Rozpočet obce ako základný nástroj riadenia a implementácie volebného
programu
Pre územnú samosprávu je v každom jej stupni typické, že predstavuje geograficky
ohraničený územný celok, v ktorom žije spoločenstvo občanov a zabezpečuje samosprávu verejných
záležitostí, ktoré sa týkajú daného spoločenstva občanov.
Pre plnenie funkcií samosprávy (originálnych či prenesených) je potrebné
vymedzenie legislatívnych a ekonomických predpokladov.
Legislatíva:
• upravuje vznik a postavenie jednotlivých článkov územnej samosprávy, jej
pôsobnosť, kompetencie, ale aj zodpovednosť
• upravuje organizáciu a vnútorné členenie územnej samosprávy, jej orgány a
pôsobenie jednotlivých orgánov,
• vymedzuje funkcie územnej samosprávy - originálne a prenesené,
• vymedzuje vzájomné vzťahy medzi štátom a územnou samosprávou, ako aj vzájomné
kompetencie orgánov samosprávy pri zabezpečovaní verejnej správy,
• upravuje legislatívne ekonomické predpoklady fungovania samosprávy, čím vytvára
zákonné prostredie pre fungovanie a činnosť samosprávy.
Medzi
základné ekonomické predpoklady
patrí:• Vlastníctvo majetku a právo hospodáriť s ním.
• Možnosť získavať, na základe svojho rozhodnutia, vlastné finančné prostriedky,
tzn. aj vlastné príjmy do svojho rozpočtu. Sú to príjmy nedaňového charakteru, ako príjmy z prenájmu
a predaja majetku, ako aj príjmy daňového charakteru, ktorých výšku môže samospráva ovplyvňovať.
Zároveň musí mať