Hlavný kontrolór a zodpovednosť subjektov verejnej správy za hospodárenie s verejnými prostriedkami a za porušenie finančnej disciplíny v príkladoch

Vydáno: 21 minút čítania
Hlavný kontrolór a zodpovednosť subjektov verejnej správy za hospodárenie s verejnými prostriedkami a za porušenie finančnej disciplíny v príkladoch
Ing.
Ingrid
Veverková
V minulom príspevku sme začali riešiť problematiku zodpovednosti subjektov verejnej správy a právnických a fyzických osôb, ktorým sa poskytujú verejné prostriedky, t.j. subjektov mimo sektora verejnej správy za hospodárenie s verejnými prostriedkami a za porušenie finančnej disciplíny. V tomto príspevku uvádzam príklady jednotlivých porušení finančnej disciplíny a upozorňujem na sankcie za porušenie finančnej disciplíny a ich uplatňovanie v podmienkach územnej samosprávy.
Zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy") v § 31 ods. 1 taxatívne vymenúva prípady, ktoré sa definujú ako porušenie finančnej disciplíny. V ďalších odsekoch cit. ustanovenia sú ustanovené sankcie za porušenie finančnej disciplíny, ktoré sú rozlíšené podľa druhu a závažnosti porušenia pravidiel hospodárenia s verejnými prostriedkami.
Zodpovednosť za porušenie finančnej disciplíny sa vzťahuje na všetky subjekty verejnej správy, ako aj na subjekty mimo sektora verejnej správy (iné fyzické a právnické osoby, napr. podnikatelia, občianske združenia, neziskové organizácie a pod.), ktorým sa verejné prostriedky poskytujú.
Pozn.: Zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy rozlišuje medzi porušením finančnej disciplíny u subjektu verejnej správy a u subjektu mimo sektora verejnej správy. Na subjekt verejnej správy sa vzťahuje zodpovednosť za porušenie finančnej disciplína tak u poskytnutia, ako aj u použitia verejných prostriedkov v rozpore so zákonnými podmienkami a pravidlami, kým na subjekt mimo sektora verejnej správy sa vzťahuje zodpovednosť za porušenie finančnej disciplíny len u použitia verejných prostriedkov (tento subjekt s verejnými prostriedkami nehospodári, a tak ich nemôže ani ďalej poskytovať).
V súvislosti s porušením finančnej disciplíny chcem hlavných kontrolórov upozorniť, že konštatovať porušenie finančnej disciplíny len na základe ustanovenia § 31 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách verejnej správy a vlastného názoru nie je možné. Hlavný kontrolór musí v prvom rade konštatovať nezákonný stav, t.j. vyhodnotiť postup kontrolovaného subjektu ako konanie v rozpore so všeobecne záväzným právnym predpisom a až potom môže konštatovať, že tento postup je zároveň porušením finančnej disciplíny (ak to zákon o rozpočtových pravidlách verejnej správy v § 31 ods. 1 ako porušenie finančnej disciplíny vymedzuje). V praxi to znamená, že v rámci predmetu kontroly musí existovať v kontrolovanej veci zákonná povinnosť, postup alebo pravidlo, ktoré musí kontrolovaný sub