176/2015 Z.z.
ZÁKON
z 25. júna 2015
o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o
zmene a doplnení niektorých zákonov
Zmena: 338/2015 Z.z.
Zmena: 176/2015 Z.z.
Zmena: 340/2016 Z.z.
Zmena: 334/2017 Z.z.
Zmena: 177/2018 Z.z.
Zmena: 90/2019 Z.z.
Zmena: 95/2019 Z.z. (nepriama novela)
Zmena: 231/2019 Z.z.
Zmena: 308/2020 Z.z.
Zmena: 110/2023 Z.z.
Zmena: 40/2024 Z.z.
Zmena: 150/2025 Z.z. (nepriama novela)
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
DRUHÁ ČASŤ
KOMISÁR PRE DETI
§ 2
(1) Komisár pre deti sa podieľa na ochrane práv detí
a) podporou a presadzovaním
práv priznaných dieťaťu1) medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika
viazaná2) (ďalej len "práva dieťaťa"),
b) plnením úloh národného preventívneho mechanizmu podľa medzinárodných zmlúv, ktorými
je Slovenská republika viazaná.2a)
(2) Komisár pre deti je nezávislý orgán, ktorý svoju pôsobnosť vykonáva
oddelene od iných orgánov, ktorým osobitný predpis ustanovuje kompetencie v oblasti
ochrany ľudských práv.
(3) Každý má právo obrátiť sa na komisára pre deti vo veci porušovania
práv dieťaťa alebo ohrozovania práv dieťaťa.
(4) Dieťa má právo obrátiť sa na komisára pre deti priamo alebo prostredníctvom
inej osoby aj bez vedomia rodičov, poručníka, opatrovníka alebo inej osoby, ktorej
bolo dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov.3)
§ 3
(1) Pôsobnosť komisára pre deti sa vzťahuje na
a) orgány verejnej správy,
ktorými na účely tohto zákona sú
1. orgány štátnej správy,
2. orgány územnej samosprávy,
3.
právnické osoby a fyzické osoby, ktoré podľa osobitného predpisu zasahujú do práv
a povinností fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy,
b) právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov neuvedené v písmene a).
(2) Pôsobnosť komisára pre deti sa nevzťahuje na výkon právomocí Národnej
rady Slovenskej republiky (ďalej len "národná rada"), prezidenta Slovenskej republiky,
vlády Slovenskej republiky, Ústavného súdu Slovenskej republiky (ďalej len "ústavný
súd"), prokuratúry, súdu, Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky, verejného
ochrancu práv, komisára pre osoby so zdravotným postihnutím, spravodajských služieb
a na výkon rozhodovacích právomocí policajta, ktorý je orgánom činným v trestnom
konaní;4) to neplatí, ak ide o právomoci, ktoré tieto orgány vykonávajú ako orgány
verejnej správy.
§ 4
(1) Komisár pre deti
a) posudzuje na základe podnetu alebo z vlastnej
iniciatívy dodržiavanie práv dieťaťa,
b) monitoruje dodržiavanie práv dieťaťa najmä
1. vykonávaním nezávislého zisťovania
plnenia záväzkov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika
viazaná,2)
2. uskutočňovaním systematických návštev miest podľa odseku 2 písm. h)
na účely plnenia úloh národného preventívneho mechanizmu,
3. uskutočňovaním výskumov
a prieskumov na sledovanie stavu a vývoja v oblasti práv detí,
c) presadzuje záujmy detí v spoločnosti, spolupracuje s deťmi priamo alebo prostredníctvom
organizácií pôsobiacich v oblasti práv detí, konzultuje s deťmi veci, ktoré sa ich
týkajú, skúma názory detí a podporuje ich záujem o verejné otázky,
d) podporuje zvyšovanie povedomia o právach dieťaťa v spoločnosti,
e) spolupracuje so zahraničnými subjektmi a medzinárodnými subjektmi, ktoré sa podieľajú
na výkone práv dieťaťa alebo ochrane práv dieťaťa.
(2) Komisár pre deti je oprávnený
a) požadovať
1. informácie a údaje
na účely posúdenia dodržiavania práv dieťaťa a na účely monitorovania dodržiavania
práv dieťaťa,
2. kópie spisovej dokumentácie na účely posúdenia dodržiavania práv
dieťaťa vrátane kópií dokladov, obrazových záznamov, zvukových záznamov alebo obrazovo-zvukových
záznamov,
3. od orgánov verejnej správy výkon ich oprávnení,
4. stanovisko k výsledku
posúdenia podľa odseku 1 písm. a) a stanovisko k výsledku monitorovacej činnosti
podľa odseku 1 písm. b) a prijatie opatrení, ak výsledkom posúdenia alebo monitorovacej
činnosti je zistenie, že bolo porušené právo dieťaťa alebo ohrozené právo dieťaťa,
b) hovoriť aj bez prítomnosti tretích osôb s dieťaťom, ktoré je umiestnené v mieste,
kde sa vykonáva väzba, trest odňatia slobody, detencia, ochranné liečenie alebo ochranná
výchova, v mieste kde sa vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie alebo
predbežné opatrenie podľa osobitného predpisu5) alebo v mieste, kde sa nachádza dieťa
alebo sa môže nachádzať dieťa v dôsledku odkázanosti na poskytovanie starostlivosti,
c) predkladať oznámenia v mene dieťaťa alebo detí podľa medzinárodnej zmluvy, ktorou
je Slovenská republika viazaná,6)
d) podávať vyjadrenia v prípadoch, ktoré posudzoval podľa odseku 1 písm. a),
e) vydávať stanoviská vo veciach dodržiavania práv dieťaťa,
f) navrhovať prostriedky nápravy podľa výsledkov posúdenia podľa odseku 1 písm. a)
alebo podľa výsledkov monitorovacej činnosti podľa odseku 1 písm. b),
g) zúčastniť sa konania podľa všeobecných predpisov o konaní pred súdmi,
h) na účely plnenia úloh národného preventívneho mechanizmu podľa § 2 ods. 1 písm.
b) uskutočňovať systematické návštevy
1. špeciálnych výchovných zariadení a zariadení
sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately,
2. iných miest, kde sa nachádzajú
deti alebo sa môžu nachádzať deti obmedzené na slobode orgánmi verejnej moci alebo
v dôsledku odkázanosti na poskytovanie starostlivosti; tým nie je dotknutá pôsobnosť
iných orgánov verejnej moci.
(3) Ak je dieťa vo väzbe z dôvodu uvedeného v § 71 ods. 1 písm. b) alebo
ods. 2 písm. b) Trestného poriadku (ďalej len "kolúzna väzba"), výkon oprávnenia
podľa odseku 2 písm. b) oznámi komisár pre deti príslušnému prokurátorovi najneskôr
do siedmich dní.
(4) Ak je dieťa vo väzbe, komisár pre deti je oprávnený hovoriť s dieťaťom
po dohode s obhajcom dieťaťa; obhajca dieťaťa môže byť prítomný pri výkone oprávnenia
podľa odseku 2 písm. b).
§ 5
(1) Komisár pre deti predkladá národnej rade každoročne do konca marca
správu o činnosti za predchádzajúci kalendárny rok. Súčasťou tejto správy sú najmä
poznatky z činností podľa § 4 ods. 1 písm. a) a b) a návrhy a odporúčania na nápravu
zistených nedostatkov.
