Verejné obstarávanie v obciach a ROPO po novele zákona
Zadávanie zákaziek na dodanie tovaru, zákaziek na uskutočnenie stavebných prác, zákaziek na
poskytnutie služieb a súťaž návrhov v obciach, rozpočtových a príspevkových organizáciách upravuje
zákon č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
V príspevku sa budeme venovať jeho poslednej novele zákonom č.
58/2011 Z.z. z 11. februára 2011, ktorým sa mení a
dopĺňa zákon č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a
o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len
„zákon o verejnom obstarávaní“) a ktorý nadobudol
účinnosť 1.4.2011.
Podľa dôvodovej správy k novele zákona cieľom právnej úpravy je dosiahnuť transparentnejšie,
hospodárnejšie a účinnejšie verejné obstarávanie, ktoré zabezpečí efektívnejšie využívanie verejných
zdrojov a zabráni vzniku korupcie.
Na splnenie tohto cieľa boli do novely zákona o verejnom
obstarávaní zakomponované najmä tieto opatrenia:
• zníženie limitov pre určenie rozsahu zákazky,
• rozšírenie rozsahu povinne zverejňovanej dokumentácie (výzvy, oznámenia, ponuky, zápisnice,
zmluvy, dodatky a pod.),
• zamedzenie možnosti vylúčenia ponuky na základe „neobvykle nízkej ceny“ zavedením v širšom
zmysle chápaného inštitútu „mimoriadne nízkej ponuky“ vychádzajúceho zo smernice
2004/18/ES,
• v prípade nadlimitných zákaziek zavádzanie povinného štvrťročného zasielania oznámení o
výsledkoch verejného obstarávania v rámci dynamického nákupného systému verejným obstarávateľom a
obstarávateľom,
• zjednotenie spôsobu obstarávania prioritných a neprioritných služieb - zavedenie zverejňovania
verejného obstarávania v prípade zákaziek, ktorých predmetom sú neprioritné služby v úradných
vestníkoch, zjednotenie postupov zadávania zákaziek pre prioritné a neprioritné služby,
• opätovné zavedenie možnosti určenia neplatnosti zmluvy alebo dodatku k zmluve súdom, ak boli
uzatvorené v rozpore so zákonom o verejnom obstaráv