Výmera dovolenky starostu
Táto téma, ktorá je diskutovaná často a s dosť protichodnými výsledkami, si zasluhuje
bližšiu pozornosť. Cieľom článku je rozobrať súvisiace ustanovenia právnych predpisov a načrtnúť
prístup, ktorý nebude právo starostu na dovolenku vnímať len úzko a formalisticky, no súčasne
odporučí spôsob, ako tieto otázky riadne normatívne podoprieť.
VÝCHODISKO A ŠTRUKTÚRA PRÍSTUPU
Skutočnosťou, ktorá je pre akékoľvek právne analýzy o tejto téme mimoriadne dôležitá a
limitujúca, je kvalita zákona č. 253/1994 Z.z. o
právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len
„zákon č. 253/1994 Z.z.“). Ide o normu na jednej
strane veľmi špecifickú, blízku odvetviu pracovného práva, nie však s podporným uplatnením zákona č.
311/2001
Z.z.Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len
„Zákonník práce“). Naopak, táto norma výslovne
označuje Zákonník práce za osobitný predpis, na
ktorý v niektorých otázkach (napr. aj v otázkach dovolenky -
§ 2 ods. 2, prvá veta zákona č.
253/1994 Z.z.) odkazuje:
Zákon č. 253/1994 Z.z. - výňatok § 2 ...(2) Starostovi počas výkonu funkcie patrí dovolenka na zotavenie; na jej účely sa primerane použije osobitný
predpis
. …
Inou vlastnosťou tejto právnej úpravy, ktorá spôsobuje aplikačné ťažkosti, je
skutočnosť, že nepokrýva systémovo všetky významné vzťahy, ktoré pri výkone tejto verejnej funkcie
nevyhnutne vznikajú. Je to citeľné najmä v prípadoch práv a povinností, ktoré sú vo vzťahu
zamestnávateľa k zamestnancovi vnímané ako notorické, no zároveň sa javí ako celkom prirodzené, aby
sa tieto práva a povinnosti rovnako uplatňovali aj vo vzťahu k výkonu tejto verejnej funkcie. Chýba
napríklad úprava o tom, že obec je povinná vytvoriť starostovi na výkon funkcie primerané pracovné
podmienky, poskytnúť mu potrebné pracovné prostriedky [obdoba úpravy povinností zamestnávateľa podľa
§ 47 ods. 1 písm. a) Zákonníka práce],
absentuje úprava o pravidlách bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, riešenie otázok ochrany
materstva a pod.
Nepochybne by bolo optimálne, ak by bola aktuálna právna úprava zákona č.
253/1994 Z.z. doplnená o jasné pravidlá v týchto
otázkach.
Poznámka
: Pri prípadnej novelizácii by bolo možné odstrániť aj mnohé
logické chyby textu: napríklad v podmienkach vzniku práva na odstupné v
§ 5 ods. 1 cit. zákona sa logický rozpor
nachádza
• aj medzi prvou a druhou vetou [pretože prvá veta vymedzuje podmienky pre vznik nároku
pozitívne a výslovne v spojení s jedným spôsobom zániku mandátu a druhá veta vymedzuje toto právo
negatívne, avšak len vylúče