(2) Ak komisár zistí skutočnosti nasvedčujúce, že porušovanie práv dieťaťa
alebo ohrozovanie práv dieťaťa je závažné alebo sa týka väčšieho počtu detí, môže
predložiť národnej rade mimoriadnu správu. Súčasťou mimoriadnej správy môže byť aj
návrh, aby bola prerokovaná na najbližšej schôdzi národnej rady.
(3) O priebehu a výsledku návštevy podľa § 4 ods. 2 písm. h) komisár
pre deti vydáva osobitnú správu, ktorú
a) bez zbytočného odkladu poskytne koordinačnému
orgánu v oblasti národného preventívneho mechanizmu,6a)
b) zverejní na webovom sídle Úradu komisára pre deti.
Úrad komisára pre deti
§ 6
(1) Zriaďuje sa Úrad komisára pre deti so sídlom v Bratislave.
(2) Úrad komisára pre deti je právnická osoba, ktorá sa nezapisuje do
obchodného registra.
(3) Štatutárnym orgánom Úradu komisára pre deti je komisár pre deti.
(4) Podrobnosti o organizácii, činnosti a úlohách Úradu komisára pre
deti upravuje štatút, ktorý vydá komisár pre deti.
§ 7
(1) Úrad komisára pre deti plní úlohy spojené s odborným, organizačným
a materiálno-technickým zabezpečením činnosti komisára pre deti.
(2) Komisár pre deti vymenúva a odvoláva riaditeľa Úradu komisára pre
deti.
(3) Riaditeľ Úradu komisára pre deti a zamestnanci Úradu komisára pre
deti plnia úlohy Úradu komisára pre deti v právnom vzťahu podľa osobitného predpisu.7)
(4) Komisár pre deti môže poveriť riaditeľa Úradu komisára pre deti alebo
zamestnanca Úradu komisára pre deti plnením úloh podľa § 4 ods. 2 písm. a) prvého
bodu a druhého bodu a písm. b) okrem výkonu oprávnenia podľa § 4 ods. 2 písm. b)
v mieste, kde sa vykonáva kolúzna väzba.
TRETIA ČASŤ
KOMISÁR PRE OSOBY SO ZDRAVOTNÝM POSTIHNUTÍM
§ 8
(1) Komisár pre osoby so zdravotným postihnutím sa podieľa na ochrane
práv osôb so zdravotným postihnutím
a) podporou a presadzovaním práv priznaných osobe
so zdravotným postihnutím medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika
viazaná8) (ďalej len "práva osoby so zdravotným postihnutím"),
b) plnením úloh národného preventívneho mechanizmu podľa medzinárodných zmlúv, ktorými
je Slovenská republika viazaná.2a)
(2) Komisár pre osoby so zdravotným postihnutím je nezávislý orgán, ktorý
svoju pôsobnosť vykonáva oddelene od iných orgánov, ktorým osobitný predpis ustanovuje
kompetencie v oblasti ochrany ľudských práv.
(3) Každý má právo obrátiť sa na komisára pre osoby so zdravotným postihnutím
vo veci porušovania práv osoby so zdravotným postihnutím alebo ohrozovania práv osoby
so zdravotným postihnutím.
(4) Fyzická osoba, ktorá nemá spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu
alebo ktorá bola pozbavená spôsobilosti na právne úkony, má právo obrátiť sa na komisára
pre osoby so zdravotným postihnutím priamo alebo prostredníctvom inej osoby bez vedomia
zákonného zástupcu; ak je takou fyzickou osobou dieťa, použije sa § 2 ods. 4 rovnako.
§ 9
(1) Pôsobnosť komisára pre osoby so zdravotným postihnutím sa vzťahuje
na
a) orgány verejnej správy, ktorými na účely tohto zákona sú
1. orgány štátnej
správy,
2. orgány územnej samosprávy,
3. právnické osoby a fyzické osoby, ktoré podľa
osobitného predpisu zasahujú do práv a povinností fyzických osôb a právnických osôb
v oblasti verejnej správy,
b) právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov neuvedené v písmene a).
(2) Pôsobnosť komisára pre osoby so zdravotným postihnutím sa nevzťahuje
na výkon právomocí národnej rady, prezidenta Slovenskej republiky, vlády Slovenskej
republiky, ústavného súdu, prokuratúry, súdu, Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej
republiky, verejného ochrancu práv, komisára pre deti, spravodajských služieb a na
výkon rozhodovacích právomocí policajta, ktorý je orgánom činným v trestnom konaní;4)
to neplatí, ak ide o právomoci, ktoré tieto orgány vykonávajú ako orgány verejnej
správy.
§ 10
(1) Komisár pre osoby so zdravotným postihnutím
a) posudzuje na základe
podnetu alebo z vlastnej iniciatívy dodržiavanie práv osoby so zdravotným postihnutím,
b) monitoruje dodržiavanie práv osoby so zdravotným postihnutím najmä
1. vykonávaním
nezávislého zisťovania plnenia záväzkov vyplývajúcich z medzinárodných zmlúv, ktorými
je Slovenská republika viazaná,8)
2. uskutočňovaním systematických návštev miest podľa
odseku 2 písm. h) na účely plnenia úloh národného preventívneho mechanizmu,
3. uskutočňovaním
výskumov a prieskumov na sledovanie stavu a vývoja v oblasti práv osôb so zdravotným
postihnutím,
c) presadzuje záujmy osôb so zdravotným postihnutím v spoločnosti, spolupracuje s
osobami so zdravotným postihnutím priamo alebo prostredníctvom organizácií pôsobiacich
v oblasti práv osôb so zdravotným postihnutím, konzultuje s osobami so zdravotným
postihnutím veci, ktoré sa ich týkajú, skúma názory osôb so zdravotným postihnutím
a podporuje ich záujem o verejné otázky,
d) podporuje zvyšovanie povedomia o právach osoby so zdravotným postihnutím v spoločnosti,
e) spolupracuje so zahraničnými subjektmi a medzinárodnými subjektmi, ktoré sa podieľajú
na výkone práv osoby so zdravotným postihnutím alebo ochrane práv osoby so zdravotným
postihnutím.
