Odmeňovanie starostov a primátorov po novele zákona č.
253/1994 Z.z.
V Zbierke zákonov Slovenskej republiky bol dňa 28. mája 2011 v čiastke 49 zverejnený dlho
očakávaný zákon č. 154/2011 Z.z., ktorým sa mení a
dopĺňa zákon č. 253/1994 Z.z. o právnom postavení a
platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len „zákon č.
154/2011 Z.z.“), ktorý zásadným spôsobom zmenil
systém a odmeňovanie starostov obcí a primátorov miest. Zákon č.
154/2011 Z.z. zavádza nové pravidlá do platových
pomerov starostov obcí a primátorov miest, pričom tieto pravidlá platili s minimálnymi obmenami viac
ako 16 rokov.
Základným cieľom zákona č. 154/2011 Z.z. je najmä
dosiahnuť znižovanie nákladov na činnosť verejnej správy paušálne o 10%. Jednou z položiek nákladov
na činnosť verejnej správy sú aj platy ich najvyšších volených predstaviteľov, ktoré v niektorých
menších obciach tvorili až 1/3 z celkového rozpočtu obce. Nedávno medializované prípady niektorých
primátorov a starostov, ktorých platy po navýšení dosahovali výšku platov ústavných činiteľov,
viedli predkladateľov tejto novely k odstráneniu disproporcií, ku ktorým dochádza pri odmeňovaní
starostov a primátorov. Predkladaná novela bola opätovne v NR SR schvaľovaná, pretože narazila na
veľký odpor predstaviteľov združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) a nebola podpísaná prezidentom
republiky. ZMOS argumentovalo najmä tým, že novela zasahuje do chodu už zvolených zástupcov
samosprávy, ktorí vzišli z komunálnych volieb v decembri 2010.
Podľa predkladateľov má byť zákon č. 154/2011 Z.z.
základným nástrojom na dosiahnutie úspory finančných prostriedkov, ktoré sú vynakladané na platy
volených funkcionárov samosprávy a má zamedziť zadlžovaniu samospráv. Zákon č.
253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových
pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len „zákon č.
253/1994 Z.z.“) je pomerne jednoduchým zákonom, ktorý
je tvorený deviatimi paragrafmi. Pokúsim sa podrobne rozobrať jednotlivé paragrafy tohto zákona
vrátane poslednej novely č. 154/2011 Z.z.
Ust. § 1 a
§ 2 zákona č. 253/1994 Z.z.
Právne postavenie starostu
Ustanovenia § 1 a
§ 2
neboli zákonom č.
154/2011 Z.z. dotknuté a ich znenie zostalo
zachované.
Ust. § 1 a 2 zákona upravujú účel zákona a stanovujú, že funkcia starostu je
verejnou funkciou, ktorá sa nevykonáva v pracovnom pomere.Tu treba podotknúť,
že starosta nie je v zmysle zákona č.
253/1994 Z.z. zamestnancom v pracovnom
pomere
a nepovažuje sa, s výnimkou odvodových povinností a nárokov na dovolenku, za
zamestnanca. Vzhľadom na skutočnosť, že starosta nie je poistený, podľa iných právnych predpisov
bolo nutné upraviť jeho postavenie v špeciálnom zákone, t.j. zákone č.
253/1994 Z.z., kde je považovaný za zamestnanca iba
pre účely poistenia (§ 2 ods. 3).Verejná funkcia, do ktorej je starosta volený priamou voľbou, sa nevykonáva v pracovnom pomere,
preto starosta obce v zmysle ust. § 2 ods.
1 prvá veta zákona č. 253/1994 Z.z. a v súlade
s ust. § 5 ods. 2 písm. a) a
b) zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní
v z. n. p. nie je považovaný za zamestnanca. Na starostu sa nevzťahujú ani žiadne záväzky
vyplývajúce z kolektívnej zmluvy, ktorá je na obci uzatvorená.
Ďalší právny rámec výkonu funkcie starostu určuje ust.
§ 136 ods. 2 Zákonníka práce, kde je uvedené,
že:
„Zamestnávateľ uvoľní zamestnanca dlhodobo na výkon verejnej funkcie a na výkon
odborovej funkcie."
Výkon verejnej funkcie je aj výkon funkcie starostu, zvolený starosta má teda právny nárok
na uvoľnenie z pôvodného zamestnania
a zam