Metodické usmernenie MF SR č. MF/022090/2016-31 k uzatvoreniu účtovníctva za účtovné obdobie roku 2016 pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, obce, vyššie územné celky a štátne fondy

Vydané: 39 minút čítania

Ministerstvo financií Slovenskej republiky ako konsolidátor na tretej úrovni a zároveň zostavovateľ súhrnnej účtovnej závierky verejnej správy vydáva metodické usmernenie za účelom zabezpečenia dodržania zásady použitia rovnakých účtovných metód a zásad v súhrnnom celku.

Metodické usmernenie obsahuje vybrané účtovné prípady pri koncoročných prácach na uzatvorení účtovných kníh a zostavení individuálnej účtovnej závierky v súlade so zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o účtovníctve“), opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky č. MF/16786/2007-31 z 8. augusta, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov (ďalej len „opatrenie“), opatrenie Ministerstva financií Slovenskej republiky z 5. decembra 2007 č. MF/25755/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky, termíny a miesto predkladania účtovnej závierky pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov.

I. Vybrané účtovné prípady pri koncoročných prácach

Prípravné práce

Organizácie pred ukončením účtovného obdobia vykonajú sériu prác, ktoré zabezpečia, aby individuálna účtovná závierka poskytovala verný a pravdivý obraz o skutočnostiach, ktoré sú premetom účtovníctva. Tieto činnosti sú považované za prípravné práce pred uzatvorením účtovných kníh a zahŕňajú najmä:

  • inventarizáciu a odsúhlasenie zostatkov,
  • kontrolu a zaúčtovanie použitia transferov,
  • účtovanie rezerv a opravných položiek,
  • účtovanie časového rozlíšenia nákladov a výnosov,
  • účtovanie nevyfakturovaných dodávok,
  • zaúčtovanie kurzových rozdielov,
  • zaúčtovanie účtovných prípadov na účtoch, ktoré nevykazuujú konečný zostatok,
  • kontrolu zaúčtovania odpisov,
  • kontrolu bilančnej kontinuity,
  • kontrolu nadväznosti analytických účtov a analytickej evidencie na syntetické účty,
  • výpočet výsledku hospodárenia a dane z príjmu.

 Inventarizácia

Inventarizáciou overuje účtovná jednotka, či stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v účtovníctve zodpovedá skutočnosti. Povinnosť inventarizovať majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov vyplýva z § 6 ods. 3 zákona o účtovníctve. Inventarizáciu účtovná jednotka vykonáva ku dňu, ku ktorému zostavuje riadnu alebo mimoriadnu účtovnú závierku.

Inventarizácia predstavuje ucelený komplex na seba nadväzujúcich prác, ktoré možno rozdeliť do niekoľkých krokov:

  • zistenie skutočného stavu jednotlivých položiek vykonaním fyzickej alebo dokladovej inventúry, prípadne kombináciou obidvoch a zaznamenanie zistených skutočností do inventúrnych súpisov,
  • porovnanie skutočne zisteného a účtovného stavu jednotlivých položiek majetku a záväzkov a vyčíslenie inventarizačných rozdielov,
  • zistenie príčin inventarizačných rozdielov a miery zodpovednosti relevantných pracovníkov,
  • rozhodnutie o vysporiadaní inventarizačných rozdielov,
  • zúčtovanie inventarizačných rozdielov. Inventarizačné rozdiely sa zaúčtujú do účtovného obdobia, za ktoré sa inventarizácia vykonáva.

Skutočný stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov sa zisťuje inventúrou. Pri majetku  hmotnej povahy  a nehmotnej  povahy  sa skutočný  stav  zisťuje  fyzickou  inventúrou,  pri  záväzkoch,  rozdiele  majetku a záväzkov a pri tých druhoch majetku, pri ktorých nemožno vykonať fyzickú inventúru, sa skutočný stav zisťuje dokladovou inventúrou, resp., používa sa kombinácia fyzickej a dokladovej inventúry.

Inventarizačný rozdiel môže mať dvojakých charakter, a to:

  • manko, ak zistený skutočný stav je nižší ako stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom, pri peňažných prostriedkoch a ceninách sa označuje ako schodok,
  • prebytok, ak zistený skutočný stav je vyšší ako stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom.

Manko sa účtuje ako náklad na účte 549 – Manká a škody súvzťažne s:

  • účtom zásob v prípade manka na zásobách,
  • účtom oprávok v prípade manka na odpisovanom dlhodobom majetku,
  • účtom konkrétneho dlhodobého majetku neodpisovaného v prípade manka na neodpisovanom dlhodobom majetku.

Schodok pokladničnej hotovosti alebo schodok na ceninách v prípade, že dokázateľne nedošlo ku krádeži, sa zaúčtuje ako pohľadávka voči hmotne zodpovednému zamestnancovi na účte 335 – Pohľadávky voči zamestnancom súvzťažne s účtom 211 – Pokladnica alebo 213 – Ceniny.

Prebytok sa účtuje:

  • v prípade zásob na účte 648 – Ostatné výnosy z prevádzkovej činnosti so súvzťažným zápisom na príslušný účet zásob v účtovej triede 1 – Zásoby,
  • v prípade pokladničnej hotovosti a cenín na účte 668 – Ostatné finančné výnosy so súvzťažným zápisom na účte 211 – Pokladnice alebo 213 – Ceniny,
  • v prípade dlhodobého majetku odpisovaného sa zaúčtuje prírastok majetku na účte účtovej skupiny 01 – Dlhodobý nehmotná majetok alebo 02 – Dlhodobý hmotný majetok odpisovaný súvzťažne s účtom 384 – Výnosy budúcich období,
  • v prípade dlhodobého majetku neodpisovaného sa zaúčtuje prírastok majetku na účte účtovej skupiny 03 - Dlhodobý hmotný majetok neodpisovaný súvzťažne s účtom 648 – Ostatné výnosy z prevádzkovej činnosti v príspevkových organizáciách, obciach a vyšších územných celkoch,
  • v prípade dlhodobého majetku neodpisovaného sa zaúčtuje prírastok majetku na účte účtovej skupiny 03 - Dlhodobý hmotný majetok neodpisovaný súvzťažne s účtom 353 - Zúčtovanie z financovania zo štátneho rozpočtu v štátnych rozpočtových organizáciách alebo s účtom 355 - Zúčtovanie transferov rozpočtu obce a vyššieho územného celku.

Okrem zistenia fyzickej existencie sa pri inventarizácii posudzuje aj reálnosť ocenenia majetku.