(2) Komisár pre osoby so zdravotným postihnutím je oprávnený
a) požadovať
1. informácie a údaje na účely posúdenia dodržiavania práv osoby so zdravotným postihnutím
a na účely monitorovania dodržiavania práv osoby so zdravotným postihnutím,
2. kópie
spisovej dokumentácie na účely posúdenia dodržiavania práv osoby so zdravotným postihnutím
vrátane kópií dokladov, obrazových záznamov, zvukových záznamov alebo obrazovo-zvukových
záznamov,
3. od orgánov verejnej správy výkon ich oprávnení,
4. stanovisko k výsledku
posúdenia podľa odseku 1 písm. a) a stanovisko k výsledku monitorovacej činnosti
podľa odseku 1 písm. b) a prijatie opatrení, ak výsledkom posúdenia alebo monitorovacej
činnosti je zistenie, že bolo porušené právo osoby so zdravotným postihnutím alebo
ohrozené právo osoby so zdravotným postihnutím,
b) hovoriť aj bez prítomnosti tretích osôb s osobou so zdravotným postihnutím, ktorá
je umiestnená v mieste, kde sa vykonáva väzba, trest odňatia slobody, detencia, ochranné
liečenie, ochranná výchova alebo ústavné liečenie, v mieste, kde sa vykonáva ústavná
starostlivosť, výchovné opatrenie alebo predbežné opatrenie podľa osobitného predpisu5)
alebo v mieste, kde sa nachádza osoba so zdravotným postihnutím alebo sa môže nachádzať
osoba so zdravotným postihnutím v dôsledku odkázanosti na poskytovanie starostlivosti,
c) predkladať oznámenia v mene osoby so zdravotným postihnutím alebo osôb so zdravotným
postihnutím podľa medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná,9)
d) podávať vyjadrenia v prípadoch, ktoré posudzoval podľa odseku 1 písm. a),
e) vydávať stanoviská vo veciach dodržiavania práv osoby so zdravotným postihnutím,
f) navrhovať prostriedky nápravy podľa výsledkov posúdenia podľa odseku 1 písm. a)
alebo podľa výsledkov monitorovacej činnosti podľa odseku 1 písm. b),
g) zúčastniť sa konania podľa všeobecných predpisov o konaní pred súdmi,
h) na účely plnenia úloh národného preventívneho mechanizmu podľa § 8 ods. 1 písm.
b) uskutočňovať systematické návštevy
1. zariadení, v ktorých sa vykonáva ochranné
liečenie,
2. miest, kde sa nachádzajú alebo sa môžu nachádzať osoby so zdravotným
postihnutím obmedzené na slobode orgánmi verejnej moci alebo v dôsledku odkázanosti
na poskytovanie starostlivosti, najmä zdravotníckych zariadení, zariadení sociálnych
služieb a iných zariadení poskytujúcich podobnú starostlivosť vrátane zariadení bez
registrácie podľa osobitného predpisu;9a) tým nie je dotknutá pôsobnosť iných orgánov
verejnej moci.
(3) Ak je osoba so zdravotným postihnutím v kolúznej väzbe, výkon oprávnenia
podľa odseku 2 písm. b) oznámi komisár pre osoby so zdravotným postihnutím príslušnému
prokurátorovi najneskôr do siedmich dní.
§ 11
(1) Komisár pre osoby so zdravotným postihnutím predkladá národnej rade
každoročne do konca marca správu o činnosti za predchádzajúci kalendárny rok. Súčasťou
tejto správy sú najmä poznatky z činností podľa § 10 ods. 1 písm. a) a b) a návrhy
a odporúčania na nápravu zistených nedostatkov.
(2) Ak komisár zistí skutočnosti nasvedčujúce, že porušovanie práv osôb
so zdravotným postihnutím alebo ohrozovanie práv osôb so zdravotným postihnutím je
závažné alebo sa týka väčšieho počtu osôb so zdravotným postihnutím, môže predložiť
národnej rade mimoriadnu správu. Súčasťou mimoriadnej správy môže byť aj návrh, aby
bola prerokovaná na najbližšej schôdzi národnej rady.
(3) O priebehu a výsledku návštevy podľa § 10 ods. 2 písm. h) komisár
pre osoby so zdravotným postihnutím vydáva osobitnú správu, ktorú
a) bez zbytočného
odkladu poskytne koordinačnému orgánu v oblasti národného preventívneho mechanizmu,6a)
b) zverejní na webovom sídle Úradu komisára pre osoby so zdravotným postihnutím.
Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím
§ 12
(1) Zriaďuje sa Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím so
sídlom v Bratislave.
(2) Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím je právnická osoba,
ktorá sa nezapisuje do obchodného registra.
(3) Štatutárnym orgánom Úradu komisára pre osoby so zdravotným postihnutím
je komisár pre osoby so zdravotným postihnutím.
(4) Podrobnosti o organizácii, činnosti a úlohách Úradu komisára pre
osoby so zdravotným postihnutím upravuje štatút, ktorý vydá komisár pre osoby so
zdravotným postihnutím.
§ 13
(1) Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím plní úlohy spojené
s odborným, organizačným a materiálno-technickým zabezpečením činnosti komisára pre
osoby so zdravotným postihnutím.
(2) Komisár pre osoby so zdravotným postihnutím vymenúva a odvoláva riaditeľa
Úradu komisára pre osoby so zdravotným postihnutím.
(3) Riaditeľ Úradu komisára pre osoby so zdravotným postihnutím a zamestnanci
Úradu komisára pre osoby so zdravotným postihnutím plnia úlohy Úradu komisára pre
osoby so zdravotným postihnutím v právnom vzťahu podľa osobitného predpisu.7)
(4) Komisár pre osoby so zdravotným postihnutím môže poveriť riaditeľa
Úradu komisára pre osoby so zdravotným postihnutím alebo zamestnanca Úradu komisára
pre osoby so zdravotným postihnutím plnením úloh podľa § 10 ods. 2 písm. a) prvého
bodu a druhého bodu a písm. b) okrem výkonu oprávnenia podľa § 10 ods. 2 písm. b)
v mieste, kde sa vykonáva kolúzna väzba.
ŠTVRTÁ ČASŤ
SPOLOČNÉ USTANOVENIA
§ 14
Na účely tejto časti zákona sa komisárom rozumie komisár pre deti a komisár
pre osoby so zdravotným postihnutím a úradom komisára sa rozumie Úrad komisára pre
deti a Úrad komisára pre osoby so zdravotným postihnutím.
§ 15
Podmienky voliteľnosti
(1) Za komisára možno zvoliť fyzickú osobu, ktorá
a) je občanom Slovenskej
republiky,
b) má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
c) dosiahla vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa,
d) je bezúhonná,
e) je akceptovaná reprezentatívnymi organizáciami a
f) písomne súhlasila s kandidatúrou za komisára.
(2) Splnenie podmienky podľa odseku 1 písm. c) sa preukazuje doloženým
dokladom o absolvovaní vysokoškolského štúdia druhého stupňa vydaným vysokou školou
alebo doloženým rozhodnutím o uznaní dokladu o takom vzdelaní podľa osobitného predpisu.10)
(3) Za bezúhonného sa na účely tohto zákona nepovažuje ten, kto bol právoplatne
odsúdený za úmyselný trestný čin, ten, komu bol uložený nepodmienečný trest odňatia
slobody, a ak ide o obzvlášť závažný zločin, trestný čin neoprávneného prechovávania
omamnej látky a psychotropnej látky, trestný čin neoprávneného pestovania rastlín
a húb obsahujúcich omamnú látku alebo psychotropnú látku, trestný čin neoprávnenej
výroby a obchodovania s omamnou látkou a psychotropnou látkou, trestný čin neoprávneného
prechovávania, výroby a obchodovania s drogovým prekurzorom a predmetom určeným na
výrobu omamnej látky, psychotropnej látky alebo drogového prekurzora, trestný čin
znásilnenia, trestný čin sexuálneho násilia, trestný čin sexuálneho zneužívania,
trestný čin súlože medzi príbuznými, trestný čin opustenia dieťaťa, trestný čin zanedbania
povinnej výživy, trestný čin týrania blízkej osoby a zverenej osoby, trestný čin
ohrozovania mravnej výchovy mládeže, trestné činy korupcie, trestný čin výroby detskej
pornografie, trestný čin rozširovania detskej pornografie, trestný čin prechovávania
detskej pornografie a účasť na detskom pornografickom predstavení a trestný čin ohrozovania
mravnosti, ani ten, komu bolo odsúdenie za takýto trestný čin zahladené alebo na
ktorého sa hľadí, akoby nebol pre takýto trestný čin odsúdený. Bezúhonnosť sa preukazuje
odpisom registra trestov.10a) Na účel preukázania bezúhonnosti podľa tohto zákona
občan Slovenskej republiky poskytne údaje potrebné na vyžiadanie odpisu registra
trestov. Údaje podľa tretej vety národná rada bezodkladne zašle v elektronickej podobe
prostredníctvom elektronickej komunikácie Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky
na vydanie odpisu registra trestov.
