Zákon o e-Governmente po novele (II.)
Ing.
Vladimír
Bolek
PhD.
Ekonomická univerzita v Bratislave
doc. Ing.
Anita
Romanová
PhD.
Ekonomická univerzita v Bratislave
(Dokončenie z minulého
čísla)
Od 1. novembra roku 2013 je účinný zákon
č.305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a
doplnení niektorých zákonov kv. zákon o e-Governmente
v znení neskorších predpisov (ďalej len " zákon o
e-Governmente") . Odo dňa účinnosti tohto zákona vznikla mestám a obciam povinnosť vykonávať
verejnú moc elektronicky.
Národná rada SR schválila 23.9.2015
novelu
zákona o e-Governmente
, ktorá bola publikovaná zbierke zákonov pod
č. 273/2015 Z.z. V predchádzajúcom čísle sme
prezentovali najpodstatnejšie zmeny tohto zákona v zmysle schválenej novely v oblasti úpravy,
zefektívnenia a zjednodušenia platného právneho stavu. Zmeny sa dotýkali predovšetkým autentifikácie
a identifikácie, zavedenia autentifikačného certifikátu, zjednodušenia procesov platenia za
elektronické služby, teda racionalizácie procesov platobného modulu a zavedenia zdrojového registra,
podrobne sme prezentovali podstatu elektronickej schránky.V pokračovaní článku vysvetľujeme elektronické podanie, inštitút elektronickej podateľne,
informačný systém dátového centra obcí, elektronickú tabuľu, úhrady orgánom verejnej moci
elektronicky, možnosti konverzie dokumentov a podstatné zmeny v registroch.
Elektronické podanie
Vytvorenie a odoslanie elektronického podania je jednou zo základných funkcionalít
prístupových bodov, t.j. Ústredného portálu verejnej správy, špecializovaných portálov,
integrovaných obslužných miest a ústredného kontaktného centra.
Prostredníctvom prístupového bodu je možné (samostatne alebo asistovane):
-
vytvoriť vecnú podstatu elektronického podania vyplnením elektronického formulára
určeného na tento účel,
-
pripojiť k elektronickému podaniu ďalšie elektronické dokumenty, ktoré sú potrebné
ako prílohy elektronického podania,
-
autorizovať (najmä elektronicky podpísať) pripravené elektronické podanie a pripojené
dokumenty,
-
vložiť elektronický formulár do správy (t.j. "elektronickej obálky"), ktorej súčasťou
je identifikácia adresáta (komu je podanie adresované) a odosielateľa (ak je jeho uvedenie
potrebné),
-
odoslať elektronické podanie ako správu na miesto doručenia.
Novela zákona o e-Governmente
ustanovuje inštitút potvrdenia o odoslanom podaní, aby komunikujúca strana vedela preukázať, že
podanie odoslala a aj to, aké podanie bolo odoslané.
Autorizáciou
v zmysle zákona o
e-Governmente rozumieme vyjadrenie súhlasu s obsahom právneho úkonu a s vykonaním tohto
právneho úkonu v elektronickej podobe. Orgán verejnej moci alebo pracovník int