2 zákona
o rokovacom poriadku). Ak sa zákon
výnimočne uvádza preambulou, treba
slová "sa uzniesla na tomto
zákone" pripojiť na koniec
preambuly.
Nadpisy vnútri zákona 17. Časti, hlavy, diely a oddiely
zákona, a ak je to účelné,
v záujme prehľadnosti aj
jednotlivé paragrafy alebo ich
skupiny majú mať stručné
a výstižné nadpisy zodpovedajúce
ich obsahu. Nadpisy častí, hláv,
dielov a oddielov, prípadne
paragrafov sa spravidla uvádzajú
pod ich poradovým číslom.
Ak sa v zákone označuje niekoľko
paragrafov spoločným nadpisom,
treba spoločný nadpis umiestniť
vždy nad poradové číslo prvého
paragrafu príslušnej skupiny.
Odkazy 18. Ak sa v texte zákona odkazuje na
iné právne predpisy, odkazy sa
číslujú priebežne. Číslovanie sa
vyjadruje arabskými číslicami
s okrúhlou zátvorkou za príslušným
číslom ich umiestnením napríklad
nad slovo "predpisov" alebo nad
právny pojem, na ktorý sa
odkazuje, napríklad "osobitné
predpisy 1)" alebo "blízke
osoby 2)".
Ak sa v texte zákona opakuje odkaz
na rovnaké ustanovenie právneho
predpisu už citované v poznámke
pod čiarou, odkaz sa označuje tým
istým číslom.
Ak sa odkazuje na rôzne právne
pojmy, ktoré sa vyskytujú v inom
právnom predpise v tom istom
ustanovení, v poznámke pod čiarou
k príslušnému odkazu sa uvádza
citácia paragrafu, odseku, písmena
a bodu, prípadne aj vety
príslušného ustanovenia. Ak sa
odkazuje na dva rôzne právne
pojmy, ktoré sa vyskytujú v jednej
vete ustanovenia, v poznámkach pod
čiarou k nim sa uvádza citácia
toho istého ustanovenia ku každému
odkazu so samostatným číslom.
Ak sa odkazuje na subordinované
právne predpisy, používa sa termín
"vykonávací predpis". Ak sa
odkazuje na koordinované právne
predpisy, t.j. na iný zákon alebo
na vykonávací predpis, používa sa
buď ich všeobecné označenie,
napríklad "mzdové predpisy", alebo
termín "osobitný predpis".
Ak sa odkazuje na iné ustanovenie
toho istého zákona, používa sa
výraz "tento zákon", napríklad "ak
tento zákon neustanovuje inak",
alebo sa uvádza len príslušný
paragraf, prípadne v rámci
paragrafu len príslušný odsek
a pod., na ktorý sa odkazuje,
napríklad "podľa § 3 ods. 1" alebo
"(§ 3)".
V poznámke pod čiarou nemožno
uvádzať predpisy, ktoré neboli
vyhlásené v zbierke zákonov
(čl. 12 legislatívnych pravidiel).
Splnomocnenie 19. Ak návrh zákona predpokladá
na vydanie vydanie vykonávacieho predpisu
všeobecne (čl. 6 ods. 2 legislatívnych
záväzného právneho pravidiel), splnomocnenie na jeho
predpisu vydanie napríklad znie:
"Podrobnosti o ... ustanoví
všeobecne záväzný právny predpis,
ktorý vydá ministerstvo... .".
Obdobná formulácia sa používa aj
vtedy, ak sa v zákone splnomocňuje
vláda na vydanie nariadenia vlády.
Novelizácia zákona 20. V záujme prehľadnosti
a zrozumiteľnosti právnej úpravy
sa novelizácia zákona robí
spravidla vtedy, ak ide o zmeny
a doplnenia menšieho rozsahu alebo
ak ide o zákon, ktorý nebol viac
ráz novelizovaný.
21. V názve novelizovaného zákona sa
uvádza úplný názov pôvodného
zákona. Ak bol pôvodný zákon raz
novelizovaný, uvádza sa napríklad
s dodatkom slov "v znení zákona
Národnej rady Slovenskej republiky
č. 1/1993 Z.z.". Ak bol zákon viac
ráz novelizovaný, uvádza sa
s dodatkom slov "v znení
neskorších predpisov".