V účtovnej závierky by sa nemal vykazovať majetok, ktorý nie je schopný prinášať budúce ekonomické úžitky. Súčasťou inventarizácie by malo byť aj posúdenie stavu majetku a návrh na ďalší postup. Ak je dlhodobý majetok neopraviteľne poškodený resp. zásoby sú nepoužiteľné (pokazené potraviny, preexspirované lieky, stvrdnutý cement...), je potrebné ich vyradiť.

Vyraďovanie odpisovaného dlhodobého majetku v dôsledku škody sa účtuje na nákladový účet 549 - Manká a škody súvzťažne s účtom oprávok k majetku vo výške zostatkovej ceny a následne sa vyradí majetok súvzťažne s účtom oprávok. V prípade nedopisovaného dlhodobého majetku sa odúčtuje v obstarávacej cene majetok z účtu súvzťažne s účtom 549 - Manká a škody. Vyradenie zásob v dôsledku škody sa účtuje na účte 549 - Manká a škody súvzťažne s príslušným účtom zásob.

Pri odúčtovaní pohľadávky v dôsledku splnenia podmienok na odpis sa vydá rozhodnutie o trvalom upustení od vymáhania pohľadávky. Dňom vydania rozhodnutia o trvalom upustení od vymáhania pohľadávky dochádza k odpisu pohľadávky, ktorý sa účtuje na účet 546 - Odpis pohľadávky súvzťažne s príslušným účtom pohľadávky, pričom po obdobie jedného roka sa táto pohľadávka naďalej eviduje na podsúvahých účtoch, nakoľko pohľadávka štátu zaniká podľa § 13 ods. 1 písm. b) zákona č. 374/2014 o pohľadávkach štátu rok po vydaní rozhodnutia o trvalom upustení od vymáhania pohľadávky štátu.d.

Kontrolu a zaúčtovanie použitia transferov

V prípade, že účtovná jednotka prijala transfer, zúčtováva ho do výnosov na účty účtovej skupiny 68 - Výnosy z transferov a rozpočtových príjmov v štátnych rozpočtových organizáciách a príspevkových organizáciách v prípade, že organizácia je zaradená do ústrednej správy alebo na účty účtovej skupiny 69 - Výnosy z transferov a rozpočtových príjmov v obciach, vyšších územných celkoch a v rozpočtových organizáciách a príspevkových organizáciách zriadených obcou alebo vyšším územným celkom v prípade, že organizácia je zaradená do územnej samosprávy.

Príspevkové organizácie, ktoré do konca roka nevyčerpali transfer do zriaďovateľa, preúčtujú nevyčerpaný transfer z účtu 352 - Zúčtovanie z financovania zo štátneho rozpočtu na účet 353 - Zúčtovanie transferov štátneho rozpočtu v prípade štátnej správy, a v prípade samosprávy z účtu 354 - Zúčtovanie z financovania z rozpočtu obce a vyššieho územného celku na účet 355 - Zúčtovanie transferov rozpočtu obce a vyššieho územného celku.

Správca kapitoly štátneho rozpočtu na základe informácií od rozpočtových organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti a príspevkových organizácií v rámci štátnej správy zaúčtuje vzťah voči organizáciám, ktorým bol poskytnutý transfer a to tak, že v prípade navýšenia transferu sa zaúčtuje na ťarchu účtu 356 - Zúčtovanie transferov zo štátneho rozpočtu v rámci konsolidovaného celku a súvzťažne s účtom 353 - Zúčtovanie transferov štátneho rozpočtu. V prípade zníženia transferového vzťahu sa zaúčtuje opačný zápis.

Obec alebo vyšší územný celok na základe na základe informácií od rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií  v zriaďovateľskej pôsobnosti zaúčtuje zníženie transferového vzťahu voči rozpočtovým organizáciách a príspevkovým organizáciám na stranu na ťarchu účtu 584 - Náklady na transfery z rozpočtu obce alebo z rozpočtu vyššieho územného celku do rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií zriadených obcou alebo vyšším územným celkom a súvzťažne účtom 355 - Zúčtovanie transferov rozpočtu obce a vyššieho územného celku.

Účtovanie opravných položiek k 31.12.

Opravné položky sa tvoria v súlade s § 26 zákona o účtovníctve. Tvoria sa na základe zásady opatrnosti, ak je opodstatnené predpokladať, že nastalo prechodné zníženie hodnoty majetku oproti jeho pôvodnému oceneniu, okrem trvalého zníženia hodnoty majetku, ktoré sa účtuje na príslušnom účte účtovej triedy 5 - Náklady.

Tvorba opravnej položky sa účtuje na ťarchu nákladov a v prospech príslušného účtu opravných položiek.

Opravné položky k dlhodobému majetku sa tvoria v prípade významnému rozdielu medzi zostatkovou hodnotou a úžitkovou hodnotou odpisovaného dlhodobého majetku zistenou pri inventarizácii, resp. medzi účtovnou hodnotou a úžitkovou hodnotou neodpisovaného dlhodobého majetku.

Opravné položky k pohľadávkam vytvárajú všetky účtovné jednotky, ktoré vykazujú pohľadávky po lehote splatnosti, rizikové pohľadávky, pri ktorých je riziko, že nebudú celé alebo v časti splatené.

Opravné položky k zásobám sa tvoria v účtovných jednotkách kapitoly Ministerstva obrany SR, Ministerstva vnútra SR, Správy štátnych hmotných rezerv, Ministerstva spravodlivosti SR. Ostatné účtovné jednotky vytvárajú opravné položky k zásobám v prípade, ak zníženie ocenenia predstavuje významné riziko pre účtovnú jednotku.

Opravné položky sa zrušia, ak zanikne riziko na ktoré boli vytvorené. Zúčtovanie opravných položiek sa realizuje znížením alebo zrušením v prospech výnosov a na ťarchu príslušného účtu opravných položiek.

 

Príklad  

MD

D

1.

Tvorba zákonných opravných položiek k pohľadávkam

(podľa zákona o dani z príjmu len v rámci zdaňovanej činnosti)                                             

557

391

2.

Tvorba ostatných opravných položiek k pohľadávkam                                              

558

391

3.

Tvorba ostatných opravných položiek k dlhodobému hmotnému majetku                

558

092

4.

Tvorba ostatných opravných položiek k materiálu                                                     

558

191

5.

Tvorba opravnej položky k zásobám, tovaru na sklade v dôsledku mimoriadnej udalosti                                                                                

579

196

Účtovanie rezerv k 31.12.

Rezervy sa tvoria v súlade s § 26 zákona a § 14 opatrenia.

