Informatizácia sa dotkla aj verejnej správy, budú dlhé rady na úradoch
minulosťou?
Ing.
Vladimír
Bolek
doc. Ing.
Mojmír
Kokles
PhD.
Článok vysvetľuje postup implementácie zákona o
e-Governmente pre orgány verejnej správy a zároveň je aj metodickým návodom pre primátorov,
starostov obcí a pracovníkov obcí, ktorí sú často mediátormi občanov.
Od 1. novembra 2013 je účinný zákon č. 305/2013
Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (zákon o e-Governmente). Hlavným
cieľom zákona je implementácia výkonu verejnej moci v elektronickej podobe. Ťažiskovým pilierom je
elektronická komunikácia ako náhrada listinnej podoby komunikácie. Kodifikácia ovplyvňuje nielen
fyzické osoby, občanov, ale aj právnické osoby.
Zákon o e-Governmente upravuje vybrané
informačné systémy pre výkon pôsobnosti orgánov verejnej moci v elektronickej podobe, elektronické
podanie, elektronický úradný dokument a niektoré podmienky a spôsob výkonu verejnej moci
elektronicky a elektronickej komunikácie orgánov verejnej moci navzájom, elektronické schránky a
elektronické doručovanie, autorizáciu, zaručenú konverziu, spôsob vykonania úhrady orgánu verejnej
moci, referenčné registre.
Elektronické schránky
Schránky pre používateľov, ktorými sú občania, firmy, inštitúcie, organizácie, orgány
verejnej správy, zriaďuje úrad vlády podľa druhu používateľa
bezodplatne.
Základná kapacita elektronickej schránky je 1 GB (gigabite). Prostredníctvom žiadosti
(ktorá je obsahom elektronickej schránky) možno požiadať o zvýšenie úložiska.
Úrad vlády Slovenskej republiky elektronickú schránku zriadi pre používateľa v zmysle
zákona o e-Governmente:
a)
bezodkladne, ako sa dozvie o vzniku orgánu verejnej moci, právnickej osoby a
zapísanej organizačnej zložky,
b)
bezodkladne po tom, ak má informáciu o vzniku oprávnenia na podnikanie fyzickej
osoby, ak ide o elektronickú schránku fyzickej osoby podnikateľa,
c)
fyzickej osobe automaticky, ktorá nie je podnikateľom a je občanom Slovenskej
republiky a zároveň dosiahla 18. rok veku, ak bola schránka podľa písm. a) až c) zrušená, tak úrad
vlády ju opätovne zriadi do piatich pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti, ak pominuli dôvody
deaktivácie elektronickej schránky, d) do piatich pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti o
zriadenie elektronickej schránky v tom prípade, ak ide o subjekt medzinárodného práva a právnickú
osobu, ktorá nemá sídlo na území Slovenskej republiky, alebo o fyzickú osobu, ktorá nie je štátnym
občanom Slovenskej republiky a nemá miesto podnikania na území Slovenskej republiky.
Vzor žiadosti nájdu jednotlivé subjekty na Ústrednom portáli verejnej správy
www.slovensko.sk.
Elektronické schránky pre právnické osoby a fy