Výmera dovolenky starostu

Vydáno: 23 minút čítania
Výmera dovolenky starostu
Táto téma, ktorá je diskutovaná často a s dosť protichodnými výsledkami, si zasluhuje bližšiu pozornosť. Cieľom článku je rozobrať súvisiace ustanovenia právnych predpisov a načrtnúť prístup, ktorý nebude právo starostu na dovolenku vnímať len úzko a formalisticky, no súčasne odporučí spôsob, ako tieto otázky riadne normatívne podoprieť.
VÝCHODISKO A ŠTRUKTÚRA PRÍSTUPU
Skutočnosťou, ktorá je pre akékoľvek právne analýzy o tejto téme mimoriadne dôležitá a limitujúca, je kvalita zákona č. 253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 253/1994 Z.z.“). Ide o normu na jednej strane veľmi špecifickú, blízku odvetviu pracovného práva, nie však s podporným uplatnením zákona č. 311/2001 Z.z.Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“). Naopak, táto norma výslovne označuje Zákonník práce za osobitný predpis, na ktorý v niektorých otázkach (napr. aj v otázkach dovolenky - § 2 ods. 2, prvá veta zákona č. 253/1994 Z.z.) odkazuje:
                   Zákon č. 253/1994 Z.z. - výňatok 
 
                                § 2 
 
...(2) Starostovi počas výkonu funkcie patrí dovolenka na zotavenie; na jej účely sa primerane použije 
osobitný 
predpis
. …
Inou vlastnosťou tejto právnej úpravy, ktorá spôsobuje aplikačné ťažkosti, je skutočnosť, že nepokrýva systémovo všetky významné vzťahy, ktoré pri výkone tejto verejnej funkcie nevyhnutne vznikajú. Je to citeľné najmä v prípadoch práv a povinností, ktoré sú vo vzťahu zamestnávateľa k zamestnancovi vnímané ako notorické, no zároveň sa javí ako celkom prirodzené, aby sa tieto práva a povinnosti rovnako uplatňovali aj vo vzťahu k výkonu tejto verejnej funkcie. Chýba napríklad úprava o tom, že obec je povinná vytvoriť starostovi na výkon funkcie primerané pracovné podmienky, poskytnúť mu potrebné pracovné prostriedky [obdoba úpravy povinností zamestnávateľa podľa § 47 ods. 1 písm. a) Zákonníka práce], absentuje úprava o pravidlách bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, riešenie otázok ochrany materstva a pod.
Nepochybne by bolo optimálne, ak by bola aktuálna právna úprava zákona č. 253/1994 Z.z. doplnená o jasné pravidlá v týchto otázkach.
Poznámka
:
Pri prípadnej novelizácii by bolo možné odstrániť aj mnohé logické chyby textu: napríklad v podmienkach vzniku práva na odstupné v § 5 ods. 1 cit. zákona sa logický rozpor nachádza
• aj medzi prvou a druhou vetou [pretože prvá veta vymedzuje podmienky pre vznik nároku pozitívne a výslovne v spojení s jedným spôsobom zániku mandátu a druhá veta vymedzuje toto právo negatívne, avšak len vylúče