Opravné prostriedky využívané v daňovom konaní pri miestnych daniach (III.)
(dokončenie z č. 9/2011)
Záverečná časť príspevku k problematike o opravných prostriedkoch v daňovom konaní je
venovaná postupu prvostupňového orgánu a odvolacieho orgánu pri riadnych alebo mimoriadnych
opravných prostriedkoch, ktoré môže uplatniť účastník konania v daňovom konaní. Zároveň obsahuje aj
informáciu o legislatívnych úpravách daňového konania pri podaní opravných prostriedkov podľa
daňového poriadku účinného od 1. januára
2012.
Daňové konanie prvostupňového orgánu pri preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho
konania
Problematiku postupu preskúmania rozhodnutia mimo odvolacieho konania upravuje
§ 53 zákona o správe daní.
O čo ide pri preskúmaní právoplatného rozhodnutia mimo odvolacieho konania?
Základným prvkom preskúmania mimo odvolacieho konania
je náprava právneho pochybenia
orgánom verejnej správy (správca dane, odvolací orgán) vydaním rozhodnutia
. Rovnako ako
pri obnove konania, podnet proti rozhodnutiu mimo odvolacieho konania možno podať len proti
právoplatnému rozhodnutiu.V rámci preskúmania rozhodnutia mimo odvolacieho konania (ďalej len „preskúmania rozhodnutia") sa
preskúmavajú tak vecné, ale aj procesné rozhodnutia. Podanie podnetu na preskúmanie rozhodnutia je,
taktiež ako podanie žiadosti o obnovu konania, limitované ustanovenou lehotou, ktorá je
trojročná.
Podnet na preskúmanie rozhodnutia môže podať účastník konania alebo z vlastného podnetu aj
správca dane najneskôr do troch rokov odo dňa právoplatnosti rozhodnutia, ak dôvodom na jeho
preskúmanie je nezákonnosť.
Po uplynutí tejto zákonom ustanovenej lehoty nemožno podnet na preskúmanie podať; ak daňovník
podá podnet na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania po ustanovenej lehote na jeho
podanie a túto skutočnosť orgán, ktorý podnet vybavuje, zistí, konanie o preskúmaní rozhodnutia mimo
odvolacieho konania zastaví vydaním rozhodnutia z dôvodu uplynutia ustanovenej lehoty na jeho
podanie.
Podnet mimo odvolacieho konania nemožno podať proti daňovej exekučnej výzve a proti rozhodnutiu o
odvolaní proti daňovej exekučnej výzve. Dôvodom je skutočnosť, že daňovou exekučnou výzvou
nedochádza podľa § 73 ods. 11 zákona o správe
daní k navráteniu predošlého stavu. Daňovou exekučnou výzvou sa neukladajú žiadne povinnosti
ani nepriznáva právo, t.j. daňovou exekučnou výzvou nie je možné vracať sa späť k predošlému stavu a
naprávať niečo, čo sa daňovou exekučnou výzvou uviedlo nesprávne.
Daňovú exekučnú výzvu