Nové prístupy v manažérskom systéme územnej samosprávy (II.)

Vydáno: 27 minút čítania
Nové prístupy v manažérskom systéme územnej samosprávy (II.)
(pokračovanie z predchádzajúceho čísla)
Nový verejný manažment (New public Management – NpM)
Dnešná verejná správa je vysoko komplexným systémom nachádzajúcim sa v meniacom sa prostredí s čoraz vyššími požiadavkami na jeho efektívnosť, pružnosť a výkonnosť. Preto neustále hľadá optimálne metódy a spôsoby riadenia, ktoré by mali zabezpečiť prechod od spravovania podľa pravidiel k spravovaniu podľa cieľov. Ako reakcia na tento prebiehajúci trend sa v posledných desaťročiach (najmä od začiatku 90-tych rokov 20. storočia) stal najznámejšou koncepciou
„New Public Management“
(ďalej len „NPM“), čiže tzv.
„Nový verejný manažment“
. Je založený na implementácii manažérskych postupov a nástrojov uplatňovaných v súkromnom sektore, ktoré nahradili tradičný model verejnej správy.
NPM ako globálne reformné hnutie vo verejnej správe vzniklo vo Veľkej Británii so zameraním hlavne na kritické hodnotenie veľkosti, úloh a štruktúr verejného sektora, pričom okrem implementovania troch E – economy, efficiency, effectiveness (t.j. ekonómie, výkonnosti a efektívnosti) považuje za významné fenomény NPM aj otázky zodpovednosti, kontroly, transparentnosti a participácie. NPM je nielen určitou filozofiou, určitým štýlom myslenia, ale aj určitou stratégiou obsahujúcou celý rad v praxi overených postupov (
napr. Total Quality Management – TQM, Benchmarking, Value for money, Public Privat Partnership – PPP, Management by Objectives, Balanced scorecard – BSC, Controlling, atď
.), z ktorých treba vedieť v konkrétnych podmienkach a situáciách zvoliť tie adekvátne. Preto témy, o ktoré sa NPM opiera, sú zamerané na manažment (nie na politiku), tzn. na
manažérske zručnosti pri tvorbe politík,
na hodnotenie pracovného výkonu a efektívnosti, na
prijatie vhodných štýlov riadiacich a rozhodovacích postupov vrátane adekvátnej zodpovednosti, ale aj autonómie a decentralizácie verejného sektora, na stanovenie štandardov pre meranie výkonnosti
, na kontraktáciu, a tým aj efektívne poskytovanie verejných statkov a služieb, na participatívny spôsob vedenia, ktorý je flexibilný a autonómny, a zároveň kladie dôraz na finančné stimuly a stanovenie cieľov, na zavádzanie podnikateľského controllingu a účtovania, atď. Tento nový moderný prístup riadenia sa preto často používa v diskusiách o teoretických a praktických otázkach modernizácie a ekonomizácie verejnej správy.
V praxi územnej samosprávy by mal byť NPM zameraný najmä na riešenie takých otázok a problémov, ako napr. zvýšenie spokojnosti občanov so službami, ktoré im má samospráva poskytovať, optimalizácia nákladov a tlak na zefektívnenie činnosti orgánov samosprávy, prispôsobenie organizácie a riadenia s orientáciou na dosiahnutie konkrétne vytýčených cieľov a na ne nadväzujúcich výsledkov uplatňovaním podnikovo-hospodárskych nástrojov riadenia, oddelenie politiky od výkonu správy (tzn. posilnenie strategického zamerania, oddelenie strategických právomoci od operatívnych, výkonných a ich delegovanie na výkonné orgány) a podobne.
Skúsenosti mnohých vyspelých krajín (napr. Veľká Británia, SRN, Austrália, Kanada, Nový Zéland či Škandinávske krajiny) naznačujú, že vhodné využívanie týchto prístupov prinieslo rast efektívnosti a kvality fungovania vo verejnom s