Informatizácia sa dotkla aj verejnej správy, budú dlhé rady na úradoch minulosťou?

Vydáno: 23 minút čítania
Informatizácia sa dotkla aj verejnej správy, budú dlhé rady na úradoch minulosťou?
Ing.
Vladimír
Bolek
doc. Ing.
Mojmír
Kokles
PhD.
Článok vysvetľuje postup implementácie zákona o e-Governmente pre orgány verejnej správy a zároveň je aj metodickým návodom pre primátorov, starostov obcí a pracovníkov obcí, ktorí sú často mediátormi občanov.
Od 1. novembra 2013 je účinný zákon č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente). Hlavným cieľom zákona je implementácia výkonu verejnej moci v elektronickej podobe. Ťažiskovým pilierom je elektronická komunikácia ako náhrada listinnej podoby komunikácie. Kodifikácia ovplyvňuje nielen fyzické osoby, občanov, ale aj právnické osoby.
Zákon o e-Governmente upravuje vybrané informačné systémy pre výkon pôsobnosti orgánov verejnej moci v elektronickej podobe, elektronické podanie, elektronický úradný dokument a niektoré podmienky a spôsob výkonu verejnej moci elektronicky a elektronickej komunikácie orgánov verejnej moci navzájom, elektronické schránky a elektronické doručovanie, autorizáciu, zaručenú konverziu, spôsob vykonania úhrady orgánu verejnej moci, referenčné registre.
Elektronické schránky
Schránky pre používateľov, ktorými sú občania, firmy, inštitúcie, organizácie, orgány verejnej správy, zriaďuje úrad vlády podľa druhu používateľa
bezodplatne.
Základná kapacita elektronickej schránky je 1 GB (gigabite). Prostredníctvom žiadosti (ktorá je obsahom elektronickej schránky) možno požiadať o zvýšenie úložiska.
Úrad vlády Slovenskej republiky elektronickú schránku zriadi pre používateľa v zmysle zákona o e-Governmente:
a)
bezodkladne, ako sa dozvie o vzniku orgánu verejnej moci, právnickej osoby a zapísanej organizačnej zložky,
b)
bezodkladne po tom, ak má informáciu o vzniku oprávnenia na podnikanie fyzickej osoby, ak ide o elektronickú schránku fyzickej osoby podnikateľa,
c)
fyzickej osobe automaticky, ktorá nie je podnikateľom a je občanom Slovenskej republiky a zároveň dosiahla 18. rok veku, ak bola schránka podľa písm. a) až c) zrušená, tak úrad vlády ju opätovne zriadi do piatich pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti, ak pominuli dôvody deaktivácie elektronickej schránky, d) do piatich pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti o zriadenie elektronickej schránky v tom prípade, ak ide o subjekt medzinárodného práva a právnickú osobu, ktorá nemá sídlo na území Slovenskej republiky, alebo o fyzickú osobu, ktorá nie je štátnym občanom Slovenskej republiky a nemá miesto podnikania na území Slovenskej republiky.
Vzor žiadosti nájdu jednotlivé subjekty na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk.
Elektronické schránky pre právnické osoby a fy