Novela zákona o slobodnom prístupe k informáciám vo vzťahu k obciam účinná od
1.1.2012
Od 1.1.2012 nadobudol účinnosť zákon č. 382/2011
Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 211/2000
Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o
slobode informácií) v z. n. p. Novela priniesla niekoľko významných zmien, napr. zrušila nariadenie
vlády SR č. 118/2011 Z.z., ktorým sa ustanovuje
hodnota objednávok, tovarov a služieb a faktúr za tovary a služby, ktoré sa nezverejňujú, podstatne
upravil definíciu povinne zverejňovanej zmluvy a presne definoval, aké údaje by mala obec povinne
zverejňovať.
Zároveň bol s účinnosťou od 1.1.2012 zákonom č. 388/2011
Z.z. novelizovaný aj zákon č. 99/1963
Zb.Občiansky súdny poriadok v z. n. p. Novelou
sa doplnil § 250j ods. 6, podľa ktorého môžu
súdy vyzvať žalovaný správny orgán – teda obec, aby v súdom určenej lehote uviedol aj ostatné
dôvody, pre ktoré nie je možné požadovanú informáciu sprístupniť – teda aj tie dôvody, ktoré nie sú
uvedené v rozhodnutí o nesprístupnení informácie, proti ktorému bola podaná žaloba. Tieto dôvody
uvedené správnym orgánom by boli pre súd podkladom pre rozhodovanie o tom, či existujú zákonné
dôvody pre nesprístupnenie požadovanej informácie a či súd nariadi alebo nenariadi sprístupnenie
informácie.
Novela zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom
prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v z. n.
p. (ďalej len „infozákon“) upravila:
- definíciu povinne zverejňovanej zmluvy (ust. § 5a
infozákona),
- druh údajov, aké by mala obec povinne zverejňovať (ust.
§ 5b infozákona).
POVINNE ZVEREJŇOVANÁ ZMLUVA
Vecná definícia povinne zverejňovanej zmluvy
V § 5a ods. 1 infozákona bola uvedená
legálna definícia povinne zverejňovanej zmluvy. Do 1.1.2012 išlo o písomnú zmluvu, ktorú uzatvorila
povinná osoba a ktorá obsahovala informáciu, ktorá sa získala za verejné prostriedky.
Od 1.1.2012 sa pojem verejné prostriedky nahradil pojmom
finančné prostriedky
, a
zároveň sa týmto ustanovením bližšie definuje vecný znak povinne zverejňovanej zmluvy a to tak, že
tento znak je splnený vtedy, keď sa zmluva týka aj nakladania s majetkom právnických osôb zriadených
zákonom alebo zriadených na základe zákona.Zavedením nového pojmu „finančné prostriedky“ došlo k rozšíreniu okruhu povinne zverejňovaných
zmlúv aj na právnické osoby verejnej správy a neštátne účelové fondy tak, ako sú subjekty verejnej
správy definované v ust. § 3 zákona č. 523/2004
Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z.
n. p.
100% dcérske obchodné spoločnosti založené obcou
Podľa § 5a ods. 2 infozákona:
„Povinne zverejňovaná zmluva je aj písomná zmluva, ktorú uzaviera povinná osoba podľa
§ 2 ods. 3, v ktorej má štát alebo povinná osoba
podľa § 2 ods. 1 a
2 výlučnú účasť alebo v ktorej majú štát a
povinná osoba podľa § 2 ods. 1 a
2
spoločne výlučnú účasť alebo v ktorej majú štát a viaceré povinné osoby podľa
§ 2 ods. 1 a
2 spoločne výlučnú účasť a ktorá sa týka
nakladania s jej majetkom; to neplatí, ak je zmluva uzatvorená v bežnom obchodnom styku v rozsahu
predmetu podnikania alebo činnosti zapísanej v obchodnom registri alebo v inej úradnej evidencii.“
V ustanovení § 5a ods. 2 infozákona sa
zavádza osobitná legálna definícia povinne zverejňovanej zmluvy, ktorá je odchylná od definície
uvedenej v ust. § 5a ods. 1 infozákona.
Vyznačuje sa osobitným, tzv.
personálnym znakom povinne zverejňovanej
zmluvy.
Personálny znak je naplnený v tom prípade, ak zmluvu uzatvára povinná osoba podľa
§ 2 ods. 3 infozákona – t.j. musí ísť o
právnickú osobu založenú povinnými osobami podľa § 2
ods. 1 a 2 infozákona. Pod takýmito
právnickými osobami rozumieme napr. obchodné spoločnosti založené obcou podľa zákona č.
513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len
„Obchodný zákonník“), najmä spoločnosti