Vzájomné pozície a kompetenčné vzťahy medzi starostom a obecným
zastupiteľstvom.
Mgr.
Ladislav
Briestenský
Ak nie je jasné, aký okruh pôsobnosti má každý z volených orgánov, samospráva má pred
sebou perspektívu kompetenčných konfliktov. Ak tieto otázky nie sú zrejmé práve poslancom obecných
zastupiteľstiev (OZ), spravidla nasleduje pokus o riadenie celého zvyšku samosprávy z úrovne OZ.
Problémy, ktoré z toho vznikajú, sú veľmi vážne, najmä po voľbách znepokojujúco časté a úplne
zbytočné. Nasledujúci článok je pokusom o vysvetlenie tohto nedorozumenia.
Rovnosť pozícií
Pomerne častým zlozvykom neskúsených OZ je ambícia riadiť starostu, obecný úrad, prípadne
iné výkonné zložky obecnej samosprávy. Je mimo pozornosti nositeľov takýchto názorov, že pre takýto
prístup nemajú žiaden legitímny základ, že právne pravidlo, ktoré by podporovalo takúto ambíciu
nejestvuje.
Neskôr si vysvetlíme a vyargumentujeme, že pôsobnosť OZ je upravená v zákone pozitívnym
spôsobom, ten., že ak nejaká úprava o pôsobnosti v konkrétnej veci neexistuje, neexistuje ani
pôsobnosť. Taktiež si neskôr preukážeme na konkrétnych právnych pravidlách, že neexistuje ani jediná
vec, kde by mohlo byť naozaj sporné, či ide o otázku v pôsobnosti OZ alebo starostu, pretože
neexistuje prienik ich pôsobností a rozdelenie pôsobnosti medzi tieto dva orgány samosprávy je v
zákone vždy upravené alternatívne - vec je buď v pôsobnosti OZ alebo v pôsobnosti
starostu.
Predovšetkým však treba vo všetkých otázkach vzájomných vzťahov OZ a starostu vychádzať z
faktu, že
"oba tieto orgány samosprávy sú priamo volené a preto sú ich vzájomné pozície
rovnocenné".
Ani jeden z týchto orgánov nie je voči druhému v pozícii nadriadenosti alebo
podriadenosti. Preto je pre dobré fungovanie samosprávy nanajvýš potrebné, aby v ich vzťahoch vládlo
dokonalé poznanie pravidiel o ich pôsobnosti, tolerancia a vzájomný rešpekt.Pôsobnosti obecného zastupiteľstva
OZ má svoju vecnú pôsobnosť vymedzenú v dvoch druhoch prameňov:
-
pôsobnosť vyhradená zákonmi - najmä pôsobnosť podľa
§ 11 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom
zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o
obecnom zriadení"), podľa zákona č. 138/1991
Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o
majetku obcí") a podľa iných zákonov (podrobnosti sú v ďalšom texte),
-
príp