Rezerva je záväzok s neistým časovým vymedzením alebo výškou predstavujúci existujúcu povinnosť účtovnej jednotky, ktorá vznikla z minulých udalostí, je pravdepodobné, že v budúcnosti zníži ekonomické úžitky účtovnej jednotky, pričom ak nie je známa presná výška tohto záväzku, ocení sa odhadom v sume dostatočnej na splnenie existujúcej povinnosti ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka. Záväzok s určitým časovým vymedzením a určitou výškou sa neúčtuje na účte rezerv, ale na príslušnom účte záväzku.

Tvorba rezerv sa účtuje na ťarchu nákladov, ich použitie a zrušenie v prospech výnosov.

V prípade, ak účtovná jednotka vytvorila rezervu vo väčšej výške ako je skutočný záväzok rezerva sa zúčtováva do výnosov. Zostatky rezerv sa prevádzajú do nasledujúceho účtovného obdobia na účtoch na ktorých sú vedené v účtovníctve.

Účtovanie  tvorby a použitia rezerv a opravných položiek je vymedzené vo  vnútornom predpise účtovnej jednotky, ktorý okrem účtovania môže obsahovať aj vymedzenie zodpovedností za identifikáciu rezerv a opravných položiek a stanovenie ich výšky.

Rezervy sa rozdeľujú na zákonné (vytvárané zo zdaňovanej činnosti v súlade so zákonom č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov) a ostatné. Zákonné rezervy sa vytvárajú len v rámci zdaňovanej činnosti v nadväznosti na daňový základ dane z príjmov právnických osôb.

 V rámci nezdaňovanej činnosti sa vytvárajú ostatné rezervy a účtujú sa na ťarchu účtov 553 - Tvorba ostatných rezerv z prevádzkovej činnosti a 574 - Tvorba rezerv súvzťažne s účtami 459 – Ostatné rezervy alebo 323 – Krátkodobé rezervy na tieto tituly:

-        prebiehajúce a hroziace súdne spory,

-        náklady na zostavenie, overenie, zverejnenie účtovnej závierky a výročnej správy týkajúcej sa vykazovaného účtovného obdobia,

-        zamestnanecké pôžitky, ktorými sa chápe vyplácanie odchodného, vyplácanie plnení pre zamestnancov pri životných jubileách alebo pracovných jubileách a iných plnení pre zamestnancov (v rámci štátnej správy vytvára len MF SR),

-        náklady na rekultiváciu pozemku, uzavretie, rekultiváciu a monitorovanie skládky odpadov po jej uzavretí,

-        nevyfakturované dodávky a služby,

-        iné tituly, ktoré predstavujú významné finančné riziko pre účtovnú jednotku a je pravdepodobné, že budú predstavovať v budúcnosti zníženie ekonomických úžitkov účtovnej jednotky.

Okrem týchto rezerv môžu organizácie štátnej správy a územnej samosprávy tvoriť rezervy v rámci zdaňovanej činnosti v súlade s § 20 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov na tituly uvedené v ustanovenia § 20 ods. 8 a 9. Tvorba týchto rezerv sa účtuje na ťarchu účtu 552 - Tvorba zákonných rezerv z prevádzkovej činnosti súvzťažne s účtami 451 – Rezervy zákonné alebo 323 – Krátkodobé rezervy.

Ak sa organizácia rozhodne, že v rámci nezdaňovanej činnosti vytvorí rezervu na titul, ktorý je vymedzený aj v zákone o dani z príjmov, túto rezervu zaúčtuje ako ostatnú rezervu. Napríklad vyšší územný celok alebo obec vytvorí rezervu na náklady na audit individuálnej a konsolidovanej účtovnej závierky. Keďže sa to týka nezdaňovanej činnosti, tak sa tvorba rezervy účtuje ako tvorba ostatných rezerv. Obdobne aj v prípade rezervy na monitorovanie skládky odpadu. V prípade, ak organizácia má aj zdaňovanú činnosť, tak môže rozdeliť tvorbu rezerv na audit na rezervy zákonné a rezervy ostatné. V takom pomere, ako budú náklady na audit účtovnej závierke rozdelené medzi hlavnú a podnikateľskú činnosť.

Ak má organizácia zdaňovanú činnosť, rezervy na nevyfakturované dodávky a služby účtuje podľa toho, či sa nevyfakturovaná dodávka týka zdaňovanej alebo nezdaňovanej činnosti. V prípade zdaňovanej činnosti tvorí zákonnú rezervu a v prípade nezdaňovanej ostatnú rezervu.

Rezervy na mzdy za nevyčerpané dovolenky a náklady na sociálne a zdravotné poistenie s tým súvisiace sa vytvárajú len v rámci zdaňovanej činnosti na mzdy pracovníkov resp. zodpovedajúcu časť miezd pracovníkov, ktoré sú účtované v rámci zdaňovanej činnosti. Organizácia, ktorá nemá zdaňovanú činnosť, nevytvára túto rezervu.

Tvorba rezerv na prebiehajúce a hroziace súdne spory, zamestnanecké pôžitky a iné tituly, ktoré predstavujú významné riziko pre účtovnú jednotku sa účtuje ako tvorba ostatných rezerv.

 

Príklad  

MD

D

1.

Tvorba krátkodobej zákonnej rezervy z prevádzkovej činnosti                                  

552

323

2.

Tvorba dlhodobej zákonnej rezervy z prevádzkovej činnosti                                                                                    

552

451

3.

Tvorba ostatnej krátkodobej rezervy z prevádzkovej činnosti

553

323

4.

Tvorba ostatnej dlhodobej rezervy z prevádzkovej činnosti                                       

553

459

5.

Tvorba krátkodobej rezervy z finančnej činnosti                                                        

554

323

 Organizácie územnej samosprávy neúčtujú pri tvorbe rezerv na mzdy za nevyčerpané dovolenky a náklady na sociálne a zdravotné poistenie s tým súvisiace zúčtovanie transferov na stranu ťarchu účtu 357 - Ostatné zúčtovanie rozpočtu obce a vyššieho územného celku súvzťažne s účtom výnosov 693 - Výnosy samosprávy z bežných transferov zo štátneho rozpočtu a od iných subjektov verejnej správy. Aktívny zostatok účtu 357 - Ostatné zúčtovanie rozpočtu obce a vyššieho územného celku v organizáciách samosprávy môže vzniknúť najmä v prípade odsúhlasenej a nezaplatenej žiadosti o platbu v rámci projektov Európskej únie. Pohľadávku na účte 357  - Ostatné zúčtovanie rozpočtu obce a vyššieho územného celku resp. na ostatných účtoch pohľadávok je možné účtovať len v prípade, keď je takmer isté, že pohľadávka bude splatená. Takéto prípady sú napríklad, keď sa uzná oprávnenosť výdavkov na projekt, ktorý bude refundovaný z prostriedkov Európskej únie.

