Povolebné revízie vnútorných noriem obecnej
samosprávy
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Obdobie po komunálnych voľbách má svoje osobité špecifiká: mnohí noví volení
funkcionári zisťujú, do akého zvláštneho a komplikovaného organizmu nastúpili a snažia sa presadiť
svoje predstavy o fungovaní samosprávy, aj o prípadných zmenách. Nasledujúci článok sa pokúsi
načrtnúť, kedy sú podobné reformné zámery prospešné a kedy by išlo o stratu energie, ktorej je dobré
sa vyhnúť.
Vnútorné normy samosprávy a ich význam
Prečo vlastne vnútorné
normy
Ak používame výraz "vnútorné normy" rozumie sa tým na účely tohto článku tá časť pravidiel
činnosti obecnej samosprávy, ktorej schvaľovanie patrí do pôsobnosti jej orgánov, čiže obecného
zastupiteľstva a starostu.
Vnútorné normy majú zabezpečiť, aby organizmus obecnej samosprávy fungoval objektívne
upraveným, prehľadným a kontrolovateľným spôsobom.
Absencia vnútorných noriem alebo ich kvalitnej a úplnej úpravy vyvoláva v praxi mnohoraké
škodlivé účinky alebo riziká, ktoré osobitne v oblasti verejnej správy nie sú žiaduce:
-
nedostatok pravidiel vytvára vo všeobecnosti priestor pre svojvôľu, pre prístup a
rozhodovanie bez stanovenia oporných bodov a mantinelov,
-
ak nemáme stanovené pravidlá, vzniká riziko nerovnakého prístupu
(
podľa individuálnych okolností alebo subjektívnych čŕt posudzovaného prípadu),ad hoc
,-
v neposlednom rade bez vopred stanovených pravidiel hrozí, že prístup samosprávy bude
postrádať koncepčnosť a premietnutie zásadných hodnôt a cieľov, ktoré by normy mali odrážať a
pomáhať tak ich uplatneniu.
Súlad so zákonom
Zameranie pozornosti na vnútorné normy obecnej samosprávy je preto nielen správne, ale v
období po komunálnych voľbách aj veľmi zmysluplné. Jednak sa vo vnútorných normách môže uplatniť
ambícia zvýšiť kvalitu a efektívnosť fungovania, no prinajmenšom je tu dôvod po štyroch rokoch sa
presvedčiť, či sú vnútorné normy v súlade so zákonom.