Opravné prostriedky využívané v daňovom konaní pri miestnych daniach (III.)

Vydáno: 20 minút čítania
Opravné prostriedky využívané v daňovom konaní pri miestnych daniach (III.)
(dokončenie z č. 9/2011)
Záverečná časť príspevku k problematike o opravných prostriedkoch v daňovom konaní je venovaná postupu prvostupňového orgánu a odvolacieho orgánu pri riadnych alebo mimoriadnych opravných prostriedkoch, ktoré môže uplatniť účastník konania v daňovom konaní. Zároveň obsahuje aj informáciu o legislatívnych úpravách daňového konania pri podaní opravných prostriedkov podľa daňového poriadku účinného od 1. januára 2012.
Daňové konanie prvostupňového orgánu pri preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania
Problematiku postupu preskúmania rozhodnutia mimo odvolacieho konania upravuje § 53 zákona o správe daní.
O čo ide pri preskúmaní právoplatného rozhodnutia mimo odvolacieho konania?
Základným prvkom preskúmania mimo odvolacieho konania
je náprava právneho pochybenia orgánom verejnej správy (správca dane, odvolací orgán) vydaním rozhodnutia
. Rovnako ako pri obnove konania, podnet proti rozhodnutiu mimo odvolacieho konania možno podať len proti právoplatnému rozhodnutiu.
V rámci preskúmania rozhodnutia mimo odvolacieho konania (ďalej len „preskúmania rozhodnutia") sa preskúmavajú tak vecné, ale aj procesné rozhodnutia. Podanie podnetu na preskúmanie rozhodnutia je, taktiež ako podanie žiadosti o obnovu konania, limitované ustanovenou lehotou, ktorá je trojročná.
Podnet na preskúmanie rozhodnutia môže podať účastník konania alebo z vlastného podnetu aj správca dane najneskôr do troch rokov odo dňa právoplatnosti rozhodnutia, ak dôvodom na jeho preskúmanie je nezákonnosť.
Po uplynutí tejto zákonom ustanovenej lehoty nemožno podnet na preskúmanie podať; ak daňovník podá podnet na preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania po ustanovenej lehote na jeho podanie a túto skutočnosť orgán, ktorý podnet vybavuje, zistí, konanie o preskúmaní rozhodnutia mimo odvolacieho konania zastaví vydaním rozhodnutia z dôvodu uplynutia ustanovenej lehoty na jeho podanie.
Podnet mimo odvolacieho konania nemožno podať proti daňovej exekučnej výzve a proti rozhodnutiu o odvolaní proti daňovej exekučnej výzve. Dôvodom je skutočnosť, že daňovou exekučnou výzvou nedochádza podľa § 73 ods. 11 zákona o správe daní k navráteniu predošlého stavu. Daňovou exekučnou výzvou sa neukladajú žiadne povinnosti ani nepriznáva právo, t.j. daňovou exekučnou výzvou nie je možné vracať sa späť k predošlému stavu a naprávať niečo, čo sa daňovou exekučnou výzvou uviedlo nesprávne.
Daňovú exekučnú výzvu