Zjednotenie praxe katastrov nehnuteľností pri nakladaní s nehnuteľným majetkom obce
Vybavovanie majetkovoprávnych záležitostí na úradoch katastra nehnuteľností bolo
doposiaľ neraz poznamenané skutočnosťou, že rôzne správy katastra nehnuteľností vyžadovali od obcí
pri návrhu na vklad rôzne náležitosti. Niektoré z týchto požiadaviek nereflektovali aktuálny právny
stav, čím ešte viac komplikovali aj tak už dosť komplikované procesy obecnej samosprávy pri
nakladaní s majetkom. Tento článok prináša informácie odôvodňujúce reálny optimizmus a vyhliadky na
zjednotenú prax v postupe všetkých katastrov nehnuteľností na Slovensku.
PROBLÉMY A USMERŇUJÚCI DOKUMENT
Doterajšia aplikačná prax trpela napríklad tým, že úprava v zákone č.
138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len
„zákon o majetku obcí“) v znení účinnom do 31.12.2010
kolidovala s niektorými ustanoveniami Obchodného
zákonníka (zákon č. 513/1991 Zb. v z. n. p. –
ďalej len „Obchodný zákonník“). Išlo najmä o sporné schvaľovanie výsledku obchodnej verejnej súťaže
v obecnom zastupiteľstve, ktoré bolo v kolízii s kontraktačnou povinnosťou vyhlasovateľa súťaže voči
predkladateľovi, ktorého návrh zmluvy bol vyhodnotený ako najvýhodnejší.
Neskôr sa síce – novelou zákona o majetku obcí
zákonom č. 507/2010 Z.z. s účinnosťou od 1.1.2011 –
tento nedostatok zákona o majetku obcí odstránil, no
naďalej pretrvávala prax niektorých katastrov nehnuteľností, ktoré vyžadovali súhlas obecného
zastupiteľstva aj po riadnom vyhodnotení obchodnej verejnej súťaže. Tieto skutočnosti spôsobovali
jednak neodôvodnené