Pôsobnosť hlavného kontrolóra pri kontrole obchodných
spoločnosti
Ing.
Peter
Konečný
V príspevku sa venujem problematike kontroly právnických osôb, v ktorých má obec
majetkovú účasť, zo strany hlavného kontrolóra. Nechcem riešiť obsahovú stránku kontroly, ale sa
chcem zamerať na kontrolnú pôsobnosť hlavného kontrolóra pri kontrole týchto
subjektov.
Podľa ust. § 18d ods. 2 zákona č. 369/1990
Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o
obecnom zriadení") kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra podlieha:
-
obecný úrad,
-
rozpočtové a príspevkové organizácie zriadené obcou,
-
právnické osoby, v ktorých má obec majetkovú účasť a
-
iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom obce, alebo ktorým bol majetok obce prenechaný
na užívanie, a to v rozsahu dotýkajúcom sa tohto majetku,
-
osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu obce účelové dotácie alebo návratné finančné
výpomoci či nenávratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu v rozsahu nakladania s týmito
prostriedkami.
Do kontrolnej pôsobnosti hlavného kontrolóra patria aj právnické osoby, v ktorých má obec
majetkovú účasť. O aké právnické osoby ide uvádzajú Hofman, M. a Tekeli, J., podľa ktorých
„pôjde
o všetky formy právnických osôb, kde sa obec podieľa na ich založení peňažným alebo nepeňažným
vkladom, bez ohľadu na to, či vykonávajú podnikateľskú činnosť, alebo boli založené na iný účel -
ide napr. o obchodnú spoločnosť založenú podľa Obchodného
zákonníka (napr. spoločnosť s r. o.) alebo inú právnickú osobu založenú podľa predpisov
občianskeho práva (napr. neziskovú organizáciu)."
Pozn.: Podľa § 4 ods. 3 písm. l) zákona o
obecnom zriadení obec pri výkone samosprávy najmä zakladá, zriaďuje, zrušuje a kontroluje
podľa osobitných predpisov svoje rozpočtové a príspevkové organizácie, iné právnické osoby a
zariadenia.
Podľa § 9 ods. 2 písm. f) zákona č.
138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len
„zákon o majetku obcí"), obecné zastupiteľstvo
schvaľuje vklady majetku obce do majetku zakladaných alebo existujúcich obchodných
spoločností.
Kde vzniká problém?
Problém vzniká pri aplikácii §18d ods. 2
písm. c) zákona o obecnom zriadení pri kontrole právnických osôb, v ktorých má obec majetkovú
účasť. Na kontrolnú pôsobnosť hlavného kontrolóra obce v tomto konkrétnom prípade sú rôzne názory a
usmernenia, z ktorých potom vznikajú pochybnosti o oprávnenosti výkonu kontroly hlavným kontrolórom
v p