Účtovanie oceňovacích rozdielov

Podľa zákona č. 431/2002 Z. z o účtovníctve v znení neskorších predpisov rozpočtové a príspevkové organizácie, obce a vyššie územné celky od 1.1.2014 nepreceňujú majetok na reálnu hodnotu.

Zostatok na účte 415 - Oceňovacie rozdiely z kapitálových účastín sa vykazuje  v súvahe. V súčasnosti na účte 415 - Oceňovacie rozdiely z kapitálových účastín sa neúčtuje tvorba oceňovacích rozdielov, ale účtujú sa len účtovné prípady súvisiace so znížením stavu tohto účtu.

Účtovanie časového rozlíšenia

Časové rozlíšenie upravuje § 6 a § 50 opatrenia. Kritériom pre účtovanie účtovných prípadov časového rozlíšenia je skutočnosť, že je známy ich vecný obsah, suma a je určené obdobie, ktorého sa týkajú. Rozpočtové a príspevkové organizácie účtujú o položkách časového rozlíšenia bez ohľadu na významnosť sumy.

Na účte 381 – Náklady budúcich období sa účtujú výdavky bežného účtovného obdobia, ktoré sa týkajú nákladov v budúcich obdobiach, a to konkrétnych účtov v účtovej triede 5, napríklad vopred platené nájomné a predplatné. Zúčtovanie nákladov budúcich období na príslušný účet nákladov sa vykoná v účtovnom období, s ktorým časovo rozlíšené náklady vecne súvisia.

  Príklad MD D
1. Faktúra za nájom platená vopred za december 2016 až február 2017
- nájom na december 2016
- nájom na január a február 2017
518
381
321
2. Úhrada faktúry za nájom 321 221
(222, 224)
3. Účtovanie nájomného pripadajúceho na rok 2017 518 381

Na účte 383 - Výdavky budúcich období sa účtuje časové rozlíšenie nákladov bežného účtovného obdobia, ktoré sa týkajú výdavkov v určitých budúcich obdobiach, napríklad nájomné platené pozadu. Zúčtovanie výdavkov budúcich období sa vykoná pri uskutočnení výdavku.

 

Príklad                                                                                                                           

MD

D

1.

Účtovanie nájomného za december 2016, ktoré bude fakturované až v roku 2017          

518

383

2.

Faktúra za nájomné decembre 2016 prijatá v roku 2017

383

321

3.

Úhrada faktúry za nájomné

321

22x

Na účte 384 – Výnosy budúcich období sa účtujú príjmy v bežnom účtovnom období, ktoré vecne patria do výnosov v budúcich obdobiach, napríklad nájomné prijaté vopred, sumy zaplatených paušálov vopred na zabezpečenie servisných služieb a prijaté predplatné. Zúčtovanie výnosov budúcich období sa vykoná v období, s ktorým časovo rozlíšené výnosy vecne súvisia.

 

Príklad                                                                                                                           

MD

D

1.

Faktúra za nájomné za január 2017 v decembri 2016

311

(316,318, 378)

384

2.

Inkaso faktúry za nájom                                          

22x

311

(316, 318, 378)

3.

V roku 2017 zúčtovanie výnosov budúcich období do výnosov bežného obdobia    

384

648

Na účte 385 - Príjmy budúcich období sa účtujú časovo rozlíšené výnosy, ktoré časovo a vecne patria do bežného účtovného obdobia a týkajú sa príjmov v určitých budúcich obdobiach, napríklad nájomné prijaté pozadu. Na účte 385 sa účtuje so súvzťažným zápisom v prospech príslušných účtov výnosov v účtovej triede 6.

 

Príklad                                                                                                                           

MD

D

1.

Nájomné za december 2016, ktoré účtovná jednotka príjme až v nasledujúcom

účtovnom období, v januári 2017                                                                                

385

 

648

2.

V roku 2017 zúčtovanie výnosov budúcich období do výnosov bežného obdobia

22x

385

Účtovanie nevyfakturovaných dodávok

V prípade, že účtovná jednotka do času, keď zostavuje účtovnú závierku, neobdržala faktúry od dodávateľov za vykonané služby alebo dodávku majetku, je potrebné účtovať o nevyfakturovaných dodávkach. Ak na základe zmluvy, dodacieho listu alebo iného dokladu pozná výšku záväzku do dňa zostavenia účtovnej závierky, účtuje o nevyfakturovaných dodávkach na účet 326 – Nevyfakturované dodávky alebo na účte 476 – Dlhodobé nevyfakturované dodávky v prípade záväzku s dobou splatnosti dlhšou ako jeden rok súvzťažne s príslušnými účtami nákladov pri dodávke služieb alebo príslušného majetkového účtu pri dodávke majetku. V prípade, že nepozná presnú výšku, tak sa účtuje o rezerve na nevyfakturované dodávky na účte 323 – Krátkodobé rezervy.

Zaúčtovanie kurzových rozdielov

Majetok a záväzky vyjadrené v cudzej mene sa prepočítavajú na menu euro ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, podľa § 24 ods. 2 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.

Kurzové rozdiely zistené ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, sa účtujú na ťarchu účtu 563 – Kurzové straty alebo v prospech účtu 663 – Kurzové zisky.

Zaúčtovanie účtovných prípadov na účtoch, ktoré nemajú konečný zostatok

Účet 224 - Účet štátnych rozpočtových príjmov a 225 - Účet štátnych rozpočtových výdavkov v štátnych rozpočtových organizáciách

Ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka sa v štátnej rozpočtovej organizácii uzatvoria účty štátnych rozpočtových výdavkov a štátnych rozpočtových príjmov, čo sa zaúčtuje nasledujúcim spôsobom:

Konečný stav účtu 224 – Účet štátnych rozpočtových príjmov sa zúčtuje s účtom 351 – Zúčtovanie odvodov príjmov rozpočtových organizácií do rozpočtu zriaďovateľa.

Konečný stav účtu 225 – Účet štátnych rozpočtových výdavkov sa zúčtuje s účtom 352 – Zúčtovanie z financovania zo štátneho rozpočtu.

Účet 352 - Zúčtovanie z financovania zo štátneho rozpočtu v štátnych príspevkových organizáciách

V štátnych príspevkových organizáciách sa nevyčerpaná a neodvedená suma transferu od zriaďovateľa k 31.12. preúčtuje z účtu 352 – Zúčtovanie z financovania zo štátneho rozpočtu na účet 353 – Zúčtovanie transferov štátneho rozpočtu.

