Hlavný kontrolór a petície
Ing.
Ingrid
Veverková
Hlavný kontrolór v rámci vykonávania kontrolnej činnosti v rozsahu ust.
§ 18d zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v
z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení")
kontroluje vybavovanie sťažností a petícií. Hlavnému kontrolórovi z ust.
§ 18f zákona o obecnom zriadení vyplýva povinnosť
vybavovať sťažnosti, ak tak ustanovuje zákon č. 9/2010
Z.z. o sťažnostiach (ďalej len „zákon o sťažnostiach"), v tomto ustanovení však nie je pre
hlavného kontrolóra určená povinnosť vybavovať petície. Túto kompetenciu hlavnému kontrolórovi
neustanovuje ani zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve
v z. n. p. (ďalej len „petičný zákon").
Pre hlavných kontrolórov tak platí, že vo veci petícií majú len kompetenciu kontrolovať
vybavovanie petícií.
V tomto príspevku si vysvetlíme legislatívnu úpravu vybavovania petícií, postup pri
prijímaní, prešetrovaní, vybavovaní petícií a pri kontrole vybavovania petícií.
Legislatívna úprava vybavovania petícií
Postup pri podávaní a vybavovaní petícií upravuje petičný zákon. Petičný zákon ustanovuje,
že každý má právo sám alebo s inými obracať sa vo veciach verejného alebo iného spoločného záujmu na
štátne orgány a orgány územnej samosprávy so žiadosťami, návrhmi a sťažnosťami (ďalej len
„petícia").
Podľa § 1 ods. 2 a
3 a §
2 petičného práva petičný zákon ustanovuje, že:
-
petíciou sa nesmie zasahovať do nezávislosti súdu,
-
petícia nesmie vyzývať k porušovaniu ústavy, zákonov a právne záväzných aktov
Európskej únie, popieraniu alebo obmedzovaniu osobných, politických alebo iných
práv,
-
vo výkone petičného práva sa nesmie nikomu brániť,
-
výkon petičného práva nesmie byť nikomu na ujmu.
Petičný zákon pre štátne orgány a orgány územnej samosprávy neustanovuje povinnosť
vypracovať interný predpis - smernicu, ktorá by upravovala prešetrovanie a vybavovanie
petícií.
Odporúčam však, aby si obce vydali vlastné zásady vybavovania petícií, tak ako si
vydávajú vlastné zásady na vybavovanie sťažností (túto povinnosť orgánom verejnej správy ukladá
zákon o sťažnostiach v § 11 ods.
1).
V týchto zásadách vybavovania petícií by si mala obec predovšetkým upraviť
napríklad:
-
kompetencie na vybavovanie petícií - podľa
§ 5 ods. 9 petičného zákona totiž, ak je predmetom
petície činnosť orgánov územnej samosprávy, jej poslancov alebo štatutárneho or