22. Novela zákona sa člení na články,
ktoré sa označujú skratkou "Čl."
s pripojením rímskej číslice
(číslic) bez bodky, a to tak, že
čl. I obsahuje všetky zmeny
a doplnenia pôvodného zákona
vrátane prípadných spoločných,
prechodných a zrušovacích
ustanovení. Ako čl. II sa označuje
ustanovenie o účinnosti zákona. Ak
sa má výnimočne jedným zákonom
priamo novelizovať viac zákonov
(čl. 11 ods. 2 legislatívnych
pravidiel), označujú sa osobitnými
článkami v príslušnom poradí,
pričom ustanovenie prvej vety
o obsahu čl. I sa vzťahuje na
každý takýto článok. V tomto
prípade sa ustanovenie o účinnosti
novely zákona označuje číslom
posledného článku.
23. V prvom článku novely zákona
(Čl.I) sa v jeho úvodnej vete
uvádza úplný názov pôvodného
zákona, ktorý sa novelizuje. Ak
bol tento zákon už predtým
novelizovaný, k pôvodnému názvu sa
pripájajú slová "v znení" a uvádza
sa skrátená citácia
predchádzajúcej novely zákona
(skrátené citácie všetkých
predchádzajúcich noviel).
Jednotlivé zmeny alebo doplnenia
v príslušnom článku sa označujú
poradovými číslami (arabská
číslica s bodkou), t.j. bodmi,
a uvádzajú sa úvodnou vetou (ďalej
len "úvodná veta príslušného
bodu"). Ak ide len o jednu zmenu
alebo o jedno doplnenie, uvádza sa
bez označenia poradovým číslom.
Článok označený rímskou číslicou
(číslicami) sa nečlení na odseky
ani na písmená.
24. Ak sa má výnimočne jedným zákonom
novelizovať viac zákonov, treba to
primerane vyjadriť už v názve
novely zákona. Novelou zákona
nemožno meniť ani dopĺňať názov
pôvodného zákona.
25. Pri zmene celého ustanovenia
úvodná veta príslušného bodu
novely zákona napríklad znie:
"§ 3 znie:"; ak sa mení
ustanovenie, ktoré má nadpis pod
paragrafom, úvodná veta
príslušného bodu napríklad znie:
"§ 3 vrátane nadpisu znie:". Ak sa
mení nadpis nad paragrafom, úvodná
veta príslušného bodu napríklad
znie: "Nadpis nad § 3 znie:".
Ak sa v určitom ustanovení menia
alebo dopĺňajú len niektoré slová,
úvodná veta príslušného bodu
napríklad znie: "V § 3 sa slová
"..." nahrádzajú slovami "...".",
resp. "V § 3 sa za slovo "..."
vkladá slovo "..." alebo suma
"5 000 Sk" sa nahrádza sumou
"10 000 Sk".".
Ak sa v určitom ustanovení
(paragraf, odsek, písmeno)
nahrádza niektorá jeho časť ako
celok, úvodná veta príslušného
bodu napríklad znie:"V § 3 odsek
1 znie:", resp. "V § 3 ods. 1
písmeno a) znie:" alebo "V § 3
ods. 1 písm. a) prvý bod znie:".
26. Ak sa má novelou zákona doplniť
paragraf ďalším odsekom (odsekmi)
alebo písmenom (písmenami), toto
doplnenie sa vyjadruje napríklad
touto úvodnou vetou príslušného
bodu: "§ 4 sa dopĺňa odsekom 3
(odsekmi 3 a 4), ktorý znie (ktoré
znejú):", resp. "V § 4 sa odsek
3 dopĺňa písmenom e) [písmenami e)
a f)], ktoré znie (znejú):".
27. Vloženie nového odseku (odsekov)
medzi doterajšie odseky
v príslušnom paragrafe alebo
nového písmena (písmen) medzi
doterajšie písmená sa vyjadruje
napríklad touto úvodnou vetou
príslušného bodu:"V § 5 sa za
odsek 2 (za odseky 2 a 3) vkladá
nový odsek 3 (vkladajú nové odseky
3 a 4), ktorý znie (ktoré
znejú):", resp. "V § 5 ods. 2 sa
za písmeno b) vkladá nové písmeno
c), ktoré znie: "c)... .".".
V tomto prípade treba na záver
textu príslušného bodu uviesť
poznámku o zmene označenia
doterajších odsekov, resp. písmen
napríklad touto vetou:"Doterajší
odsek 3 sa označuje ako odsek
4.", resp. "Doterajšie písmeno c)
sa označuje ako písmeno d).".
