Kontrola vybavovania sťažnosti a petícii zo strany hlavného kontrolóra

Vydáno: 28 minút čítania
Kontrola vybavovania sťažnosti a petícii zo strany hlavného kontrolóra
Ing.
Ingrid
Veverková
Na základe častých diskusií medzi hlavnými kontrolórmi sa chcem v príspevku vrátiť k problematike kontroly vybavovania sťažností a petícií zo strany hlavného kontrolóra obce (ďalej len „hlavný kontrolór"). Základnou náplňou činnosti hlavného kontrolóra je vykonávať kontrolnú činnosť, ktorej rozsah je definovaný v § 18d zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení").
Podľa cit. ustanovenia hlavný kontrolór vykonáva okrem kontroly zákonnosti, účinnosti, hospodárnosti a efektívnosti pri hospodárení a nakladaní s majetkom a majetkovými právami obce, kontroly príjmov, výdavkov a finančných operácií obce, kontroly dodržiavania všeobecne záväzných právnych predpisov vrátane nariadení obce, kontroly plnenia uznesení obecného zastupiteľstva, aj
kontrolu vybavovania sťažností a petícií.
Kontrola vybavovania petícii a sťažnosti
Zákon č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v znení neskorších predpisov (ďalej len „petičný zákon") kontrolu vybavovania petícií vo svojich ustanoveniach nerieši na rozdiel od zákona č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach (ďalej len „zákon o sťažnostiach"). Kontrola vybavovania petícií je tak upravená len v zákone o obecnom zriadení v § 18d ods. 1, podľa ktorého hlavný kontrolór kontroluje vybavovanie petícií.
Zákon o sťažnostiach kontrolu vybavovania sťažností rieši v § 23, podľa ktorého:
-
orgány verejnej správy vykonávajú kontrolu vybavovania sťažností (ods. 1),
-
orgán verejnej správy, ktorý sťažnosť vybavil, je oprávnený kontrolovať, či sa opatrenia prijaté na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku riadne plnia (ods. 2).
Kontrola vybavovania sťažností je tak chápaná a rozdelená do dvoch rovín, na kontrolu:
-
vybavovania sťažností orgánmi verejnej správy, pričom predpis priamo odkazuje na § 7 ods. 3 písm. c) zákona č. 10/1996 Z.z. o kontrole v štátnej správe v znení neskorších predpisov, § 18d ods. 1 zákona o obecnom zriadení a § 19c ods. 1 zákona č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov,
-
plnenia opatrení prijatých na odstránenie nedostatkov a príčin ich vzniku zo strany orgánu verejnej správy, ktorý sťažnosť vybavil.
Podľa cit. ustanovenia v spojitosti s § 18d ods. 1 zákona o obecnom zriadení hlavný kontrolór kontroluje vybavovanie sťažností.
Vybavovanie petícii a sťažnosti zo strany hlavného kontrolóra
Petičný zákon príslušnosť na vybavenie petícií vo svojich ustanoveniach nerieši, a ani neukladá povinnosť orgánom verejnej správy upraviť si vybavovanie petícií vnútorným predpisom, opäť, na rozdiel od zákona o sťažnostiach.
Vybavovanie petícií zo strany hlavného kontrolóra nie je aktuálna požiadavka obcí, nakoľko zákon o obecnom zriadení vo svojich ustanovenia nerieši kompetenciu hlavného kontrolóra vybavovať petície.
Diskutovanou témou medzi hlavnými kontrolórmi je problematika vybavovania sťažností hlavnými kontrolórmi.
Podľa zákona o sťažnostiach na vybavenie sťažnosti je príslušný orgán verejnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí činnosť, o ktorej sa sťažovateľ domnieva, že ňou boli porušené jeho práva alebo právom chránené záujmy. V zákone je uložená povinnosť orgánom verejnej správy upraviť s