Hlavný kontrolór a kontrola vybavovania sťažností

Vydáno: 24 minút čítania
Hlavný kontrolór a kontrola vybavovania sťažností
V tomto príspevku konkrétne rozoberieme problematiku prešetrovania a vybavovania sťažností a objasníme jednu z ďalších povinností, ktoré hlavnému kontrolórovi vyplývajú z ust. § 18f zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), a to povinnosť vybavovať sťažnosti, ak tak ustanovuje zákon č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach (ďalej len "zákon o sťažnostiach").
Kontrola vybavovania sťažností
Zákon o sťažnostiach kontrolu vybavovania sťažností rieši v ust. § 23, podľa ktorého orgán verejnej správy, ktorý sťažnosť vybavil, je oprávnený kontrolovať vybavovanie sťažností a je oprávnený kontrolovať, či sa opatrenia prijaté na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku riadne plnia.
Orgány verejnej správy vykonávajú túto kontrolu podľa osobitných predpisov, a to podľa:
- ust. § 7 ods. 3 písm. c) zákona č. 10/1996 Z.z. o kontrole v štátnej správe v z. n. p.,
- § 18d ods. 1 zákona o obecnom zriadení,
- § 19c ods. 1 zákona č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z. n. p.
Podľa cit. ustanovenia v spojitosti s § 18d ods. 1 zákona o obecnom zriadení hlavný kontrolór kontroluje vybavenie sťažností.
Hlavný kontrolór pri kontrole vybavovania sťažností kontroluje dodržiavanie zákona o sťažnostiach a vnútorného predpisu, ktorý mala obec povinnosť vydať podľa § 26 ods. 3 tohto zákona do šiestich mesiacov od nadobudnutia účinnosti zákona.
Hlavný kontrolór je v prvom rade povinný preveriť, či obec vnútorný predpis vydala a či obec vedie v súlade s § 10 ods. 1 zákona o sťažnostiach centrálnu evidenciu sťažností (ďalej len "evidencia"), a to oddelene od evidencie ostatných písomností. Dôležité je, aby hlavný kontrolór preveril, či evidencia obsahuje zákonom stanovené údaje.
Ďalej kontroluje procesný postup vybavovania sťažností, najmä:
- spôsob posudzovania sťažností (t.j. či sú v evidencii evidované len podania, ktoré sú v zmysle zákona sťažnosťami),
- proces prijímania a odstupovania sťažností, ak obec nie je príslušná na ich vybavenie,
- či sťažnosť vybavoval príslušný orgán, na obci zamestnanec príslušný na jej prešetrenie a vybavenie,
- či v procese vybavovania sťažnosti boli dodržané všetky zákonné lehoty.
Rovnako kontroluje písomnosti vyhotovované pri prešetrovaní a vybavovaní sťažností, t.j. či spĺňajú zákonom stanovené náležitosti, najmä:
- či bol vyhotovený písomný záznam o ústnej sťažnosti a či obsahuje náležitosti podľa § 5 ods. 2, 3 a 4 zákona o sťažnostiach, t.j. meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu alebo prechodného pobytu sťažovateľa/ názov a sídlo právnickej osoby (sťažovateľa), meno a priezvisko osoby oprávnenej za ňu konať, deň a hodinu vyhotovenia záznamu, názov a adresu