Účet 354 - Zúčtovanie z financovania z rozpočtu obce a vyššieho územného celku v rozpočtových a príspevkových organizáciách obce alebo vyššieho územného celku

V rozpočtových a príspevkových organizáciách obce alebo vyššieho územného celku sa nevyčerpaná a neodvedená suma transferu od zriaďovateľa k 31.12. preúčtuje z účtu 354 – Zúčtovanie z financovania z rozpočtu obce a vyššieho územného celku na účet 355 – Zúčtovanie transferov rozpočtu obce a vyššieho územného celku.

Účet 588 - Náklady z odvodu príjmov a 589 - Náklady z budúceho odvodu príjmov v rozpočtových organizáciách

Na ťarchu účtu 588 – Náklady z odvodu príjmov sa účtuje v účtovnej jednotke, ktorá je rozpočtovou organizáciou predpis odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa vo výške vyinkasovaných príjmov účtovaných v danom účtovnom období do výnosov bežného obdobia, súvzťažne s účtom 351.

Na ťarchu účtu 589 – Náklady z budúceho odvodu príjmov sa účtuje v účtovnej jednotke, ktorá je rozpočtovou organizáciou predpis budúceho odvodu príjmov do rozpočtu zriaďovateľa vo výške nevyinkasovaných príjmov, ktoré sú výnosom daného obdobia. O nákladoch z budúceho odvodu príjmov sa účtuje ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka, ak sa netvorí opravná položka k pohľadávke z rozpočtových príjmov.

 

Príklad                           

MD

D

1.

Predpis pohľadávky z rozpočtových príjmov

v bežnom účtovnom období              

 

3xx

 

6xx

2.

Inkaso pohľadávky                                                                                             

224(223)

3xx

3.

Predpis odvodu príjmu

588

351

4.

Predpis budúceho odvodu príjmov k 31.12.                                                               

589

351

5.

Tvorba ostatných opravných položiek k pohľadávkam k 31. 12.                               

558

391

6.

Zníženie predpisu odvodu nevyinkasovaných príjmov do rozpočtu zriaďovateľa vo výške opravnej položky tvorenej k pohľadávkam, ktoré predstavujú tieto nevyinkasované príjmy 

 

351

 

589

7.

Tvorba ostatných opravných položiek k pohľadávkam, ktoré vznikli v predchádzajúcom roku                                                                        

558

391

Účet 111 - Obstaranie materiálu a 119 - Obstaranie tovaru

V zmysle § 37 opatrenia sa pri uzatváraní účtovných kníh účet 111 – Obstaranie materiálu nevykazuje zostatok. V prípade, ak účtovná jednotka v účtovnom období obdržala faktúru ale materiál nebol prevzatý na sklad preúčtuje sa zostatok účtu 111 – Obstaranie materiálu na účet 119 – Materiál na ceste.

V prípade, ak bol materiál prijatý v danom roku a faktúra nebola doručená do času zostavenia účtovnej závierky vzniká účtovný zápis na ťarchu 111 – Obstaranie materiálu a v prospech účtu 326 – Nevyfakturované dodávky ak účtovná jednotka na základe zmluvy, dodacieho listu alebo iného dokladu pozná výšku záväzku. V prípade dlhodobých nevyfakturovaných dodávok sa použije účet 476 – Dlhodobé nevyfakturované dodávky.

Účet 431 - Výsledok hospodárenia

Rozpočtové a príspevkové organizácie, obce a vyššie územné celky  v priebehu roka preúčtujú výsledok hospodárenia, ktorý im vznikol v predchádzajúcom účtovnom období na účet 428 - Nevysporiadaný výsledok hospodárenia  minulých rokov alebo 421 - Zákonný rezervný fond.

Kontroly k 31.12.

Kontrola nadväznosti analytických účtov a analytickej evidencie na syntetické účty - Postupy účtovania v § 5 definujú, podľa akých hľadísk sa má vytvárať analytická evidencia alebo analytické účty. Analytická evidencia sa vytvára podľa povahy majetku, záväzkov, nákladov a výnosov a môže obsahovať okrem ocenenia aj ďalšie údaje potrebné pre účtovnú jednotku (napríklad merné jednotky množstva pri skladovej evidencii a pod.). Princípom kontroly nadväznosti analytických účtov a analytickej evidencie na syntetické účty je zabezpečiť nadväznosť syntetických a analytických účtov v hlavnej knihe alebo syntetických účtov a analytickej evidencie vedenej inou formou ako na analytických účtoch.

Kontrola bilančnej kontinuity – kontroluje sa, či zostatky účtov k 31. 12. predchádzajúceho obdobia sa rovnajú stavu k 1. 1. bežného obdobia a neuskutočnili sa žiadne účtovné prípady medzi uzatvorením účtovných kníh a ich otvorením na začiatku nasledujúceho roka.

Kontrola zaúčtovania odpisov - odpisy predstavujú finančné vyjadrenie opotrebenia dlhodobého majetku v dôsledku používania. Dlhodobý majetok sa opisuje počas predpokladanej doby životnosti zodpovedajúcej spotrebe budúcich ekonomických úžitkov. V účtovníctve organizácií štátnej správy a samosprávy sa uplatňujú účtovné odpisy. Dlhodobý majetok je možné odpisovať maximálne do výšky jeho vstupnej ceny.

Výpočet výsledku hospodárenia a dane z príjmu

Výsledok hospodárenia sa zisťuje porovnaním nákladov v účtovej triede 5 a výnosov v účtovej triede 6, môže byť kladný alebo záporný. Kladný výsledok hospodárenia vzniká, ak výnosy sú väčšie ako náklady, záporný výsledok hospodárenia vzniká, keď náklady sú väčšie ako výnosy.

V účtovných jednotkách, ktoré majú zdaňovanú činnosť, sa výsledok hospodárenia zdaňovanej činnosti pred zdanením daňou z príjmov  zisťuje ako rozdiel výnosov účtovaných na účtoch účtovej triedy 6 a nákladov účtovaných na účtoch účtovej triedy 5, okrem účtov 591 a 595.

Daň z príjmov sa počíta mimo účtovníctva v daňovom priznaní. Daň z príjmov v účtovnom období (splatná daň) sa účtuje na ťarchu účtu 591 – Daň z príjmov so súvzťažným zápisom v prospech účtu 341 – Daň z príjmov. Dodatočne platená daň z príjmov sa účtuje na účte 595 – Dodatočne platená daň z príjmov. Na ťarchu účtu 595 sa účtuje dodatočné vyrubenie dane z príjmov za predchádzajúce zdaňovacie obdobie a v prospech tohto účtu sa účtuje nárok na vrátenie dane za predchádzajúce zdaňovacie obdobie so súvzťažným zápisom v prospech alebo na ťarchu účtu 341 – Daň z príjmov.

