Odmeňovanie starostov a primátorov po novele zákona č. 253/1994 Z.z.

Vydáno: 28 minút čítania
Odmeňovanie starostov a primátorov po novele zákona č. 253/1994 Z.z.
V Zbierke zákonov Slovenskej republiky bol dňa 28. mája 2011 v čiastke 49 zverejnený dlho očakávaný zákon č. 154/2011 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 154/2011 Z.z.“), ktorý zásadným spôsobom zmenil systém a odmeňovanie starostov obcí a primátorov miest. Zákon č. 154/2011 Z.z. zavádza nové pravidlá do platových pomerov starostov obcí a primátorov miest, pričom tieto pravidlá platili s minimálnymi obmenami viac ako 16 rokov.
Základným cieľom zákona č. 154/2011 Z.z. je najmä dosiahnuť znižovanie nákladov na činnosť verejnej správy paušálne o 10%. Jednou z položiek nákladov na činnosť verejnej správy sú aj platy ich najvyšších volených predstaviteľov, ktoré v niektorých menších obciach tvorili až 1/3 z celkového rozpočtu obce. Nedávno medializované prípady niektorých primátorov a starostov, ktorých platy po navýšení dosahovali výšku platov ústavných činiteľov, viedli predkladateľov tejto novely k odstráneniu disproporcií, ku ktorým dochádza pri odmeňovaní starostov a primátorov. Predkladaná novela bola opätovne v NR SR schvaľovaná, pretože narazila na veľký odpor predstaviteľov združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) a nebola podpísaná prezidentom republiky. ZMOS argumentovalo najmä tým, že novela zasahuje do chodu už zvolených zástupcov samosprávy, ktorí vzišli z komunálnych volieb v decembri 2010.
Podľa predkladateľov má byť zákon č. 154/2011 Z.z. základným nástrojom na dosiahnutie úspory finančných prostriedkov, ktoré sú vynakladané na platy volených funkcionárov samosprávy a má zamedziť zadlžovaniu samospráv. Zákon č. 253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 253/1994 Z.z.“) je pomerne jednoduchým zákonom, ktorý je tvorený deviatimi paragrafmi. Pokúsim sa podrobne rozobrať jednotlivé paragrafy tohto zákona vrátane poslednej novely č. 154/2011 Z.z.
Ust. § 1 a § 2 zákona č. 253/1994 Z.z.
Právne postavenie starostu
Ustanovenia § 1 a § 2
neboli zákonom č. 154/2011 Z.z. dotknuté a ich znenie zostalo zachované.
Ust. § 1 a 2 zákona upravujú účel zákona a stanovujú, že funkcia starostu je verejnou funkciou, ktorá sa nevykonáva v pracovnom pomere.
Tu treba podotknúť,
že starosta nie je v zmysle zákona č. 253/1994 Z.z. zamestnancom v pracovnom pomere
a nepovažuje sa, s výnimkou odvodových povinností a nárokov na dovolenku, za zamestnanca. Vzhľadom na skutočnosť, že starosta nie je poistený, podľa iných právnych predpisov bolo nutné upraviť jeho postavenie v špeciálnom zákone, t.j. zákone č. 253/1994 Z.z., kde je považovaný za zamestnanca iba pre účely poistenia (§ 2 ods. 3).
Verejná funkcia, do ktorej je starosta volený priamou voľbou, sa nevykonáva v pracovnom pomere, preto starosta obce v zmysle ust. § 2 ods. 1 prvá veta zákona č. 253/1994 Z.z. a v súlade s ust. § 5 ods. 2 písm. a) a b) zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v z. n. p. nie je považovaný za zamestnanca. Na starostu sa nevzťahujú ani žiadne záväzky vyplývajúce z kolektívnej zmluvy, ktorá je na obci uzatvorená.
Ďalší právny rámec výkonu funkcie starostu určuje ust. § 136 ods. 2 Zákonníka práce, kde je uvedené, že:
„Zamestnávateľ uvoľní zamestnanca dlhodobo na výkon verejnej funkcie a na výkon odborovej funkcie."
Výkon verejnej funkcie je aj výkon funkcie starostu, zvolený starosta má teda právny nárok
na uvoľnenie z pôvodného zamestnania
a zam