Praktické skúsenosti s vykonávaním predbežnej finančnej kontroly

Vydáno: 24 minút čítania
Praktické skúsenosti s vykonávaním predbežnej finančnej kontroly
Základné pravidlá, ciele a spôsob vykonávania finančnej kontroly upravuje zákon č. 502/2001 Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“).
Finančná kontrola
Podľa zákona o finančnej kontrole sa finančnou kontrolou rozumie súhrn činností, ktorými sa overuje:
• splnenie podmienok na poskytnutie verejných prostriedkov,
• dodržiavanie osobitných predpisov a medzinárodných zmlúv, ktorými je Slovenská republika viazaná a na základe ktorých sa jej poskytujú prostriedky zo zahraničia pri hospodárení s verejnými prostriedkami,
• dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účinnosti a účelnosti pri hospodárení s verejnými prostriedkami,
• dostupnosť, správnosť a úplnosť informácií o vykonávaných finančných operáciách a o hospodárení s verejnými prostriedkami,
• splnenie opatrení prijatých na nápravu nedostatkov zistených finančnou kontrolou a na odstránenie príčin ich vzniku.
Finančná kontrola sa vykonáva ako:
• predbežná finančná kontrola,
• priebežná finančná kontrola,
• následná finančná kontrola.
Predbežná finančná kontrola
V tomto príspevku sa budem venovať vykonávaniu predbežnej finančnej kontroly v podmienkach územnej samosprávy, to znamená v obciach, rozpočtových a príspevkových organizáciách.
Povinnosť vykonávať predbežnú finančnú kontrolu určuje zákon o finančnej kontrole. Zodpovednosť za jej vykonávanie je na štatutárnych orgánoch, t.j. na starostovi obce, riaditeľovi rozpočtovej a príspevkovej organizácie (ďalej len „štatutárny orgán“). Oni zodpovedajú za vytvorenie, zachovávanie a rozvíjanie systému finančného riadenia, pod ktorým sa rozumie súhrn postupov vykonávaných pri zodpovednom a prehľadnom plánovaní, rozpočtovaní, účtovaní, výkazníctve a finančnej kontrole verejných prostriedkov, s cieľom ich hospodárneho, efektívneho a účinného využívania.
Výsledkom kvalitného a fungujúceho systému finančného riadenia a kontroly v podmienkach územnej samosprávy by mal byť:
• hospodárny, efektívny a účinný výkon samosprávnych funkcií územnej samosprávy,
• zabezpečenie optimalizácie verejných zdrojov použitých na plnenie úloh územnej samosprávy,
• dodržiavanie všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane všeobecne záväzných nariadení obcí pri hospodárení s rozpočtovými prostriedkami, s majetkom a majetkovými právami obcí, dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti, účelovosti a účinnosti,
• včasné a spoľahlivé informovanie samosprávnych orgánov o úrovni hospodárenia územnej samosprávy a o vykonávaných finančných operáciách.
Predbežnou finančnou kontrolou sa overuje súlad pripravovanej finančnej operácie so schváleným rozpočtom, s osobitnými predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je SR viazaná a na základe ktorých sa jej poskytujú prostriedk