(4) Splnenie podmienky podľa odseku 1 písm. e) sa preukazuje podporným
stanoviskom najmenej piatich reprezentatívnych organizácií. Za reprezentatívnu organizáciu
sa na účely tohto zákona považuje občianske združenie alebo nezisková organizácia
poskytujúca všeobecne prospešné služby, ak má predmet činnosti v oblasti
a) presadzovania
a ochrany práv detí a pôsobí najmenej päť rokov v tejto oblasti, ak sa preukazuje
akceptácia fyzickej osoby, ktorá kandiduje za komisára pre deti,
b) presadzovania a ochrany práv osôb so zdravotným postihnutím a pôsobí najmenej
päť rokov v tejto oblasti, ak sa preukazuje akceptácia fyzickej osoby, ktorá kandiduje
za komisára pre osoby so zdravotným postihnutím.
(5) Splnenie podmienok voliteľnosti overuje príslušný výbor národnej rady.
§ 16
Voľba komisára
(1) Komisára volí národná rada z kandidátov navrhnutých príslušným výborom
národnej rady. Návrh na kandidáta na komisára môže príslušnému výboru národnej rady
predložiť len poslanec národnej rady.
(2) Voľbu komisára vyhlasuje predseda Národnej rady Slovenskej republiky
(ďalej len "predseda národnej rady") tak, aby sa voľba vykonala
a) v lehote začínajúcej
šesťdesiatym dňom pred uplynutím funkčného obdobia komisára, nie však skôr ako 30
dní po jej vyhlásení, alebo
b) do 60 dní od zániku výkonu funkcie komisára, ak k zániku výkonu funkcie komisára
došlo pred uplynutím jeho funkčného obdobia, nie však skôr ako 30 dní po jej vyhlásení.
§ 17
Funkčné obdobie komisára a výkon funkcie komisára
(1) Funkčné obdobie komisára je šesť rokov a začína plynúť dňom začatia
výkonu funkcie komisára.
(2) Komisár začína vykonávať funkciu v deň nasledujúci po dni, keď bol
zvolený za komisára. Ak výkon funkcie doterajšieho komisára zanikne uplynutím funkčného
obdobia, novozvolený komisár nezačne vykonávať funkciu skôr ako v deň nasledujúci
po dni, keď uplynulo funkčné obdobie doterajšieho komisára.
(3) Komisár, ktorého funkčné obdobie uplynulo, pokračuje vo výkone funkcie
do začatia vykonávania funkcie novozvoleného komisára. Ak výkon funkcie komisára
zanikol z iného dôvodu ako uplynutím funkčného obdobia a nie je zvolený nový komisár,
plní úlohy štatutárneho orgánu za komisára riaditeľ úradu komisára.
(4) Komisár musí počas celého výkonu funkcie spĺňať podmienky voliteľnosti
podľa § 15 ods. 1 písm. a) až d).
§ 18
Nezlučiteľnosť výkonu funkcie komisára
(1) Komisár nesmie popri výkone funkcie vykonávať funkciu v inom orgáne
verejnej moci alebo inú platenú funkciu, byť členom politickej strany alebo politického
hnutia, podnikať ani vykonávať inú zárobkovú činnosť okrem správy vlastného majetku,
správy majetku maloletého dieťaťa,11) správy majetku osoby, ktorej spôsobilosť na
právne úkony bola obmedzená, alebo správy majetku osoby, ktorá bola pozbavená spôsobilosti
na právne úkony, a vedeckej, pedagogickej, literárnej a umeleckej činnosti.
(2) Ak komisár vykonáva funkciu alebo činnosť podľa odseku 1 v čase začatia
výkonu funkcie, je povinný do 30 dní odo dňa začatia výkonu funkcie takú funkciu
alebo činnosť ukončiť alebo vykonať zákonom ustanovený právny úkon smerujúci k jej
skončeniu.
§ 19
Zánik výkonu funkcie komisára
(1) Výkon funkcie komisára zaniká
a) uplynutím funkčného obdobia, ak
v § 17 ods. 3 nie je ustanovené inak,
b) vzdaním sa funkcie,
c) odvolaním z funkcie,
d) smrťou alebo dňom právoplatnosti rozhodnutia o vyhlásení za mŕtveho.
(2) Komisár sa môže vzdať svojej funkcie písomným oznámením predsedovi
národnej rady. Výkon funkcie komisára zanikne dňom doručenia písomného oznámenia
predsedovi národnej rady, ak v oznámení nie je uvedený neskorší deň vzdania sa funkcie.
(3) Národná rada na návrh príslušného výboru národnej rady komisára odvolá,
ak komisár
a) prestal spĺňať podmienky voliteľnosti podľa § 15 ods. 1 písm. a) až
d),
b) začal vykonávať funkciu alebo činnosť, ktorá je nezlučiteľná s výkonom jeho funkcie.
(4) Národná rada môže na základe odôvodneného návrhu príslušného výboru
národnej rady komisára odvolať, ak komisár
a) nevykonáva funkciu komisára viac ako
šesť po sebe nasledujúcich mesiacov,
b) porušuje tento zákon, iný zákon alebo medzinárodnú zmluvu, ktorou je Slovenská
republika viazaná, v súvislosti s výkonom funkcie komisára,
c) koná spôsobom, ktorý vzbudzuje dôvodné pochybnosti o jeho nezávislosti alebo nestrannosti
pri výkone funkcie komisára.
(5) Pred rozhodnutím príslušného výboru národnej rady o návrhu na odvolanie
komisára sa komisár môže na schôdzi výboru národnej rady k tomuto návrhu vyjadriť.
Pred rozhodnutím národnej rady o návrhu príslušného výboru národnej rady na odvolanie
komisára sa komisár môže na schôdzi národnej rady k tomuto návrhu vyjadriť.
(6) Skutočnosti uvedené v odseku 3 je komisár povinný bezodkladne písomne
oznámiť predsedovi národnej rady. Nadobudnutie právoplatnosti rozsudku súdu, ktorým
bol komisár odsúdený za trestný čin podľa § 15 ods. 3, a nadobudnutie právoplatnosti
rozsudku súdu, ktorým bol komisár pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo ktorým
bola jeho spôsobilosť na právne úkony obmedzená, bezodkladne oznámi predsedovi národnej
rady súd, ktorý toto rozhodnutie vydal.
