Aplikácia a výklad právnych predpisov
Zákony a iné právne predpisy, ktoré nie sú vždy zrozumiteľne napísané, môžu robiť pracovníkom
územnej samosprávy nemalé ťažkosti, a to najmä v prípadoch, keď ich v praxi aplikujú ľudia bez
právneho vzdelania. Preto je účelom uvedeného článku prispieť k zvýšeniu právneho povedomia či už
pracovníkov obecných a miestnych úradov, ako aj starostov, prednostov a poslancov miestnych
zastupiteľstiev.
Pri aplikácií práva správne orgány, teda aj obce, na základe svojej právomoci a príslušnosti
vydávajú ako výsledok svojej činnosti individuálne správne akty - rozhodnutia, ako napr. rozhodnutie
o umiestnení stavby, stavebné povolenie, súhlas na výrub drevín, rozhodnutie o uložení pokuty a pod.
Rozhodnutie je teda výsledkom činnosti správneho orgánu vzťahujúceho sa len na určitý individuálny
prípad, tzn., že obce vydávajú konkrétnemu subjektu - fyzickej alebo právnickej osobe povolenia,
súhlasy, alebo ukladajú povinnosti, obmedzenia, prípadne sankcie. Tvorba rozhodnutia je proces
zložitý a zahrňuje poznávacie, logické, hodnotiace a rozhodovacie činnosti správneho orgánu.
Pod nesprávnou aplikáciou práva možno rozumieť taký postup správneho orgánu, keď:
• použil na správne zistený skutkový stav nesprávny právny predpis,
• správne použitý právny predpis nesprávne vyložil,
• zo skutočností dostatočne preukázaných vyvodil nesprávne právne závery,
• rozhodoval na základe už zrušeného právneho predpisu.
Proces aplikácie právneho predpisu má niekoľko štádií:
a)
zistenie skutkového stavu
, ktorý sa realizuje prostredníctvom dokazovania,b)
zistenie a vymedzenie právnej normy,
podľa ktorej prípad musí byť riešený,c)
uskutočnenie výkladu právneho predpisu
- interpretácia právnej normy,d)
urobenie právnej kvalifikácie
, ktorá je spojená s podradením konkrétneho
prípadu, pod konkrétnu skutkovú podstatu, ktorá je vyjadrená v zákone (zákon sa aplikuje na
konkrétny prípad),e)