Podnikanie starostu obce v orgánoch pozemkových
spoločenstiev
JUDr.
Martina
Tekeliová
Príspevok je zameraný na inštitút tzv. inkompatibility (nezlučiteľnosti) výkonu funkcie
starostu obce s podnikaním v orgánoch pozemkových spoločenstiev. Autorka tak reaguje na mnohé dopyty
obecných funkcionárov ohľadom možnosti/nemožnosti členstva starostu obce v pozemkových
spoločenstvách a ich orgánoch. Zároveň reflektuje na ten rozmer skúmanej problematiky, že v týchto
otázkach dochádza k častým pochybeniam aplikačnej praxe, vyplývajúcim z neschopnosti správne vyložiť
takúto interdisciplinárnu právnu úpravu.
Analýza stretu funkcie starostu obce a paralelného výkonu podnikateľskej činnosti
starostom obce v orgánoch pozemkových spoločenstiev vyplýva z prepojenia ustanovení zákona č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších
predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"),
ústavného zákona č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného
záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č.
545/2005 Z.z. (ďalej len "ústavný zákon o ochrane
verejného záujmu"), zákona č. 513/1991 Zb.
Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len "Obchodný zákonník") a zákona č.
97/2013 Z.z. o pozemkových spoločenstvách v z. n. p.
(ďalej len "zákon o pozemkových
spoločenstvách").
Funkcia starostu obce
je podľa § 13
ods. 3 zákona o obecnom zriadení nezlučiteľná s funkciou:a)
poslanca,
b)
zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený,
c)
štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej
obcou, v ktorej bol zvolený,
d)
predsedu samosprávneho kraja,
e)
vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy,
f)
podľa osobitného zákona.
V praktickej rovine treba však u starostu obce, keďže ide o priamo voleného funkcionára
verejnej správy, dôsledne
rozlišovať
medzi:-
nemožnosťou kandidovať na funkciu
starostu obce na jednej strane
a-
nezlučiteľnosťou funkcií
na druhej strane.Tzn., že na funkciu starostu obce môže
kandidovať
každý, kto spĺňa zákonné podmienky
pasívneho volebného práva [t.j. volič, u ktorého nenastali prekážky vo výkone volebného práva a
ktorý najneskôr v deň volieb dovŕšil 25 rokov veku] a nezlučiteľnosť funkcií sa skúma až v
momente začatia funkčného obdobia starostu obce
.Základné právo na nediskriminačný prístup k voleným funkciám podľa
Čl. 30 ods. 4 zákona č. 460/1992 Zb. Ústava
Slovenskej republiky v z. n. p. (ďalej len "Ústava SR") ako predpoklad realizácie základného práva
podieľať sa priamo na správe vecí verejných; podľa Čl.
30 ods. 1 Ústavy SR totiž nemôže byť odopreté ani osobám, ktoré v čase uchádzania sa o volenú
funkciu vykonávajú činnosť nezlučiteľnú s touto volenou funkciou.
Zmyslu a účelu Čl. 30 ods. 1 a
4 Ústavy SR od