Povinnosti orgánov verejnej správy pri vybavovaní
sťažností
doc. JUDr.
Alena
Pauličková
PhD.
Proces konania vo veciach sťažností
Sťažnosti ako osobitný právny inštitút majú svoje osobitné miesto aj v činnosti správnych
orgánov. Osobitosť tohto právneho inštitútu je zvýraznená aj tým, že bola prijatá osobitná právna
úprava v zákone č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach (ďalej
len „zákon o sťažnostiach"), ktorý nadobudol účinnosť dňa 1.2.2010. Uvedený zákon nahradil staršiu
právnu úpravu, zákon č. 152/1998 Z.z. o sťažnostiach
v znení zákona č. 164/2008 Z.z.
Zákon upravuje postup pri podávaní, prijímaní, evidovaní, prešetrovaní a písomnom oznámení
výsledku prešetrenia sťažnosti alebo prekontrolovania sťažnosti. Z uvedeného vyplýva, že tento zákon
rozlišuje v konaní vo veci sťažností
štyri samostatné konania
, ktoré sú relatívne
samostatnými fázami konania vo veci sťažností:1.
procesná úprava prijímania sťažností,
2.
proces evidovania sťažností,
3.
štádium vybavovania sťažností,
4.
kontrola vybavovania sťažností.
Podľa tohto zákona postupujú orgány verejnej správy, ktorými sú:
-
orgány štátnej správy a nimi zriadené organizácie,
-
orgány územnej samosprávy a nimi zriadené organizácie,
-
osoby, ktorým zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo
povinnostiach iných osôb.
Podľa tohto zákona postupujú aj iné orgány Slovenskej republiky, napr. Najvyšší kontrolný
úrad Slovenskej republiky, Národná rada Slovenskej republiky.
Sťažnosť
Zákon o sťažnostiach
sťažnosť
pojmovo vymedzuje v ustanovení
§ 3 ako podanie fyzickej osoby alebo právnickej
osoby, ktorú jednotne nazýva sťažovateľ, ktorým:a)
sa domáha ochra