Dlhová politika, základné hodnotenie bonity a rating obci

Vydáno: 22 minút čítania
Dlhová politika, základné hodnotenie bonity a rating obci
V posledných rokoch, najmä vplyvom decentralizačných procesov v usporiadaní verejnej správy, narástol význam obce a lokálnej úrovne vôbec v rozvojových procesoch. Na druhej strane však obmedzenosť a nedostatok finančných prostriedkov si vyžaduje od obce a jej orgánov uplatňovať takú finančnú politiku, ktorá umožňuje z vecného a časového hľadiska identifikovať možnosti, stanoviť priority a objemy finančných prostriedkov pre zabezpečenie ekonomického, sociálneho a územného rozvoja obce. Nájsť vhodnú kombináciu finančných zdrojov pre stanovené priority, ktorá neprináša finančné riziko zabezpečovania stanoveného rozsahu a kvality verejných služieb občanom a neohrozí ďalší rozvoj územia, je náročná a zodpovedná úloha samospráv obcí. Jej plnenie vyprofilovalo vo finančnej politike obcí využívanie úverových zdrojov, čím sa úverová politika a dlhový manažment stali dôležitými súčasťami finančného manažmentu a stratégie obcí.
Význam úverovania a dlh obcí
Dlhové financovanie a jeho obozretný manažment zohráva kľúčovú úlohu predovšetkým pri financovaní veľkých investičných projektov a iných rozvojových aktivitách, kedy samospráva mnohokrát ani nemá inú možnosť, len požiadať o určitú formu návratných zdrojov financovania, no bez narušenia jej finančnej stability a úveryschopnosti. Medzi najčastejšie formy dlhového financovania samosprávy naďalej patrí financovanie prostredníctvom
bankových úverov a lízingového financovania
. Samosprávy si však nepožičiavajú finančné prostriedky len na zabezpečenie svojich rozvojových aktivít, ale niekedy aj pri riešení časového nesúladu medzi príjmami a výdavkami ich rozpočtu alebo na predčasné splatenie starších úverov. Pri rozhodovaní o spôsobe úverového financovania treba brať do úvahy viaceré faktory. Napríklad je to medzigeneračná spravodlivosť, tzn., že za verejnú službu alebo statok by mali platiť tí, ktorí ich užívajú, a to vo forme poplatkov alebo daní. Je teda nelogické a aj neefektívne financovať dlhodobé projekty krátkodobými alebo strednodobými formami úverovania. Medzi ďalšie faktory patria spôsob ručenia za požičané zdroje, potenciálne výnosy plynúce z investície, spôsob splácania úverových zdrojov, schopnosť splácať požičané zdroje a pod.
Dlh obcí prestavuje racionálny zdroj financovania projektov a zároveň je bežným javom obcí nesúcich zodpovednosť za financovanie predovšetkým miestnej verejnej infraštruktúry. V súvislosti so zadlžovaním obcí sa v mnohých krajinách postupne presadilo tzv. „zlaté pravidlo" vyrovnaného rozpočtu. Jeho dodržiavanie znamená používanie cudzích zdrojov len na investičné výdavky, pričom je zakázané používať ich na bežné výdavky. Uplatňovanie zlatého pravidla si preto vyžaduje