(7) Zánik výkonu funkcie komisára z dôvodu podľa odseku 1 písm. c) predseda
národnej rady písomne oznámi fyzickej osobe, ktorej takto zanikol výkon funkcie.
§ 20
Platové pomery a podmienky výkonu funkcie komisára
(1) Funkcia komisára je verejná funkcia, ktorá sa nevykonáva v pracovnoprávnom
vzťahu.
(2) Komisárovi patrí plat v rovnakej sume ako poslancovi národnej rady
a paušálne náhrady súvisiace s výkonom jeho funkcie v rovnakej sume ako diéty a náhrady
ďalších výdavkov spojených s výkonom funkcie poslanca národnej rady s trvalým pobytom
v Bratislavskom kraji.
(3) Úlohy zamestnávateľa na účely odseku 2 a na účely zdravotného poistenia,
sociálneho poistenia a daní plní pre komisára úrad komisára.
Postup pri vybavovaní podnetu
§ 21
(1) Každý, kto má právo obrátiť sa na komisára podľa § 2 ods. 3 a 4 a
§ 8 ods. 3 a 4, má právo pri styku s komisárom používať svoj materinský jazyk a komunikovať
s komisárom vo forme komunikácie pre neho prístupnej.
(2) Podnet možno podať písomne, ústne do zápisnice, telefaxom alebo elektronickými
prostriedkami.
(3) Podnet osoby, ktorá je pozbavená osobnej slobody, alebo osoby, ktorej
osobná sloboda je obmedzená na základe rozhodnutia súdu alebo iného oprávneného štátneho
orgánu, a korešpondencia súvisiaca s podnetom nepodliehajú úradnej kontrole.
(4) Ak sa podnet podáva ústne, vyhotovuje sa písomný úradný záznam a
so súhlasom osoby, ktorá podáva podnet (ďalej len "podávateľ podnetu"), aj zvukový
záznam alebo obrazovo-zvukový záznam; fyzickej osobe sú pred vyhotovením zvukového
záznamu alebo obrazovo-zvukového záznamu vysvetlené dôvody jeho vyhotovenia. Na takto
vyhotovený zvukový záznam alebo obrazovo-zvukový záznam sa nevzťahuje osobitný predpis;12)
zvukový záznam alebo obrazovo-zvukový záznam komisár poskytuje súdu a orgánom činným
v trestnom konaní na ich žiadosť.
(5) Ak je podnet nejasný, komisár vyzve podávateľa podnetu, aby v určenej
lehote nejasný podnet doplnil alebo spresnil. Komisár poučí podávateľa podnetu podľa
prvej vety o spôsobe a obsahu doplnenia a spresnenia a o následkoch nedoplnenia alebo
nespresnenia podnetu.
(6) Ak podávateľ podnetu požiada komisára, aby sa jeho totožnosť utajila,
alebo ak je jej utajenie potrebné, pri vybavovaní podnetu sa postupuje len na základe
anonymizovaného podnetu. Každý zúčastnený na vybavovaní podnetu, komu je totožnosť
podávateľa podnetu známa, je povinný o nej zachovať mlčanlivosť.
(7) Ak podávateľ podnetu požiada komisára, aby sa jeho totožnosť utajila,
ale charakter podnetu neumožňuje jeho vybavenie bez uvedenia niektorého z osobných
údajov, komisár bezodkladne požiada podávateľa podnetu o súhlas s uvedením niektorého
z osobných údajov a poučí ho o následkoch neudelenia súhlasu s uvedením niektorého
z osobných údajov.
(8) Ak je podávateľom podnetu fyzická osoba, ktorá nemá spôsobilosť na
právne úkony v plnom rozsahu alebo ktorá bola pozbavená spôsobilosti na právne úkony,
postupuje komisár pri prijímaní a posudzovaní úplnosti alebo zrozumiteľnosti podnetu
s prihliadnutím na vek a rozumovú vyspelosť podávateľa podnetu a opisované skutočnosti.
(9) Postupom pri vybavovaní podnetu nemôžu byť ohrozené práva a právom
chránené záujmy podávateľa podnetu.
(10) Oznámenie informácií alebo podanie podnetu komisárovi nesmie byť
oznamovateľovi alebo jemu blízkej osobe na ujmu.
§ 22
(1) Komisár podnet odloží, ak
a) vec, ktorej sa podnet týka, nepatrí
do jeho pôsobnosti,
b) vo veci, ktorej sa podnet týka,
1. koná ústavný súd alebo súd okrem konania, ktorého
sa komisár zúčastňuje podľa všeobecných predpisov o konaní pred súdmi,
2. rozhodol
ústavný súd alebo súd; to neplatí, ak komisár do 60 dní od doručenia podnetu predložil
oznámenie podľa § 4 ods. 2 písm. c) alebo § 10 ods. 2 písm. c),
c) podávateľ podnetu vezme svoj podnet späť,
d) podávateľ podnetu napriek výzve komisára podľa § 21 ods. 5 v určenej lehote podnet
nedoplnil alebo nespresnil a vo vybavovaní podnetu nemožno pre tento nedostatok pokračovať,
e) podávateľ podnetu neudelí súhlas s uvedením niektorého z osobných údajov uvedených
v žiadosti komisára podľa § 21 ods. 7.
(2) Komisár môže podnet odložiť, ak
a) podnet je neopodstatnený,
b) podnet je anonymný,
c) vo veci, ktorej sa podnet týka, už koná alebo konal verejný ochranca práv alebo
iný komisár,
d) ide o podnet vo veci, ktorú už komisár vybavil a opakovaný podnet neobsahuje nové
skutočnosti.
(3) O odložení podnetu a dôvodoch jeho odloženia komisár písomne oboznámi
podávateľa podnetu; to neplatí, ak ide o anonymný podnet. Fyzickú osobu, ktorá nemá
spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu alebo ktorá bola pozbavená spôsobilosti
na právne úkony, o odložení podnetu a dôvodoch jeho odloženia komisár oboznámi v
prístupnej forme.
§ 23
Ak komisár zistí, že
a) podnet je podľa svojho obsahu
1. podaním podľa
predpisov upravujúcich správne konanie alebo súdne konanie, alebo ústavnou sťažnosťou,
bezodkladne podávateľa podnetu poučí o správnom postupe,
2. oznámením o skutočnostiach,
že bol spáchaný trestný čin, alebo ak obsah podnetu nasvedčuje tomu, že mal byť spáchaný
trestný čin, bezodkladne odstúpi podnet alebo jeho časť príslušnému orgánu13) a o
tomto postupe informuje podávateľa podnetu,
b) právoplatné rozhodnutie orgánu verejnej správy je v rozpore so zákonom alebo s
iným všeobecne záväzným právnym predpisom, podá podnet na prokuratúru a o tomto postupe
informuje podávateľa podnetu.
§ 24
Výsledkom posúdenia podľa § 4 ods. 1 písm. a) alebo § 10 ods. 1 písm.
a) je písomné vyjadrenie, ktoré sa doručuje
a) podávateľovi podnetu,
b) osobe, ktorej porušenie alebo ohrozenie práv bolo posudzované,
c) tomu, proti komu podnet alebo iniciatíva komisára smeruje.
