Dlhová politika, základné hodnotenie bonity a rating obci
V posledných rokoch, najmä vplyvom decentralizačných procesov v usporiadaní
verejnej správy, narástol význam obce a lokálnej úrovne vôbec v rozvojových procesoch. Na druhej
strane však obmedzenosť a nedostatok finančných prostriedkov si vyžaduje od obce a jej orgánov
uplatňovať takú finančnú politiku, ktorá umožňuje z vecného a časového hľadiska identifikovať
možnosti, stanoviť priority a objemy finančných prostriedkov pre zabezpečenie ekonomického,
sociálneho a územného rozvoja obce. Nájsť vhodnú kombináciu finančných zdrojov pre stanovené
priority, ktorá neprináša finančné riziko zabezpečovania stanoveného rozsahu a kvality verejných
služieb občanom a neohrozí ďalší rozvoj územia, je náročná a zodpovedná úloha samospráv obcí. Jej
plnenie vyprofilovalo vo finančnej politike obcí využívanie úverových zdrojov, čím sa úverová
politika a dlhový manažment stali dôležitými súčasťami finančného manažmentu a stratégie
obcí.
Význam úverovania a dlh obcí
Dlhové financovanie a jeho obozretný manažment zohráva kľúčovú úlohu predovšetkým
pri financovaní veľkých investičných projektov a iných rozvojových aktivitách, kedy samospráva
mnohokrát ani nemá inú možnosť, len požiadať o určitú formu návratných zdrojov financovania, no bez
narušenia jej finančnej stability a úveryschopnosti. Medzi najčastejšie formy dlhového financovania
samosprávy naďalej patrí financovanie prostredníctvom
bankových úverov a lízingového
financovania
. Samosprávy si však nepožičiavajú finančné prostriedky len na zabezpečenie
svojich rozvojových aktivít, ale niekedy aj pri riešení časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami
ich rozpočtu alebo na predčasné splatenie starších úverov. Pri rozhodovaní o spôsobe úverového
financovania treba brať do úvahy viaceré faktory. Napríklad je to medzigeneračná spravodlivosť,
tzn., že za verejnú službu alebo statok by mali platiť tí, ktorí ich užívajú, a to vo forme
poplatkov alebo daní. Je teda nelogické a aj neefektívne financovať dlhodobé projekty krátkodobými
alebo strednodobými formami úverovania. Medzi ďalšie faktory patria spôsob ručenia za požičané
zdroje, potenciálne výnosy plynúce z investície, spôsob splácania úverových zdrojov, schopnosť
splácať požičané zdroje a pod.Dlh obcí prestavuje racionálny zdroj financovania projektov a zároveň je bežným
javom obcí nesúcich zodpovednosť za financovanie predovšetkým miestnej verejnej infraštruktúry. V
súvislosti so zadlžovaním obcí sa v mnohých krajinách postupne presadilo tzv. „zlaté pravidlo"
vyrovnaného rozpočtu. Jeho dodržiavanie znamená používanie cudzích zdrojov len na investičné
výdavky, pričom je zakázané používať ich na bežné výdavky. Uplatňovanie zlatého pravidla si preto
vyžaduje