Špecifiká kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra

Vydáno: 23 minút čítania
Špecifiká kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Kontrolnú činnosť v obci vykonáva hlavný kontrolór, ktorý pri jej výkone postupuje podľa pravidiel ustanovených osobitným zákonom, ktorým je zákon č. 502/2001 Z.z. o finančnej kontrole a vnútornom audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o finančnej kontrole“). Ďalšie podrobnosti o pravidlách kontrolnej činnosti môže ustanoviť obec uznesením.
Kontrolná činnosť hlavného kontrolóra má svoje špecifiká a práve tieto by mali byť riešené v pravidlách kontrolnej činnosti, ktoré obec ustanoví uznesením. V tomto príspevku sa chcem venovať práve špecifikám kontrolnej činnosti hlavných kontrolórov na obciach a problémom, s ktorými sa hlavní kontrolóri stretávajú pri výkone svojej činnosti.
Zásady kontrolnej činnosti
Z vlastnej praxe, ako aj z aplikačnej praxe ostatných kolegov hlavných kontrolórov zastávam názor, že obec by mala mať vydané
zásady kontrolnej činnosti,
v ktorých môžu byť upravené nielen pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra, ale aj ostatných volených orgánov obce, predovšetkým obecného zastupiteľstva a starostu, ale aj obecným zastupiteľstvom zriadených orgánov (obecnej rady a komisií).
Zásady kontrolnej činnosti by mali riešiť práve tie špecifiká kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra, ktoré nie sú obsiahnuté v zákone o finančnej kontrole, ale ktoré sú vymedzené v zákone o obecnom zriadení, konkrétne vo vymedzení obsahu a rozsahu kontrolnej činnosti, vymedzení pôsobnosti kontrolného orgánu a kontrolovaného subjektu, ich práv a povinností.
Keď vychádzame z vymedzenia predmetu následnej finančnej kontroly podľa § 11 zákona o finančnej kontrole, následnou finančnou kontrolou sa podľa cit. zákona overuje okrem iného objektívny stav kontrolovaných skutočností a ich súlad s osobitnými predpismi, medzinárodnými zmluvami, rozhodnutiami vydanými na základe osobitných predpisov alebo s vnútornými aktmi riadenia so zameraním na dodržiavanie hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti pri hospodárení s verejnými prostriedkami, dodržanie podmienok na poskytnutie verejných prostriedkov a dodržanie podmienok ich použitia. Z uvedeného je zrejmé, že ide najmä o kontrolu hospodárenia a nakladania s verejnými prostriedkami, kontrolu poskytnutia a použitia verejných prostriedkov. Predmet kontrolnej činnosti vymedzený v § 18d zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“) je širší a okrem kontroly hospodárenia a nakladania s verejnými prostriedkami (ide o kontrolu zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce, ako aj s majetkom, ktorý obec užíva podľa osobitných predpisov a kontrolu príjmov, výdavkov a finančných operácií obce) zahŕňa aj kontrolu vybavovania sťažností a petícií, kontrolu do