28. Ak sa novelou zákona dopĺňa
ustanovenie zákona (paragraf),
ktoré je doteraz bez odsekov,
ďalším odsekom, pôvodný text
ustanovenia sa označuje ako odsek
1 a poznámka o prečíslovaní sa
uvádza napríklad touto vetou:
"Doterajší text § 2 sa označuje
ako odsek 1 a dopĺňa sa
odsekom 2, ktorý znie: "(2)...
.".".
29. Ak sa za niektorý paragraf vkladá
ďalší paragraf, označuje sa
poradovým číslom, ktoré sa zhoduje
s poradovým číslom paragrafu, za
ktorý sa vkladá, pričom sa k číslu
pripája prvé malé písmeno abecedy.
Ak sa vkladá viac paragrafov, ich
poradové čísla sú rovnaké a líšia
sa len pripojenými písmenami malej
abecedy. Úvodná veta príslušného
bodu napríklad znie: "Za § 3 sa
vkladá § 3a (vkladajú § 3a a 3b),
ktorý znie (ktoré znejú):".
30. Pri vložení ďalšej vety do
ustanovenia sa uvádza obdobná
úvodná veta príslušného bodu ako
pri vložení paragrafov (odsekov),
napríklad "V § 3 ods. 1 sa za
druhú vetu vkladá nová tretia
veta, ktorá znie:".
Ak sa ďalšia veta alebo ďalšie
slová pridávajú na záver textu
niektorého ustanovenia, úvodná
veta príslušného bodu napríklad
znie: "V § 1 sa na konci pripája
táto veta (pripájajú tieto
slová):".
31. Zrušenie určitého ustanovenia
v rámci čl. I novely zákona sa
vyjadruje napríklad touto vetou:"
§ 1 sa vypúšťa.". Obdobne sa
postupuje, ak sa zrušuje len
niektorý odsek (odseky), niektoré
písmeno (písmená) alebo niektorá
veta (vety) určitého ustanovenia.
To sa vyjadruje napríklad touto
úvodnou vetou príslušného bodu:
"V § 3 sa vypúšťa odsek 1.", resp.
"V § 3 ods. 1 sa vypúšťa tretia
veta.".
V týchto prípadoch sa na
očíslovanie nasledujúcich
ustanovení (odsekov, písmen)
vzťahuje dvadsiaty siedmy bod. Ak
sa vypúšťa celý paragraf, ďalšie
paragrafy sa neprečíslujú.
32. Ak po úprave uskutočnenej
vypustením odsekov zostane iba
jeden odsek, používa sa napríklad
táto úvodná veta príslušného bodu:
"V § 4 sa vypúšťajú odseky 2
a 3." a pripája sa táto veta:
"Súčasne sa zrušuje označenie
odseku 1.".
33. Ak sa v nadväznosti na zmenu
ustanovenia mení aj poznámka pod
čiarou k príslušnému odkazu alebo
sa vkladá nový odkaz, vyjadruje sa
to napríklad touto
vetou: "Poznámka pod čiarou
k odkazu 2 znie:
"2) Zákon č. .../... Z.z.".".
34. Ak sa v ustanovení vypúšťa
doterajší odkaz, vyjadruje sa to
napríklad touto úvodnou vetou
príslušného bodu: "V § 3 sa
vypúšťa odkaz 2.". V tomto prípade
sa nasledujúce odkazy
neprečíslujú.
Ak sa v texte zákona vkladá nový
odkaz, označuje sa číslom zhodným
s číslom odkazu, ktorý mu
predchádza, s pripojením malého
písmena abecedy (dvadsiaty deviaty
bod) a vyjadruje sa to napríklad
touto úvodnou vetou príslušného
bodu: "V § 3 ods. 2 sa nad slovo
"..." umiestňuje odkaz 3a.".
Súčasne sa pripája napríklad táto
veta: "Poznámka pod čiarou
k odkazu 3a znie:
"3a) § 2 zákona Národnej rady
Slovenskej republiky
č. .../... Z.z.".".
Ak sa má nový odkaz vložiť pred
prvý odkaz v texte zákona, nový
odkaz sa označuje ako odkaz 1
a doterajší odkaz 1 sa označuje
ako odkaz 1a; číslovanie
nasledujúcich odkazov sa nemení.