II. Obsah tabuľkovej časti poznámok

Tabuľková časť poznámok obsahuje údaje, ktoré buď nie je možné z ostatných účtovných výkazov priamo vyčítať, alebo sa nenachádzajú v účtovných výkazoch, ale sú dôležité pre posúdenie účtovnej jednotky. Kontroly medzi účtovnými výkazmi a tabuľkami poznámok sú zverejnené v dokumente kontrol. V celom opatrení 200x znamená bežné obdobie a 200x-1 bezprostredne predchádzajúce obdobie.

Tabuľka č. 1 k čl. III. A ods. 1 a 2  -  Neobežný majetok 

Tabuľka obsahuje prehľad o pohybe dlhodobého majetku podľa jednotlivých druhov neobežného majetku (v riadkoch). V stĺpcoch sú pohyby majetku v členení na pohyb v brutto ocenení, pohyb oprávok a opravných položiek a pohyb (stav) v netto ocenení. V stĺpcoch 20xx-1 sa uvádza stav neobežného majetku, oprávok a opravných položiek k neobežnému majetku k 31.12. bezprostredne predchádzajúceho účtovného obdobia, čo pri zachovaní bilančnej kontinuity je aj stav k 1.1. bežného účtovného obdobia.

V stĺpci prírastky v obstarávacej cene sa uvádza hodnota dlhodobého majetku, ktorý bol v priebehu obdobia obstaraný a zaradený do používania. Väčšinou sú to prípady obstarania dlhodobého majetku kúpou, bezodplatným prijatím (darom), prijatím v zmysle zákona o správe majetku štátu, majetku obcí alebo majetku vyšších územných celkov, inventarizačné prebytky dlhodobého majetku a pod.

V stĺpci úbytky v obstarávacej cene sa uvádza hodnota vyradeného majetku v priebehu obdobia v dôsledku likvidácie, predaja, bezodplatného odovzdávania, odovzdávania v súlade zákonom o správe majetku štátu, majetku obcí alebo majetku vyšších územných celkov alebo v dôsledku manka alebo škody a pod.

V stĺpci presuny v obstarávacej cene sa uvádzajú najme také obstarania dlhodobého majetku, ktoré nie sú k 31.12. zaradené a zaradia sa v nasledujúcom období. V takomto prípade sa uvádza v nasledujúcom období presun so záporným znamienkom na položke obstarania a s kladným na položke konkrétneho dlhodobého majetku. Uvádzajú sa tu tiež preúčtovania v dôsledku chybného zaúčtovania (opravy chýb v účtovníctve), keď sa majetok prvotne zaradil na nesprávny majetkový účet Sumár presunov v obstarávacej cene musí byť stále rovný nule.

V stĺpci prírastky oprávok sa uvádzajú prírastky oprávok väčšinou v dôsledku riadneho alebo mimoriadneho odpisu.

V stĺpci úbytky oprávok sa uvádza zníženie hodnoty oprávok buď v dôsledku vyradenia dlhodobého majetku resp. prípade odúčtovania oprávok v prípade opravy zaúčtovania.

V stĺpci presuny oprávok sa sa uvádzajú také pohyby na účtoch oprávok, ktoré nie sú prírastkom alebo úbytkom v priebehu účtovného obdobia. Môžu to byť opravy chýb účtovania pri nesprávnom zaradení majetku na nesprávny majetkový účet a tým pádom boli vytvorené oprávky tiež na nesprávnom účte. Sumár presunov oprávok musí byť stále rovný nule.

V stĺpci prírastky opravných položiek sa uvádza tvorba opravných položiek k dlhodobému majetku v priebehu účtovného obdobia.

V stĺpci úbytky opravných položiek sa uvádza zrušenie alebo rozpustenie opravných položiek k dlhodobému majetku.

V stĺpci presuny opravných položiek sa uvádzajú také pohyby na účtoch opravných položiek, ktoré nie sú prírastkom alebo úbytkom v priebehu účtovného obdobia. Môžu to byť opravy chýb účtovania pri nesprávnom zaradení majetku na nesprávny majetkový účet a tým pádom boli vytvorené opravné položky tiež na nesprávnom účte resp. pri oprave nesprávne vykázanej opravnej položky v minulom období.. Sumár presunov opravných položiek k dlhodobému majetku musí byť stále rovný nule.

Pri uvádzaní údajov o pohyboch dlhodobého majetku platí:

Stav k 31. 12. bezprostredne predchádzajúceho účtovného obdobia + prírastky – úbytky +/- presuny = stav k 31. 12. bežného účtovného obdobia

Tabuľka č. 2 k čl. III. B -  Vývoj opravnej položky k zásobám                                                                                   

Tabuľka obsahuje prehľad opravných položiek k zásobám a ich pohyb v priebehu účtovného obdobia. Uvádza sa v nej účet zásob, ku ktorému bola opravná položka vytvorená (číslo aj názov účtu) a pohyb opravných položiek. V stĺpci 20xx-1 sa uvádza stav opravných položiek k zásobám k 31.12. bezprostredne predchádzajúceho účtovného obdobia, čo pri zachovaní bilančnej kontinuity je aj stav k 1.1. bežného účtovného obdobia.

V stĺpci tvorba opravných položiek sa uvádza tvorba opravných položiek k zásobám v priebehu účtovného obdobia. Väčšinou tvorba opravných položiek k zásobám súvisí so vznikom nákladu na tvorbu rezerv.

V stĺpci zníženie opravných položiek sa uvádza zníženie stavu opravných položiek k zásobám pri znížení rizika.

V stĺpci zrušenie opravných položiek sa uvádza zníženie stavu opravných položiek k zásobám pri zaniknutí rizika alebo v prípade, ak zásoby už nie sú v účtovníctve organizácie.

Pri uvádzaní údajov o pohybe opravných položiek k zásobám platí:

Stav k 31. 12. bezprostredne predchádzajúceho účtovného obdobia + tvorba – zníženie - zrušenie = stav k 31. 12. bežného účtovného obdobia

Tabuľka č. 3 k čl. III. B  - Vývoj opravnej položky k pohľadávkam 

Podobne ako tabuľka 2, aj táto obsahuje prehľad o opravných položkách k pohľadávkam (okrem poskytnutých preddavkov na dlhodobý majetok) a ich pohyb v priebehu účtovného obdobia. Uvádza sa v nej účet pohľadávky, ku ktorej bola vytvorená opravná položka (číslo a názov účtu) a pohyb opravných položiek v priebehu roka. V stĺpci 20xx-1 sa uvádza stav opravných položiek k pohľadávkam k 31.12. bezprostredne predchádzajúceho účtovného obdobia, čo pri zachovaní bilančnej kontinuity je aj stav k 1.1. bežného účtovného obdobia.