§ 25
Spracúvanie osobných údajov
(1) Komisár a úrad komisára spracúvajú na účel posúdenia podľa § 4 ods.
1 písm. a) alebo § 10 ods. 1 písm. a) alebo predloženia oznámenia podľa § 4 ods.
2 písm. c) alebo § 10 ods. 2 písm. c) osobné údaje podľa osobitného predpisu14) o
osobách, ktorých sa posúdenie podľa § 4 ods. 1 písm. a) alebo § 10 ods. 1 písm. a)
alebo oznámenie podľa § 4 ods. 2 písm. c) alebo § 10 ods. 2 písm. c) týka (ďalej
len "dotknutá osoba"), v rozsahu nevyhnutnom na ich posúdenie alebo predloženie.
(2) Ak je to potrebné na ochranu dotknutej osoby alebo práv a slobôd
iných osôb komisár a úrad komisára obmedzia dotknutej osobe výkon práv týkajúcich
sa osobných údajov podľa osobitného predpisu.15)
(3) Úrad komisára môže získavať bez súhlasu dotknutej osoby osobné údaje
podľa odseku 1 kopírovaním, skenovaním alebo iným zaznamenávaním úradných dokladov
na nosič informácií.
§ 26
Povinnosti orgánu verejnej správy, právnickej osoby a fyzickej osoby
- podnikateľa
(1) Orgán verejnej správy, právnická osoba a fyzická osoba - podnikateľ,
na ktorých sa vzťahuje pôsobnosť komisára, sú povinní na žiadosť
a) komisára
1. umožniť
vstup do objektu orgánu verejnej správy a na miesto, kde sa vykonáva väzba, trest
odňatia slobody, detencia, ochranné liečenie, ochranná výchova, ústavné liečenie,
alebo na miesto, kde sa vykonáva ústavná starostlivosť, výchovné opatrenie, predbežné
opatrenie podľa osobitného predpisu,5)
2. poskytnúť písomné stanovisko, informácie,
údaje a kópie spisovej dokumentácie vrátane kópií dokladov, obrazových záznamov,
zvukových záznamov alebo obrazovo-zvukových záznamov najneskôr do 20 dní odo dňa
doručenia žiadosti, ak nie je dohodnuté s komisárom inak,
3. zabezpečiť vykonanie
oprávnení požadovaných komisárom bez zbytočného odkladu, ak nie je dohodnuté s komisárom
inak,
4. poskytnúť komisárovi súčinnosť pri výkone jeho pôsobnosti,
b) komisára pre deti umožniť vstup na iné miesto, ako je uvedené v písmene a) prvom
bode, ak sa na tomto mieste nachádza dieťa,
c) komisára pre osoby so zdravotným postihnutím umožniť vstup na iné miesto, ako
je uvedené v písmene a) prvom bode, ak sa na tomto mieste nachádza osoba so zdravotným
postihnutím.
(2) Ak orgán verejnej správy, právnická osoba a fyzická osoba - podnikateľ,
na ktorých sa vzťahuje pôsobnosť komisára, neprijmú prostriedok nápravy navrhnutý
komisárom alebo nesplnia povinnosť podľa odseku 1, komisár oznámi túto skutočnosť
ich nadriadenému orgánu; ak orgán verejnej správy nemá nadriadený orgán, komisár
predloží informáciu o tejto skutočnosti na rokovanie vlády Slovenskej republiky.
§ 27
Spolupráca
(1) Komisár pri výkone svojej pôsobnosti spolupracuje s príslušnými orgánmi
verejnej moci. Komisár môže spolupracovať aj s inými subjektmi pôsobiacimi v oblasti
ochrany práv a slobôd.
(2) Ak má komisár pre deti informácie, že sa v zariadení alebo na mieste
podľa § 4 ods. 2 písm. h) nachádza osoba so zdravotným postihnutím, upovedomí o tom
komisára pre osoby so zdravotným postihnutím.
(3) Ak má komisár pre osoby so zdravotným postihnutím informácie, že
sa v zariadení alebo na mieste podľa § 10 ods. 2 písm. h) nachádza dieťa, upovedomí
o tom komisára pre deti.
§ 28
Mlčanlivosť
Komisár je povinný zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých
sa dozvedel pri výkone svojej funkcie, ak povinnosť mlčanlivosti ustanovuje osobitný
predpis. Povinnosť mlčanlivosti podľa prvej vety sa vzťahuje aj na zamestnancov úradu
komisára.
§ 29
(1) Výkon funkcie komisára a činnosť úradu komisára sú financované z
dotácií zo štátneho rozpočtu podľa osobitného predpisu.16) Úrad komisára zostavuje
svoj rozpočet príjmov a výdavkov, pričom výšku jednotlivých výdavkových položiek
určí na základe celkového limitu výdavkov. Podrobnosti o štruktúre rozpočtu príjmov
a výdavkov upraví komisár štatútom.
(2) Na hospodárenie s prostriedkami poskytnutými podľa odseku 1 sa vzťahuje
osobitný predpis.17) Za hospodárenie s prostriedkami poskytnutými podľa odseku 1
zodpovedá komisár ako štatutárny orgán, ak v § 17 ods. 3 nie je ustanovené inak.
(3) Na kontrolu hospodárenia úradu komisára s finančnými prostriedkami
sa vzťahuje osobitný predpis.18)
(4) Na nakladanie s majetkom štátu, ktorý spravuje úrad komisára sa vzťahuje
osobitný predpis.19)
PIATA ČASŤ
PRECHODNÉ USTANOVENIA
§ 30
(1) Predseda národnej rady vyhlási prvú voľbu komisára pre deti a prvú
voľbu komisára pre osoby so zdravotným postihnutím najneskôr do 30. novembra 2015.
(2) Komisár pre deti a komisár pre osoby so zdravotným postihnutím zvolení
prvýkrát po nadobudnutí účinnosti tohto zákona začnú vykonávať svoju pôsobnosť najneskôr
do šiestich mesiacov odo dňa zvolenia.
§ 31
Prechodné ustanovenie účinné od 1. januára 2016
V roku 2016 patrí komisárovi plat v rovnakej sume ako poslancovi národnej
rady a paušálne náhrady súvisiace s výkonom jeho funkcie v rovnakej sume ako diéty
a náhrady ďalších výdavkov spojených s výkonom funkcie poslanca národnej rady s trvalým
pobytom v Bratislavskom kraji ustanovené na rok 2016 osobitným predpisom.20)
§ 33
Prechodné ustanovenie účinné od 1. januára 2018
V roku 2018 patrí komisárovi plat v rovnakej sume ako poslancovi národnej
rady a paušálne náhrady súvisiace s výkonom jeho funkcie v rovnakej sume ako diéty
a náhrady ďalších výdavkov spojených s výkonom funkcie poslanca národnej rady s trvalým
pobytom v Bratislavskom kraji ustanovené na rok 2018 osobitným predpisom.22)
Čl.II
Zrušený od 1.7.2016
Čl.III
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení zákona č.
215/2002 Z.z., zákona č. 527/2003 Z.z., zákona č. 122/2006 Z.z., zákona č. 445/2008
Z.z. a zákona č. 204/2011 Z.z. sa mení takto:
V § 23 ods. 2 sa slová "práv v súvislosti s výkonom jeho pôsobnosti 1)" nahrádzajú
slovami "práv, komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím
v súvislosti s výkonom ich pôsobnosti".