Ak sa doterajší odkaz v texte
zákona ponecháva, ale právny
predpis, na ktorý sa odkazuje, sa
medzičasom zrušil alebo sa
nahradil novým právnym predpisom,
vyjadruje sa to napríklad touto
úvodnou vetou príslušného bodu:
"V poznámke pod čiarou k odkazu
2 sa vypúšťa citácia "§ 3 ods. 1
zákona č. .../... Z.z.".", resp.
"V poznámke pod čiarou k odkazu
2 sa citácia "§ 3 ods. 1 zákona
č. .../... Z.z." nahrádza citáciou
"§ 4 zákona č. .../... Z.z.".".
35. Ak sa mení úvodná veta ustanovenia
(paragrafu) alebo ak sa nahrádza
novou úvodnou vetou, používa sa
napríklad táto úvodná veta
príslušného bodu: "V § 3 sa
v úvodnej vete slovo "..."
nahrádza slovom "...".", resp.
"V § 3 úvodná veta znie:".
36. Ak sa v texte zákona majú nahradiť
slová, ktoré sa v ňom vyskytujú
viac ráz, prípadne aj v rozličných
tvaroch, používa sa napríklad toto
znenie príslušného bodu: "Slová
"Federálne zhromaždenie" alebo
"vláda Českej a Slovenskej
Federatívnej Republiky" vo
všetkých tvaroch sa v celom texte
zákona nahrádzajú slovami "Národná
rada Slovenskej republiky" alebo
"vláda Slovenskej republiky"
v príslušnom tvare." alebo
napríklad "Slová "na dobu určitú",
"vada" a vysporiada" sa v celom
texte zákona, v právnych
predpisoch vydaných na jeho
vykonanie a v súvisiacich právnych
predpisoch nahrádzajú slovami "na
určitý čas", "chyba" a "vyrovná"",
pričom sa môžu uviesť v jednom
bode novely.
Znovuvyhlásenie 37. Ak sa má znenie novelizovaného
(republikácia) zákona znova vyhlásiť, novela musí
obsahovať toto splnomocnenie:
"Predseda Národnej rady Slovenskej
republiky sa splnomocňuje, aby
v Zbierke zákonov Slovenskej
republiky vyhlásil úplné znenie
zákona (Národnej rady Slovenskej
republiky, Slovenskej národnej
rady) č. .../..., ako vyplýva zo
zmien a doplnení vykonaných týmto
zákonom.".
Ak ide o vyhlásenie úplného znenia
zákona, ktorý bol predtým už viac
ráz novelizovaný, v splnomocnení
sa za názov pôvodného zákona
vkladajú napríklad slová "ako
vyplýva zo zákona č. .../...
Z.z." a uvádzajú sa skrátené
citácie všetkých zákonov.
Uvedené splnomocnenie sa v novele
zákona označuje osobitným článkom
a zaraďuje sa pred poradové číslo
článku o účinnosti zákona.
38. V úvodnej vete úplného znenia
zákona sa okrem názvu zákona,
ktorého úplné znenie sa vyhlasuje,
uvádzajú skrátené citácie názvov
všetkých noviel. Úvodná veta
napríklad znie: "Predseda Národnej
rady Slovenskej republiky
vyhlasuje úplné znenie zákona
č. .../... Z.z., ako vyplýva zo
zmien a doplnení vykonaných... ."
a uvádzajú sa skrátené citácie
všetkých noviel zákona.
Ak bolo novelou zákona vypustené
niektoré ustanovenie alebo ak na
základe nálezu Ústavného súdu
Slovenskej republiky (ďalej len
"ústavný súd") stratilo platnosť,
v úplnom znení sa to vyjadruje
tak, že pod označením paragrafu sa
uvádza slovo "Zrušený." alebo
"Zrušené.".
Pri republikácii sa za ustanovením
o účinnosti zákona uvádza, kedy
jeho jednotlivé novely nadobudli
účinnosť, prípadne kedy stratila
platnosť časť zákona preto, lebo
sa neuviedla do súladu s ústavou
v lehote šiestich mesiacov od
vyhlásenia nálezu ústavného súdu
v zbierke zákonov o jej nesúlade
s ústavou.
