Systém kontroly v podmienkach územnej samosprávy — hlavný kontrolór obce
Príspevok je prvým zo série článkov venovaných kolegom - hlavným kontrolórom. Verím, že
seriál bude prínosom a pomôže im zvládnuť ich neľahké poslanie.
Postavenie hlavného kontrolóra obce
Hlavného kontrolóra volí a odvoláva obecné zastupiteľstvo a to na obdobie šesť rokov. Hlavnému
kontrolórovi vzniká po zvolení nárok na uzavretie pracovnej zmluvy s obcou a starosta je povinný s
právoplatne zvoleným hlavným kontrolórom uzavrieť pracovnú zmluvu najneskôr v deň nasledujúci po dni
skončenia funkčného obdobia predchádzajúceho hlavného kontrolóra. Deň nástupu do práce sa určí na
deň nasledujúci po dni skončenia funkčného obdobia predchádzajúceho hlavného kontrolóra. Dňom
nástupu do práce sa hlavnému kontrolórovi začína jeho funkčné obdobie. Pracovný pomer s hlavným
kontrolórom možno dohodnúť aj na kratší pracovný čas. Dĺžku pracovného času však musí obecné
zastupiteľstvo určiť pred vyhlásením voľby hlavného kontrolóra.
Téme pracovnoprávneho vzťahu hlavného kontrolóra bolo venované veľa pozornosti či už na stránkach
odborných časopisov alebo na prednáškach a seminároch organizovaných pre územnú samosprávu.
Preto len pre úplnosť k téme uvádzam, že pri riešení úpravy pracovnoprávneho vzťahu hlavného
kontrolóra je potrebné v praxi aplikovať nasledovné všeobecno-záväzné právne predpisy:
• zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n.
p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení"),
• zákon č. 311/2001 Z.z.
Zákonník práce v z. n. p.
(Zákonník práce),
• zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo
verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len „zákon o výkone práce vo verejnom záujme").
Podľa § 42 ods. 1 Zákonníka práce
pracovný pomer sa zakladá písomnou pracovnou zmluvou medzi zamest