Nové prístupy v manažérskom systéme územnej samosprávy
Územná samospráva prechádzala v posledných rokoch radom významných systémových zmien
(najmä kompetenčnej a fiškálnej povahy), ktoré výrazne ovplyvnili jej postavenie a výkonnosť. Tieto
zmeny zásadným spôsobom vyvolávajú potrebu zvýšenia kvality a efektívnosti v činnosti územnej
samosprávy a v poskytovaní verejných služieb. V súčasnom období stojí územná samospráva pred
viacerými novými úlohami a výzvami smerujúcimi k ďalšej čoraz intenzívnejšej a flexibilnejšej
reakcii na celkové prebiehajúce kvalitatívne zmeny v spoločnosti s dôrazom na schopnosť pružne a
adekvátne na ne reagovať.
Nové úlohy a výzvy sú spôsobené nielen neustále sa prehlbujúcimi globalizačnými tendenciami,
tlakom na udržateľný rozvoj a zvyšovanie kvality života, modernizáciou verejnej správy či
integračnými procesmi Európskej únie atď., ale aj očakávaniami verejnosti, aby služby poskytované
územnou samosprávou boli po kvalitatívnej stránke porovnateľné so službami v súkromnom sektore. S
tým súvisí nielen efektívny a účinný proces aplikácie klientsky orientovaného prístupu k občanom na
úrovni územnej samosprávy, ale aj účinná koordinácia procesov proklientsky orientovaných systémov s
ostatnými subjektmi verejnej správy. To napr. bez dostatočného definovania štandardov kvality so
zameraním najmä na hodnotenie úrovne poskytovaných služieb v územnej samospráve nie je možné
dosiahnuť, čo je viazané na povedomie relevantných predpokladov a podmienok na zavedenie systému
riadenia kvality, manažmentu znalostí, resp. celkového znalostného manažmentu a procesného riadenia
vedúceho k optimalizácii činností na úrovni územnej samosprávy.
Okrem toho všetky zložky verejnej správy, jej organizácie a inštitúcie v súčasnom období čelia aj
tlaku na znižovanie verejných výdavkov a v neustále rozvíjajúcom sa konkurenčnom prostredí sú nútené
reagovať na zvyšujúce sa požiadavky týkajúce sa efektívnosti a kvality ich fungovania. Modernizácia
verejnej správy sa v procese vývoja spoločensko-ekonomických systémov teda stáva nevyhnutnosťou.
Praktické využitie a aplikácia nových prístupov v manažérskom systéme územnej samosprávy by sa malo
stať trvalým zdrojom zvyšovania efektívnosti, kvality a dostupnosti, a tým aj celkovej spokojnosti
pri poskytovaní verejných služieb občanom.
V nadväznosti na reformné a decentralizačné procesy vo verejnej správe, ale aj v systémoch
riadenia finančných a personálnych záležitostí, zmena v rozpočtových štruktúrach bola a je vždy
sprevádzaná novým typom nárokov kladených na schopnosti pri vedení ľudí a celkovú kultúru
riadenia.
Uvedené skutočnosti tak vytvárajú nevyhnutný predpoklad k tomu, aby v riadení verejnej správy (a
teda aj územnej samosprávy) nastal posun od tradičných modelov riadenia k inovačnému riadeniu a
procesom vedenia ľudí. Takýto prístup je v súčasnosti nevyhnutné realizovať minimálne z nasledovných
dôvodov:
a) tlak na vyššiu kvalitu ponúkaných služieb pre občanov, a to súčasne pri
redukcii finančných prostriedkov, b) klientska orientácia pri poskytovaní verejných služieb, c)
nevyhnutnosť participácie občanov na rozhodovaní a riadení v rámci verejného
sektora.
Je zároveň nutné si uvedomiť najmä tú skutočnosť, že pri presadzovaní zmien
a inovácií je pre rozvoj každého konkré