39. Text úplného znenia zákona
v súlade so splnomocnením na jeho
vyhlásenie uvedeným v novele
zákona spracúva príslušný ústredný
orgán štátnej správy, do ktorého
pôsobnosti patrí. Text úplného
znenia zákona v 15 vyhotoveniach
spolu s disketou jeho
elektronického spracovania zasiela
kancelárii na schválenie predsedom
národnej rady a na vyhlásenie
v zbierke zákonov.
Úplná citácia 40. V úvodnej vete zákona aj v texte
zákona sa zákon cituje tak, že sa
uvádza jeho úplný názov, ak sa
neuvádza jeho slovná citácia
(štyridsiaty druhý bod), s tým, že
sa namiesto dátumu uvádza číslo,
pod ktorým bol zákon vyhlásený
v úradnej zbierke, s pripojením
označenia (skratky) príslušnej
úradnej zbierky (päťdesiaty piaty
bod). Pritom sa najprv uvádza
číslo zákona a za lomkou úplne
vypísaný ročník úradnej zbierky,
napríklad "zákon Národnej rady
Slovenskej republiky
č. 1/1993 Z.z. o Zbierke zákonov
Slovenskej republiky". Ak sa
cituje vykonávací predpis, názov
ústredného orgánu štátnej správy,
ktorý ho vydal, sa uvádza v úplnom
znení.
Skrátená citácia 41. Ak nie je predpísaná úplná citácia
alebo ak sa nepoužije slovná
citácia (štyridsiaty druhý bod),
citujú sa zákony uverejnené
v úradnej zbierke (päťdesiaty
piaty bod) tak, že k označeniu
zákona sa pripojí zlomok, ktorého
čitateľom je číslo zákona, pod
ktorým je uverejnený v úradnej
zbierke, a menovateľom je úplne
vypísaný ročník úradnej zbierky;
ak ide o citáciu vykonávacieho
predpisu, ústredný orgán štátnej
správy, ktorý ho vydal, sa pri
skrátenej citácii neuvádza,
napríklad "vyhláška
č. 313/1993 Z.z.".
Skrátená citácia sa používa
v prípadoch uvedených v týchto
legislatívnotechnických pokynoch,
ako aj pri druhej a ďalšej citácii
v poznámkach pod čiarou, prípadne
aj v texte zákona.
Slovná citácia 42. Zákony, pre ktoré sa používa
slovné označenie, možno citovať
napríklad týmto slovným označením:
"Obchodný zákonník, Ústava
Slovenskej republiky, Trestný
zákon, Občiansky zákonník". Pri
takýchto zákonoch, a to aj v ich
názvoch, možno použiť slovné
označenie aj prvý raz. Ak sa má
slovná citácia použiť v poznámke
pod čiarou aj prvý raz a uvedený
zákon bol už novelizovaný,
v záujme presnej informácie sa za
slovné označenie pripájajú slová
"v znení zákona..." alebo "v znení
neskorších predpisov". To neplatí,
ak je slovné označenie v názve
zákona uvedené v zátvorke,
napríklad "(správny poriadok)".
Citácia novelizovaných 43. Ak sa cituje právny predpis,
právnych predpisov prípadne jeho jednotlivé
ustanovenie, ktorý už bol
novelizovaný neskorším právnym
predpisom, vyjadruje sa to tak, že
k jeho citácii (úplnej či
skrátenej) sa pripája napríklad
dodatok "v znení zákona
č. .../... Z.z." (novela sa uvádza
skrátenou citáciou).
Ak citovaný právny predpis bol už
viac ráz novelizovaný, vyjadruje
sa to dodatkom "v znení neskorších
predpisov".
44. Ak sa novelami zákona zmenili
alebo doplnili len niektoré
ustanovenia pôvodného právneho
predpisu, cituje sa pri uvádzaní
ustanovení, ktoré zostali novelami
nedotknuté, iba pôvodný právny
predpis. Ak sa ustanovenie
pôvodného právneho predpisu
zmenilo alebo doplnilo len
niektorou z viacerých noviel
zákona, popri pôvodnom právnom
predpise sa cituje iba táto
novela.
45. Ak sa v poznámke pod čiarou cituje
právny predpis, ktorý bol
republikovaný, uvádza sa za
citáciou tohto predpisu odkaz na
republikáciu, napríklad "(úplné
znenie č. 173/1994 Z.z.)". Tento
spôsob citácie nemožno použiť, ak
bol právny predpis po republikácii
znova novelizovaný.
