Najvyšší správny súd SR rozhodol, že obce ako orgány ochrany prírody musia pri povoľovaní výrubu drevín vždy zisťovať ich spoločenskú hodnotu, a to aj v prípade, ak ukladajú povinnosť náhradnej výsadby. Článok vysvetľuje význam tohto rozhodnutia, právny rámec a dôsledky pre prax samospráv. Zistíte, prečo primeranosť náhradnej výsadby nezávisí len od počtu drevín a ako ju ovplyvňuje kvalitatívne posúdenie dreviny.
V zbierke stanovísk a rozhodnutí Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky za rok 2024 bol pod č. 82/2024 publikovaný rozsudok Najvyššieho správneho súdu Slovenskej republiky (ďalej len „Najvyšší správny súd“) sp. zn. 2 Svk 24/2022 z 30. apríla 2024. Predmetný rozsudok sa zaoberal otázkou, či orgán ochrany prírody je pri povolení výrubu drevín a nariadení náhradnej výsadby povinný skúmať spoločenskú hodnotu drevín.
Kontext
Podľa § 47 ods. 3 zákona č. 543/2002 Z.z. o ochrane prírody a krajiny v z. n. p. (ďalej len „zákon o ochrane prírody a krajiny“) platí, že na výrub drevín je, okrem zákonom stanovených výnimiek, potrebný predchádzajúci súhlas orgánu ochrany prírody. V súlade s