V stĺpci tvorba opravných položiek sa uvádza tvorba opravných položiek k pohľadávkam v priebehu účtovného obdobia. Väčšinou tvorba opravných položiek k pohľadávkam súvisí so vznikom nákladu na tvorbu opravných položiek.

V stĺpci zníženie opravných položiek sa uvádza zníženie stavu opravných položiek k pohľadávkam pri znížení rizika.

V stĺpci zrušenie opravných položiek sa uvádza zníženie stavu opravných položiek k pohľadávkam pri zaniknutí rizika alebo v prípade, ak pohľadávky už nie sú v účtovníctve organizácie.

Pri uvádzaní údajov o pohybe opravných položiek k pohľadávkam platí:

Stav k 31. 12. bezprostredne predchádzajúceho účtovného obdobia + tvorba – zníženie - zrušenie = stav k 31. 12. bežného účtovného obdobia

Tabuľka č. 4 k čl. III. B  - Pohľadávky podľa doby splatnosti

Tabuľka obsahuje prehľad pohľadávok v brutto hodnote podľa zostatkovej doby splatnosti tak, ako sú uvedené v súvahe. Krátkodobé pohľadávky sa vykazujú v členení na pohľadávky v lehote splatnosti a pohľadávky po lehote splatnosti. Dlhodobé pohľadávky sa vykazujú v členení na pohľadávky so splatnosťou od 1 do 5 rokov a pohľadávky so splatnosťou nad 5 rokov. Do pohľadávok sa nezarátavajú pohľadávky zo zúčtovania medzi subjektami verejnej správy a poskytnuté preddavky na dlhodobý majetok.

Tabuľka č.  5   k čl. IV. A  - Vlastné imanie

Tabuľka obsahuje prehľad o stave a pohybe na účtoch vlastného imania. Na rozdiel od ostatných tabuliek v stĺpcoch sú jednotlivé položky vlastného imania a v riadkoch jednotlivé druhy pohybov. V rámci položiek vlastného imania sa nachádzajú aj Oceňovacie rozdiely z precenenia majetku a záväzkov, ktoré sa od roku 2014 nepoužívajú a Oceňovacie rozdiely z kapitálových účastín, ktoré nie je možné tvoriť, len rozpúšťať. V riadku 20xx-1 sa uvádza stav položky vlastného imania k 31.12. bezprostredne predchádzajúceho účtovného obdobia, čo pri zachovaní bilančnej kontinuity je aj stav k 1.1. bežného účtovného obdobia.

V riadku prírastky sa uvádza hodnota prírastkov na jednotlivých účtoch vlastného imania v priebehu účtovného obdobia. Prírastkom je také navýšenie stavu na účte, ktoré nespôsobuje zníženie na inom účte vlastného imania. Napríklad vznik klaného výsledku hospodárenia, ktorý sa vykáže na účte 431 alebo oprava nákladov a výnosov minulých rokov súvzťažne s účtom 428.

V riadku úbytky sa uvádza hodnota úbytkov na jednotlivých účtoch vlastného imania v priebehu účtovného obdobia. Úbytkom je také zníženie stavu na účte, ktoré nespôsobuje zvýšenie na inom účte vlastného imania.

V riadku presuny sa uvádzajú také pohyby na účtoch vlastného imania, ktoré nie sú prírastkom ani úbytkom v priebehu účtovného obdobia. Napríklad presun výsledku hospodárenia nasledujúci rok z účtu 431 na účet 428. V prípade kladného výsledku hospodárenia sa so záporným znamienkom uvedie presun na účte 431 a kladným na účte 428. V prípade záporného výsledku hospodárenia opačne. Sumár presunov v rámci vlastného imania musí byť rovný nule.

Tabuľka č. 6 č. 1  k čl. IV. B - Rezervy zákonné

Tabuľka č. 7 č. 2  k čl. IV. B   - Rezervy ostatné

V týchto dvoch tabuľkách sa uvádzajú informácie o rezervách a ich pohybe v priebehu účtovného obdobia. Uvádzajú sa ďalej v členení na dlhodobé aj krátkodobé rezervy. Tabuľka č. 6 obsahuje informácie o zákonných rezervách tak, ako sú zaúčtované a tabuľka č. 7 obsahuje informácie o ostatných rezervách. Tabuľky obsahujú tituly rezerv, ktoré sú uvedené v postupoch účtovania (ostatné rezervy) a zákone o dani z príjmov (zákonné rezervy). V stĺpci 20xx-1 sa uvádza stav rezerv k 31.12. bezprostredne predchádzajúceho účtovného obdobia, čo pri zachovaní bilančnej kontinuity je aj stav k 1.1. bežného účtovného obdobia.

V stĺpci tvorba rezerv  sa uvádza tvorba rezerv v priebehu účtovného obdobia. Väčšinou tvorba rezerv súvisí so vznikom nákladu na tvorbu rezerv poprípade pri nevyfakturovaných dodávkach majetku so zvýšením účtu majetku..

V stĺpci použitie rezerv sa uvádza zníženie stavu rezerv v prípadoch, keď sa riziko, na ktoré bolo vytvorená rezerva sa stalo skutočnosťou. Účtuje sa do výnosov.

V stĺpci zrušenie rezerv sa uvádza zníženie stavu rezerv pri zaniknutí rizika alebo v prípade, že vytvorená rezerva bola väčšia ako riziko, na ktoré bolo vytvorené. Účtuje sa do výnosov.

V stĺpci presuny sa uvádzajú také pohyby na účtoch rezerv, ktoré nie sú prírastkom ani úbytkom v priebehu účtovného obdobia. Ide o reklasifikácie rezerv z dlhodobých na krátkodobé resp. pri nesprávnom vykázaní v predchádzajúcom období presun na správnu položku rezerv. Sumár presunov rezerv v obidvoch tabuľkách (spolu) musí byť rovný nule.

Tabuľka č. 8  k čl. IV. B   - Záväzky podľa doby splatnosti

Tabuľka obsahuje prehľad záväzkov podľa zostatkovej doby splatnosti tak, ako sú uvedené v súvahe. Krátkodobé záväzky sa vykazujú v členení na záväzky v lehote splatnosti a záväzky po lehote splatnosti. Dlhodobé záväzky sa vykazujú v členení na záväzky so splatnosťou od 1 do 5 rokov a záväzky so splatnosťou nad 5 rokov. Do záväzkov sa nezarátavajú záväzky zo zúčtovania medzi subjektami verejnej správy, úvery a rezervy.