Ak sa cituje právny predpis, ktorý
bol v zbierke zákonov vyhlásený
iba uverejnením oznámenia o jeho
vydaní (ďalej len "registrovaný
právny predpis"), za jeho úplnou
citáciou sa uvádzajú v zátvorke
slová "(registrovaný v čiastke
č. .../... Zb.)", pričom sa uvádza
číslo čiastky a za lomkou rok
vydania čiastky, ak ide o právny
predpis vyhlásený v zbierke
zákonov do 1. januára 1993, alebo
v zátvorke slovo "oznámenie",
pričom sa uvádza číslo oznámenia,
pod ktorým je právny predpis
vyhlásený v zbierke zákonov, a za
lomkou rok jeho vydania, ak ide
o právny predpis vyhlásený po
1. januári 1993, napríklad
"oznámenie č. .../... Z.z.".
46. V prílohe k zákonu sa používa jeho
skrátená citácia aj prvý raz,
napríklad "Príloha k zákonu
č. .../... Z.z.".
Poznámky pod čiarou 47. Poznámky pod čiarou k príslušným
odkazom nie sú súčasťou právneho
predpisu; majú informatívnu
hodnotu. Preto nesmú obsahovať
veci, ktoré majú normatívnu
povahu.
Poznámky pod čiarou sa číslujú
priebežne v súlade s číslovaním
odkazov.
Ak sa v poznámke pod čiarou
k príslušnému odkazu cituje právny
predpis, ktorý bol medzičasom
nahradený iným právnym predpisom,
ale odkaz v texte zákona na
uvedený právny predpis sa
ponechal, v úplnom znení zákona sa
uvádza v poznámke pod čiarou
k tomuto odkazu citácia platného
právneho predpisu. Rovnako ak je
v poznámke pod čiarou uvedený
demonštratívny výpočet právnych
predpisov, na ktoré sa odkazuje,
v úplnom znení zákona možno
doplniť citácie ďalších právnych
predpisov, ak sú známe.
Text v poznámke pod čiarou sa
považuje za vetu, preto sa začína
veľkým písmenom a končí sa bodkou.
Ak sa v poznámke pod čiarou uvádza
demonštratívny výpočet právnych
predpisov, poznámka sa začína
slovom "Napríklad" a citácie
právnych predpisov sa uvádzajú za
sebou, oddeľujú sa čiarkou a bodka
sa kladie až na koniec poslednej
citácie.
Ak sa v poznámke pod čiarou
uvádzajú viaceré ustanovenia,
ktoré bezprostredne vecne súvisia
s ustanovením, na ktoré sa
výslovne odkazuje, v záujme
presnosti informácie sa používa
napríklad formulácia "§ 27 až 34
Obchodného zákonníka".
Skratky a citácie 48. Pri úplnej citácii sa slová
"zákon", "zákon Slovenskej
národnej rady", "zákon Národnej
rady Slovenskej republiky",
"nariadenie vlády Slovenskej
republiky" a pod. neskracujú.
Pritom sa pre zákony prijaté
Federálnym zhromaždením, resp.
Národným zhromaždením a Národnou
radou Slovenskej republiky po
nadobudnutí účinnosti zákona
o rokovacom poriadku používa len
označenie "zákon".
49. Pri citácii paragrafov so súčasným
uvedením ich poradového čísla sa
používa označenie "§", napríklad
"§ 2". Ak sa skratka článku
používa v texte ustanovenia, píše
sa s malým písmenom "čl.", ak sa
používa na začiatku citácie
v poznámke pod čiarou, píše sa
s veľkým písmenom "Čl.".
50. Pri súbornej citácii niekoľkých
paragrafov bez odsekov alebo bez
ďalších pododsekov sa vkladá pred
prvé príslušné číslo jednoduchá
paragrafová značka (napríklad
"§ 15 až 20").
Obdobne sa postupuje pri citácii
niekoľkých paragrafov s jedným
alebo s viacerými odsekmi
(napríklad "podľa § 3 ods. 1,
§ 4, § 5 ods. 2 a § 8 až 10").
Nepoužíva sa formulácia "§ 8
a nasl.". Paragrafová značka sa
opakuje, ak je citácia niekoľkých
paragrafov rozdelená slovami
"alebo", "prípadne" a pod.
