Nezlučiteľnosť funkcie starostu

Vydáno: 23 minút čítania
Nezlučiteľnosť funkcie starostu
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Zo strany obecných samospráv som zaznamenal v predchádzajúcom období viacero otázok, ktoré sa týkali posúdenia nezlučiteľnosti funkcie starostu v rôznych situáciách súvisiacich s jeho pôsobením v oblasti podnikania. Získané skúsenosti potvrdzujú, že v praxi robí problém rozlíšenie dvojakého charakteru nezlučiteľnosti funkcie starostu i rôznych následkov podľa toho, o akú právnu normu sa posúdenie nezlučiteľnosti funkcie starostu opiera. Tento článok je zameraný na vysvetlenie vznikajúcich nedorozumení.
DVA PRAMENE PRÁVA – DVOJAKÁ NEZLUČITEĽNOSŤ FUNKCIE STAROSTU
Nezlučiteľnosť funkcie starostu je upravená v dvoch právnych normách:
-
v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení”)a - spolu s pravidlami o nezlučiteľnosti funkcie iných verejných funkcionárov
-
v ústavnom zákone č. 357/1994 Zb. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení zákona č. 545/2005 Z.z. (ďalej len „ústavný zákon o ochrane verejného záujmu”).
Tieto dve právne úpravy sú v mnohých smeroch odlišné, a preto je aj celkom nevyhnutné bezpečne rozlišovať, ktoré pravidlá o nezlučiteľnosti funkcie starostu v konkrétnej situácii aplikujeme.
Nezlučiteľnosť funkcie starostu podľa zákona o obecnom zriadení a podľa ústavného zákona o ochrane verejného záujmu predstavuje
dve samostatné právne úpravy
toho, kedy je funkcia starostu nezlučiteľná s inými funkciami, zamestnaniami alebo činnosťami. Ak doceníme tento fakt, je prirodzené, že sa líšia aj kvalitatívne podmienky, za ktorých sa môžu ustanovenia o nezlučiteľnosti podľa spomínaných predpisov aplikovať, veľmi podstatne sa líšia právne dôsledky prípadnej nezlučiteľnosti funkcie a v neposlednom rade i proces, v ktorom sa tieto pravidlá aplikujú a realizujú.
Úprava v zákone o obecnom zriadení je
špecifická
, z okruhu verejných funkcií upravuje nezlučiteľnosť funkcie verejných funkcionárov, ktorí pôsobia v obecnej samospráve – t.j. starostu a poslanca obecného zastupiteľstva. Vzhľadom na predmet tohto článku sa budem venovať len ustanoveniam o nezlučiteľnosti funkcie v prípade starostu.
Pozn.: Pre úplnosť konštatujem, že zákon o obecnom zriadení obsahuje aj pravidlá o nezlučiteľnosti funkcie hlavného kontrolóra (§ 18 ods. 2); hlavný kontrolór je však zamestnancom obce a nemá status verejného funkcionára, preto sa tejto úprave nebudem venovať.
Ústavný zákon o ochrane verejného záujmu predstavuje kvalitatívne celkom inú právnu úpravu; nehovoriac o vyššej právnej sile ústavného zákona – má
podstatne všeobecnejší predmet a širšiu osobnú pôsobnosť
– upravuje nezlučiteľnosť funkcie širokého okruhu verejných funkcií s výkonom iných funkcií, zamestnaní