Konanie o preskúmaní zániku funkcie hlavného kontrolóra

Vydáno: 14 minút čítania
Článok sa zaoberá konaním o preskúmaní zániku funkcie hlavného kontrolóra a jeho priebehom, pričom poukazuje tiež na základnú charakteristiku tohto osobitného konania vo veciach územnej samosprávy a na dôvody zániku funkcie hlavného kontrolóra.
Konanie o preskúmaní zániku funkcie hlavného kontrolóra obce, mesta, samosprávneho kraja, kontrolóra mestskej časti, miestneho kontrolóra alebo mestského kontrolóra patrí medzi konania vo veciach územnej samosprávy, ktorej právna úprava je obsiahnutá v § 337 až § 347 zákona č. 162/2015 Z.z. Správny súdny poriadok v z. n. p. (ďalej len "Správny súdny poriadok"). Ide o nové osobitné konanie, ktoré predchádzajúca právna úprava neobsahovala.
Nová procesná úprava subsumuje do právomoci správneho súdu preskúmanie uznesení zastupiteľstiev o odvolaní hlavného kontrolóra obce, mesta, mestskej časti alebo samosprávneho kraja z funkcie, nakoľko aj v tejto problematike sa ukázala nejednotnosť v posudzovaní kompetencie súdu a často dochádzalo k tomu, že odvolanie z funkcie hlavného kontrolóra obce, mesta, mestskej časti alebo samosprávneho kraja nesprávne prejednávali a rozhodovali súdy vo všeobecnom súdnictve v civilnom konaní. Preto je právna úprava tohto konania v Správnom súdnom poriadkuvýznamná.
______________________________
Účelom tohto konania je zabezpečiť ochranu pred nezákonným odvolávaním z funkcie hlavného kontrolóra obce, mesta, mestskej časti alebo samosprávneho kraja. Žalobca sa môže žalobou domáhať aj určenia, že jeho funkcia hlavného kontrolóra obce, mesta, mestskej časti alebo samosprávneho kraja naďalej trvá (uvedené vyplýva z dôvodovej správy k Správnemu súdnemu poriadku).
______________________________
Okrem tohto konania Správny súdny poriadok upravuje aj tieto osobitné konania vo veciach územnej samosprávy:
-
konanie o preskúmaní zániku mandátu poslanca obecného zastupiteľstva, mestského zastupiteľstva

Související dokumenty

Súvisiace články

Voľba hlavnej kontrolórky
Základná finančná kontrola pri disponovaní s majetkom
Odmena hlavného kontrolóra
Príklady z praxe hlavného kontrolóra obce
Nadčas hlavného kontrolóra
Praktický pohľad na vybrané povinnosti a kompetencie hlavného kontrolóra
Finančná kontrola v roku 2016 v podmienkach územnej samosprávy – základná finančná kontrola
Pravidlá kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (I.)
Nedostatky v hospodárení tzv. malých obcí
Postavenie starostov, poslancov, členov komisií a hlavného kontrolóra v mzdovej učtárni (II.)
Hlavný kontrolór obce
Administratívna finančná kontrola a finančná kontrola na mieste v podmienkach územnej samosprávy
Finančná kontrola v obci
Účtovanie pohybu majetku v ROPO a základná finančná kontrola
Obecné zastupiteľstvo a plán činnosti hlavného kontrolóra
Ako hospodária malé obce – výsledky kontroly hospodárenia obcí s  menej ako 1  000 obyvateľmi
Inštitút zápisnice o  prešetrení sťažnosti v  zmysle zákona o  sťažnostiach
Vypracovanie správy či protokolu z vykonanej kontroly?
Zostavenie rozpočtu obce na roky 2014 až 2016

Súvisiace otázky a odpovede

Pomoc rodinného príslušníka
Kandidát za poslanca do obecného zastupiteľstva, ktorý je v podmienke
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj elektriny výnosový účet
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Prenájom automobilu do spoločnosti
Zaradenie majetku do odpisovej skupiny
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Recyklačný poplatok
Úhrada zo sociálneho fondu + zdaňovanie
Nepeňažné plnenie a oslobodenie od dane
Zápisné v ZUŠ (nezisková organizácia)
Prefakturovanie nákladov ZUŠ (neziskovej organizácii)
Koncoročný koncert ZUŠ - vstupné
Realizovateľné cenné papiere
Realizovateľné cenné papiere
Vystavenie dobropisu k faktúre z minulého roka
Nadobudnutie nehnuteľnosti v krajine EÚ a dane
Daňové a účtovné odpisy pri predaji podniku v priebehu účtovného obdobia