Postavenie a pôsobnosť prednostu obecného úradu

Vydáno: 18 minút čítania
Postavenie a pôsobnosť prednostu obecného úradu
V období po komunálnych voľbách sa pravidelne vyskytuje jav, ktorý sprevádza výmenu osôb vo funkcii starostov obcí a primátorov miest: výmena osôb vo funkcii prednostu obecného alebo mestského úradu. Podľa predbežných informácií z Asociácie prednostov úradov miestnej samosprávy došlo k takejto výmene osôb v približne polovici členov asociácie. Tieto zmeny majú z pohľadu riadenia (najmä väčších) obecných a mestských samospráv veľmi veľký dopad, preto verím, že je užitočné rozobrať si postavenie a pôsobnosť prednostu obecného úradu ako aktuálnu súčasnú tému. [Pozn.: V súlade s terminológiou zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") budeme používať výraz obecný úrad vo význame, v ktorom zahrňuje aj mestský úrad a pojem starosta vo význame zahrňujúcom pojem primátor.]
Obec a odborné riadenie
Právnická osoba "obec" má konštrukciu, pre ktorú je typické, že:
• jej najvyššie orgány (obecné zastupiteľstvo a starosta) sa obsadzujú voľbami,
• všetky ďalšie pozície a pôsobnosti ostatných orgánov a organizačných článkov sú pod výhradným vplyvom jedného z uvedených dvoch vrcholných orgánov.
Táto - z pohľadu princípov demokracie veľmi prirodzená - vlastnosť spôsobuje, že riadenie celej právnickej osoby nemá, žiaľ, nijako zaručenú odbornosť, pretože funkcie poslancov, ani funkcia starostu neobsahuje v rámci podmienok pasívneho volebného práva (práva byť volený) podmienku vzdelania. Túto skutočnosť nie je zmysluplné spochybňovať alebo kritizovať, je však mimoriadne dôležité si ju uvedomiť, ak uvažujeme s ambíciou kvalitného odborného riadenia obce ako verejnoprávnej korporácie a ak sa zaoberáme témou postavenia a pôsobnosti profesionálneho manažéra, akým by prednosta obecného úradu nepochybne mal byť.
Uplatnenie odbornosti v riadení obce
Obce (aj keď sú relatívne malé) disponujú - v porovnaní s právnickými osobami v súkromnom sektore - s veľmi veľkými zdrojmi (ľudskými, finančnými, majetkovými, ale aj prírodnými a pod.). Funkcia starostu je v mnohých črtách zhodná s funkciou vrcholového manažéra (riaditeľa), čo vyznieva z jedného aspektu lichotivo, no z iného aspektu to znamená nielen význam pozície, ale aj mimoriadnu zodpovednosť za kvalitu riadenia. Podobne obecné zastupiteľstvá majú všetky vlastnosti, aké majú v súkromnom sektore
správne rady,
nehovoriac o ich