Špecifiká kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Kontrolnú činnosť v obci vykonáva hlavný kontrolór, ktorý pri jej výkone postupuje podľa
pravidiel ustanovených osobitným zákonom, ktorým je zákon č.
502/2001 Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom audite
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“). Ďalšie
podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti môže ustanoviť obec uznesením.
Kontrolná činnosť hlavného kontrolóra má svoje špecifiká a práve tieto by mali byť riešené v
pravidlách kontrolnej činnosti, ktoré obec ustanoví uznesením. V tomto príspevku sa chcem venovať
práve špecifikám kontrolnej činnosti hlavných kontrolórov na obciach a problémom, s ktorými sa
hlavní kontrolóri stretávajú pri výkone svojej činnosti.
Zásady kontrolnej činnosti
Z vlastnej praxe, ako aj z aplikačnej praxe ostatných kolegov hlavných kontrolórov zastávam
názor, že obec by mala mať vydané
zásady kontrolnej činnosti,
v ktorých môžu byť
upravené nielen pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra, ale aj ostatných volených orgánov
obce, predovšetkým obecného zastupiteľstva a starostu, ale aj obecným zastupiteľstvom zriadených
orgánov (obecnej rady a komisií).Zásady kontrolnej činnosti by mali riešiť práve tie špecifiká kontrolnej činnosti hlavného
kontrolóra, ktoré nie sú obsiahnuté v zákone o finančnej kontrole, ale ktoré sú vymedzené v zákone o
obecnom zriadení, konkrétne vo vymedzení obsahu a rozsahu kontrolnej činnosti, vymedzení pôsobnosti
kontrolného orgánu a kontrolovaného subjektu, ich práv a povinností.
Keď vychádzame z vymedzenia predmetu následnej finančnej kontroly podľa
§ 11 zákona o finančnej kontrole, následnou
finančnou kontrolou sa podľa cit. zákona overuje okrem iného objektívny stav kontrolovaných
skutočností a ich súlad s osobitnými predpismi, medzinárodnými zmluvami, rozhodnutiami vydanými na
základe osobitných predpisov alebo s vnútornými aktmi riadenia so zameraním na dodržiavanie
hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti pri hospodárení s verejnými prostriedkami, dodržanie
podmienok na poskytnutie verejných prostriedkov a dodržanie podmienok ich použitia. Z uvedeného je
zrejmé, že ide najmä o kontrolu hospodárenia a nakladania s verejnými prostriedkami, kontrolu
poskytnutia a použitia verejných prostriedkov. Predmet kontrolnej činnosti vymedzený v
§ 18d zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) je
širší a okrem kontroly hospodárenia a nakladania s verejnými prostriedkami (ide o kontrolu
zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a
majetkovými právami obce, ako aj s majetkom, ktorý obec užíva podľa osobitných predpisov a kontrolu
príjmov, výdavkov a finančných operácií obce) zahŕňa aj kontrolu vybavovania sťažností a petícií,
kontrolu do