Zákon o e-Governmente po novele (II.)

Vydáno: 26 minút čítania
Zákon o e-Governmente po novele (II.)
Ing.
Vladimír
Bolek
PhD.
Ekonomická univerzita v Bratislave
doc. Ing.
Anita
Romanová
PhD.
Ekonomická univerzita v Bratislave
(Dokončenie z minulého čísla)
Od 1. novembra roku 2013 je účinný zákon č.305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov kv. zákon o e-Governmente v znení neskorších predpisov (ďalej len " zákon o e-Governmente") . Odo dňa účinnosti tohto zákona vznikla mestám a obciam povinnosť vykonávať verejnú moc elektronicky.
Národná rada SR schválila 23.9.2015
novelu zákona o e-Governmente
, ktorá bola publikovaná zbierke zákonov pod č. 273/2015 Z.z. V predchádzajúcom čísle sme prezentovali najpodstatnejšie zmeny tohto zákona v zmysle schválenej novely v oblasti úpravy, zefektívnenia a zjednodušenia platného právneho stavu. Zmeny sa dotýkali predovšetkým autentifikácie a identifikácie, zavedenia autentifikačného certifikátu, zjednodušenia procesov platenia za elektronické služby, teda racionalizácie procesov platobného modulu a zavedenia zdrojového registra, podrobne sme prezentovali podstatu elektronickej schránky.
V pokračovaní článku vysvetľujeme elektronické podanie, inštitút elektronickej podateľne, informačný systém dátového centra obcí, elektronickú tabuľu, úhrady orgánom verejnej moci elektronicky, možnosti konverzie dokumentov a podstatné zmeny v registroch.
Elektronické podanie
Vytvorenie a odoslanie elektronického podania je jednou zo základných funkcionalít prístupových bodov, t.j. Ústredného portálu verejnej správy, špecializovaných portálov, integrovaných obslužných miest a ústredného kontaktného centra.
Prostredníctvom prístupového bodu je možné (samostatne alebo asistovane):
-
vytvoriť vecnú podstatu elektronického podania vyplnením elektronického formulára určeného na tento účel,
-
pripojiť k elektronickému podaniu ďalšie elektronické dokumenty, ktoré sú potrebné ako prílohy elektronického podania,
-
autorizovať (najmä elektronicky podpísať) pripravené elektronické podanie a pripojené dokumenty,
-
vložiť elektronický formulár do správy (t.j. "elektronickej obálky"), ktorej súčasťou je identifikácia adresáta (komu je podanie adresované) a odosielateľa (ak je jeho uvedenie potrebné),
-
odoslať elektronické podanie ako správu na miesto doručenia.
Novela zákona o e-Governmente ustanovuje inštitút potvrdenia o odoslanom podaní, aby komunikujúca strana vedela preukázať, že podanie odoslala a aj to, aké podanie bolo odoslané.
Autorizáciou
v zmysle zákona o e-Governmente rozumieme vyjadrenie súhlasu s obsahom právneho úkonu a s vykonaním tohto právneho úkonu v elektronickej podobe. Orgán verejnej moci alebo pracovník int