Financovanie materských škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti obce v kontexte novej povinnosti

Vydáno: 14 minút čítania
S účinnosťou od 1. septembra 2023 sa zaviedla nová povinnosť prerokovať na úrovni obecného zastupiteľstva neposkytnutie plnej výšky finančných prostriedkov z podielových daní vypočítaných podľa nariadenia vlády č. 668/2004 Z.z. o rozdeľovaní výnosu dane z príjmov územnej samospráve pre materské školy v zriaďovateľskej pôsobnosti obce. Táto povinnosť bola zavedená s cieľom stransparentnenia financovania materských škôl z podielových daní a súvisí aj s plánovanou zmenou financovania materských škôl v zmysle nastavených cieľov Plánu obnovy a odolnosti SR. Cieľom tohto článku je predstaviť novú povinnosť a po praktickej stránke uviesť odporúčania a zároveň poukázať na možné pochybenia pri vykazovaní reálnych výdavkov obcí na materské školy v ich zriaďovateľskej pôsobnosti.
Financovanie materských škôl je originálnou školskou kompetenciou, na ktorej plnenie dostáva obec finančné prostriedky v rámci podielu na výnose dane z príjmov fyzických osôb 1) (ďalej len "podielové dane"). Podľa § 5 ods. 1 písm. f) a ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. sú podielové dane vlastným príjmom rozpočtu obce, pričom zároveň platí, že o použití vlastných príjmov rozpočtu obce rozhoduje obec samostatne.
Právnu polemiku o rozsahu autonómie obce pri rozhodovaní o použití podielových daní určených na originálne školské kompetencie opätovne rozvírila novela zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o štátnej správe v školstve a školskej samospráve") zákonom č. 507/2021 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z.z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov.
______________________________
Uvedenou novelou sa zvýšil príspevok na financo

Související dokumenty

Súvisiace články

Účtovanie v centrách voľného času
Výchovné a vzdelávacie služby oslobodené od DPH
Ročné zúčtovanie preddavkov na daň z príjmov zo závislej činnosti za rok 2016
Príspevok na ošatenie matrikárky
Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Ročné zúčtovanie dane za rok 2024
Financovanie originálnych školských kompetencií v obci v roku 2025
Obec ako platiteľ DPH a stavebné práce
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať všeobecne záväzné nariadenia
Ročné zúčtovanie dane za rok 2023
Stravovanie zamestnancov (II.)
Povinnosti zamestnávateľa podľa § 75 Zákonníka práce
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (I.)
Zmena životného minima a vplyvy na mzdové parametre od 1. júla 2017
Refakturácia energie s DPH alebo bez DPH?
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2019
Daňové priznanie subjektov verejnej správy a územnej samosprávy za rok 2020
Tlačivo daňového priznania k dani z príjmov za rok 2020

Súvisiace otázky a odpovede

Odmena pre konateľa z Českej republiky
Pokuta Inšpektorátu práce a prípadná žiadosť o úľavu
Zmluva o vytvorení a použití umeleckého výkonu
Odvody a príkazná zmluva
Predaný byt nadobudnutý cez dedičské konanie - daň a odvody
Faktúra za služby
Povinnosti zamestnávateľa vyplývajúce z ukončenia pracovného pomeru
Prijímanie hotovosti a registračná pokladnica
Daňový bonus SZČO
Zaradenie učiteľky v MŠ do platovej triedy
Cestovné náhrady spoločníka
Účtovanie odchodného pri predčasnom dôchodku učiteľky materskej školy
Pracovný pomer pre študenta s dennou, individuálnou formou študia
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
preplatenie pracovnej cesty.
Osobný záujem verejného funkcionára
Účtovanie stravných lístkov
Účtovanie stravných lístkov
Dve pracovné pozície na jednu pracovnú zmluv
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