Nové prístupy v manažérskom systéme územnej samosprávy

Vydáno: 26 minút čítania
Nové prístupy v manažérskom systéme územnej samosprávy
Územná samospráva prechádzala v posledných rokoch radom významných systémových zmien (najmä kompetenčnej a fiškálnej povahy), ktoré výrazne ovplyvnili jej postavenie a výkonnosť. Tieto zmeny zásadným spôsobom vyvolávajú potrebu zvýšenia kvality a efektívnosti v činnosti územnej samosprávy a v poskytovaní verejných služieb. V súčasnom období stojí územná samospráva pred viacerými novými úlohami a výzvami smerujúcimi k ďalšej čoraz intenzívnejšej a flexibilnejšej reakcii na celkové prebiehajúce kvalitatívne zmeny v spoločnosti s dôrazom na schopnosť pružne a adekvátne na ne reagovať.
Nové úlohy a výzvy sú spôsobené nielen neustále sa prehlbujúcimi globalizačnými tendenciami, tlakom na udržateľný rozvoj a zvyšovanie kvality života, modernizáciou verejnej správy či integračnými procesmi Európskej únie atď., ale aj očakávaniami verejnosti, aby služby poskytované územnou samosprávou boli po kvalitatívnej stránke porovnateľné so službami v súkromnom sektore. S tým súvisí nielen efektívny a účinný proces aplikácie klientsky orientovaného prístupu k občanom na úrovni územnej samosprávy, ale aj účinná koordinácia procesov proklientsky orientovaných systémov s ostatnými subjektmi verejnej správy. To napr. bez dostatočného definovania štandardov kvality so zameraním najmä na hodnotenie úrovne poskytovaných služieb v územnej samospráve nie je možné dosiahnuť, čo je viazané na povedomie relevantných predpokladov a podmienok na zavedenie systému riadenia kvality, manažmentu znalostí, resp. celkového znalostného manažmentu a procesného riadenia vedúceho k optimalizácii činností na úrovni územnej samosprávy.
Okrem toho všetky zložky verejnej správy, jej organizácie a inštitúcie v súčasnom období čelia aj tlaku na znižovanie verejných výdavkov a v neustále rozvíjajúcom sa konkurenčnom prostredí sú nútené reagovať na zvyšujúce sa požiadavky týkajúce sa efektívnosti a kvality ich fungovania. Modernizácia verejnej správy sa v procese vývoja spoločensko-ekonomických systémov teda stáva nevyhnutnosťou. Praktické využitie a aplikácia nových prístupov v manažérskom systéme územnej samosprávy by sa malo stať trvalým zdrojom zvyšovania efektívnosti, kvality a dostupnosti, a tým aj celkovej spokojnosti pri poskytovaní verejných služieb občanom.
V nadväznosti na reformné a decentralizačné procesy vo verejnej správe, ale aj v systémoch riadenia finančných a personálnych záležitostí, zmena v rozpočtových štruktúrach bola a je vždy sprevádzaná novým typom nárokov kladených na schopnosti pri vedení ľudí a celkovú kultúru riadenia.
Uvedené skutočnosti tak vytvárajú nevyhnutný predpoklad k tomu, aby v riadení verejnej správy (a teda aj územnej samosprávy) nastal posun od tradičných modelov riadenia k inovačnému riadeniu a procesom vedenia ľudí. Takýto prístup je v súčasnosti nevyhnutné realizovať minimálne z nasledovných dôvodov:
a) tlak na vyššiu kvalitu ponúkaných služieb pre občanov, a to súčasne pri redukcii finančných prostriedkov, b) klientska orientácia pri poskytovaní verejných služieb, c) nevyhnutnosť participácie občanov na rozhodovaní a riadení v rámci verejného sektora.
Je zároveň nutné si uvedomiť najmä tú skutočnosť, že pri presadzovaní zmien a inovácií je pre rozvoj každého konkré