Kompetenčné vzťahy medzi orgánmi obce

Vydáno: 22 minút čítania
Kompetenčné vzťahy medzi orgánmi obce
„Je veľký rozdiel medzi životom, aký sa žije, a životom, aký by sa mal žiť. Tí, ktorí prihliadajú len k tomu, čo by sa malo diať, a nie k tomu, čo sa skutočne deje, skôr zaniknú, než sa udržia."
Niccoló Machiavelli
Pri spravovaní vecí verejných - z akejkoľvek pozície - čoraz častejšie narážame na problémy s vymožiteľnosťou práva. Najlepšou cestou, ako takýmto situáciám predísť, je byť pripravený a vyhnúť sa im - slušnosťou, múdrosťou, skúsenosťou. Za sedemnásť rokov intenzívnej práce v miestnej samospráve som sa v praxi stretla s množstvom situácií, ktoré mnohokrát legislatíva rieši veľmi nejasne alebo vôbec, preto čitateľom ponúkam niekoľko svojich praktických poznatkov, ktoré možno budú užitočné. Ak máte sami skúsenosť, že zákon na niektoré veci nepamätá, alebo „narazíte" na zvláštnu situáciu či problém, rada sa o váš poznatok podelím (janka.mahdakova@gmail.com) a možno spoločne nájdeme riešenie.
Samospráva vo svojej podobe existuje na Slovensku už viac ako 20 rokov a legislatíva, ktorá upravuje jej fungovanie, prešla viacerými dobrými aj menej dobrými zmenami. Roky skúseností potvrdili, že ak sú vzťahy, ktoré zákon upravuje, dobré, je zákon poradcom, ak však nastanú situácie, kedy vzťahy dobré nie sú, zákon sa stáva nevyhnutnosťou. Cieľom tohto exkurzu je zamerať pozornosť na
vzájomné postavenie orgánov obce, ich konkrétne práva a povinnosti, akým spôsobom je možné predísť hroziacemu problému a poukázať na zásadné zmeny, ktoré priniesla „veľká novela“ zákona o obecnom zriadení v minulom roku.
Postavenie územnej samosprávy na Slovensku je zakotvené v Ústave Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“). Štvrtá hlava ústavy definuje samosprávu, určuje jej práva, povinnosti, spôsob financovania aj vzťah so štátom. Článok 69 ústavy určuje:
„(1) Orgánmi obce sú
a) obecné zastupiteľstvo
b) starosta obce,"
pričom zároveň definuje:
„(2) Obecné zastupiteľstvo tvoria poslanci obecného zastupiteľstva. Poslancov volia na štvorročné obdobie obyvatelia obce, ktorí majú na jej území trvalý pobyt. Voľby poslancov sa uskutočňujú na základe všeobecného, rovného a priameho volebného práva tajným hlasovaním.
(3) Starostu obce volia obyvatelia obce, ktorí majú na jej území trvalý pobyt, na základe všeobecného, rovného a priameho volebného práva tajným hlasovaním na štvorročné obdobie. Starosta obce je výkonným orgánom obce; vykonáva správu obce a zastupuje obec navonok. Dôvody a spôsob odvolania starostu pred uplynutím volebného obdobia ustanoví zákon."
Podrobne je fungovanie územnej samosprávy upravené v ust. zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“). Vzhľadom na osobitné postavenie Bratislavy ako hlavného mesta Slovenskej republiky štruktúru a postav