Označenie "§§" sa pri citácii
niekoľkých paragrafov nepoužíva.
51. Ak sa odseky citujú v priamom
spojení s paragrafom alebo
s článkom, ku ktorému patria,
označujú sa skratkou "ods.".
V ostatných prípadoch sa slovo
"odsek" vždy vypisuje úplne.
52. Pre pododseky paragrafov alebo
odsekov sa pri ich citácii
v súvislosti s paragrafom alebo
s odsekom, ku ktorému patria,
používa skratka "písm.", ak sú
v zákone označené písmenom,
a slovo "bod", ak sú tieto
pododseky (body) v zákone označené
radovou číslovkou; radová číslovka
sa vypisuje slovom, napríklad
"druhý bod". V ostatných prípadoch
sa slovo "písmeno" vypisuje úplne.
53. Pri citácii sa nemá odkazovať na
jednotlivé vety. Ak je však taký
postup nevyhnutný, pri počítaní sa
považujú za samostatné vety len
tie, ktoré sú od seba oddelené
bodkou. Ak je veta rozdelená
bodkočiarkou, možno pre väčšiu
presnosť hovoriť o časti pred
bodkočiarkou alebo za
bodkočiarkou. Pri citácii viet sa
vždy používa slovné označenie,
napríklad "tretia veta", a to
v príslušnom páde, napríklad
"podľa § 3 tretej vety".
54. Pri citácii čísel v súvislosti
s odsekmi alebo s paragrafmi
a odkazmi sa nepoužívajú ani
zátvorky, ani bodky. Rovnako sa
medzi číslo paragrafu
a nasledujúcu citáciu príslušného
odseku, bodu a pod. nevkladá
čiarka [napríklad "podľa § 1 ods.
2 písm. a) druhého bodu
zákona..."]. Pri citácii viacerých
odsekov alebo pododsekov toho
istého paragrafu sa však čiarka
medzi označenie odsekov vkladá
(napríklad "podľa § 1 ods. 2,
3 a 5").
55. Na označenie úradných zbierok
právnych predpisov sa používajú
výlučne tieto skratky:
a) Zbierka zákonov Slovenskej
republiky "Z.z.",
b) Zbierka zákonov "Zb.",
c) Zbierka zákonov Slovenskej
národnej rady a Zbierka
nariadení Slovenskej národnej
rady "Zb. SNR",
d) Úradný vestník "Ú.v.".
Vyhotovenie 56. Návrh zákona musí byť napísaný
návrhu zákona bezchybne (bez prečiarknutí,
vsuviek a chýb).
Takto vyhotovený návrh zákona sa
označuje na jeho obale číslom
parlamentnej tlače.
Názov zákona sa v návrhu uvádza
v prvom páde. Text a forma obalu
vládneho návrhu zákona sa upravujú
podľa pripojeného vzoru č. 1. Text
a forma obalu návrhu zákona
podaného výborom alebo poslancom
(poslancami) sa upravujú podľa
pripojeného vzoru č. 2.
Účinnosť zákona 57. Účinnosť zákona sa vyjadruje touto
vetou: "Tento zákon nadobúda
účinnosť" a pripája sa dátum
s vyjadrením príslušného mesiaca
v genitíve, napríklad
"1. januára", ak nemá výnimočne
nadobudnúť účinnosť dňom
vyhlásenia (čl. 6 ods. 8
legislatívnych pravidiel).
Derogácia 58. V zrušovacom ustanovení (derogačné
ustanovenie) sa uvádzajú úplné
citácie všetkých všeobecne
záväzných právnych predpisov (čl.
6 ods. 6 legislatívnych
pravidiel). Uvádzajú sa touto
vetou: "Zrušujú sa:" ("Zrušuje
sa:").
Jednotlivé citácie právnych
predpisov sa uvádzajú
v chronologickom poradí, v akom
boli vydané. Najskôr sa uvádzajú
zákony a potom vykonávacie
predpisy v tomto poradí:
nariadenie vlády, vyhláška, výnos
a pod. Každý právny predpis sa
označuje osobitným poradovým
číslom (arabské číslice s bodkou),
pričom jednotlivé citácie sa
začínajú malým písmenom a oddeľujú
sa čiarkou. Ak sa má zrušiť právny
predpis, ktorý bol novelizovaný,
uvádza sa úplný názov pôvodného
právneho predpisu v znení jeho
priamych noviel, pričom sa
uvádzajú len ich skrátené citácie.
