Námety na zmeny zákona o právnom postavení a platových pomeroch starostov obcí a
primátorov miest
Mgr.
Ladislav
Briestenský
V druhom štvrťroku sa pozornosť každoročne sústreďuje na aplikáciu zákona č.
253/1994 Z.z. o právnom postavení a platových
pomeroch starostov obcí a primátorov miest v z. n. p. (ďalej len „zákon č.
253/1994 Z.z.“). Aktuálna právna úprava trpí mnohými
nedostatkami, na ktoré chce tento článok upozorniť a ponúknuť legislatívne námety na ich
odstránenie.
Spoločenský kontext
Zákon č. 253/1994 Z.z. patrí medzi normy,
ktorých aplikácia je mimoriadne citlivá. Pozná to každá samospráva z atmosféry pri každoročnom
prerokúvaní platu svojho starostu alebo primátora a ukázala to aj novelizácia zákonom č.
154/2011 Z.z. spojená s masívnou politickou kampaňou
zobrazujúcou starostov a primátorov v nezávideniahodnom svetle osôb, ktoré majú neodôvodnene vysoké
príjmy. Zreteľným manipulačným prvkom tejto kampane bolo, že jej reprezentanti odhliadli od dvoch
kľúčových faktov, že išlo o platy a odmeny:
-
ktoré si starostovia či primátori nestanovili sami a
-
v súlade s dovtedy platným právnym predpisom.
V podmienkach hospodárskej krízy sa verejný funkcionár, ktorého médiá vykreslia ako
človeka s nezaslúžene vysokým platom, stáva ľahkým terčom útokov. Zodpovedajúco takto naladenej
spoločenskej atmosfére spomínaná novela skrátila viacero finančných práv aj nárokov starostov a
primátorov - zrekapitulujem aspoň tie najvýraznejšie:
-
došlo k zníženiu násobkov priemernej mzdy pre výpočet minimálneho platu o
10%,
-
možnosť zvýšenia minimálneho platu rozhodnutím obecného zastupiteľstva sa znížila (z
pôvodnej možnos