Hlavný kontrolór a kontrola vybavovania sťažností
V tomto príspevku konkrétne rozoberieme problematiku prešetrovania a vybavovania
sťažností a objasníme jednu z ďalších povinností, ktoré hlavnému kontrolórovi vyplývajú z ust.
§ 18f zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v
z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), a to
povinnosť vybavovať sťažnosti, ak tak ustanovuje zákon č.
9/2010 Z.z. o sťažnostiach (ďalej len "zákon o
sťažnostiach").
Kontrola vybavovania sťažností
Zákon o sťažnostiach kontrolu vybavovania sťažností rieši v ust.
§ 23, podľa ktorého orgán verejnej správy, ktorý
sťažnosť vybavil, je oprávnený kontrolovať vybavovanie sťažností a je oprávnený kontrolovať, či sa
opatrenia prijaté na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku riadne plnia.
Orgány verejnej správy vykonávajú túto kontrolu podľa osobitných predpisov, a to podľa:
- ust. § 7 ods. 3 písm. c) zákona č. 10/1996
Z.z. o kontrole v štátnej správe v z. n. p.,
- § 18d ods. 1 zákona o obecnom
zriadení,
- § 19c ods. 1 zákona č. 302/2001 Z.z. o
samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v z. n. p.
Podľa cit. ustanovenia v spojitosti s § 18d ods. 1
zákona o obecnom zriadení hlavný kontrolór kontroluje vybavenie sťažností.
Hlavný kontrolór pri kontrole vybavovania sťažností kontroluje dodržiavanie
zákona o sťažnostiach a vnútorného predpisu, ktorý
mala obec povinnosť vydať podľa § 26 ods. 3 tohto
zákona do šiestich mesiacov od nadobudnutia účinnosti zákona.
Hlavný kontrolór je v prvom rade povinný preveriť, či obec vnútorný predpis vydala a či obec
vedie v súlade s § 10 ods. 1 zákona o
sťažnostiach centrálnu evidenciu sťažností (ďalej len "evidencia"), a to oddelene od
evidencie ostatných písomností. Dôležité je, aby hlavný kontrolór preveril, či evidencia obsahuje
zákonom stanovené údaje.
Ďalej kontroluje procesný postup vybavovania sťažností, najmä:
- spôsob posudzovania sťažností (t.j. či sú v evidencii evidované len podania, ktoré sú v zmysle
zákona sťažnosťami),
- proces prijímania a odstupovania sťažností, ak obec nie je príslušná na ich vybavenie,
- či sťažnosť vybavoval príslušný orgán, na obci zamestnanec príslušný na jej prešetrenie a
vybavenie,
- či v procese vybavovania sťažnosti boli dodržané všetky zákonné lehoty.
Rovnako kontroluje písomnosti vyhotovované pri prešetrovaní a vybavovaní sťažností, t.j. či
spĺňajú zákonom stanovené náležitosti, najmä:
- či bol vyhotovený písomný záznam o ústnej sťažnosti a či obsahuje náležitosti podľa
§ 5 ods. 2,
3 a 4
zákona o sťažnostiach, t.j. meno, priezvisko, adresu trvalého pobytu alebo prechodného pobytu
sťažovateľa/ názov a sídlo právnickej osoby (sťažovateľa), meno a priezvisko osoby oprávnenej za ňu
konať, deň a hodinu vyhotovenia záznamu, názov a adresu