Ak bol zrušovaný zákon výnimočne
novelizovaný iným zákonom (čl. 11
ods. 2 legislatívnych pravidiel),
v zrušovacom ustanovení sa uvádza
konkrétny článok tohto zákona
napríklad touto formuláciou:"
v znení čl. II zákona
č. .../... Z.z.". Uvádzajú sa aj
zákony alebo ich časti, ktoré
stratili platnosť, pretože neboli
uvedené do súladu s ústavou
v lehote šiestich mesiacov od
vyhlásenia nálezu ústavného súdu
v zbierke zákonov o nesúlade častí
zákona s ústavou, a to napríklad
touto formuláciou: "v znení nálezu
Ústavného súdu Slovenskej
republiky č. .../... Z.z.".
Neuvádza sa zákon, ktorým bol
zrušovaný zákon len nepriamo
novelizovaný (čl. 11 ods. 1
legislatívnych pravidiel). Zrušiť
zákon a ponechať v platnosti len
jeho niektoré ustanovenia je
neprípustné.
59. Čistopis zákona pred jeho
podpísaním ústavnými činiteľmi
musí prejsť overením jeho
bezchybnosti, ktoré zabezpečuje
kancelária v súčinnosti
s príslušným ústredným orgánom
štátnej správy a Úradom vlády
Slovenskej republiky, ak ide
o zákon podaný výborom alebo
poslancom (poslancami),
v súčinnosti s povereným
poslancom. Overenie bezchybnosti
sa vyjadruje na titulnej strane
jedného vyhotovenia čistopisu
podpismi poverených zamestnancov
legislatívnych útvarov uvedených
pracovísk.
Rovnako sa overuje bezchybnosť
čistopisu zákona vráteného
prezidentom Slovenskej republiky,
schváleného po jeho opätovnom
prerokovaní národnou radou. Ak sa
zákon schváli v pôvodnom znení,
bezchybnosť overuje len
kancelária.
VZOR Č.1
VLÁDA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Na rokovanie Číslo: ..................
Národnej rady Slovenskej republiky (uviesť číslo, pod
ktorým bol návrh
prerokovaný vládou)
..................
(parlamentná tlač)
VLÁDNY NÁVRH
Zákon
.................................................................
------------------------------------------------------------------
Návrh uznesenia:
----------------
Národná rada Slovenskej republiky
schvaľuje
vládny návrh zákona
..................................
..................................
..................................
Predkladá:
----------
...................................
(uviesť meno a priezvisko)
predseda vlády Slovenskej republiky
Bratislava .....................
(uviesť mesiac a rok) VZOR Č.2
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
I. volebné obdobie
Na rokovanie Číslo: ..................
Národnej rady Slovenskej republiky (uviesť číslo, pod
ktorým je návrh
evidovaný v Kancelárii
Národnej rady
Slovenskej republiky)
..........................
(parlamentná tlač)
NÁVRH
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky ........................
skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky .............
poslanca Národnej rady Slovenskej republiky ......................
na vydanie
zákona ...........................................................
------------------------------------------------------------------
Návrh uznesenia:
----------------
Národná rada Slovenskej republiky
schvaľuje
návrh ...........................
na vydanie zákona ...............
Predkladá:
----------
....................................
[Ak podáva návrh výbor, uviesť
meno a priezvisko predsedu výboru,
ak podávajú návrh poslanci (poslanec),
uviesť ich mená (meno) a priezviská (priezvisko).]
Bratislava ......................
(uviesť mesiac a rok)1) Čl. 87 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky.
2) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z.z.
o Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
3) § 3 ods. 3 a § 11 ods. 1 a
4 zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 270/1995 Z.z. o štátnom jazyku Slovenskej
republiky.
4) § 4 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 1/1993 Z.z.
5) Čl. 87 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky.
6) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 1/1993 Z.z.
7) § 3 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 1/1993 Z.z.
8) § 51 ods. 1 a 2 zákona Národnej rady
Slovenskej republiky
č. 303/1995 Z.z. o rozpočtových pravidlách.
9) Čl. 120 a
123 Ústavy Slovenskej republiky.
10) Čl. 87 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky.
§ 3 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 1/1993 Z.z.
11) Čl. 87 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky.
§ 9 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 1/1993 Z.z.