Poznámka pod čiarou k odkazu 1 sa vypúšťa.
Čl.IV
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 308/1993 Z.z. o zriadení Slovenského
národného strediska pre ľudské práva v znení zákona č. 136/2003 Z.z., zákona č. 365/2004
Z.z., zákona č. 269/2007 Z.z. a zákona č. 85/2008 Z.z. sa mení takto:
V § 1 ods. 2 úvodnej vete sa vypúšťajú slová "vrátane práv dieťaťa 1)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 1 sa vypúšťa.
Čl.V
Zákon č. 4/2001 Z.z. o Zbore väzenskej a justičnej stráže v znení zákona č.
422/2002 Z.z., zákona č. 166/2003 Z.z., zákona č. 537/2004 Z.z., zákona č. 581/2004
Z.z., zákona č. 475/2005 Z.z., zákona č. 491/2008 Z.z., zákona č. 59/2009 Z.z., zákona
č. 192/2011 Z.z., zákona č. 220/2011 Z.z., zákona č. 372/2013 Z.z. a zákona č. 307/2014
Z.z. sa dopĺňa takto:
V § 58 ods. 4 písm. d) sa na konci pripájajú tieto slová: "komisár pre deti
a komisár pre osoby so zdravotným postihnutím,".
Čl.VI
Zákon č. 564/2001 Z.z. o verejnom ochrancovi práv v znení zákona č. 411/2002
Z.z., zákona č. 551/2003 Z.z., zákona č. 215/2004 Z.z., zákona č. 523/2004 Z.z.,
zákona č. 618/2004 Z.z., zákona č. 122/2006 Z.z., zákona č. 400/2009 Z.z., zákona
č. 220/2011 Z.z., zákona č. 392/2012 Z.z., zákona č. 462/2013 Z.z. a zákona č. 362/2014
Z.z. sa dopĺňa takto:
1. V § 3 ods. 2 sa za slová "vládu Slovenskej republiky," vkladajú slová
"komisára pre deti, komisára pre osoby so zdravotným postihnutím,".
2. V § 15 sa odsek 2 dopĺňa písmenom f), ktoré znie:
"f) vo veci, ktorej sa podnet týka, koná alebo konal komisár pre deti alebo
komisár pre osoby so zdravotným postihnutím.".
Čl.VII
Zákon č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 551/2003 Z.z.,
zákona č. 600/2003 Z.z., zákona č. 5/2004 Z.z., zákona č. 43/2004 Z.z., zákona č.
186/2004 Z.z., zákona č. 365/2004 Z.z., zákona č. 391/2004 Z.z., zákona č. 439/2004
Z.z., zákona č. 523/2004 Z.z., zákona č. 721/2004 Z.z., zákona č. 82/2005 Z.z., zákona
č. 244/2005 Z.z., zákona č. 351/2005 Z.z., zákona č. 534/2005 Z.z., zákona č. 584/2005
Z.z., zákona č. 310/2006 Z.z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 460/2006
Z.z., zákona č. 529/2006 Z.z., zákona č. 592/2006 Z.z., zákona č. 677/2006 Z.z.,
zákona č. 274/2007 Z.z., zákona č. 519/2007 Z.z., zákona č. 555/2007 Z.z., zákona
č. 659/2007 Z.z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 204/2008 Z.z., zákona
č. 434/2008 Z.z., zákona č. 449/2008 Z.z., zákona č. 599/2008 Z.z., zákona č. 108/2009
Z.z., zákona č. 192/2009 Z.z., zákona č. 200/2009 Z.z., zákona č. 285/2009 Z.z.,
zákona č. 571/2009 Z.z., zákona č. 572/2009 Z.z., zákona č. 52/2010 Z.z., zákona
č. 151/2010 Z.z., zákona č. 403/2010 Z.z., zákona č. 543/2010 Z.z., zákona č. 125/2011
Z.z., zákona č. 223/2011 Z.z., zákona č. 250/2011 Z.z., zákona č. 334/2011 Z.z.,
zákona č. 348/2011 Z.z., zákona č. 521/2011 Z.z., zákona č. 69/2012 Z.z., zákona
č. 252/2012 Z.z., zákona č. 413/2012 Z.z., zákona č. 96/2013 Z.z., zákona č. 338/2013
Z.z., zákona č. 352/2013 Z.z., zákona č. 183/2014 Z.z., zákona č. 195/2014 Z.z.,
zákona č. 204/2014 Z.z., zákona č. 240/2014 Z.z., zákona č. 298/2014 Z.z., zákona
č. 25/2015 Z.z., zákona č. 32/2015 Z.z., zákona č. 61/2015 Z.z., zákona č. 77/2015
Z.z., zákona č. 87/2015 Z.z., zákona č. 112/2015 Z.z. a zákona č. 140/2015 Z.z. sa
mení a dopĺňa takto:
1. Poznámka pod čiarou k odkazu 39c sa dopĺňa citáciou: "Zákon č. 176/2015
Z.z. o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím a o zmene
a doplnení niektorých zákonov.".
2. V § 190 sa za odsek 2 vkladá nový odsek 3, ktorý znie:
"(3) Organizačná zložka Sociálnej poisťovne je povinná umožniť nazeranie
do spisov komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím v
súvislosti s výkonom ich pôsobnosti.".
Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 4.
Čl.VIII
Zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení zákona č. 43/2004 Z.z., zákona
č. 177/2004 Z.z., zákona č. 191/2004 Z.z., zákona č. 391/2004 Z.z., zákona č. 538/2004
Z.z., zákona č. 539/2004 Z.z., zákona č. 659/2004 Z.z., zákona č. 68/2005 Z.z., zákona
č. 314/2005 Z.z., zákona č. 534/2005 Z.z., zákona č. 660/2005 Z.z., zákona č. 688/2006
Z.z., zákona č. 76/2007 Z.z., zákona č. 209/2007 Z.z., zákona č. 519/2007 Z.z., zákona
č. 530/2007 Z.z., zákona č. 561/2007 Z.z., zákona č. 621/2007 Z.z., zákona č. 653/2007
Z.z., zákona č. 168/2008 Z.z., zákona č. 465/2008 Z.z., zákona č. 514/2008 Z.z.,
zákona č. 563/2008 Z.z., zákona č. 567/2008 Z.z., zákona č. 60/2009 Z.z., zákona
č. 184/2009 Z.z., zákona č. 185/2009 Z.z., zákona č. 504/2009 Z.z., zákona č. 563/2009
Z.z., zákona č. 374/2010 Z.z., zákona č. 548/2010 Z.z., zákona č. 129/2011 Z.z.,
zákona č. 231/2011 Z.z., zákona č. 250/2011 Z.z., zákona č. 331/2011 Z.z., zákona
č. 362/2011 Z.z., zákona č. 406/2011 Z.z., zákona č. 547/2011 Z.z., zákona č. 548/2011
Z.z., zákona č. 69/2012 Z.z., zákona č. 189/2012 Z.z., zákona č. 252/2012 Z.z., zákona
č. 288/2012 Z.z., zákona č. 395/2012 Z.z., zákona č. 70/2013 Z.z., zákona č. 135/2013
Z.z., zákona č. 318/2013 Z.z., zákona č. 463/2013 Z.z., zákona č. 180/2014 Z.z.,
zákona č. 183/2014 Z.z., zákona č. 333/2014 Z.z., zákona č. 364/2014 Z.z., zákona
č. 371/2014 Z., zákona č. 25/2015 Z.z., zákona č. 61/2015 Z.z., zákona č. 62/2015
Z.z., zákona č. 79/2015 Z.z. a zákona č. 140/2015 Z.z. sa dopĺňa takto:
V § 5 ods. 1 písm. c) sa za slová "verejného ochrancu práv," vkladajú slová
"komisára pre deti, komisára pre osoby so zdravotným postihnutím,".
