Obchodná verejná súťaž - bezpečný spôsob prevodu nehnuteľnosti

Vydáno: 15 minút čítania
Obchodná verejná súťaž — bezpečný spôsob prevodu nehnuteľnosti
Od júla 1999 patrí obchodná verejná súťaž k zákonom preferovaným spôsobom prevodu vlastníctva obecného majetku. Zo strany orgánov obcí sa však v praxi vyskytuje snaha uprednostniť priamy predaj (často len zo zotrvačnosti) alebo, v niektorých prípadoch, prevod z dôvodu hodného osobitného zreteľa. Tento článok má ambíciu predstaviť obchodnú verejnú súťaž ako veľmi praktický inštitút, ktorého správne použitie veľmi účinne chráni záujmy obce a eliminuje podozrenia z protiprávneho nakladania s obecným majetkom.
Základná právna úprava sa nachádza v zákone č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len „zákon o majetku obcí“) a v zákone č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len „Obchodný zákonník“).
Otázky pôsobnosti orgánov obce pri nakladaní s obecným majetkom budeme riešiť podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“).
Pôsobnosť orgánov obcí a zameranie tohto článku
Tento článok zámerne zužuje priestor použitia obchodnej verejnej súťaže na
prevody vlastníctva nehnuteľností
. Dôvodom je jednak skutočnosť, že prevody nehnuteľného majetku majú svoj osobitný význam, ale súčasne aj cieľ ilustrovať čo najkonkrétnejšie kroky takého pracovného postupu, ktoré zahrňujú aj pôsobnosť obecného zastupiteľstva.
                  Zákon o majetku obcí - výňatok 
 
                               § 9
 
... (2) Obecné zastupiteľstvo schvaľuje
a) spôsob prevodu vlastníctva nehnuteľného majetku obce; to neplatí, ak je obec povinná previesť nehnuteľný 
majetok podľa osobitného predpisu,
b) podmienky obchodnej verejnej súťaže, ak sa má prevod vlastníctva nehnuteľného majetku obce realizovať na 
základe obchodnej verejnej súťaže,
V prípade prevodu vlastníctva
hnuteľného
majetku a v prípadoch