Tabuľka č. 9 k čl.   IV. B - Bankové úvery

Tabuľka obsahuje prehľad prijatých bankových úverov. Keďže jeden úver môže mať aj dlhodobú aj krátkodobú časť v prípade splácania úveru po častiach, tak sa jeden úver uvádza v jednom riadku tabuľky a obsahuje informácie relevantné pre úver. V tabuľke sa uvádzajú nasledovné informácie:

 

Charakter bankového úveru - investičný alebo prevádzkový úver resp. bezúčelový ak nespĺňa podmienky ani investičného ani prevádzkového úveru,

Poskytovateľ bankového úveru - finančná inštitúcia (banka), ktorá úver poskytla,

Mena - kód meny, v ktorej bol úver poskytnutý,

Úroková sadzba v % - Ročná úroková miera s ktorou bol úver poskytnutý vyjadrený v percentách,

Dátum splatnosti  - Dátum splatnosti úveru (konečný dátum, keď má byť úver splatený ako celok, nie dátum jednotlivých splátok úveru),

Krátkodobá časť – časť úveru, ktorá je splatná do 12 mesiacov odo dňa, ku ktorému sa zostavuje individuálna účtovná závierka.,

Dlhodobá časť – časť úveru. Ktorá je splatná nad 12 mesiacov odo dňa, ku ktorému sa zostavuje individuálna účtovná závierka,

Zostatok 20xx - 1   - stav úveru k 31.12. bezprostredne predchádzajúceho účtovného obdobia, čo pri zachovaní bilančnej kontinuity je aj stav k 1.1. bežného účtovného obdobia,

Zostatok 20xx - stav úveru k 31.12. bežného účtovného obdobia,

Výška istiny 20xx – stav istiny úveru k 31.12. bežného účtovného obdobia (bez záväzkov z úrokov),

Nákladový úrok za rok 20xx – suma úrokov u bankového úveru zaúčtovaná v priebehu roka do nákladov.

Tabuľka č.  10   k čl.  VII   Informácie o iných aktívach a iných pasívach 

Tabuľka obsahuje informácie o údajoch, ktoré nie sú vedené v účtovníctve, ale majú dopad na hospodárenie účtovnej jednotky. Väčšinou sa neuvádzajú v účtovníctve, lebo ich nie je možné presne oceniť, alebo v prípade aktív nie je takmer isté, že v budúcnosti budú prinášať ekonomické úžitky a pri pasívach, že v budúcnosti spôsobia zníženie ekonomických úžitkov.

Tabuľka č.  11  k čl.  VII  - Zoznam nehnuteľných kultúrnych pamiatok v správe alebo vo vlastníctve účtovnej jednotky

Tabuľka obsahuje informácie o nehnuteľných kultúrnych pamiatkach bez ohľadu na to, čí sú vedené v účtovníctve alebo sú vedené v inej evidencii. V účtovníctve sa vedú len také nehnuteľné kultúrne pamiatky, ktoré je možné oceniť v súlade s oceňovacími metódami a zásady v súlade s § 26 a 27 zákona č. 431/2002 Z. z o účtovníctve v znení neskorších predpisov. V prípade, že je nehnuteľná kultúrna pamiatka je vedená v účtovníctve, uvedie sa jej účtovná hodnota, ak nie je vedená v účtovníctve, uvedie sa jej hodnota ako historického dedičstva (odhad).

Tabuľka č.  12  k čl.   IX  - Príjmy rozpočtu

Tabuľka č.  13  k čl.   IX  - Výdavky rozpočtu

V týchto tabuľkách sa uvádza plnenie rozpočtu príjmov a výdavkov v členení podľa kategórií  rozpočtovej klasifikácie. Uvádza sa schválený rozpočet, rozpočet po zmenách a skutočnosť za bežné účtovné obdobie a skutočnosť za bezprostredne predchádzajúce účtovné obdobie. Údaje vychádzajú z výkazu FIN 1-12 k 31.12. bežného účtovného obdobia resp. pre stĺpec skutočnosť z výkazu FIN 1-12 k 31.12. bezprostredne predchádzajúceho obdobia.

Tabuľka č.  14 k čl.   IX - Finančné operácie

Tabuľka obsahuje vybrané príjmové a výdavkové finančné operácie. Údaje uvádzané v tabuľke vychádzajú z druhej časti výkazu FIN 1-12 k 31.12 bežného a bezprostredne predchádzajúceho obdobia. Sumár finančných operácií musí byť rovnaký ako vo výkaze FIN 1-12, preto sa finančné operácie, ktoré nie sú uvedené v tabuľke uvádzajú ako ostatné príjmy resp. ostatné výdavky.

Tabuľka č.  15 k čl.  IX - Výška dlhu obce alebo vyššieho územného celku

Túto tabuľku vypĺňajú len obce a vyššie územné celky a  slúži na výpočet dlhu obce a vyššieho územného celku v súlade s § 17 čl. 7 zákona č. 583/2004 Z. z.  v znení zákona č. 426/2013 Z. z. Uvádzajú sa údaje o celkovej sume dlhu obce alebo vyššieho územného celku podľa § 17 ods. 7 zákona č. 583/2004 Z. z.  v znení zákona č. 426/2013 Z.z. a z toho:

  • suma záväzkov vyplývajúcich zo splácania istín návratných zdrojov financovania,
  • suma záväzkov z investičných dodávateľských úverov,
  • suma záväzkov z ručiteľských záväzkov.

Ďalej sa uvádzajú záväzky podľa § 17 ods. 8 zákona č. 583/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, ktoré sa nezapočítavajú do celkovej sumy dlhu obce alebo vyššieho územného celku a z toho:

  • suma záväzkov z pôžičky poskytnutej z Audiovizuálneho fondu,
  • suma záväzkov z úveru poskytnutého zo Štátneho fondu rozvoja bývania na výstavbu obecných nájomných bytov vo výške splátok úveru, ktorých úhrada je zahrnutá v cene ročného nájomného za obecné nájomné byty,
  • suma záväzkov z návratných zdrojov financovania prijatých na zabezpečenie predfinancovania realizácie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, operačných programov spadajúcich do cieľa Európska územná spolupráca a programov financovaných na základe medzinárodných zmlúv o poskytnutí grantu uzatvorených medzi Slovenskou republikou a inými štátmi, najviac v sume nenávratného finančného príspevku poskytnutého na základe zmluvy uzatvorenej medzi obcou alebo vyšším územným celkom a orgánom podľa osobitného predpisu.

Dátum:    19. 12. 2016

Vypracovali:           Ing. Ladislav Zakhar, PhD.

                              odbor legislatívy  a súhrnného výkazníctva štátu 

Schválila:               Ing. Miriam Majorová, PhD.  

                              riaditeľka odboru legislatívy  a súhrnného výkazníctva štátu