Čl.IX
Zrušený od 1.7.2025
Čl.X
Zrušený od 1.5.2019
Čl.XI
Zákon č. 647/2007 Z.z. o cestovných dokladoch a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení zákona č. 445/2008 Z.z. a zákona č. 336/2012 Z.z. sa mení a dopĺňa
takto:
1. V § 10 ods. 1 sa za písmeno e) vkladajú nové písmená f) a g), ktoré znejú:
"f) komisárom pre deti,
g) komisárom pre osoby so zdravotným postihnutím,".
Doterajšie písmená f) až i) sa označujú ako písmená h) až k).
2. V § 16 ods. 4 písm. e) sa slová "písm. g)" nahrádzajú slovami "písm. i)".
Čl.XII
Zákon č. 385/2008 Z.z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky a o zmene niektorých
zákonov v znení zákona č. 547/2011 Z.z. a zákona č. 352/2013 Z.z. sa dopĺňa takto:
V § 3 ods. 5 písm. a) a b) sa za slová "Kancelárie verejného ochrancu práv"
vkladá čiarka a slová "komisára pre deti, komisára pre osoby so zdravotným postihnutím".
Čl.XIII
Zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení zákona č. 331/2011 Z.z., zákona č. 332/2011 Z.z., zákona
č. 384/2011 Z.z., zákona č. 546/2011 Z.z., zákona č. 69/2012 Z.z., zákona č. 91/2012
Z.z., zákona č. 235/2012 Z.z., zákona č. 246/2012 Z.z., zákona č. 440/2012 Z.z.,
zákona č. 218/2013 Z.z., zákona č. 435/2013 Z.z., zákona č. 213/2014 Z.z., zákona
č. 218/2014 Z.z., zákona č. 333/2014 Z.z., zákona č. 361/2014 Z.z. a zákona č. 130/2015
Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 11 ods. 6 písm. ae) sa na konci pripájajú tieto slová: "komisárovi
pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím,".
2. V § 23 ods. 3 sa za slovo "práv" vkladá čiarka a slová "komisárovi pre
deti a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím" a slovo "jeho" sa nahrádza
slovom "ich".
Čl.XIV
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. septembra 2015. Čl. II stráca účinnosť 1.
júla 2016.
Zákon č. 338/2015 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2016.
Zákon č. 340/2016 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2017.
Zákon č. 334/2017 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2018.
Zákon č. 177/2018 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2019.
Nález Ústavného súdu SR č. 90/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 12. aprílom 2019.
Zákon č. 95/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2019.
Zákon č. 231/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2020.
Zákon č. 308/2020 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2021.
Zákon č. 110/2023 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2023.
Zákon č. 40/2024 Z.z. nadobudol účinnosť 15. marcom 2024.
Zákon č. 150/2025 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2025.
Andrej Kiska v.r.
Peter Pellegrini v.r.
Robert Fico v.r.
*) Poznámka redakcie ASPI:
Podľa nálezu Ústavného súdu SR č. 90/2019 Z.z. ustanovenie
§ 32 zákona č. 176/2015 Z.z. o komisárovi pre deti a komisárovi pre osoby so zdravotným
postihnutím nie je v súlade s čl. 1 ods. 1 prvou vetou a s čl. 20 ods. 1 v spojení
s čl. 13 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky.
Ustanovenie stráca účinnosť dňa 12. apríla 2019.
1) Čl. 1 Dohovoru o právach dieťaťa (oznámenie Federálneho ministerstva zahraničných
vecí č. 104/1991 Zb.).
2) Dohovor o právach dieťaťa (oznámenie Federálneho ministerstva zahraničných
vecí č. 104/1991 Zb.).
Opčný protokol k Dohovoru o právach dieťaťa o predaji detí,
detskej prostitúcii a detskej pornografii (oznámenie Ministerstva zahraničných vecí
Slovenskej republiky č. 424/2004 Z.z.).
Opčný protokol k Dohovoru o právach dieťaťa o účasti detí v ozbrojených konfliktoch
(oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky č. 256/2009 Z.z.).
Opčný protokol k Dohovoru o právach dieťaťa o procedúre oznámení (oznámenie Ministerstva
zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky č. 91/2014 Z. z).
2a) Dohovor proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu zaobchádzaniu
alebo trestaniu (vyhláška ministra zahraničných vecí č. 143/1988 Zb.) v znení Opčného
protokolu k Dohovoru proti mučeniu a inému krutému, neľudskému alebo ponižujúcemu
zaobchádzaniu alebo trestaniu.
3) § 75 a 75a Občianskeho súdneho poriadku.
§ 44 zákona č. 36/2005 Z.z. o rodine
a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
4) § 10 ods. 8 až 10 Trestného poriadku.
5) Napríklad § 45 zákona č. 305/2005 Z.z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o
sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 466/2008
Z.z., § 120 zákona č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene
a doplnení niektorých zákonov.
6) Časť II Opčného protokolu k Dohovoru o právach dieťaťa o procedúre oznámení.
6a) § 3 ods. 2 zákona č. 564/2001 Z.z. o verejnom ochrancovi práv v znení neskorších
predpisov.
7) Zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších
predpisov.
8) Dohovor o právach osôb so zdravotným postihnutím (oznámenie Ministerstva zahraničných
vecí Slovenskej republiky č. 317/2010 Z.z.).
Opčný protokol k Dohovoru o právach
osôb so zdravotným postihnutím (oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej
republiky č. 318/2010 Z.z.).
9) Opčný protokol k Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím.
9a) § 62 až 70 zákona č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení
zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších
predpisov v znení neskorších predpisov.
10) Zákon č. 293/2007 Z.z. o uznávaní odborných kvalifikácií v znení neskorších
predpisov.
10a) § 13 zákona č. 330/2007 Z.z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
11) § 32 a 33 zákona č. 36/2005 Z.z.
12) Zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov.
13) § 196 ods. 1 Trestného poriadku.
14) Zákon č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení zákona č. 84/2014 Z.z.
15) Napríklad § 28 až 30 zákona č. 122/2013 Z.z.
16) § 8a ods. 2 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
17) Zákon č. 523/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov.
18) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/1993 Z.z. o Najvyššom kontrolnom
úrade Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
19) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z.z. o správe majetku
štátu v znení neskorších predpisov.
20) § 29n zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z.z. v znení
zákona č. 338/2015 Z.z.
22) § 29p zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z.z. v znení
zákona č. 334/2017 Z.z.